Tour 2020: Rennersvakbond CPA eist schrappen gevaarlijke afdaling
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 26 augustus 2020 om 08:40

Tour 2020: Rennersvakbond CPA eist schrappen gevaarlijke afdaling

Als het aan de rennersvakbond CPA en diverse teams ligt, dan schrapt de ASO de gevaarlijke afdaling van de Col de Turini in de tweede etappe van de Tour de France.

De afdaling van de Col de Turini ligt zondag op 85 kilometer van de meet. Volgens de rennersvakbond ligt er teveel grind in deze technische afdaling, waardoor het onveilig zou zijn om de afzink naar beneden te maken.

De renners en de CPA zouden vorige week een brief hebben gestuurd naar de ASO, maar hebben voorlopig nog geen antwoord ontvangen.

RIDE Magazine
74 Reacties
26-08-2020 08:53
Kunnen ze dat niet wegvegen?
    26-08-2020 10:01
    Zou ook zomaar wegwuiven kunnen worden.
26-08-2020 09:00
Waarschijnlijk ligt daar na wat wind of regen weer evenveel troep op de weg. Indien echt te gevaarlijk, dat gedeelte neutraliseren (en niet op de manier zoals Quitana de Stelvio afreed in de sneeuw).

Waar ik me ook zorgen om maak is hoe de nietsvermoedende fietser (dus geen prof die 1 x een geveegde afdaling krijgt) dit zal ervaren. Die komt met een hoge snelheid van een mooi verharde weg blijkbaar op een soort grindpad terecht. Dan moeten er toch eerder ongelukken gebeurd zijn.
26-08-2020 09:04
Opzich logisch als er teveel grind zou liggen. Echter is dit toch makkelijk te verhelpen?

En is dit eenmalig of het begin van het schrappen van afdalingen. Waar trek je de lijn dan in dit geval?
26-08-2020 09:07
Als het enkel over grind gaat en de kwaliteit van het wegdek is op orde dan lijkt het mij inderdaad logischer om te eisen dat er even een veegwagen overheen gaat.
26-08-2020 09:27
Ook de afdaling van de Col des Quatres Chemins (de laatste beklimming in Nice in volle finale) kan voor problemen zorgen. De Tour wint er niets bij als dat gebeurt.
26-08-2020 09:33
Gewoon afspreken dat de eventuele kopgroep en het peloton tijdens die afdaling niet harder dan bijvoorbeeld 30 km per uur naar beneden mogen. Een soort safety car situatie invoeren, desnoods met de auto's van de wedstrijdleiding ervoor. Kan oplossing zijn in allerlei wedstrijden.
    26-08-2020 10:25
    Dat lijkt slim, maar dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Als je met 30 van een berg rijdt hangen de renners constant in de remmen. Hierdoor worden de velgen kokend heet wat een groot risico op klapbanden veroorzaakt.
    26-08-2020 12:50
    Daarom rijden er veel met schijfremmen he
    26-08-2020 13:04
    Nadeel van de schijfremmen is dat die amper geluid maken bij het remmen waardoor de achterwacht niet meer gewaarschuwd wordt door het traditionele remgeluid bij een gevaarlijk punt of valpartij.
    26-08-2020 14:49
    Remlichtjes op een fiets kan toch ook niet het probleem zijn. Die wegen bijna niets en de LED-jes verbruiken ook vrijwel geen stroom meer.
26-08-2020 09:36
Afdalingen en sprints eruit .
Alleen slotklim toestaan.
Ik wist dat dit ging gebeuren nadat de rondemiss eruit moest.

Voortaan rennersraad die dag van tevoren parcours bepaald en winnaar aanwijst. Welkom in de toekomst van extreme risicobeperking en comfortabele voorspelbaarheid.
    26-08-2020 09:40
    Haha Fred. Het zit je echt diep he die rondemissen. Stuur me een PM en ik stuur je wat linkjes door waar je gratis naar dames kunt kijken.

    On topic - goed om te horen dat de CPA voor de renners opkomt en actie eist. Hopelijk doet de organisatie hier ook iets mee (vegen, andere route of desnoods een korte neutralisatie).
    26-08-2020 09:44
    Ontspan, Fred, hoeveel afdalingen zijn er deze Tour, een stuk of vijftig? Een is in de ogen van de renners (en zij kunnen het weten, denk ik) te risicovol. Vergaat de wereld als daar iets aan wordt gedaan?
    En nou niet meteen met dat onzinnige glijdende schaal-argument komen ('Wat krijgen we daarna?'), je kunt ieder geval gewoon afzonderlijk beoordelen: wat zijn voor- wat zijn tegenargumenten en dan afwegen.
    26-08-2020 09:48
    Krul het wegdoen van de rondemiss is het symbool van toegeven aan de politieke correctheid. Die zelfde politieke correctheid staat voor het uitbannen van elk vermijdbaar risico . Om zo het eeuwig geluk der globale mensheid te garanderen.
    26-08-2020 10:39
    Krul je opmerking is mega grappig ;), maar ben toch met Fred eens in deze.
    Wel mag er van mij een gevaarlijke afdaling geschrapt worden, dat zit voor mij nog niet in het veld van politieke correctheid
    26-08-2020 10:44
    Arme Fred, ze pakken echt werkelijk alles van hem af momenteel.
    26-08-2020 10:57
    Zou jij door een rondemiss gezoend willen worden ten tijden van corona? lijkt me niet.
    26-08-2020 11:55
    Fred speelt wss elke dag de val van Fabio Carsatelli nog af. De kick van Fredje. Paar damesstreams erachteraan en hij kan weer een halve dag voorruit. De andere halve dag gefrustreerd op WF rondhangen en op naar de volgende.
    26-08-2020 13:54
    Sinds de rondemissen zijn geelimineerd zie je dat de renners veel minder moeite doen de overwinning naar zich toe te halen. Waarom zou je anders nog willen winnen. Die ruikert alleen biedt geen soelaas.
26-08-2020 09:40
Of renners verplichten een afdalingsvaardigheidsbewijs te halen. lol.
26-08-2020 09:40
Persoonlijk denk ik dat er echt wel wat aan de hand is als er wordt verzocht een afdaling te schrappen. En dat wij vanaf het toetsenbord heel snel het oordeel klaar hebben.

Heeft iemand de afdaling gezien en/of zelf gereden? En wat was het oordeel?

Als het enkel grind is, kun je misschien prima iets met een bezemwagen doen. De bezemwagen voor de koers ipv erachter. En anders koers neutraliseren bovenop, en dan beneden verder hervatten met de tijdverschillen van boven.
En als de renners het echt te gevaarlijk vinden, dan spreken ze gezamenlijk af om daar niet te koersen. Gewoon op de top wachten op elkaar, samen rustig naar beneden, om vanaf daar weer verder te strijden.

Laat het in ieder geval een signaal worden dat klimmen en afdalingen niet per se gevaarlijker of spectaculairder moeten worden...
26-08-2020 09:44
Komen ze twee dagen voor de tour mee. Het parcours is al 10 maanden bekend. Als pruthomme hier op ingaat kan die de toko wel sluiten.
Bovendien weten we als er voor iets gewaarschuwd wordt er meestal niets gebeurt. Ongelukken komen meestal als je het niet verwacht.
Ergo laat CPA even waarschuwen voor alle afdalingen, dan zitten we safe.
    26-08-2020 10:51
    hmm zouden er de afgelopen weken een aantal dingen gebeurd zijn in de koers waardoor ze nu om maatregelen vragen....
26-08-2020 09:47
ik zou zeggen tijd voor de gravelbikes
26-08-2020 09:48
CPA wil zich even laten gelden, heb ik het idee.
    26-08-2020 09:54
    Dat was ook mijn eerste gedachte. Je hoort ze nooit, maar nu Plugge ze buitenspel wil zetten, komen ze ineens naar voren.
    26-08-2020 10:55
    Uiteraard, wanneer je bestaansrecht openlijk in twijfel getrokken wordt dien je de chillstand van de luie stoel terug te veren en een teken van leven te geven.
26-08-2020 09:52
Indien iedereen nu al weet dat het een linke afdaling is, dan wordt je als renner ook niet verrast en heb je dus alle mogelijkheid om je snelheid aan te passen aan de omstandigheden (net als afdalen bij regen). Het zou voldoende moeten zijn om vooraf op de gevaarlijkste stukken rode vlaggen te plaatsen als extra aanwijzing om vaart te minderen.
Ik ben veel meer voorstander van dit soort maatregelen: de openbare weg de openbare weg laten, maar veel beter het parcours inspecteren en potentieel gevaarlijke punten duidelijk aangeven (nog meer dan nu het geval is). Zo gauw je gaat schrappen dan is het hek van de dam en kom je snel in een neerwaartse spiraal terecht, mede vanwege het feit dat er vaak vanuit eigen belang gedacht wordt en de goede dalers en/of ploegen die baat hebben bij 'chaos' altijd in de minderheid zijn. Ik wil (mening) niet nóg minder strijd en kunstmatige ingrepen binnen een koers die vooralsnog 4-6 uur aaneengesloten plaatsvindt.
    26-08-2020 14:05
    Een niet verplichte snelheids mindering als er een rode vlag hangt? Het lijkt me dat de organisatie dit soort zaken juist in de regelementen moet opschrijven. Wat nu als er nog een linke afdaling is op 3 km van de streep en een renner denkt, fuck die shit, ik ga me als een kamikaze piloot naar beneden stormen terwijl de rest met 30km naar beneden rijdt. De belangen in sommige koersen zijn zo groot dat sommigen alle risico's willen nemen. De organisatie zou renners in bescherming moeten nemen in uitzonderlijke gevallen.
26-08-2020 09:53
Wie het te gevaarlijk vindt gaat toch lekker korfballen.
26-08-2020 09:55
Inderdaad, rijkelijk laat van de rennersvakbond. Maar goed, wat die rennersvakbond voorstelt, weten we inmiddels. De enige mogelijkheid lijkt me de afdaling zo goed mogelijk nog schoon te vegen. Neutralisatie is steeds wedstrijdvervalsing. Als je twee homogene groepen hebt, kan je evt nog een neutralisatie overwegen. Exact de tijd meten op de top, en enkele honderden meters voorbij de afdaling, na beide groepen daar te hebben gestopt, de renners weer laten starten mits het exacte tijdsverschil. Als we te maken krijgen met verschillende groepjes, individuele renners ertussen, dan is dit onmogelijk te organiseren. En krijg je koersvervalsing tot en met. Dat is in het verleden al enkele keren duidelijk gebleken.
Een gokje ? De organisatie zal "iets" doen, wat beperkt vegen. En de renners ? die dalen gewoon op volle snelheid af.
26-08-2020 09:58
[i]edit wf: houd het bij wielrennen svp[/i]
    26-08-2020 10:09
    Fred, je gemoed zit in een dalende lijn lijkt het. Neem nou niet teveel risico en denk aan je gezondheid, je geluk en aan het mooie. De Tour gaat door (hopen we), Krul helpt je aan de gemisste vrouwen en een ding is zeker: in de Tour zit genoeg risico.
    26-08-2020 10:42
    Rustig aan Fred, het is maar wielrennen he, misschien zijn die linkjes toch een goed idee
    26-08-2020 11:33
    Het ging over wielrennen. Over de maatschappelijke en politieke context waarin sport en en wielrennen plaaats vindt. Merkwaardig dat die bijdrage weggehaald wordt. Vraag me af waarom ik eigenlijk nog de moeite doe om te reageren. Censuur heeft vele vaders.
    26-08-2020 11:57
    @wildebert
    Mooie zinspeling! #dalendelijn
26-08-2020 09:59
Een (renners)vakbond zou goedkeuring moeten geven voor een dergelijk parcours, of in ieder geval de mogelijkheid moeten hebben om hier kritisch naar te kijken. Het is dan ook vreemd dat dit vlak voor de start van de tour wordt geëist, tenzij bij een nieuwe verkenning blijkt dat dit deel in de tussentijd verslechterd is.

Wie is eigenlijk de vakbondsleider van deze groep?
    26-08-2020 11:58
    Gianni Bugno volgens mij.
26-08-2020 10:04
Misschien dat de Verenigde naties troepen kan sturen om het gezag over de gevaarlijke afdalingen over te nemen en de organisatoren te arresteren en naar het internationaal gerechtshof in den Haag te brengen voor berechting voor misdaden tegen de menselijkheid.
    26-08-2020 10:53
    Zou je een ban kunnen krijgen voor onzin uitkramen?
    26-08-2020 11:55
    Fredtekketetterdet, pwoeaaaap!
26-08-2020 10:12
Ik fiets zelf heel veel in Frankrijk en daar hebben ze er een handje van om het wegdek van wegen te vernieuwen door grind erover heen te gooien. Met het idee dat auto's dat grind in de weg rijden maar meestal gooien ze er teveel grind op en blijft er een hoop grind liggen. Om dan op volle snelheid naar beneden te gaan is compleet onverantwoord.
    26-08-2020 10:24
    Daarvoor hoef je heus niet per se in Frankrijk te fietsen. Daar hebben ze in NL ook een handje van.
    26-08-2020 10:34
    Wat ik vorig jaar op de Crête de Chatillon (Semnoz) vanuit Annecy tegenkwam is dat ik op dag 1 de klim opreed en de laatste 4 km vol over het losse rollende grind moest fietsen. Een groot bord waarmee daarvoor werd gewaarschuwd was gewoon aanwezig. Een paar dagen later was alles opgeveegd/opgezogen en zag het asfalt er als nooit tevoren uit. Ik vermoed dat dat toch een manier van asfalteren is aldaar.

    Even kijkend naar het parcours zouden ze in geval van nood ook kunnen kiezen om niet bovenop de Turini rechtsaf te slaan de D2566 op, maar doorrijden op de D2566 (komend vanaf de M70). Ze kunnen dan bij Sospel de D2204 oppakken en de route bij l'Escarène vervolgen. Dan wordt de etappe iets langer, en krijgen de col de Braus er als cadeautje bij ;-)
26-08-2020 10:31
Zullen we voortaan alleen maar op autowegen gaan fietsen. De renners moeten zich ook maar eens gaan houden aan de verkeersregels. Ze gaan voor ons de weg toch ook niet even egaliseren als wij er gaan fietsen. Het is hun beroep en ze moeten het maar voor lief nemen als de weg slecht is. Als ze Strada Bianchi fietsen dan klagen ze toch ook niet. En als ik niet kan dalen dan moet ik mijn voorganger ook niet proberen te volgen dat is vragen om ongelukken en als ik niet kan klimmen, ja dan moet ik lossen, dus dat geld ook voor het dalen.
26-08-2020 10:35
Wanneer de afdaling idd te link is en geschrapt wordt moet die hele col er natuurlijk uit. Het idee om geneutraliseerd een gedeelte van het parcours af te leggen is te achterlijk voor woorden, klinkt allemaal snugger maar is praktisch totaal onuitvoerbaar.
    26-08-2020 10:49
    Ze moeten toch terug naar Nice.
    Wat stel jij voor : halverwege omkeren in plaats van een rondje rijden ?
    26-08-2020 12:00
    Terug naar Nice. Gelijk even corona walmen snuiven op de boulevard :-)
    26-08-2020 12:08
    @zeewolde
    1. vele wegen leiden naar Nice. Er kan vast een weg teruggevonden worden zonder de Turini over te moeten.
    2. start- en aankomstplaats van een etappe hoeven niet per se dezelfde te zijn hoor ;-)
26-08-2020 10:46
Grind krijg je niet zomaar weg, bij een lange afdaling ook nogal prijzig en tijdrovend. Naturaliseren is een oplossing, dwz, tijdsverschillen boven opnemen en onderaan laten vertrekken met zelfde verschillen.
    26-08-2020 12:01
    Ooit in de Tour geweest om te kijken? Meerdere veegwagens zijn onderdeel van de caravaan.
26-08-2020 10:49
Ik proef hier veel de tendens van "niet zeiken, maar fietsen".

Maar ik vind dat toch echt te makkelijk als je de situatie ter plaatse niet hebt gezien. Met name als het gaat om grind of putten in een afdaling. Hoge snelheid, vaak veel bochten, obstakels waar je tegenaan kunt klappen, afgronden, minder mogelijkheid voor renners om elkaar te waarschuwen met handgebaren (is altijd handjes aan het stuur en aan de remmen).

Dat is compleet anders dan wanneer een afdaling er nat bij ligt, dan weet je dat de hele afdaling glad is. Een put of steentjes liggen soms op plekken waar je het niet verwacht, en dan zijn de gevolgen soms niet te overzien.

Soms vraag ik me af hoeveel reaguurders ooit op een fiets hebben gezeten en een echte afdaling hebben gedaan (en dan bedoel ik niet de Cauberg of Kwaremont).

Van mij mogen dit soort discussies gevoerd worden. Al is het maar om parcoursbouwers en organisaties te prikkelen om hun verantwoordelijkheid te nemen richting de toekomst. Niet om afdalingen eruit te halen (want als zwaargewicht vind ik dat dalen ook onderdeel is van klimmen), maar wel om bewust te kijken waar je renners wel en niet overheen stuurt.
    26-08-2020 11:22
    Niet zeiken, maar fietsen !
    26-08-2020 11:37
    @Fredje P,
    En jij bent inderdaad degene die het hardste roept. Volgens mij heb je vandaag je pilletje niet gekregen ;-)

    Ik weet niet of je zelf fietst of alleen achter een toetsenbord zit. Maar als ik je reacties lees dan ben je óf iemand van de heeeeeeeele oude stempel, óf je hebt nog nooit op 2 bandjes van 25 mm dik in een lycra pakje en een hellempie op van een berg afgereden, met putten in het wegdek, wat zand of grind in de bochten, en naast je een muurtje en een ravijn. Terwijl je baas schreeuwt "winnen, winnen, winnen".
    26-08-2020 12:06
    Ze willen toch zelf , beeldhouwer.
    26-08-2020 14:14
    Ze willen zelf super graag fietsen, maar dat betekend niet dat de organisatie het recht heeft om met hun veiligheid te spelen. De organisatie heeft de plicht een veilig parcours te maken. De belangen zijn super groot en dan is het knap lullig dat er in de Dauphine enkelen tegen het asfalt gingen omdat er een slechte weg bij zat. Is het dan zo raar dat renners, ploegleiders en de vakbond zich uitspreken hiertegen? Jij vindt dat kleinzerig van deze mensen? Jij ziet liever nog meer gebroken armen, schouders uit de kom en schaaf/snij wonden dan we al hebben? Nog meer kanshebbers die uit de Tour moeten omdat ze op 150km voor de streep onderuit gaan omdat de organisatie geen veilige route kan garanderen?
26-08-2020 10:49
https://www.youtube.com/watch?v=ynr1hKgCuNA

Impressie van de col van paar weken geleden. Typische Franse alpencol. Al is dit de afdaling waar Kruijswijk ea vielen. Dumoulin sprak toen ook van een levensgevaarlijke afdaling.
26-08-2020 11:01
@assen
In welke zin helpt naturaliseren dit probleem oplossen ? Maken we van Roglic een Nederlander ? Wordt Bernal een Italiaan ? Ala een Let ? En dan met zijn allen aan hoge snelheid dalen over grindwegen. Probleem opgelost.
    26-08-2020 13:11
    +1 :-)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine