Tour 2019: Rit naar Val Thorens flink ingekort, Roselend onbegaanbaar
Breaking De twintigste etappe van de Tour de France wordt ingekort van 130 naar 59 kilometer. Door de hevige (hagel)buien van vandaag is de beklimming van de Cormet de Roselend niet begaanbaar.
Net als in de afdaling van de Col de l’Iseran is ook een deel van de Roselend (1e categorie) niet te rijden voor het peloton. Daarom wordt ook de Côte de Longefoy (2e categorie) geschrapt. De renners starten om 14.30 uur nog steeds in Albertville, maar steken vanaf daar direct naar de voet van de klim naar Val Thorens.
De Tourorganisatie heeft beslist om nu al de rit aan te passen. Vanuit Albertville neemt het peloton de N90 richting Moutiers, waar ze de de laatste 36 kilometer van het originele parcours afleggen naar de top in Val Thorens. Het totaal aantal kilometer van de voorlaatste rit komt daarom op 59 kilometer.
Daarnaast worden alle berg- en tussensprint onderweg geschrapt, met uitzondering van de te behalen bergpunten op de slotklim. Er zijn dus nog in maximaal 40 bergpunten te verdienen, omdat Val Thorens een HC-klim is met de top boven de 2.000 meter.
After taking off from Albertville, the stage will go on the N90 road to head directly to Moutiers and then go on the initial end of stage at the N90 – D915 roundabout, 36kms from the finish.
The start will be given in Albertville at 14:30 for a total distance of 59kms.— Tour de France™ (@LeTour) July 26, 2019
#TDF19 THREAD INFO 20EME ETAPE
Voici les raisons de la possible annulation du passage des coureurs au Cormet de Roseland pic.twitter.com/fhp1Hqyw9t
— LedGit – Tipics (@SeemsLedGit) July 26, 2019
Het is wat het is, en als Kruijswijk het podium op wil, dan moet ie die 40 seconde op Flip maar gewoon pakken, en als hij dat niet kan op een HC-klim, dan verdient Flip het podium ook gewoon.
De enige ploeg die aantoonbaar voordeel heeft van deze inkorting is Ineos. Zij hoeven geen tijd meer te winnen op Alaphilippe om de Tour te winnen en kunnen Kruijswijk en Buchmann in toom houden.
De plaatselijke wielervereniging zou dit waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen maar van een organisatie met belangen als de ASO mag je dit verwachten. Vanuit Albertville kun je heel wat kanten op (bv annecy) om vervolgens weer in albertville te komen... en dan naar de slotklim.
Het is echt een domme aanname dat dit onmogelijk is.
De beveiligings capaciteit die gereserveerd was voor roselend kan nu elders in gezet worden.
Er van uitgaande dat elders geen modder lawines geweest zijn.
Het is ook niet dat ik denk dat het een compleet fiasco zou worden, maar als je 10% kans hebt dat er iets mis gaat (auto's op parcours, renners die verkeerde kant heen gestuurd worden) omdat je het parcours verlegd hebt, dan is dat het al niet waard.
Er zit maanden voorbereiding in, dat kun je niet zomaar in een halve dag omgooien en denken dat alles dan net zo strak georganiseerd is, en ik weet nu al dat je het hier niet mee eens gaat zijn, maar je hebt het fout. En het feit dat het dus ook niet gebeurd, is eigenlijk al het bewijs hiervan.
Dat zie ik zie niet in een halve dag met slecht weer allemaal verplaatsen. Ook het elders inzetten van al je mankrachten en logistiek daaromtrent, lijkt me haast onmogelijk om op zo'n korte termijn om te plannen, te communiceren en te organiseren.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat de klim naar Val Thorens al dicht is sinds gisteravond om daar geen nieuwe campers toe te laten. Doe je ineens weer een nieuwe klim erin, laat je die dan tot vanochtend toegankelijk voor publiek of niet? En welke verkeerstromen breng je daarmee op gang.
Sowieso de vraag wat het als aanwezige publiek op Roselend kan/doet/moet.
KPMG herziet haar berekeningen: huidige Tour is ideaal voor Tom Dumoulin....
Zo zie je maar weer wat voorspellingen waard zijn.
Blijft hoe dan ook iets voor mannen met de grote motor, hoeft niet kruiswijks nadeel te zijn
Vreselijk balen vooral voor Kruiswijk. Zat nog zoveel meer in, hopelijk morgen nog iets van gerechtigheid voor hem met een ritzege op Val Thorens.
1. Van mij mag Bernal deze tour winnen. Hij ging immers de laatste 2 ritten al in de aanval.
2. Al hoop ik stiekem (als Belg zijnde) dat Kruijswijk hem nog wint.
3. Gewoon om de ogen te openen van onze achterlijke KBWB die enkel wat geeft om klassieke renners.
Heb in het begin van de week nog herhaaldelijk geopperd dat de hitte wel eens een bepalende rol zou kunnen spelen al had ik ook deze niet direct in gedachte.
Herinner me nog goed dat we in het verleden ook eens zo'n rit hebben gekregen die drastisch werd ingekort en dat werd toen een sprint vanaf de start tot de top, ik hoop dus alvast op zo'n 90 minuten topsport, net zolang als een voetbalmatch.
Zou toch zonde zijn als Kruijswijk met etappewinst ervoor zorgt dat Groenewegen morgen niet meer kan sprinten in Parijs....
Of ze moeten de tijdslimiet aanpassen natuurlijk.
Voel de leegte die ik normaal voel op de maandag na de Tour. Heb eigenlijk niet eens zin om vanmiddag te gaan kijken. Wordt wss een lange optocht achter de Ineos trein. Eeuwig zonde dat het ASO niet lukt om een volwaardig alternatief te bieden.