Tour 2020: Rennersvakbond CPA eist schrappen gevaarlijke afdaling
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 26 augustus 2020 om 08:40

Tour 2020: Rennersvakbond CPA eist schrappen gevaarlijke afdaling

Als het aan de rennersvakbond CPA en diverse teams ligt, dan schrapt de ASO de gevaarlijke afdaling van de Col de Turini in de tweede etappe van de Tour de France.

De afdaling van de Col de Turini ligt zondag op 85 kilometer van de meet. Volgens de rennersvakbond ligt er teveel grind in deze technische afdaling, waardoor het onveilig zou zijn om de afzink naar beneden te maken.

De renners en de CPA zouden vorige week een brief hebben gestuurd naar de ASO, maar hebben voorlopig nog geen antwoord ontvangen.

RIDE Magazine
74 Reacties
26-08-2020 11:01
Dan wordt er eens een keer ingegrepen voor de veiligheid van de renners en is het weer niet goed...
Dit is precies waarom er nooit wat verandert, want elke keer weer blijkt dat er eerst een carriere beëindigd moet worden voordat er ophef is, en dan is het al te laat.
26-08-2020 11:17
Best wel lastig als ze die afdaling schrappen. Hoe komen de renners dan ooit beneden?

Seriues, goed dat ze dit vooraf signaleren. De ASO zou toch op z'n minst mogen reageren. Wellicht is het probleem redelijk simpel op te lossen.
26-08-2020 11:28
Nogmaals er wordt
wat bagatelliserend over gedaan.

Maar als je absoluut de gezondheid van de renners voorop wil stellen moet je stoppen met het hele wielrennen.

Prof Wielrennen is nml. gevaarlijk en riskant zoals de cijfers bewijzen.
Je kunt gewond ernstig gewond en zelfs overlijden. Ongevaarlijk wielrennen bestaat niet.
    26-08-2020 11:42
    Wielrenner is gevaarlijk, staat buiten kijf. Maar onzinnige risico's nemen met betrekking tot parcours is ook niet nodig. Er zijn daar genoeg bergen met een goed wegdek in de afdaling. En ik wil je wel eens horen als je favoriet Bernal in deze afdaling valt en de tour moet verlaten omdat het wegdek slecht is.
    26-08-2020 11:46
    Nogmaals Fred,
    Het is niet zwart-wit.

    Wielrennen is gevaarlijk. Maar er is een verschil tussen levensgevaarlijk, gewoon gevaarlijk, een beetje gevaarlijk en ongevaarlijk.

    Ik denk dat geen enkele wielervolger of wielrenner de illusie heeft dat valpartijen uit te sluiten zijn. En dat geen enkele wielrenner of wielervolger tegen afdalen in het algemeen is.

    Maar er zijn nou eenmaal cols die prima zijn om bergop te rijden, maar letterlijk levensgevaarlijk om naar beneden te gaan. En dan bedoel ik niet de col waar Evenepoel in het ravijn gekukeld is (want dat is een afdaling met prima wegdek, en een duidelijk voorbeeld van te veel willen en te weinig kunnen). Maar dan praat ik over afdalingen waar het wegdek zodanig slecht is dat je fiets onverwachte dingen doet, terwijl er geen ruimte is om te corrigeren (snelheid, obstakels, afgronden).

    Ik heb inmiddels de nodige beklimmingen en afdalingen gedaan. En dan kom je tot de conclusie dat sommige afdalingen niet geschikt zijn voor een wielerwedstrijd, en andere wel. En geschikt voor een recreant is ook nog eens wat anders dan geschikt voor een peloton van 180 renners.

    Is er ruimte voor "grijs" in jouw "zwart-wit" denken vandaag? Of blijf je erin hangen?
    26-08-2020 11:59
    Niemand van ons heeft hier enig idee hoe die col de la Turini afdaling er precies bij ligt dus alle keiharde voors en tegens zijn vooralsnog gebaseerd op knetterhard giswerk. Persoonlijk vind ik dat parcours best link en uitdagend mogen zijn maar wanneer er overal grind in een afdaling In losse blije steentjes ligt die met geen mogelijkheid weg te krijgen zijn denk je maar even om door bijv het alternatief te gebruiken dat een eerdere poster al plaatste.
26-08-2020 11:37
Uiteindelijk zijn er genoeg van dit soort afdalingen. De afdaling ziet er niet extreem slecht uit op de video van @John Bidon. Uiteraard is er losliggende rommel, maar niets wat je niet kan opruimen. Daal een keer de Mont Ventoux af en je ziet meer losse rommel waarover je vies onderuit kan gaan. Op een afdaling als deze is de weg niet heel breed , en geeft weinig ruimte tot corrigeren als er iets fout gaat. Je vliegt of het ravijn in of je knalt tegen een rotswand. Je zou ook kunnen stellen dat de tour organisatie wat beter kan nadenken waar ze de renners naar toe laten fietsen en of de spanning doorslag moet geven of juist het gezonde besef dat renners heel beneden willen komen.
    26-08-2020 12:10
    Wat in ieder geval al helpt in alle rondes is lelijke brede skioord toegangen af ipv oprijden, dan is er vast wel een leukere, lastigere weg omhoog ergens. Weinig esthetisch lelijker dan op zulke strakke wegen bergop rijden.
26-08-2020 12:13
Er zijn renners die gebruik maken van gevaarlijke afdalingen om weg te rijden. Dat is tot nu toe normaal en wordt zelfs bewonderd.
Als we nu opeens als politiek correcte risicomijders te boek willen staan praat je over een heel andere sport.
En dat zijn de gevaarlijke afdalingen nog maar het begin van de lijst.
    26-08-2020 18:39
    Zeg Fred, je noemt steeds de aandacht voor veiligheid politieke correctheid maar zou het ook een beetje anders in elkaar kunnen zitten? Draai het eens om; waarom moeten sporters hun leven onnodig in gevaar brengen voor jou kijkplezier? Wat is de meerwaarde daarvan, geniet jij ervan als anderen gevaarlijke dingen moeten doen? Geniet je meer van een wedstrijd als er gevaarlijke crashes zijn?
26-08-2020 12:29
Hier zal de organisatie iets mee moeten doen. Anders staan de verslaggevers bij bosjes klaar om verhaal te halen bij de organisatie mocht het mis gaan.
26-08-2020 13:17
Fijn, ben blij dat CPA zich eindelijk laat horen. ASO moet er nu echt iets mee doen. Lijkt me niet verstandig dit aan de renners in de koers over te laten. Dan roepen ploegleiders de kopmannen weer allemaal naar voren en krijg je daardoor weer een gevaarlijke situatie.
Er moeten maatregelen vooraf komen. Hoe en wat dan nodig is weten ze daar beter aangezien het voor ons niet duidelijk is hoe het er precies bij ligt en wat er mogelijk is om het te verbeteren. En als men dit politiek correct noemt dan ben ik een groot voorstander van politieke correctheid. Ik zie liever hele renners dan half dode of nog erger. Gevaarlijk blijft het toch wel. Onnodig gevaarlijk is gewoon dom en draagt niet bij aan een leukere wedstrijd. Integendeel
26-08-2020 14:12
Lijkt me verstandig dat de ooit zo graag gehandhaafde oortjes hier een duit in 't zakje kunnen doen. Was volgens de 'veiligheid' van de renners. luidde de weerbarstige tegenspraak van de ploegleiders (ik noem geen namen), die het verbod tot het gebruiken van de oortjes danig provoceerden.
Op tijd alle renners via dit medium wijzen op aanwezigheid van gevaarlijke punten op het parcours was destijds de reden die oortjes te mogen blijven gebruiken. Vwallah ! geen reden tot bezorgdheid wanneer alle renners ruim van te voren, en niet alleen via de oortjes, maar ook bij de briefing in de bus, te horen krijgen waar en wanneer ze rekening moeten houden met optionele schuivers en risico op plaatselijke verwijderde huidschaafsels.
Een gewaarschuwde renner telt voor 2.
En mogelijk voor de toekomst een maximale snelheidsbegrenzer op het (schijf)remsysteem verplicht invoeren. Via transponders en zenders op het parcours technisch vernuft inzetten zodat risico's op valpartijen bij tricky passeerplaatsen tot een minimum worden beperkt.
"liever veilig spelen dan onveilig vervelen".

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine