Tour 2019: Rit naar Val Thorens flink ingekort, Roselend onbegaanbaar
foto: Cor Vos
vrijdag 26 juli 2019 om 21:09

Tour 2019: Rit naar Val Thorens flink ingekort, Roselend onbegaanbaar

Breaking De twintigste etappe van de Tour de France wordt ingekort van 130 naar 59 kilometer. Door de hevige (hagel)buien van vandaag is de beklimming van de Cormet de Roselend niet begaanbaar.

Net als in de afdaling van de Col de l’Iseran is ook een deel van de Roselend (1e categorie) niet te rijden voor het peloton. Daarom wordt ook de Côte de Longefoy (2e categorie) geschrapt. De renners starten om 14.30 uur nog steeds in Albertville, maar steken vanaf daar direct naar de voet van de klim naar Val Thorens.

De Tourorganisatie heeft beslist om nu al de rit aan te passen. Vanuit Albertville neemt het peloton de N90 richting Moutiers, waar ze de de laatste 36 kilometer van het originele parcours afleggen naar de top in Val Thorens. Het totaal aantal kilometer van de voorlaatste rit komt daarom op 59 kilometer.

Daarnaast worden alle berg- en tussensprint onderweg geschrapt, met uitzondering van de te behalen bergpunten op de slotklim. Er zijn dus nog in maximaal 40 bergpunten te verdienen, omdat Val Thorens een HC-klim is met de top boven de 2.000 meter.

RIDE Magazine
175 Reacties
26-07-2019 21:24
Opzich nog steeds iets wat Kruijswijk goed kan. Althans, in de giro 2016 ging hij keihard in een klimtijdrit.
    26-07-2019 22:16
    Exact.. en ze hebben vandaag de sneeuwmuren (voor Kruijswijk?) uit het parcours gehaald. :-)
26-07-2019 21:25
Ik hoop dat Kruijswijk het podium haalt, het is hem gegund, hopen dat alaphilippe te veel gegeven heeft de afgelopen weken en nog 41 seconden verliest. Thomas 12 seconden is trouwens ook prima.
26-07-2019 21:26
Dit is ideaal voor Alaphillipe en Bardet. Vreemd dat er geen oplossing of alternatief is voor morgen.
    26-07-2019 21:28
    Zoals?
    26-07-2019 21:39
    Hoe is dit gunstig voor Bardet? Als Bernal de etappe wint pakt hij 40 punten en daarmee ook de bergtrui. Bardet kan die alleen behouden als hij vlakbij Bernal blijft, dat is niet heel waarschijnlijk of wel? Bij het originele rittenschema had Bardet al genoeg punten kunnen sprokkelen bij eerste 2 beklimmingen om de bergtrui veilig te stellen.
    26-07-2019 21:42
    Quintana kan de bergtrui ook nog pakken als hij wint.
    26-07-2019 21:43
    En S Yates
26-07-2019 21:26
Even voor de duidelijkheid: deze inkorting geldt alleen voor Alaphilippe. De rest van het peloton dient de reguliere, volledige afstand af te leggen.
26-07-2019 21:26
En zo ook bardet al zeker van de bollen ?
    26-07-2019 21:28
    Technish gezien nog niet. In de praktijd wel. Er liggen nog 40 punten.
    26-07-2019 21:42
    Voor bardet lijkt me dit juist minder gunstig. Op eerste 2 beklimmingen had hij in de aanval de trui veilig kunnen stellen. Nu pakken S Yates en Bernal bij een dagzege ook de bergtrui...
26-07-2019 21:27
Misschien moeten we maar op een indoor baan rondjes afwerken voortaan
26-07-2019 21:27
Uitslag van deze Tour maar schrappen.
    26-07-2019 21:34
    Eens. Ik stel voor om de tijden van de eerste etappe te hanteren.
    26-07-2019 23:58
    Mike Teunissen als tourwinnaar?
26-07-2019 21:29
Kruiswijk heeft vandaag op reserve gereden. Alaphilippe en Bernal zeker niet. Thomas heeft zelfs nog meer kunnen sparen. Morgen knallen, niet klagen.
    26-07-2019 21:31
    Op reserve? Dat geloof je nu toch echt niet? Omdat hij een minuut minder hard naar boven heeft gereden.
    26-07-2019 21:51
    Niet op reserve maar zeker minder diep gegaan dan Bernal.
    27-07-2019 10:45
    Dit geloof je toch zelf niet? Bij Ineos had niemand Bernal uitgelegd dat de Iseran nog door de klom naar Tignes gevolgd zou worden en dat het pas de voorlaatste bergetappe was?

    Bernal hoefde voor deze 'Vorentscheidung' niet dieper te gaan dan hij nu deed en had voor Tignes en vandaag ongetwijfeld ook nog wat overgehouden. Als Alaphilippe en Bernal voor Kruijswijk eindigen in Parijs is het in elk geval net als in de Giro mooi dat opnieuw wieltjeszuigers achter aanvallers eindigen!
    27-07-2019 11:23
    Kan ook zijn dat Bernal naar voren werd gestuurd om de concurrentie af te matten, aangezien ik vermoed dat men bij Ineos liever Thomas als aanstaande winnaar zag dan Bernal. Bernal zou dan als bruggenhoofd moeten dienen voor Thomas op de laatste klim. De neutralisatie gooide voor Thomas roet in het eten; voor de wielerliefhebber een geluk bij een ongeluk.
26-07-2019 21:30
Wat een zure reacties. Mensen doen alsof organisatie van een wielerwedstrijd te vergelijken is met een korfbalduel in een overdekte hal. Waar moet je ineens een alternatieve route vandaan toveren? Je zit bovendien in de Alpen, waar niet zo gek veel wegen liggen. Tis jammer, maar zo is het.
    26-07-2019 21:46
    +1
    26-07-2019 21:47
    Helemaal mee eens, wat een zuur geneuzel hier, alsof je zo maar even een alternatieve route over meerdere beklimmingen neerlegt, terwijl de politie en wegwerkers daar uit alle macht bezig zijn om de wegen voor het normale verkeer weer enigszins begaanbaar te maken. Alsof die nog zin hebben om even wat extra wegen vrij te maken voor een wielerkoers of de weinige overgebleven begaanbare wegen dan maar voor een extra rondje moeten gebruiken.

    Negativiteit ten top, tuurlijk is het jammer dat de Alpenritten niet helemaal kunnen worden afgewerkt, maar overmacht is overmacht.
    27-07-2019 01:21
    Ze vragen er wel een beetje om met die korte etappes. 1 berg valt weg en er blijft niks meer van over.
26-07-2019 21:31
Echt jammer maar dit is overmacht ....Kruijswijk dus 3de
    26-07-2019 21:36
    Nou Clipje kan nog echt wel 60 km volle bak. 4e lijkt me realistischer.
26-07-2019 21:32
Mensen die roepen om alternatieven voor de bergetappes hebben niet goed opgelet. Het waren juist de lager gelegen wegen die problemen hadden.
26-07-2019 21:32
Hoe is het godsnaam mogelijk dat de organisatie van z'n groot sportevenement geen plan B heeft.

Als organisatie moet je van te voren toch gewoon voor elke etappe draaiboeken hebben met alternatieve routes en omleidingen voor het geval er zich problemen voordoen met de oorspronkelijke route? Zeker voor dit gebied is het best simpel om een gelijkwaardige etappe uit te stippelen.

We hebben het hier wel over de Tour waar de belangen gigantisch zijn. Wat een amateurisme...
    26-07-2019 21:35
    Doe dan meteen even de gpx van je alternatieve route
    26-07-2019 21:35
    Makkelijker gezegd dan gedaan.
    Denk eens na over alleen al de logistiek, de politie inzet, de infrastructuur die beschikbaar moet zijn.

    Het is geen overdekte hal.
    26-07-2019 21:43
    Maar wel een goed plan.

    Nu heb je een etappe waarbij achteraf de finish wordt bepaald, een ritje van 59 km en een criterium op de Champs Elyssees als afsluiter.

    Over een anti-climax gesproken.
    26-07-2019 21:53
    Ben het hier helemaal mee eens.
    Je zou (met enige voorbereiding vooraf, want in een nachtje regel je dat niet zo maar) bijvoorbeeld deze klim ervoor kunnen plakken: [url=https://www.cyclingcols.com/col/Montagny]Montagny[/url]. Niet de allerzwaarste maar genoeg om de etappe nog iets van allure te geven. Je kunt zelfs nog iets verder dat dal door en nog een kleinere klim meepakken. En zo zijn er nog wel een stel waar je een kleine lus extra kunt maken.

    Bij de Giro zijn ze gedwongen om hier rekening mee te houden (overigens ook na schade en schande), van een professionele organisatie als de Tour zou je toch ook mogen verwachten dat ze plan B achter de hand hebben. Zeker als het je laatste etappe is.
26-07-2019 21:33
Voor de neutrale kijker wordt dit misschien nog wel mooier, iedereen fris (voor zover dat mogelijk is na 3 dagen) aan slechts 60 km beginnen. Dat kan niet anders dan chaos worden
    26-07-2019 21:40
    Natuurlijk niet, 60km is makkelijk te controleren voor Ineos, afstand van niks zelfs bergop.
    26-07-2019 21:47
    Een klimtijdrit met massastart kan best mooi zijn.

    Zouden ze nog overwogen hebben om er een klimtijdrit van te maken? Dat was best een goed en eerlijk alternatief geweest.
26-07-2019 21:36
Maar 1 klim voor bollen? Hoeveel punten zijn er te verdienen?

Bardet bollen? (Er van uitgaande dat klassementsman morgen wint, bernal staat 28 punten achter)
    26-07-2019 21:39
    40 punten. Quintana, Bernal, Yates, Wellens en Caruso kunnen 'm nog afpakken van Bardet dus.
    26-07-2019 21:39
    als bernal wint en bardet geen punten neemt, wint bernal de bollen
26-07-2019 21:37
Ze hadden via La Chambre over de Madeleine kunnen gaan. Rit van 130-140 km. Qua verkeer misschien moeilijk en ik weet niet hoe de Madeleine erbij ligt, maar dan heb je wel een normaal einde.
    26-07-2019 21:42
    Ze hadden ook de Grand Naves op kunnen gaan. Ligt vlakbij en is 15 km a 6%. Gaat ook een mooie weg naar beneden waardoor je een prima extra lusje kan maken.
26-07-2019 21:39
Tussen Albertville en Moutiers zitten wel wat klimmen aan de zijkant van de grote weg.
Iemand die wat herkend?

https://www.google.nl/maps/place/73600+Moûtiers,+Frankrijk/@45.5730583,6.4292128,11.92z/data=!4m5!3m4!1s0x478bd5da795ccccf:0xb8d735c3d225e8b8!8m2!3d45.484615!4d6.529926
26-07-2019 21:42
Mooiste Tour in jaren gaat als een nachtkaats uit. Wordt een veredelde sprint morgen op deze manier. De mannen die het van inhoud moeten hebben zijn de dupe. Er een klimtijdrit van maken zou nog een beter idee zijn geweest.
    26-07-2019 21:43
    Idd dat was het meest eerlijke. Prima plan idd. Een klimtijdrit. Man tegen man.
26-07-2019 21:42
Jammer maar het kan niet anders. Zo wordt het niet het spektakel qua aantal klimmem en km. Duidelijk een nadeel voor onze man kruijssie.

Hardop vraag ik me wel af. In de giro rosa konden ze ook een klim niet op, maar hebben ze wel een plan b. Ik vind het super jammer dat de tour dat blijkbaar niet kan?!
26-07-2019 21:45
Naast het grootste budget is de Tour nu dus ook te koop. Triest.
26-07-2019 21:46
Mooi! We landen om half 3, kan gelijk de stream aan.

Dodelijk voor Kruijswijk, dit ligt hem totaal niet!
26-07-2019 21:50
Na de zeer professionele en juiste beslissing vanmiddag slaat de ASO hier in mijn ogen een flater van jewelste! Schandalig dat er niet een alternatief gevonden kan worden wat in ieder geval iets meer in de buurt komt van de originele indeling. Al zou er maar 1 extra klink voor Val Th. zijn, nu is het ronduit lachwekkend.
26-07-2019 21:50
Dat er in het leven ook onverwachte gebeurtenissen plaatsvinden. Geen Plan B, C of een alternatieve Tour op een plek met gegarandeerd weercijfer 8 (Amersfoort of Zuidhorn ofzo).

Mooie sport!
26-07-2019 21:51
Wat een jammere beslissing.
Als ik organisatie was, had ik een plan B klaarliggen. Vanuit Albertville naar de westflank van de Madeleine en dan de N90 naar moutiers en Val thorens. Lever je weinig klimkilometers in. Google maps zegt dat die wel begaanbaar is.
Wat is jullie mening?
    26-07-2019 21:54
    Geen idee of die wegen wel begaanbaar zijn.
    26-07-2019 21:54
    Suggereerde ik inderdaad ook al.
26-07-2019 21:53
Potverdikkie
26-07-2019 21:53
ik gun alaphillipe da poduim enorm he maar ik denk dat die zo op is alst maar kan zijn en dat hij zijn kracht putte uit de gele trui. en de kortere afstand speelt misschien in zijn voordeel maar een lange klim zeker niet, hij moet het meer hebben van de korte punchklimmen

maar dit wil toch zeggen dat hij top 5 wordt denk ik want natuurlijk voor hem ook fenomenaal is.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine