Tour 2019: Lagere kijkcijfers dan vorig jaar ondanks Nederlands succes

dinsdag 30 juli 2019 om 16:41
Tour 2019: Lagere kijkcijfers dan vorig jaar ondanks Nederlands succes

foto: Cor Vos

De afgelopen Tour de France heeft, ondanks het succes van Jumbo-Visma en Steven Kruijswijk, minder kijkers weten te trekken dan vorig jaar. In 2018 stemden gemiddeld 847.618 mensen af op de live-uitzendingen van de NOS, dit jaar waren het volgens sporteconoom Daam Van Reeth 783.689 kijkers.


Vier jaar geleden haalde de Franse rittenkoers de hoogste kijkcijfers (gemiddeld 1,1 miljoen mensen) in twintig jaar, maar sindsdien heeft de NOS niet meer zulke aantallen gehaald. In vergelijking met vorig seizoen is er een daling te zien van 7,5%. Daarmee is Nederland met Spanje (-10%) het enige land waar de Tour aan populariteit verliest.

En dat is toch opvallend, aangezien het vanuit Nederlands oogpunt een zeer succesvolle Tour was. Zo won Jumbo-Visma maar liefst vier etappes, waaronder met Mike Teunissen en Dylan Groenewegen. Bovendien zegevierde de Nederlandse formatie in de ploegentijdrit in en rond Brussel.

Daarnaast wist Steven Kruijswijk na drie weken Tour het podium te halen: de 32-jarige ronderenner werd derde achter eindwinnaar Egan Bernal en Geraint Thomas. Hierbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat er dit jaar meer mensen hebben gekeken naar Eurosport (+6,8%), al is het slechts een stijging van 1865 mensen.

Uitzondering 
Overigens is het marktaandeel van de NOS wel gestegen met 2,5%. Dit komt omdat het marktaandeel is gebaseerd op het totale kijkerspubliek van een bepaald moment. Verder zien we wel een flinke stijging van het aantal kijkers in de traditionele wielerlanden België, Frankrijk en Italië.

Er zullen volgens Reeth – die verbonden is aan de KU Leuven – nog kleine wijzigingen plaatsvinden, aangezien de kijkcijfers van de laatste etappes nog moeten worden verwerkt. De definitieve resultaten zullen op een later tijdstip worden bekendgemaakt.


Update 17:50 uur

De NOS laat in een persbericht weten dat er gemiddeld 817.000 mensen keken naar de Ronde van Frankrijk. Dat is nog altijd minder dan vorig jaar, maar het verschil is kleiner dan aanvankelijk gedacht. Er keken dit jaar ook veel meer mensen naar De Avondetappe, de dagelijkse wielertalkshow gepresenteerd door Dione de Graaff en Herman van der Zandt. Het televisieprogramma trok gemiddeld 995.000 kijkers.

Dit artikel delen:

76 Reacties

Simon1 30 juli 2019 om 16:43

Telt deze man ook online streams mee eigenlijk?

Boci 30 juli 2019 om 16:43

Wat wil je ook bij de NOS als je Maarten Ducrot daar laat zitten. Die man is gewoon vervelend aan het worden. Ik vond Stef wel een frisse wind tijdens de etappes :)

oilsmoke 30 juli 2019 om 16:44

Maar de belgen 100k kijkers meer, daar zitten wel wat NL-ers tussen.
Ik kan Ducrot al jaren niet meer aan..

Theo Smits 30 juli 2019 om 23:24

Ik kijk ook altijd op de Belg alle wielerwedstrijden en als die het niet uitzenden Eurosport.
Een beetje wielerliefhebber luistert niet naar verslag op de NOS.

Dit is door velen al vaak verteld maar de NOS houd vast aan dit presentatieduo, dan moet je ook genoegen nemen met lagere kijkcijfers

lucas14 30 juli 2019 om 16:44

Komt misschien door het lekkere weer de gehele tijd? De tour was niet vaak saai

koos verrek 30 juli 2019 om 17:15

Lekker weer..was puffe man

BenderBeach 30 juli 2019 om 19:02

In België was het ook warm…

Christian 30 juli 2019 om 16:44

Kan het niet, gezien de grote stijging in Vlaanderen, een verplaatsing zijn van kijkers van de NOS naar Sporza?
Anders lijkt me dit inderdaad lastig te verklaren, in een Tour waar we als Nederlanders op alle fronten meededen of zelfs domineerden.
Of het is toch de persoonlijkheid van Tom die meer kijkers trekt dan de wat Steven die toch wat minder uitstraling heeft.

Sammysosa 1 augustus 2019 om 11:56

Dat vermoed ik ook. Het wordt wel steeds lastiger meetbaar omdat er steeds minder mensen überhaupt tv kijken, omdat een steeds groter deel online kijkt. Ik kijk bv met een vpn op Sporza online vanwege de geoblocker, die cijfers zitten worden volgens mij gewoon gezien als Belg die naar de Belg kijkt.

Lord Melchett 30 juli 2019 om 16:46

Ik kijk voornamelijk op de Belgische zenders. Verder wordt er via streaming online gekeken. Weet niet of hiermee rekening wordt gehouden.

Matxin 30 juli 2019 om 16:48

Dit heeft 2 hele voor de hand liggende oorzaken:

1. Steeds meer Nederlanders kijken de Tour op Sporza.
2. Steeds meer Nederlanders kijken niet meer op tv maar via een online livestream.

Al met al vind ik die 783k kijkers dus zelfs best veel.

kelderfan 30 juli 2019 om 16:50

Voor Ducrot & Co een ander team svp en dan met Stef Clement; want ook ik stem liever op Sporza af, als die Ducrot aansluit.

Luke 30 juli 2019 om 16:55

De afgelopen Tour de France heeft, ondanks het succes van Jumbo-Visma en Steven Kruijswijk, minder kijkers weten te trekken dan vorig jaar.

Vreemde conclusie dus. De redenen worden hierboven gegeven…

Niklas 30 juli 2019 om 16:57

De Avondetappe werd wel heel goed bekeken. Het staatje maakt wel duidelijk dat er veel kijkers naar de VRT zijn gegaan (Eurosport was deze keer ook geen alternatief). Niet zo gek. Het is niet alleen Ducrot d, maar ook Dijkstra. Het duo ziet van alles in de koers over het hoofd, beschikt over een wonderlijk koersinzicht, enthousiasmeert niet en zeurt door over irritante stokpaardjes. De bezem erdoorheen! De NOS kan het wel: kijk maar naar de Avondetappe en Radio Tour.

sooike 31 juli 2019 om 00:02

Ook De Avondetappe en ook Radio Tour zijn van een betreurenswaardig niveau. De Avondetappe probeert onder leiding van het clowntjesduo De Graaf/Van der Zandt de wielersport semi-wetenschappelijk te benaderen en Radio Tour is een aaneenschakeling van zichzelf op de borst kloppende mannetjes en vrouwtjes, die vooral lol met elkaar hebben en graag willen overkomen als een gezellige omroepfamilie. “Sebas” op de motor probeert wijlen Theo te imiteren . De muziek-samensteller probeert Herman van der Velden te laten herleven…helaas..
Maar toegegeven: de locaties van De Avondetappe waren erg mooi. Inhoudelijk was het triest met saaie gasten, vaak niet gehinderd door enige kennis van wielerzaken ! Het roer moet om bij “NOS Wielrennen”, anders zullen de cijfers nog verder inzakken .

boehoe 31 juli 2019 om 10:43

Radiotour viel me dit jaar ook wat tegen. Het wordt wel erg popiejopie. Vooral door die onbenul van een Robert Meeder. Die stelt louter domme vragen. Doe Ger van 't hof is ook geem groot licht. Doe mij dan maar de tijd van Jan-Douwe Kroeske, tom van 't hek en Rocky Tuhuteru

lathumnees 30 juli 2019 om 17:00

Het ‘ducrot’ effect

girardengo 30 juli 2019 om 17:04

Als er niet naar de verandering van het kijkgedrag wordt gekeken suggereren deze cijfers een daling die er wellicht niet is. Vervolgens moet je ook kijken naar de redenen voor die verandering. Jammer dat deze zaken er niet bij worden vermeld. Dat hoort toch? Als er inderdaad een verschuiving naar de Vlaamse tv heeft plaatsgevonden, zou er wel eens goed moeten worden nagedacht over de verslaggeving, en Wuijts mag zijn commentaar iets minder kruiden met chauvinistische teksten, anders gaat het daar ook mis;-). De kijkcijfers van de meeste zenders zijn bovendien gegroeid, dus de wielersport is onverminderd populair gebleven. Daar zit het waarschijnlijk niet in.

Franco Ballerini 30 juli 2019 om 17:04

Maar zo’n 27500 kijkers voor Eurosport. Kostbare zaak, lijkt me. Ik kijk zelf ook liever naar Sporza zonder reclame. Ik ben erg blij dat Eurosport er is als home of cycling (Ik geniet van kleine rondes als Baskenland, Catalonië, Parijs-Nice etc) maar als ik het daar voor het zeggen zou hebben dan alleen wedstrijden coveren die niet elders te zien zijn.

Groningen 30 juli 2019 om 21:57

Ik kijk sinds een aantal jaren noodgedwongen naar de Duitse eurosport. Ben blij dat die veel uitzenden en hoewel het commentaar niet te vergelijken valt met sporza is het nog altijd veel aangenamer dan de NOS. De vele kijkers voor de ARD verwondert mij, dat is ook niet om aan te horen.

heuvelcolombia 30 juli 2019 om 17:04

De Tour heeft minder kijkers weten te trekken of de NOS heeft minder kijkers weten te trekken? Zou er ook mee te maken kunnen hebben dat er steeds minder mensen behoefte hebben aan de sensatie-zoekende kinderlijke uitleg van de NOS commentatoren. Je zou er de cijfers van Eurosport en Sporza bij moeten nemen om deze uitspraken te doen.

Pol 30 juli 2019 om 17:14

Er is maar een oorzaak en dat is D.en D. Ducrot wilde de ingekorte etappe van vrijdag gewoon door laten gaan. Hoe dom kan je zijn. Elke wielerliefhebber in Nederland kijkt naar de Belg.

sooike 31 juli 2019 om 00:04

+1

koos verrek 30 juli 2019 om 17:16

Wordt stilaan ook e ouwe mannen sport. Ik snap wel alsje ’t vergelijk met Netflix en dat YouTube is ’t ook wel wat saai he..

girardengo 30 juli 2019 om 17:52

In Nederland en Spanje? Lijkt een beperkte uitleg.

Polleke 30 juli 2019 om 17:17

Te lang, te saai, te oubollig… 1 week inleveren en de spanning en actie gaan door het dak… geeft bovendien lucht aan de al veel te volle kalender, alleen maar voordelen…

Turtlehead 30 juli 2019 om 17:33

@polleke: het is 2019. De Tour was drie weken top. Niet aankomen met oud gezeur.

Glorious 30 juli 2019 om 17:24

Dramatisch commentaar zorgt ervoor dat ik en mijn vrienden de nos al jaren overslaan. Ongelofelijk! Maarten Ducrot lijkt wel een nieuweling die de peuters even uit gaat leggen wat er gebeurd. DRAMA die man!

De Belg is super in het commentaar!

sooike 31 juli 2019 om 00:04

+1

Daan123456789 30 juli 2019 om 17:28

Komt wellicht ook door het klote commentaar van de NOS. Ik kijk al jaren nooit meer koers op de NOS.

sooike 31 juli 2019 om 00:05

+1

Henki 30 juli 2019 om 17:32

Tja, de conclusie zou over een week wel eens anders kunnen zijn. Je kunt toch niet een vergelijkend onderzoek doen (of althans een conclusie trekken) zonder dat je die laatste etappes erbij hebt gepakt. Die etappes zijn veruit het meest cruciaal in deze tour en ik kan mij voorstellen dat die het gemiddelde nog wel een stuk omhoog kunnen halen. Daarnaast trekt Parijs ook altijd wel wat kijkers meer dan gemiddeld.

Veel mensen slaan een dag naar Gap rustig over om vervolgens wel voor de laatste drie Alpen ritten te gaan zitten. Benieuwd dus hoe dit er over een week uitziet!

Munnichs 30 juli 2019 om 17:35

Het aantal Nederlandse kijkers dat naar België kijkt is enorm gegroeid.
De aantallen zijn niet precies bekend , maar komt boven de 300000 uit.

kielabokki 30 juli 2019 om 17:43

Allemaal Brabanders joh.

rodnet 30 juli 2019 om 17:41

Ik kijk nooit naar de NOS. Als Eurosport eerder begint start ik daar en zo gauw Sporza met uitzenden begint schakel ik over. Van Wuyts en de Cauwer geniet ik elk moment, aan Dijkstra en Ducrot erger ik me al jaren groen en geel. Zoveel meer werkelijke passie voor de sport bij de Belg.

sooike 31 juli 2019 om 00:05

+1

Htjoonk 30 juli 2019 om 17:52

T is de combi Ducrot/Dijkstra

Bode80 30 juli 2019 om 17:57

Ik deel de mening van de anderen hierboven. De commentatoren van Sporza zijn veel deskundiger dan die bij de NOS. Daarom heb ook ik de Tour via Sporza gekeken.
Matig artikel trouwens.

Pedalo 30 juli 2019 om 18:10

Wuyts vind ik ook een drama. De Cauwer is goed, Kroon bij Eurosport voldoet ook. Ik kan als Nederlander echt niet naar dat chauvinisme van Wuyts luisteren, zit er trouwens ook vaak naast en wordt dan door de Cauwer op zijn plaats gezet. Ik zou Nelisse nog weleens willen horen. Danny!

Kelder is de Man 30 juli 2019 om 18:26

Die zou ik ook graag weer horen.

sooike 31 juli 2019 om 00:06

Jean is toch dood ?