Tour 2019: Bergetappe naar Tignes gestopt door extreem weer
foto: Cor Vos
vrijdag 26 juli 2019 om 16:46

Tour 2019: Bergetappe naar Tignes gestopt door extreem weer

De negentiende etappe naar Tignes is vroegtijdig stilgelegd, doordat de route onbegaanbaar was geworden door hagel en hevige sneeuwval. De tijden zijn stopgezet op de top van de Col de l’Iseran. “Vertel de renners dat ze moeten stoppen”, meldde de koersradio.

Op het moment van stilleggen reden Egan Bernal en Simon Yates aan de leiding in de afzink van de Col de l’Iseran. Zij hadden op dat moment nog dertig kilometer af te leggen naar de finish in Tignes. Op ruim een minuut achterstand reed een groep met daarbij Geraint Thomas, Steven Kruijswijk en Emanuel Buchmann. Julian Alaphilippe reed op ruim twee minuten achterstand.

“De renners zijn uitgenodigd zich in een tunnel in (skioord) Val d’Isère te verzamelen om dekking te vinden voor de slechte weersomstandigheden, voordat ze naar Tignes gaan waar ze vannacht verblijven”, meldde de organisatie. “De wedstrijd is over, vanwege hagel en modderstromen op de route.”

Doorkomst top Col de l’Iseran
1. Egan Bernal
2. Simon Yates
3. Warren Barguil
4. Laurens De Plus
5. Steven Kruijswijk
6. Geraint Thomas
7. Emanuel Buchmann
8. Vincenzo Nibali
Julian Alaphilippe op 2:07

RIDE Magazine
161 Reacties
26-07-2019 16:46
Wooooww
    26-07-2019 17:11
    Grootste verliezers zijn het groepje Kruiswijk. Die hadden als groepje wat tijd kunnen pakken in de vallei en anderzijds konden ze de Iseran nog een stukje harder op als ze wist dat de finish bovenop lag..

    Denk dat Flip in z'n handjes kan knijpen, hij mag dan wel boos zijn, maar die had denk echt nog wel meer tijd verloren als de finish in Tignes lag..
    26-07-2019 17:14
    Inderdaad Edwinn, geluk voor Bernal en Alaphilippe. Pech ook voor Yates, al had hij de etappe wellicht niet meer gewonnen
    26-07-2019 17:32
    Dat klopt, ook pech voor Yates. Hij had zeker niet gewonnen als de finish in Tignes lag, maar als hij wist dat die op de top van de Iseran lag had hij heel anders gekoerst (met zeker een kans op een overwinning).
    26-07-2019 17:44
    De Plus had niet veel tijd terug genomen op 12km vallei, waarin nog een stuk extra afdaling zit op, op Yates en Bernal.
    26-07-2019 17:49
    Elke seconde had geteld. Want Bernal zou daar voluit moeten gaan, wat niet geldt voor Kruijswijk cs.
26-07-2019 16:50
Schande
    26-07-2019 17:02
    Wat? Dat het kan stormen in de bergen?
    26-07-2019 17:27
    Was gewoon geen andere mogelijkheid al blijft het erg spijtig dat deze schitterende Tour door zo'n ingreep in een beslissende plooi is gelegd.
    26-07-2019 17:48
    Ik ben het me Sven eens.....Als een organisatie waar zoveel geld in om gaat niet eens instaat is om voor beter weer te zorgen dan word het hoog tijd om op te stappen.....Schande
26-07-2019 16:50
Ah, iedereen de tijd van Mollema!
26-07-2019 16:51
Beetje als voor het zingen de kerk uit dit.... Jammer
26-07-2019 16:51
Uiteraard gebeurt het in de ene Tour die razend spannend is... Wie er ook de eindzege veiligstelt morgen, er zal altijd een wat-als blijven staan helaas.
    26-07-2019 17:01
    Enige keer waarvan ik me iets vergelijkbaars kan herinneren is de Giro van 1995, toen op de afdaling van de Sampeyre de Agnel en Izoard geschrapt werden waardoor een zwak ogende Rominger geen tijd verloor in wat de koninginnenrit had moeten zijn en de eindzege een paar dagen later pakte. Dit is nog net niet zo erg maar doet nog steeds een afbreuk aan de koers.
    26-07-2019 17:29
    Ik moest aan de Giro van Uran denken waar Quintana doodleuk doorreed bij neutralisatie.
    26-07-2019 17:37
    Dat was inderdaad misschien wel nog schandaliger.
26-07-2019 16:54
Als die beelden van die sneeuwschuivers inderdaad op het parcours waren: terecht.
    26-07-2019 17:02
    Nee hoor, achteraf bepalen waar de finish ligt is NOOIT terecht en per definitie koersvervalsing. Dat had eerder gemoeten.
    26-07-2019 17:13
    De bui viel toen ze al boven of bijna boven waren volgens mij. Het weer in de bergen is instabiel en men zal daarom ook snel sneeuwschuivers ter plaatste hebben gehad, maar er valt hier niet veel tegen te beginnen. Zo ja, dan was er hier geen goede optie, want de etappe geheel schrappen was nog oneerlijker geweest imo.

    Edit: de eerste berichten over de afdaling kwamen zo'n 15 minuten voor het stilleggen door en we hebben zo'n 10 minuten afdaling gezien, dus 5 minuten voor de top van de Iséran doorgeven dat de Iséran de finish is had niet veel geholpen, zeker niet omdat niet iedereen het tegelijk te horen had gekregen. Daarbij was toen ook nog niet duidelijk dat er ook een modderstroom was en was een passage dus nog denkbaar. Dan heb je de keus tussen de finish met terugwerkende kracht op de Iséran leggen of de etappe met terugwerkende kracht geheel schrappen en beide opties zijn waardeloos helaas.
    26-07-2019 17:14
    Vind ik ook, 100 meter na de start,
26-07-2019 16:54
Anticlimax van formaat. Bernal gaat de Tour winnen. Alaphilippe zal niet blij zijn.
    26-07-2019 17:00
    Helemaal mee eens.
    26-07-2019 17:19
    Flipje verliest door deze beslissing niet de tour, integendeel, hij wint voorlopig het podium. (al zal hij morgen wel opnieuw moeten lossen)
26-07-2019 16:55
Ik denk dat dit voor alap gunstig is. Had in de 2e klim nog meer verloren. Nu herstellen en morgen ultieme aanval op het geel nog.
    26-07-2019 17:05
    Die had in de vallei nog een minuut verloren en op de slotklim nog drie tot vier.

    In principe verliest hij die tijd morgen alsnog, maar hij wordt natuurlijk wel flink gematst.
26-07-2019 16:55
Vanavond tijdrit op de Tignes?
26-07-2019 16:55
Had niet eerlijker gekund: als je een paar km voor de op van de Val d'isere deze mededeling had gedaan, dan had dat Alaphilippe wellicht juist weer kracht gegeven...
    26-07-2019 16:58
    Dan had Kruijswijk ook wel wat harder naar boven gereden.
26-07-2019 16:56
INEOS wint gewoon weer de tour. Deceptie. Desondanks een onoverkomelijk besluit met alle getwitter, geprotocol en geflits van nu. Blijf graag nog even hangen in de verhalen van weleer: lawines op de Gavia, ijzel op de Glandon, etc.

Morgen nog een spannende strijd om het podium!
    26-07-2019 17:46
    JE kan eigenlijk niet beweren dat een eventuele tourzege voor bernal onterecht zou zijn.
    26-07-2019 18:27
    Lief dat je zo anti-Sky bent. Jammer dat je niet kan zien dat Bernal wel een heel terechte winnaar is.
26-07-2019 16:56
Dit is bergen nooit te plannen.
26-07-2019 16:57
Dit wil helemaal niemand natuurlijk. Maar de beslissing is gezien de omstandigheden volledig terecht. Hier kun je gewoon niet fietsen.
26-07-2019 17:00
Ik hoop dat ze die renners in de volgauto's over dat ondergesneeuwde parcours laten rijden. Dan snappen ze het opeens allemaal.
26-07-2019 17:01
De weg inderdaad niet veilig. TV beelden spreken voor zich. Los van dat het voor de wedstrijd enorm jammer is. Verschrikkelijk zelfs. Een deceptie.
26-07-2019 17:01
Gvd Kruijswijk kon met De Plus nog tijd goed maken voor de klim en er was nog helemaal niks gespeeld. Nu is de tour verdomme bepaald door dit. De meest spannende tour ooit eindigt als de meest verschrikkelijke tour. Wat een antiqlimax dit. Ben zo boos. Verschrikkelijk
    26-07-2019 17:02
    Heb je de beelden gezien?! Dr valt niet te fietsen op de laatste stuk.
    26-07-2019 17:17
    Renners rijden gedoseerd. De koers stoppen is logisch, maar de stand opmaken op 40 km van de finish met nog een dal en slotklim voor de boeg is belachelijk. Quintana betaalde vandaag de prijs voor zijn aanval van gisteren, Bernal krijgt een minuut 'kado'.
26-07-2019 17:02
Leuk nieuw element in het wielrennen dit, verrassing!
26-07-2019 17:02
2 opties hadden ze. Of de Top op de vorige col gelegd Of doen alsof de etappe nooit gereden is. Nu tijdswaarneming op vorige col is koersvervalsing pur sang
    26-07-2019 17:06
    De organisatie zal er allicht bij de jury op aandringen om de etappe in zijn geheel te neutraliseren.
    26-07-2019 17:12
    Absoluut niet de hele etappe neutealiseren wat een onzin. De renners hebben 100km plus geknokt. En iedereen reed waar die hoorde te zitten, anders is het juiste pure competitievervalsing ten faveure van alaphilippe. Geef hem anders meteen de eindoverwinning.
26-07-2019 17:04
Ja, misschien is de beste beslissing de hele etappe maar te schrappen. Al is dat ook onbevredigend natuurlijk...
26-07-2019 17:04
Hopelijk onthouden ze dat ze in het vervolg nooit meer die veredelde kermiskoers Parijs-Roubaix meer moeten rijden.
26-07-2019 17:05
Bernal wint dus de tour, appeltje eitje....
26-07-2019 17:05
Als ik zo de beelden zie, dan had op zeker WvA de tour gewonnen als hij nog in koers was geweest.
MvdP heeft Tokyo afgezegd, als ze de dit voor volgend jaar weer beloven. :-)
26-07-2019 17:06
Ze hadden ze ook kunnen laten omdraaien op een bepaald moment dan hadden ze nog steeds een aankomst bergop gehad.
    26-07-2019 17:07
    En dan de helft van het peloton tegen de andere helft in laten fietsen?
    26-07-2019 17:08
    Ja pionnetje op de weg
    26-07-2019 17:10
    Moet kunnen. Ging op het NK ook prima, immers.
26-07-2019 17:06
Hele klassement dus ongewijzigd lijkt me??
Er was immer nog weinig definitief beslist met Alaphillipe met zijn afdaling en Bernal die aan een vrij zware missie bezig was.
26-07-2019 17:06
Wat een drama. Gewoon deze etappe helemaal schrappen, ik zou niks eerlijkers kunnen bedenken. Vreselijke anticlimax dit, hele klassement verneukt.
    26-07-2019 17:15
    Leg me uit wat is daar eerlijk aan? Alaphilippe en gratis dagje geven terwijl hij gewoon eraf is gereden. Nee dit is de enige juiste keuze. Iedereen reed naar zijn kunnen, alle klassementsrenners wisten dat er nog een klim kwam dus iedereen reed wat op reserve.
    26-07-2019 17:18
    @Ghosjj Absoluut niet. De tijden op de top van de Iseran zijn volledig in lijn met de top van het klassement.
    26-07-2019 17:18
    Omdat dit gewoon zware koersvervalsing is. De hele etappe schrappen is ook niet eerlijk nee maar je kan niet midden in een race opeens de finish bepalen en dat dan maar als eindstand nemen. Er waren nog zoveel tactieken of dingen die konden gebeuren. Dit kan je gewoon niet maken. Misschien zijn bernal en alaflip de enige die met volle inspanning naar boven zijn gereden.
    26-07-2019 17:23
    [quote]Iedereen reed naar zijn kunnen, alle klassementsrenners wisten dat er nog een klim kwam dus iedereen reed wat op reserve.[/quote]

    Je snapt dat het deel van je zin voor de komma volstrekt in tegenspraak is met dat van achter de komma?

    Denk je nu echt serieus dat Alaflip en Bernal gewoon rustigjes op het gemak naar boven aan het peddelen waren?
    26-07-2019 17:24
    Dus je wil alaphilippe een gratis dag geven? Toevallig een Fransman? Tuurlijk waren er nog tactieken mogelijk, feit blijft dat de gele trui niet kon volgen en dan ga je diegene niet belonen.
    26-07-2019 17:26
    Niemand reed op zijn gemak maar wel zo hard als zij dachten dat nodig was. Misschien alleen alaphilippe die niet harder kon die ga je dan toch niet belonen kom op zeg.
    26-07-2019 17:27
    Je denkt dat ik een fransman support ofzo? Kruiswijk kon echt wel harder dan t wiel van de plus volgen. Dan was t nooit een minuut geweest.
    26-07-2019 17:32
    Dat is idd ook een mogelijkheid en werd zelfs in het verleden zo meestal gedaan, vond het al erg vreemd dat zo snel werd beslist dat tijden boven de Iseran met terugwerkende kracht zouden tellen. Moeilijke beslissing en een vreem einde van deze rit en eigenlijk van deze Tour.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine