Tour 2019: Rit naar Val Thorens flink ingekort, Roselend onbegaanbaar
foto: Cor Vos
vrijdag 26 juli 2019 om 21:09

Tour 2019: Rit naar Val Thorens flink ingekort, Roselend onbegaanbaar

Breaking De twintigste etappe van de Tour de France wordt ingekort van 130 naar 59 kilometer. Door de hevige (hagel)buien van vandaag is de beklimming van de Cormet de Roselend niet begaanbaar.

Net als in de afdaling van de Col de l’Iseran is ook een deel van de Roselend (1e categorie) niet te rijden voor het peloton. Daarom wordt ook de Côte de Longefoy (2e categorie) geschrapt. De renners starten om 14.30 uur nog steeds in Albertville, maar steken vanaf daar direct naar de voet van de klim naar Val Thorens.

De Tourorganisatie heeft beslist om nu al de rit aan te passen. Vanuit Albertville neemt het peloton de N90 richting Moutiers, waar ze de de laatste 36 kilometer van het originele parcours afleggen naar de top in Val Thorens. Het totaal aantal kilometer van de voorlaatste rit komt daarom op 59 kilometer.

Daarnaast worden alle berg- en tussensprint onderweg geschrapt, met uitzondering van de te behalen bergpunten op de slotklim. Er zijn dus nog in maximaal 40 bergpunten te verdienen, omdat Val Thorens een HC-klim is met de top boven de 2.000 meter.

RIDE Magazine
175 Reacties
26-07-2019 23:16
Wat een gezeik hier, en vooral degenen die suggereren dat de Fransen dit expres doen. Er zijn geen alternatieven, je kunt niet zomaar even een heel ander gebied gaan afzetten, dat vergt veel meer voorbereiding om de veiligheid te garanderen.

Het is wat het is, en als Kruijswijk het podium op wil, dan moet ie die 40 seconde op Flip maar gewoon pakken, en als hij dat niet kan op een HC-klim, dan verdient Flip het podium ook gewoon.
    26-07-2019 23:31
    Helemaal mee eens!
    27-07-2019 00:51
    Onzin natuurlijk. Met twee 1 categorie klimmen extra sloop je Juju natuurlijk eerder dan met 1 lange klim volgas: dat is doorbijten en veel minder op (klim)kwaliteit.
    27-07-2019 02:51
    Wat een onzin. De Giro heeft altijd wel een plan B of C klaar staan. Is allemaal niet zo lastig als je dat al maanden van te voren voorbereid.
    27-07-2019 07:01
    Zo'n ingekorte ritten zijn in het verleden ook al eens gebeurt, ook en vermoedelijk nog meer in de Giro. De Tour is kwestie organisatie ook vele malen groter dan de Giro en de Vuelta, zo'n ritwijziging heeft dan ook heel wat gevolgen, ook voor de Tour van de volgende jaren.
    27-07-2019 08:29
    Precies. Je zou zelfs kunnen zeggen dat Flip een guerilla-actie op een aanvallersparcours wordt ontnomen. Nu moet hij een soort afvalrace op een monsterklim afwerken, en dat is eigenlijk wel rechtvaardig.

    De enige ploeg die aantoonbaar voordeel heeft van deze inkorting is Ineos. Zij hoeven geen tijd meer te winnen op Alaphilippe om de Tour te winnen en kunnen Kruijswijk en Buchmann in toom houden.
    27-07-2019 09:52
    Ik heb gisteren zelf gezien dat een aantal Fransen met bulldozers modder van de berg op de weg schoven ;-)
26-07-2019 23:22
Als je zelf fietst en daar de omgeving kent kun je weten dat een plan B best had gekund i.p.v. 60 km fietsen.
De plaatselijke wielervereniging zou dit waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen maar van een organisatie met belangen als de ASO mag je dit verwachten. Vanuit Albertville kun je heel wat kanten op (bv annecy) om vervolgens weer in albertville te komen... en dan naar de slotklim.
Het is echt een domme aanname dat dit onmogelijk is.
De beveiligings capaciteit die gereserveerd was voor roselend kan nu elders in gezet worden.
Er van uitgaande dat elders geen modder lawines geweest zijn.
    26-07-2019 23:27
    Het is niet zomaar wat mensjes op een andere plek neerzetten. Er zijn hele draaiboeken aan gewijd om dit allemaal in goede paden te leiden. Het is een domme aanname als jij denkt dat dit niet zo is.
    Het is ook niet dat ik denk dat het een compleet fiasco zou worden, maar als je 10% kans hebt dat er iets mis gaat (auto's op parcours, renners die verkeerde kant heen gestuurd worden) omdat je het parcours verlegd hebt, dan is dat het al niet waard.
    Er zit maanden voorbereiding in, dat kun je niet zomaar in een halve dag omgooien en denken dat alles dan net zo strak georganiseerd is, en ik weet nu al dat je het hier niet mee eens gaat zijn, maar je hebt het fout. En het feit dat het dus ook niet gebeurd, is eigenlijk al het bewijs hiervan.
    27-07-2019 00:21
    Komt daar nog bij dat er morgen opnieuw slecht weer voorspeld wordt. Door geen afdalingen in het parcours op te nemen, wordt een fiasco zoals vandaag vermeden. Klimmen in slecht weer houdt veel minder risico's in. Logische beslissing!
    27-07-2019 08:35
    Zelf fietsen in die omgeving is één ding, maar als je regelmatig de Tour bezoekt, weet je ook dat de hele logostieke onderneming al dagen van te voren begint met het afzetten van bepaalde delen van routes bijv.
    Dat zie ik zie niet in een halve dag met slecht weer allemaal verplaatsen. Ook het elders inzetten van al je mankrachten en logistiek daaromtrent, lijkt me haast onmogelijk om op zo'n korte termijn om te plannen, te communiceren en te organiseren.

    Daarnaast kan ik me voorstellen dat de klim naar Val Thorens al dicht is sinds gisteravond om daar geen nieuwe campers toe te laten. Doe je ineens weer een nieuwe klim erin, laat je die dan tot vanochtend toegankelijk voor publiek of niet? En welke verkeerstromen breng je daarmee op gang.
    Sowieso de vraag wat het als aanwezige publiek op Roselend kan/doet/moet.
26-07-2019 23:27
Maak er dan een tijdrit van
26-07-2019 23:32
Dat is precies het doel van een draaiboek... wat als...?
26-07-2019 23:32
BREAKING NEWS
KPMG herziet haar berekeningen: huidige Tour is ideaal voor Tom Dumoulin....
Zo zie je maar weer wat voorspellingen waard zijn.
26-07-2019 23:38
Koers op de laatste col...is toch in elke bergetappe zo... alleen zijn er nu geen excuses meer, wie denkt hij nog kan opschuiven, 30 km bergop, laat maar zien....zou zo maar de mooiste etappe uit de geschiedenis kunnen worden....
26-07-2019 23:44
Zou mooi zijn!
Blijft hoe dan ook iets voor mannen met de grote motor, hoeft niet kruiswijks nadeel te zijn
27-07-2019 00:46
Poeh, ben ik een potje blij dat in ieder geval Bernal vandaag het lef had om Queen Julianneke uit de trui te rijden. Anders had die blaaskaak de tour ook nog gewonnen morgen. Hopelijk laat Bernal morgen zien waarom hij de terechte winnaar is van deze vervelende Tour.
    27-07-2019 06:56
    Je hebt alvast je nicknaam goed gekozen. Vond dit alles behalve een vervelede Tour, integendeel één van de boeiendste die ik ooit gezien heb en dat zijn er meer dan vijftig. Enjoy your life zou ik zeggen.
    27-07-2019 08:01
    beste Peter, laatste zin is volkomen onnodig. Jouw mening was al heel duidelijk.
27-07-2019 00:47
Nachtkaars...

Vreselijk balen vooral voor Kruiswijk. Zat nog zoveel meer in, hopelijk morgen nog iets van gerechtigheid voor hem met een ritzege op Val Thorens.
27-07-2019 01:17
Kruijswijk mocht ooit door de sneeuw zijn trui verdedigen van een door ziekte geplaagde, maar miraculeus herstelde Astana ploeg. Maar een beetje modder op de weg was blijkbaar genoeg geweest om de koers te halveren. Omdat de gemiddelde die hard fan cq kenner het IQ van een paasei heeft denken ze nu eenmaal dat ze je alles wijs kunnen maken. Die lui hebben het nog altijd over de long inhoud van Indurain, de kadans van Armstrong, Froome's marginal gains, en straks de aardverschuivingen van 2019...
27-07-2019 02:27
Jammer dat deze rit wordt ingekort. Maar als het niet anders kan dan is het maar zo.

1. Van mij mag Bernal deze tour winnen. Hij ging immers de laatste 2 ritten al in de aanval.
2. Al hoop ik stiekem (als Belg zijnde) dat Kruijswijk hem nog wint.
3. Gewoon om de ogen te openen van onze achterlijke KBWB die enkel wat geeft om klassieke renners.
    27-07-2019 06:50
    +10 op punt nummer 3.
27-07-2019 06:53
Moedige beslissing, natuurlijk zal deze beslissing in het voordeel of nadeel zijn van bepaalde renners maar in ieder geval niet voor Bardet, ik vrees voor zijn bolletjestrui tenzij ze ook de puntenquotering hebben aangepast.
Heb in het begin van de week nog herhaaldelijk geopperd dat de hitte wel eens een bepalende rol zou kunnen spelen al had ik ook deze niet direct in gedachte.
Herinner me nog goed dat we in het verleden ook eens zo'n rit hebben gekregen die drastisch werd ingekort en dat werd toen een sprint vanaf de start tot de top, ik hoop dus alvast op zo'n 90 minuten topsport, net zolang als een voetbalmatch.
27-07-2019 08:18
Wat een geneuzel hier. Dit kan vandaag wel eens een sensationele etappe worden. Hopelijk wint Bernal vandaag. Hij heeft ook nog kans op de bollentrui. Het wordt vanaf de start oorlog. Wat willen we nog meer?
    27-07-2019 08:34
    Dit is goed voor de GC-ploegen (Ineos, Jumbo, Bora), want die hebben iedereen nog paraat om met de knechten vol de klim aan te vatten. Ik kan me niet voorstellen dat Flip hier blij mee is als hij nog het podium op wil. Die gaat normaliter terugvallen tot achter Buchmann.
    27-07-2019 09:24
    Het wordt vast een fantastische strijd om de eerste drie podium plekken. Ook Buchmann zal uit zijn 'hok' moeten komen. Ik acht hem zeker niet kansloos om nog bij de eerste drie te komen. Bernal lijkt zeker eerste, maar Thomas nog niet. Alaphillipe? Normaliter niet, maar wat is nog te voorspellen in deze tour. Mocht Bernal de tour winnen is dat wel de meest 'geruisloze' overwinning ooit.
27-07-2019 08:48
Flip, Flup, Alpphi...alleen voor die belachelijke koosnaampjes zou een mens blij zijn dat de Tour voorbij is...
27-07-2019 08:55
Met meer weersextremen in het vooruitzicht voor de komende jaren zullen organisatoren etappes moeten plannen met een back-up. Verder kan het best een mooie strijd worden: 30 km. vol gas....
27-07-2019 08:57
Wat betekent dit eigenlijk voor de tijdslimiet? Korte, snelle etappes zijn het gevaarlijkst.

Zou toch zonde zijn als Kruijswijk met etappewinst ervoor zorgt dat Groenewegen morgen niet meer kan sprinten in Parijs....
    27-07-2019 09:26
    Dat betekent dat je in minuten en secondes uitgedrukt minder mag verliezen. En aangezien het alleen bergop is en geen afdalingen en lange vlakke stukken, is dat in het nadeel van de bus.

    Of ze moeten de tijdslimiet aanpassen natuurlijk.
27-07-2019 09:26
De spectaculairste Tour in jaren is van het ene op het andere moment beslist door besluiten van de organisatie. Dat hoort niet zo te zijn.
Voel de leegte die ik normaal voel op de maandag na de Tour. Heb eigenlijk niet eens zin om vanmiddag te gaan kijken. Wordt wss een lange optocht achter de Ineos trein. Eeuwig zonde dat het ASO niet lukt om een volwaardig alternatief te bieden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine