woensdag 26 augustus 2020 om 08:40
Tour 2020: Rennersvakbond CPA eist schrappen gevaarlijke afdaling
Als het aan de rennersvakbond CPA en diverse teams ligt, dan schrapt de ASO de gevaarlijke afdaling van de Col de Turini in de tweede etappe van de Tour de France.
De afdaling van de Col de Turini ligt zondag op 85 kilometer van de meet. Volgens de rennersvakbond ligt er teveel grind in deze technische afdaling, waardoor het onveilig zou zijn om de afzink naar beneden te maken.
De renners en de CPA zouden vorige week een brief hebben gestuurd naar de ASO, maar hebben voorlopig nog geen antwoord ontvangen.
Dit is precies waarom er nooit wat verandert, want elke keer weer blijkt dat er eerst een carriere beëindigd moet worden voordat er ophef is, en dan is het al te laat.
Seriues, goed dat ze dit vooraf signaleren. De ASO zou toch op z'n minst mogen reageren. Wellicht is het probleem redelijk simpel op te lossen.
wat bagatelliserend over gedaan.
Maar als je absoluut de gezondheid van de renners voorop wil stellen moet je stoppen met het hele wielrennen.
Prof Wielrennen is nml. gevaarlijk en riskant zoals de cijfers bewijzen.
Je kunt gewond ernstig gewond en zelfs overlijden. Ongevaarlijk wielrennen bestaat niet.
Het is niet zwart-wit.
Wielrennen is gevaarlijk. Maar er is een verschil tussen levensgevaarlijk, gewoon gevaarlijk, een beetje gevaarlijk en ongevaarlijk.
Ik denk dat geen enkele wielervolger of wielrenner de illusie heeft dat valpartijen uit te sluiten zijn. En dat geen enkele wielrenner of wielervolger tegen afdalen in het algemeen is.
Maar er zijn nou eenmaal cols die prima zijn om bergop te rijden, maar letterlijk levensgevaarlijk om naar beneden te gaan. En dan bedoel ik niet de col waar Evenepoel in het ravijn gekukeld is (want dat is een afdaling met prima wegdek, en een duidelijk voorbeeld van te veel willen en te weinig kunnen). Maar dan praat ik over afdalingen waar het wegdek zodanig slecht is dat je fiets onverwachte dingen doet, terwijl er geen ruimte is om te corrigeren (snelheid, obstakels, afgronden).
Ik heb inmiddels de nodige beklimmingen en afdalingen gedaan. En dan kom je tot de conclusie dat sommige afdalingen niet geschikt zijn voor een wielerwedstrijd, en andere wel. En geschikt voor een recreant is ook nog eens wat anders dan geschikt voor een peloton van 180 renners.
Is er ruimte voor "grijs" in jouw "zwart-wit" denken vandaag? Of blijf je erin hangen?
Als we nu opeens als politiek correcte risicomijders te boek willen staan praat je over een heel andere sport.
En dat zijn de gevaarlijke afdalingen nog maar het begin van de lijst.
Er moeten maatregelen vooraf komen. Hoe en wat dan nodig is weten ze daar beter aangezien het voor ons niet duidelijk is hoe het er precies bij ligt en wat er mogelijk is om het te verbeteren. En als men dit politiek correct noemt dan ben ik een groot voorstander van politieke correctheid. Ik zie liever hele renners dan half dode of nog erger. Gevaarlijk blijft het toch wel. Onnodig gevaarlijk is gewoon dom en draagt niet bij aan een leukere wedstrijd. Integendeel
Op tijd alle renners via dit medium wijzen op aanwezigheid van gevaarlijke punten op het parcours was destijds de reden die oortjes te mogen blijven gebruiken. Vwallah ! geen reden tot bezorgdheid wanneer alle renners ruim van te voren, en niet alleen via de oortjes, maar ook bij de briefing in de bus, te horen krijgen waar en wanneer ze rekening moeten houden met optionele schuivers en risico op plaatselijke verwijderde huidschaafsels.
Een gewaarschuwde renner telt voor 2.
En mogelijk voor de toekomst een maximale snelheidsbegrenzer op het (schijf)remsysteem verplicht invoeren. Via transponders en zenders op het parcours technisch vernuft inzetten zodat risico's op valpartijen bij tricky passeerplaatsen tot een minimum worden beperkt.
"liever veilig spelen dan onveilig vervelen".