Tour 2017: Geraint Thomas pakt eerste gele trui in nat Düsseldorf
Geraint Thomas heeft de openingstijdrit van de Tour de France 2017 gewonnen. De Brit van Sky was op het kletsnatte parcours van 14 kilometer door Düsseldorf de snelste; hij deed er 16.04 over en mag morgen de eerste gele trui aantrekken. Stefan Küng werd tweede, Vasil Kiryienka eindigde als derde. Chris Froome werkte een uitstekende tijdrit af, hij werd zesde en zet daarmee de concurrentie direct op achterstand.
Grote verliezer van de eerste dag was Alejandro Valverde. De Spanjaard nam veel risico en kwam daardoor hard ten val. Hij is afgevoerd naar het ziekenhuis.
Kiryienka zet eerste richttijd neer
In de regen van Düsseldorf was het thuisrijder Nikias Arndt (16.20) die het langst op de hot seat plaats mocht nemen. De eerste die hem daaruit reed, was Matteo Trentin met een tijd van 16.14. De Italiaan moest zijn plekje snel afstaan aan voormalig wereldkampioen tijdrijden Vasil Kiryienka: 16.11. De Wit-Rus ging op het natte asfalt bijna onderuit; hij wist zijn fiets recht te houden, in tegenstelling tot onder anderen Dylan Groenewegen en George Bennett. De renners van LottoNL-Jumbo gleden onderuit, maar konden daarna hun weg vervolgen.
Thomas profiteert van ‘goed weer’
Hun ploeggenoot Robert Gesink reed een sterke tijdrit. De nummer drie van het meest recente nationale kampioenschap tegen de klok zette 16.35 op de borden. Een kanshebber die zijn tanden stukbeet op Kiryienka’s tijd, was Castroviejo. De Spanjaard gaf dertien seconden toe. De Sky-renners werkten goede tijdritten af. Geraint Thomas loste zijn teammaat Kiryienka af aan kop door zeven seconden sneller te rijden. Hij reed op een moment dat het wat betreft het weer iets gunstiger was.

Roglic kwam ten val – foto: Sirotti
Van Emden en gevallen Roglic redden het niet, opgave Valverde
Jos van Emden was een van de favorieten, maar hij ging risicoloos door de bochten en verloor vijftien seconden op Thomas. Primoz Roglic, die andere topfavoriet van LottoNL-Jumbo, kwam (net als Groenewegen en Bennett) ten val en kon een goede uitslag daardoor vergeten. Alejandro Valverde koos eveneens voor veel risico, maar dat kwam hem duur te staan. Hij ging hard onderuit en kwam in botsing met de dranghekken, waarna hij op moest geven.
Droom Martin valt in duigen
Thuisfavoriet Tony Martin liet zich goed zien. Ondanks de harde regen zette hij de beste tussentijd neer na acht kilometer, maar in het tweede deel verloor de wereldkampioen negen seconden. Stefan Küng deed nog een ultieme poging om Thomas uit het geel te rijden, maar hij kwam vijf seconden tekort.

Chris Froome in de stromende regen – foto: Sirotti
Klassementsrenners
Een goed begin is het halve werk, moet Chris Froome gedacht hebben. Hij eindigde als zesde en zet de concurrentie daarmee op achterstand. Robert Gesink volgt op 19 seconden, Simon Yates op 25 seconden. Richie Porte verloor 35 seconden op Froome, Nairo Quintana 36 seconden, Rafal Majka en Daniel Martin 37 seconden. Romain Bardet staat op 39 tellen achterstand, Fabio Aru op 40 en Alberto Contador en Jakob Fuglsang op 42 seconden.

Thomas mag het geel aan – foto: Sirotti
Maar afgelopen dagen kreeg ik er toch wel zin in.
En ook een poultje ingevuld ;-)
Paar keer gedacht; stel dat... het voor TLJ allemaal een keer mee zit...
Van Emden pakt het geel. Woensdag neemt Roglic hem over.... Groenewegen pakt een etappe en dan moet week 2 nog beginnen...!
Maar na vandaag verwacht ik een oer saaie (Sky) tour.
Hopelijk valt het mee...
Zie het vele (uit)vallen vooral als een signaal dat veel renners voor de TdF bereid zijn (te) grote risico's te nemen. Mooi kl@t% voor de koers, maar op je fiets blijven zitten is, zeker in een tt, gewoon een aspect van fietsen.
Podium? Dat is zo onrealistisch... Omdat hij 20 tot 25 seconden voor heeft op de meeste toppers na een natte tijdrit waar sommige inhielden en wat anderen gewoon niet goed kunnen?
In de bergen zijn er genoeg mannen die aan alle kanten bij Gesink zouden wegrijden. Daarom heel mooi dat hij eens voor etappes gaat ipv echt maximaal plek 7 of 8 in een eindklassement.
- Dat ik het erg vind dat Roglic en Bennett zijn gevallen. :-(
- Dat Valverde is gevallen. :-(
- Dat Bevin geen top10 heeft gereden :-(
- Dat Sky zo domineert :-( :-(
De Tour had bijna niet slechter kunnen beginnen voor mij :-(
Gelukkig zit ik nu in een huisje in de Efteling met mijn vrouw en jankerds. ;-)
Goed, Düsseldorf. Gezellig druk maar ook geen rijen dik, dus we hadden zelfs na een stop voor een Weissen nog tijd zat om een goede plek uit te zoeken. Ons oog viel op de Frits-Roeber-Straße aan de buitenkant bij het uitkomen van een vrij linke bocht naar links, ongeveer vier kilometer van de finish. Het weer kwam rechtstreeks uit Kaldenkirchen meegekomen: grauw en constant miezerig, al viel het wel mee hoe droog we aan het eind van de dag nog waren. Het wegdek was wel spekglad en dat was volgens mij voor de thuiskijker ook wel te zien. Over het algemeen hebben de renners wel onder aardig vergelijkbare omstandigheden gereden, al was het aan het einde wel net iets heftiger.
Naast ons stond een echtpaar met een grote Welshe vlag, ze kwamen voor Thomas en Rowe. Jammer dat ze halverwege elders zijn gaan staan, want ik had ze best nog willen feliciteren met het uiteindelijke resultaat. Ook was er een oudere Belg die alle renners op de foto zette en daarna telkens aan ons vroeg wie de renner nou was - wij hadden als enige een startlijst. Verder nog even kunnen keuvelen met enkele Duitsers, in deze sport is geen plek voor rivaliteit.
We waren internetloos en de paar vlagen informatie van omstanders waren te beperkt om een goed beeld van de stand te krijgen, dus we moesten het doen met schattingen van tijd tussen twee renners en de manier waarop ze de bocht uitkwamen. De bocht in kwestie was een goede indicatie van wie uiteindelijk de knikkers verdeelden. Best een spannende manier om koers te volgen eigenlijk.
Twee renners hadden echt daadwerkelijk problemen in de bocht: Colbrelli nam alle risico's en moest zijn voet uit zijn pedaal halen om niet het hek in te pleuren; en Domont miste 'm volledig en ging rechtdoor. Hij viel volgens mij niet (was net buiten mijn blikveld), maar kwam wel volledig tot stilstand voor de bocht en moest terug worden aangeduwd door de mechanieker. Kantje boordje in elk geval.
Onder de indruk was ik onder anderen van: Thomas, Lutsenko, Buchmann, Boasson Hagen, Hollenstein en Arndt. Die reden stuk voor stuk de perfecte bocht. Martin en Van Emden (en vele anderen) moesten nog het gas loslaten bij het uitkomen, dat kostte ze toch wel een dikke seconde. Rowe, Maté en Bouhanni (die op moment van uitkomen door een kwijlende Ten Dam werd gedubbeld) hingen heel opzichtig de toerist uit. Roglic en Cummings waren ook behoorlijk voorzichtig in de bocht, maar die eerste was blijkbaar al gevallen. Vichot maakte zich nog kwaad op 't een of 't ander, vermoedelijk iemand in de binnenbocht die hem hinderde. De Zakarinaward voor lelijke stijl ging naar Navarro.
Glad was het zeker, en ondanks dat we geen asfaltkussen hebben gezien konden we wel enkele gevolgen waarnemen van eerdere crashes. Renners die sporen van valpartijen vertoonden waren: Durbridge, Gallopin, Thwaites, Bevin en Zabel. Verder heb ik er vast een paar nog gemist, ik heb niet alle ruggen gezien. Durbridge zag er het slechtst uit, die zat volledig rechtop en zijn start morgen is nog onzeker. Op Valverde en Izagirre werd vergeefs gewacht. Ik moest wel even schrikken Naesen respectievelijk Phinney door de bocht kwamen in plaats van de gewezen ploegmaats bij Movistar. Toen wist je eigenlijk al wat er komen ging. Weer een klap voor het Spaanse wielrennen.
Tot slot was me toch wel iets opgevallen: Duitsland loopt nog altijd niet warm voor wielrennen. Het dopingspook met o.a. Ullrich, Sinkewitz en Zabel hebben de wielersport echt een flinke knauw gegeven, en het waarschijnlijk gaat nog jaren duren voordat het volledig hersteld is. Bovenstaande namen zijn nog altijd onevenredig impopulair als je het vergelijkt met de buurlanden, en het vertrouwen is na al die jaren nog altijd niet terug. Kunnen Kittel, Greipel, Martin en Degenkolb nog zoveel winnen, sponsors blijven nog altijd weg en vooral de nationale koersen zitten in zwaar weer, met de Bayern Rundfahrt is vorig jaar de enig overgebleven Duitse meerdaagse met status ter ziele gegaan. Düsseldorf 2017 is een mooie stap in de goede richting, maar het is nog altijd slechts een stap.
Ik ben in de afgelopen jaren in Utrecht geweest voor de Tour en Apeldoorn/Nijmegen/Arnhem voor de Giro en het verschil was wel aanzienlijk. Deels door het weer natuurlijk, maar zeker ook deels door wat ik hierboven al schetste. In Apeldoorn waren de boomblaadjes nog net niet roze geverfd, hier in Düsseldorf bleef het bij een verdwaald bolletjesvlaggetje in de binnenstad. Ook het publiek leek minder uitgelaten dan in Utrecht of- wat ik er van op tv kon zien - Yorkshire. Uiteraard werd er voor elke renner gejuicht, maar er was geen sprake van een Deutsche Welle. In Utrecht kon je de Nederlandsers al van een kilometer horen aankomen door een kolkend publiek, hier was dat eigenlijk afwezig. Enkel Der Tony werd echt aanzienlijk enthousiaster aangemoedigd dan de rest. Maar sowieso waren er ook relatief weinig Duitsers aan de kant, ik heb misschien wel meer Nederlands gehoord dan Duits.
En ook nog even leuk om te vermelden nu het over het publiek gaat: de Eritreërs! Ze stonden in de scherpe bocht vlak voor de brug, meer aan het begin van het parcours dus maar we hadden er goed zicht op vanaf ons stekkie. Het was een behoorlijke massa, uitgedost met Eritreaparaplu's en Eritreavlaggen. Dat terwijl Tekle, Berhane, Kudus en Debesay geen van allen aan het vertrek stonden. Mooi om te zien dat de mensen uit een land met zo veel instabiliteit en waar het abominabel te stellen is met de mensenrechten via de sport zo'n krachtig positief signaal af kunnen geven.
Oja, en voor iemand die zelden met de Duitse treinen in aanraking is geweest: de NS heeft het in vergelijking prima voor elkaar.
Een persoonlijke observatie is nog geen waarheid. Was het 30 graden geweest dan had de kant vol gestaan. Zo'n bullshit die doping.
dan over de opmerking dan moeten er wel genoeg tijdritkilometers inzitten.
Wat een onzin als er 70 kilometer inzitten en dat op een totaal van 3600 kilometer is dat not nog geen 2 %.
Kijk naar de Giro , er zaten toch meer klimkilometers in dan in de 2 tijdritten.
De Aso moet een Tour in elkaar zetten, waar de echte all rounders hun
hart aan kunnen ophalen, en waar wij ook als toeschouwers gekluisterd worden aan de TV, (maar dan wel uitzendingen beter dan gisteren want dat
was een regelrechte puinhoop, zelden zo een slechte uitzending gezien , daar
klopte werkelijk niets van.)
Vlak, heuvelachtig, bergachtig en verrassende etappes met kasseien onverharde wegen, zoals de Strade Bianchi.
Aso wordt wakker , want de Tour gaat het zo verliezen van Giro en Vuelta.