Tour 2019: Bergetappe naar Tignes gestopt door extreem weer
De negentiende etappe naar Tignes is vroegtijdig stilgelegd, doordat de route onbegaanbaar was geworden door hagel en hevige sneeuwval. De tijden zijn stopgezet op de top van de Col de l’Iseran. “Vertel de renners dat ze moeten stoppen”, meldde de koersradio.
Op het moment van stilleggen reden Egan Bernal en Simon Yates aan de leiding in de afzink van de Col de l’Iseran. Zij hadden op dat moment nog dertig kilometer af te leggen naar de finish in Tignes. Op ruim een minuut achterstand reed een groep met daarbij Geraint Thomas, Steven Kruijswijk en Emanuel Buchmann. Julian Alaphilippe reed op ruim twee minuten achterstand.
“De renners zijn uitgenodigd zich in een tunnel in (skioord) Val d’Isère te verzamelen om dekking te vinden voor de slechte weersomstandigheden, voordat ze naar Tignes gaan waar ze vannacht verblijven”, meldde de organisatie. “De wedstrijd is over, vanwege hagel en modderstromen op de route.”
Doorkomst top Col de l’Iseran
1. Egan Bernal
2. Simon Yates
3. Warren Barguil
4. Laurens De Plus
5. Steven Kruijswijk
6. Geraint Thomas
7. Emanuel Buchmann
8. Vincenzo Nibali
Julian Alaphilippe op 2:07
Race stopped landslide #TDF2019 pic.twitter.com/uCA1o8aOS6
— joscelinryan (@joscelinryan) July 26, 2019
Enige juiste beslissing om de renners niet door de sneeuw te sturen. De beslissing wat te doen met de officiële uitslag is nooit voor Alle renners even gunstig. Ik denk zelf dat Alaflip nog meer had verloren.
Weer een prachtig hoofdstuk in de Tourgeschiedenis.
De tijd tellen op de Iseran lijkt me de minst slechte beslissing.
event of an incident or accident that might affect the
smooth running of the race, the race organisation
may, in agreement with the commissaires’ jury and
after informing the timekeepers, decide either to:
change the route;
temporarily neutralise the stage and decide on
a new start point;
rule that the stage is void and cancel the results;
cancel a portion of the stage as well as the
intermediate rankings that would have taken
place there and start the stage again from a point
near to where the incident occurred;
to respect the results at that point or restart the
stage, taking into account the gaps recorded at
the time of the incident.
Het leek erop dat de beslissing pas na de top werd genomen. Ik denk dat ze druk in overleg/aan t uitzoeken zijn of ze alle tijden kunnen achterhalen.
Daarnaast zou een ieder natuurlijk zelf aanvallen wat ook niet bevordelijk zou zijn. Toch is het zeker vervelend, want die renners hadden zeker wel tijd op elkaar kunnen pakken op de tignes en Ala was dan helemaal vermorzeld. Jammer, jammer, jammer. Dit is iig een etappe waar we het nog lang over zullen hebben.
Hij zij ook dat het een km later weer ok was voor de hele klim naar boven, maar natuurlijk hebben we later allemaal nog die aardverschuiving over de weg heen gezien, dus dat zal gebeurd zijn nadat hij er langs was.
Dus neutralisatie zeker ok, dit was gewoon niet te doen.
En dan heb je dus alleen maar bovenop die berg een tijdwaarneming - die kunnen ze niet op eens ergens anders vandaan toveren midden in de afdaling
Helemaal anuleren slaat natuurlijk nergens op, ze hadden dat hele stuk toch al netjes gedaan en echt gekoerst. Dus al met al duidelijk de minst slechte beslissing.
Als je de tijden van de top van de Iseran neemt, stel je (achteraf) vast dat dat het eindpunt van de rit wordt. Daarmee voorspel je dus niks over de resultaten op de oorspronkelijke finish. Als-dan redeneringen zijn niet nodig en overbodig. Een betere beslissing is er denk ik niet (zoals annulering of doorrijden (Ducrot)).
Gokje: in 2020 etappefinish in Tignes als goedmaker voor de gemiste aankomst dit jaar?