woensdag 25 juli 2018 om 07:00

Tour 2018: Uitleg over de bijzondere startopstelling van de korte bergrit

Er is vooraf veel gesproken over de Formule 1-start in de zeventiende etappe van de Tour de France, maar er waren ook veel vragen. De organisatie van de Tour de France probeert in een animatie duidelijkheid te scheppen over de startprocedure voor de korte bergetappe van woensdag. De drager van de gele trui start op kop, met schuin achter hem zijn directe concurrenten. Bekijk hier de explainer video.

Lees ook: Zeventiende etappe Tour de France kent nieuwe startformule

foto: ASO

RIDE Magazine
65 Reacties
24-07-2018 19:38
Die gridstart is zonder tijdverschil inderdaad totaal zinloos. Froome en Thomas wachten even een minuutje tot hun knechten naar voren zijn gereden, en daar gaan we weer.
24-07-2018 19:47
Misschien was het een idee om wel met tijdsverschillen te starten. Bijvoorbeeld steeds 30 seconden ertussen. Deze dan wel meenemen naar het klassement.
24-07-2018 19:58
@cavia, dumoulin heeft een hele goede tijdrit. Wist je dat? Hij is zelfs wk!
24-07-2018 20:17
@veloburto
Natuurlijk weet ik dat en heb daar veel respect en bewondering voor. Maar UGeeft mij geen antwoord op de vraag.
24-07-2018 20:20
@Tuubke
Zo onsportief is het toch niet in de wielersport.
24-07-2018 20:28
@Tuubke - 24 juli 2018 om 19:32 Zo'n truc zouden Post en Raas indertijd wel uitgevoerd hebben, en wie er langs zou willen, zou een beuk krijgen.
24-07-2018 20:44
Er is alleen kans dat dit effect heeft als pakweg de helft van de top 20 renners vanuit de start oorlog gaan maken door echt gas te geven. Als het 5 Sky man die 100% geven tegen 10 toppers die iets op reserve rijden wordt dan is het misschien spannend, anders niet. Maar dan nog, Froome en Thomas zouden wel gek zijn om niet lachend in hun wiel te gaan zitten.

Binnen een paar minuten heeft Sky natuurlijk zijn 5 knechten georganiseerd en die gaan dan vol gas geven, alles wat ze hebben, voor de laatste berg helemaal leeg en stapvoets naar boven. De klassementsmannen van de top 20 geven natuurlijk niet alles maar gaan op een vermogen rijden dat ze denken ook de laatste klim nog over te kunnen komen.

Kortom, alleen spannend als Dumoulin, Roglic, Bardet, Landa, Kruijswijk, Quintana, Fuglsang, Martin, Valverde en Jungels even met elkaar gaan bellen en afspreken het Sky karretje in de soep te rijden.

Maar dat gaat niet gebeuren, dus na enkele minuten hebben we de standaard situatie met een paar ongevaarlijke subtoppers op kop en daarachter ongevaarlijke demarrerenden voor dagsucces, even later een gevormd groepje en daarachter een Sky trein met in het kielzog de klassementsmannen.
24-07-2018 21:04
Raar maar waar had ik ze liever in omgekeerde volgorde laten starten. Als in Craddock als 1ste en Thomas als laatste.
24-07-2018 21:08
Circus Renz & Sarazanni.
Is er onderweg nog een bandenwissel ?
24-07-2018 21:09
Ik denk dat het helemaal niks uithaalt. De enigen die wat zouden kunnen doen zijn Movistar, maar dan moet Valverde zich opofferen en dat doet hij toch niet.
24-07-2018 21:10
@Ivan

Op basis waarvan hebben we meer ritten van 65km in grote ronden nodig??

Pff, de junioren koersen nog langer.
24-07-2018 21:11
Bij ASO weten van ellende niet meer hoe ze hun veeeel te lang durende wedstrijd weer tot leven te krijgen maar dit is toch wel een heel rare poging....
24-07-2018 21:15
@Cavia denk dat we een andere Tour kijken maar kan ook doordat de shirtjes van Sunweb en Sky op elkaar lijken maar Dumoulin heeft vaker aangevallen dan een ander. Herinner je nog de kasseienrit, of die actie in de afdaling of op Mende of Alp d'Huez?
24-07-2018 21:21
Het is natuurlijk nogal een spagaat; enerzijds moet wielrennen gewoon wielrennen blijven, dus hopelijk mislukt dit initiatief. Anderzijds zou wat spektakel wel goed zijn voor de wielersport, dus hopen dat dit wat oplevert...
24-07-2018 21:24
Dumoulin start morgen op de hypersofts (roze), Froome en Thomas op de de ultrasofts.
Roglic krijgt een grid penalty en wordt 120 plaatsen teruggezet.
24-07-2018 21:40
Movistar met 3 bij eerste elf moet er twee opofferen om in het begin oorlog te maken. Martin met hen mee en hupsakee.
24-07-2018 21:45
Maar on a more serious note:

Wie is die dame rechtsboven aan het einde van het filmpje?
24-07-2018 21:47
Is dit eigenlijk niet gewoon alleen omdat er geen neutralisatie is, maar meteen een echt vertrek en ze geen geduw en getrek willen voor de beste plekken voor de start? Volgens mij moet je er niet veel meer achter zoeken dan dat. De korte etappe met direct vertrek bergop is meer waar het om gaat dan de startgrid.
24-07-2018 22:02
De vrouw van Serge Pauwels
24-07-2018 22:02
@nasibal, is dat niet de vrouw van Serge Pauwels, Ine Beyen?
24-07-2018 22:04
Als Froompy alleeen een solo van 90k er uit perst moet dat samen met G helemaal lukken. Zou me niks verbazen
24-07-2018 22:13
Ik verwacht ook niet veel van die concept. Maar laten we het een kans geven, en daarna een conclusie trekken.
24-07-2018 22:38
Bernal start een metertje of 6 achter Froome. Kwiat en Poels weer 5 meter verder en Castroviejo daar weer vlak achter... zoveel verschil gaat dat niet maken toch?

Ik denk een verschroeiend tempo van Sky. Zelfs Rowe kan hier best ff een tijdje mee doen, daarna Castroviejo en Kwiat en dan Poels en Bernal. Ergens halverwege de laatste berg kan Froome gaan en pakt ie flink wat winst.
Ik hoop een team als Movistar vanuit de start met enkele andere sterke top20-renners die samenwerken en zo een ploegentijdrit rijden tegen Sky-trein.
24-07-2018 22:55
nog geen 10 seconden tussen de starts.. zal wel een hopeloze chaos worden en zo ook niet veel verschil maken. Gewoon 30s tussen de groepen en dat aan de finish corrigeren. Dan heb je iig een goed verschil aan het begin. Als het achter elkaar doorgaat is het nutteloos.
24-07-2018 22:56
Stelt helemaal niets voor eigenlijk.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine