Tour 2019: Tejay van Garderen start niet in achtste etappe

vrijdag 12 juli 2019 om 23:43
Tour 2019: Tejay van Garderen start niet in achtste etappe

foto: Cor Vos (archief)

Voor Tejay van Garderen zit de Tour de France erop. De Amerikaanse renner van EF Education First kwam vroeg in de zevende etappe ten val op zijn gezicht en hand. Hij reed de rit nog wel uit, maar na afloop bleek hij een breuk opgelopen te hebben in zijn hand.


Van Garderen botste op een verkeerseiland en kwam daardoor hard ten val. Daarbij blesseerde hij zijn gezicht, zijn hand en zijn borst. “Het was een persoonlijke fout”, geeft Van Garderen toe. “Ik keek naar mijn fiets, omdat iets vast zat, een papiertje. Daarom keek ik naar beneden en toen raakte ik een verkeerseiland. Ik kan niemand de schuld geven behalve mezelf. Ik hoop dat niemand anders geblesseerd is geraakt door mij.”

Mike Teunissen reed op het moment van de val net achter Van Garderen en de Nederlander viel over hem heen. De voormalig geletruidrager heeft last van zijn pols.

Spalk
De breuk in de hand van Van Garderen is geconstateerd in het eerste middenhandsbeentje van zijn linkerduim. “Er is een spalk geplaatst, maar hij kan in etappe acht echt niet starten”, zegt ploegdokter Kevin Sprouse.

Van Garderen zelf baalt voor zijn kopmannen Rigoberto Urán en Michael Woods. “Ze hebben allebei een grote kans op het podium, op ritwinst en zelfs om de whole damn Tour te winnen. Ik had graag deel daarvan uitgemaakt, maar helaas gebeuren deze dingen”, aldus de 30-jarige Amerikaan.

Dit artikel delen:

31 Reacties

hiddeboi23 12 juli 2019 om 23:48

Mensen die spijt hebben van TJ in de verschillende spellen in 3, 2, 1….

Wel erg jammer. Aan de voorbereiding heeft het in ieder geval niet gelegen.

Peter Wouds 13 juli 2019 om 00:08

Hier heb je er 1!

Scott Sunderland 13 juli 2019 om 00:15

Jullie dachten dat hij nog een klassement ging rijden ?

Peter Wouds 13 juli 2019 om 00:31

Vooraf zag ik kansen na zijn 2de plaats in de dauphine. Eenmaal gestart niet meer natuurlijk..

Retro Lex 13 juli 2019 om 00:32

Tegen beter weten in. Hij was zo goedkoop en EF is lekker op dreef. Maar tja poultjesleed dus

Bazzz 12 juli 2019 om 23:53

Ah neeeeeej….
Daar gaat mijn poultje, dat was mijn ‘dark dunkey’

Scott Sunderland 13 juli 2019 om 00:05

Hij maakte de eerste week al geen hele goede indruk, nog los van deze valpartij. Voor de Tour leek hij best in orde eigenlijk. Van Garderen en grote rondes werkt al jaren niet meer.

Wheely 13 juli 2019 om 00:09

Ik kan me nog goed herinneren dat deze man een gouden toekomst werd toegedicht. De laatste jaren nooit echt helemaal uit de verf gekomen.

Scott Sunderland 13 juli 2019 om 00:18

Ik heb de indruk dat Van Garderen niet heel goed tegen druk kan. Dat dat ook een factor is waarom hij telkens weer tegenvalt als het erop aankomt.

Retro Lex 13 juli 2019 om 00:35

Ik denk dat ie niet goed tegen verkeerseilanden e.d. kan

Chaba 13 juli 2019 om 00:42

Gisteren was het al duidelijk dat het deze Tour wederom niks zou worden aangezien hij bergop wel erg snel moest lossen. Los daarvan is een valpartij sowieso balen.

robing 13 juli 2019 om 07:53

En onze trots Poels lag er toen al een hele berg vanaf

DrJ 13 juli 2019 om 09:02

Poels lost bewust natuurlijk. Die spaart zich voor de 3e week.

xistnc 13 juli 2019 om 09:06

Poels voelt zich bovendien niet lekker, vertelde Kruijswijk gisteren.

Wheely 13 juli 2019 om 09:11

Poels wordt schoolziek denk ik, heeft volgens mij helemaal geen zin om voor Thomas of Bernal te knechten. Die zit in zijn hoofd al bij Jumbo en Tom.

xistnc 13 juli 2019 om 09:22

Dat denk ik niet, want Tom en Wout schijnt als water en vuur te zijn.

mackie 13 juli 2019 om 10:39

Heb je serieuse bronnen/ verhalen dat Tom en Wout elkaar niet mogen?
Had ik nog nooit gehoord

xistnc 13 juli 2019 om 10:51

@mackie
Van horen zeggen uit Limburgse hoek, meer niet. En nog nooit iets gehoord of gezien dat het tegendeel bewijst.

Kelder is de Man 13 juli 2019 om 11:05

Nog nooit iets gehoord/ gezien dat het tegendeel bewijst. Vage uitspraak. Dat kan een koude oorlog situatie zijn als wel dat je ze hebt zien matten. Van horen zeggen is wel een vage bron Xistnc;)

EmPeHa 13 juli 2019 om 11:13

Nou, ik vond de reactie van de goedlachse Wout al opvallend, zonder het verhaal op xistnc te hebben gelezen. Kijk op 3min20
https://www.rtlnieuws.nl/sport/tour/video/4776376/poels-naar-jumbo-die-supermarkten-bevallen-me-goed

Fernandi 13 juli 2019 om 11:29

Ik kan in deze Xistnc enkel gelijk geven.
Hoewel van horen zeggen en via via niet echt heel betrouwbaar is, ken ik toevallig iemand uit het zelfde dorp als waar Poels vandaan komt, en die kwam ermee dat Wout Tom maar een arrogant persoon vind. Dit is wel al even geleden, en of dat nog zo is geen idee, maar tot Xistnc het ter sprake bracht had ik er nooit meer aan terug gedacht eigenlijk :P

xistnc 13 juli 2019 om 11:47

@Kelder is de man
Ik gebruik niet voor niets het woord ‘schijnt’. En een koude oorlog of matpartij is natuurlijk geen bewijs van het tegendeel.

Mwielerfan 13 juli 2019 om 01:07

Hij moet zich zoals spilak en veel anderen zoals poels bijvop week races richten

FDJ 13 juli 2019 om 05:41

Uran en Woods de kans om de Tour te winnen is ook behoorlijk overdreven.

Mwielerfan 13 juli 2019 om 11:02

Het ligt heel erg open en uran is redelijk recent 2de geweest

Marik 13 juli 2019 om 06:30

Nu nog even wachten op Porte

Sonsbach Allstars 13 juli 2019 om 07:27

Edit redactie: Niet doen

Haanaf 13 juli 2019 om 08:07

Wel sneu voor deze renners.

Was Kelderman nu tijdens de neutralisatie van de zesde etappe gevallen?

skylimit 13 juli 2019 om 07:55

Jammer dat TJ niet meer van start gaat, zeker voor degene die hem NIET in hun poultjes hebben met wissels;););)

Mwielerfan 13 juli 2019 om 11:03

De tour is pas begonnen als van garderen is uitgevallen