Tour 2016: Vooruitblik op het parcours van de 103de Tour de France
donderdag 30 juni 2016 om 06:30

Tour 2016: Vooruitblik op het parcours van de 103de Tour de France

Volgende week zaterdag gaat onder de Mont Saint-Michel de 103de editie van de Tour de France van start. Drie weken koersplezier in La Douce France vormen een blij vooruitzicht voor de wielerliefhebber. De komende dagen blikt WielerFlits uiteraard uitgebreid vooruit. Als aftrap wordt vandaag het parcours nauwkeurig onder de loep genomen.

Tour de France 2016

De Tour spreidt zich dit jaar uit over een totale afstand van 3519 kilometer. De variatie aan landschappen en culturen die wij te zien gaan krijgen, is zoals elk jaar weer enorm. Van de wadplaten rond de Mont Saint-Michel naar de kliffen bij Cherbourg. Langs het glinsterende water van de Loire naar de vulkanen van het Centraal Massief. Over de toppen van de Pyreneeëncols naar de lavendelvelden van de Provence. Door het eeuwenoude gesteente van de Jura naar de Zwitserse orde in Bern. Langs de besneeuwde flanken van de Mont Blanc naar de amoureuze sferen van hartje Parijs. Reken daarbij de zwoele zomeravonden, luisterend naar het zalvende stemgeluid van Karl Vannieuwkerke in Vive le Vélo, voorzien van een glas vin rouge en stokbrood met roquefort. De sfeer van de Tour de France is nog altijd ongeëvenaard, en zal dat immer blijven.

Ouverture aan de Normandische kliffen
De Mont Saint-Michel vormt dit jaar het tot de verbeelding sprekende decor van de Grand Départ. Aan de voet van de middeleeuwse abdij waarop aartsengel Michaël over de Normandische kust waakt, vertrekken de renners op zaterdag 2 juli voor een relatief vlakke etappe over 188 kilometer. Het is de afgelopen jaren geen zeldzaamheid meer dat de eerste gele trui na een rit in lijn wordt vergeven. Ook in 2008 (winst voor Valverde), 2011 (Gilbert), 2013 en 2014 (beide keren Kittel) was dit het geval.

Wie het felbegeerde gele kleinood die dag om zijn schouders mag hijsen, wordt uitgevochten aan het strand van Utah Beach. Dit is één van de plaatsen waar de Geallieerden in de nacht van 5 op 6 juni 1944 voet aan wal zetten tijdens het begin van de bevrijdingsoperatie Overlord. Een strijd van een geheel andere orde dan wat de coureurs ons zullen voorschotelen. Maar toch, voor sprinters als Cavendish, Greipel en Kittel is het wel degelijk hun persoonlijke D-Day.

image

Ook de tweede etappe voert in zijn geheel door het groene, glooiende landschap van het Normandische schiereiland. De sprinter die de dag voordien zijn moment de gloire beleefde, zal het geel in principe alweer moeten afstaan. De aankomst in de noordelijke havenstad Cherbourg ligt namelijk bovenop de Côte de La Glacerie, een venijnig klimmetje van 2 kilometer met een maximaal stijgingspercentage van 14%. Hoewel de politieke afstand ineens flink is vergroot, kan men Groot-Brittannië vanaf hier nog altijd zien glinsteren aan de horizon. Wellicht motiveert dat Chris Froome om zijn kaarten al op tafel te gooien.

Cherbourg is meteen het noordelijkste punt van deze Tour. In twee lange, vlakke ritten trekt het peloton vervolgens door onder meer de Anjou, de Poitou en de Limousin zuidwaarts richting het Centraal Massief. Hoewel de aankomststroken beide keren heel lichtjes oplopen, is een massasprint zowel in Angers als Limoges het meest waarschijnlijke scenario.

Zaterdag 2 juli: Etappe 1, Mont Saint-Michel – Utah Beach
TDF16_PROFILS-ETAPE_01

Zondag 3 juli: Etappe 2, Saint-Lô – Cherbourg
TDF16_PROFILS-ETAPE_02

Maandag 4 juli: Etappe 3, Granville – Angers
TDF16_PROFILS-ETAPE_03

Dinsdag 5 juli: Etappe 4, Saumur – Limoges
TDF16_PROFILS-ETAPE_04

Eerste krachtmeting in het Centraal Massief
In het Centraal Massief staat op woensdag 6 juli de eerste bergetappe van de 103de Tour de France op het programma. In het middengebergte wacht het peloton twee beklimmingen van de 2de categorie. De eerste, de Pas de Peyrol, kent een zwaar tweede gedeelte, met een gemiddeld stijgingspercentage van 12%. De tweede, de meer onregelmatige Col du Perthus, is met zijn 7,9% ook geen kattenpis. Vanaf die top is er nog een kleine 15 kilometer te rijden naar de aankomst Le Lioran, met daarin nog de Col de Font Cère. Die zal met zijn 3,3 kilometer aan 3,3% nog weinig angst inboezemen. Een groot slagveld mag er vandaag dan ook nog niet verwacht worden.

Eén keer eerder kwam de Tour aan in het skioord Le Lioran, in 1975. Destijds soleerde de Belg Michel Pollentier, die later vooral bekend werd door zijn innovatieve poging een dopingtest te omzeilen, er naar de ritzege.

Video: Pollentier wint in Le Lioran in 1975

PIC546335568

De dag nadien krijgen de sprinters weer een kans, in de straten van Montauban. Een stad die in de Nederlandse wielerwereld bekendheid vergaarde als de plaats waar de TVM-affaire in de Tour du Dopage van 1998 losbarstte.

Video: Andere tijden sport over de TVM-affaire

Woensdag 6 juli: Etappe 5, Limoges – Le Lioran
TDF16_PROFILS-ETAPE_05

Donderdag 7 juli: Etappe 6, Arpajon-sur-Cère – Montauban
TDF16_PROFILS-ETAPE_06

Naar grote hoogte in de Pyreneeën
Vorig jaar viel de beslissing in de Tour eigenlijk al in de eerste Pyreneeënrit. Iets wat de organisatie dit jaar maar al te graag wil voorkomen. Daarom kent de eerste rit in het Spaans-Franse grensgebergte nog geen aankomst bergop. De enige serieuze hindernis van de etappe, is de Col d’Aspin. Eén van de legendarische paswegen in de Pyreneeën, die zijn stempel op de Tourhistorie heeft gedrukt, maar tegelijkertijd een col met niet de meest afschrikwekkende cijfers. In 12 kilometer stijgt de weg er vrij regelmatig, aan gemiddeld 6,5%.

De laatste keer dat de Aspin de grote scherprechter in een Touretappe was, was in 2008. Toen liet Riccardo Ricco met een zelden geziene krachtsexplosie zijn concurrenten spartelend achter. Een beetje hulp kreeg hij hierbij van het wondermiddel CERA, zo bleek enkele dagen later. Ricco moest de Tour verlaten, en zou nooit meer terugkeren aan de absolute top.

Video: Ricco laat concurrenten staan op de Aspin in 2008

image

Ook de tweede Pyreneeënrit finisht niet bergop. Wel staan er maar liefst vier beklimmingen van de buitencategorie op het programma. Achtereenvolgens: de Tourmalet (16,8km aan 7,7%), de Hourquette d’Ancizan (22km aan 4%), de Val Louron (7,4km aan 8,3%) en tot slot de Peyresourde (18km aan 4,9%). Een ware slijtageslag, die een ideale kans biedt scheurtjes aan te brengen in het bastion van de dominante Sky-formatie.

Op de derde dag is het dan toch nog raak: de aankomstlijn ligt op 2240 meter hoogte getrokken in Andorra Arcalis. De slotklim is 10,1 kilometer lang en stijgt nergens met duizelingwekkende percentages, maar zal zeker na drie dagen Pyreneeën voor de nodige verbrokkeling zorgen. Dat deed hij immers ook in 2009, toen Alberto Contador op indrukwekkende wijze aan Lance Armstrong duidelijk maakte dat niemand anders dan hij de grote man binnen Astana was. Ook voor Contadors landgenoot Joaquim Rodriguez is de rit speciaal. Purito woont in Andorra en zal maar wat graag willen laten zien dat hij het winnen nog altijd niet verleerd is.

Video: Contador imponeert op Arcalis in 2009

Vrijdag 8 juli: Etappe 7, l’Isle Jourdain – Lac de Payolle
TDF16_PROFILS-ETAPE_07

Zaterdag 9 juli: Etappe 8, Pau – Bagnères de Luchon
TDF16_PROFILS-ETAPE_08

Zondag 10 juli: Etappe 9, Vielha – Andorra Arcalis
TDF16_PROFILS-ETAPE_09

De Reus van de Provence
Via twee typische overgangsritten, waar groepjes avonturiers de strijd aan zullen gaan met de sprintersploegen, laten de renners de Pyreneeën achter zich. Op Quatorze Julliet, de Franse nationale feestdag, is het dan eindelijk zo ver: de Mont Ventoux wordt bedwongen. De Reus van de Provence is misschien wel de meest tot de verbeelding sprekende beklimming uit de geschiedenis van de Tour de France. Vanuit het rustieke dorpje Bedoìn baant de weg zich angstaanjagend steil langs de beboste helling omhoog. In de tweede helft wordt het landschap kaler en kaler, maanachtig haast, en neemt de hellingsgraad iets af. De laatste twee kilometers naar het op de top gelegen weerstation zijn echter weer van het zelfde laken een pak: stijgingspercentages die nauwelijks nog onder de 10% komen.

Mont Ventoux 2013

In 2013, de laatste keer dat de Ventoux in het Tourparcours werd opgenomen, toonde Chris Froome aan dat deze beklimming hem op het lijf geschreven is. Voor de Britten is de berg sowieso een speciale plek. De eerste Britse wereldkampioen, Tom Simpson, kwam in 1967 op tragische wijze om het leven op de flanken van de Ventoux. Het monument dat aan zijn dood herinnert vormt nog altijd een bedevaartsoord voor tal van wielertoeristen.

Video: Belga Sport over Tom Simpson
Video: Andere tijden sport over de magie van de Ventoux
Video: Chris Froome wint op de Ventoux in 2013

Dinsdag 12 juli: Etappe 10, Escaldes – Revel
TDF16_PROFILS-ETAPE_10

Woensdag 13 juli: Etappe 11, Carcassonne – Montpellier
TDF16_PROFILS-ETAPE_11

Donderdag 14 juli: Etappe 12, Montpellier – Mont Ventoux
TDF16_PROFILS-ETAPE_12

Met pieken en dalen Zwitserland in
De eerste tijdrit van de 103de Tour staat pas in de 13de etappe op het programma. Een dag na de loodzware Ventoux moeten de klassementsmannen dus wederom flink aan de bak. De chronoproef is met zijn 37,5 kilometer niet buitensporig lang, maar tegelijkertijd ook verre van vlak. Dat maakt hem meteen ook een belangrijk meetpunt voor de Olympische tijdrit van Rio de Janeiro. Grote tijdrittenoren als Tom Dumoulin, Rohan Dennis, Vasil Kyrienka, Tony Martin en Fabian Cancellara zijn allemaal aanwezig. Een titanenstrijd ligt in het verschiet!

foto: Sirotti

Drie overgangsritten brengen het peloton naar de Zwitserse hoofdstad Bern. Van dit drieluik is de etappe naar Culoz, dwars door het middengebergte van de Jura, met voorsprong de meest interessante. Een opeenvolging van korte, maar vaak steile, klimmetjes staat de renners daar te wachten. Een dubbele bestijging van de prachtige Grand Colombier, bekend door zijn vele haarspeldbochten, vormt het klapstuk. Een vergelijkbare etappe leverde in 2012 een waar spektakelstuk op, met de toen piepjonge Thibaut Pinot als winnaar. De vaak onvoorspelbare weersomstandigheden in de Jura, zouden dit wel eens tot een verraderlijke dag kunnen maken.

Video: Thibaut Pinot wint een vermakelijke Jura-rit in 2012

Vrijdag 15 juli: Etappe 13, Bourg-Saint-Andéol – Vallon Pont d’Arc
TDF16_PROFILS-ETAPE_13

Zaterdag 16 juli: Etappe 14, Montélimar – Villars les Dombes
TDF16_PROFILS-ETAPE_14

Zondag 17 juli: Etappe 15, Bourg-en-Bresse – Culoz
TDF16_PROFILS-ETAPE_15

Maandag 18 juli: Etappe 16, Moirans-en-Montagne – Bern
TDF16_PROFILS-ETAPE_16

Over onbekende wegen door de Alpen
Op een welverdiende rustdag in het idyllische Bern, woonplaats van de afscheid nemende Fabian Cancellara, kunnen de renners zich mentaal en fysiek voorbereiden op het grote slotstuk van deze Tour. Opvallend aan de passage door de Alpen is dat er dit jaar bijzonder weinig bekende beklimmingen in het parcours zijn opgenomen. Alpe d’Huez, de Galibier, de Izoard, de Croix de Fer, la Toussuire, de Madeleine. Geen van allen komt in het stuk voor.

Dat wil niet zeggen dat de laatste etappes van La Grande Boucle niet zwaar zijn. In tegendeel, de eerste Alpenrit kent al meteen een aankomst bergop. De Col de la Forclaz, 13km aan gemiddeld 7,9%, en de slotklim naar het stuwmeer Lac d’Emosson, 10,4 kilometer aan gemiddeld 8,4%, vormen een pittige tweetrapsraket. De laatste kilometer is bovendien de zwaarste, met een stijgingspercentage van 12,3%. De Tour kwam nog nooit in dit stukje Zwitserland, maar twee jaar geleden streek de Dauphiné er wel neer. De winst ging naar de Fries Lieuwe Westra, die er in de Tour helaas niet bij zal zijn.

Video: Westra wint aan het Lac d’Emosson in de Dauphiné

16-06-2016 Tour De Suisse; Tappa 06 Weesen - Amden; Amden;

Donderdag 21 juli is het tijd voor de tweede rit tegen de klok. Deze is een stuk korter, maar bevat een serieuze klim. Het eerste gedeelte daarvan, de Côte de Domancy, is met 2,5 kilometer aan gemiddeld 9,4% en met een uitschieter tot 11% kort en steil. Na een kilometer vals plat, volgt een gelijkmatiger tweede deel, met een piek tot 8,3%, naar de top van de Côte des Chozeaux. Slechts twee kilometer afdaling volgt er dan nog tot de aankomst in Megève.

Daags nadien vormt de Mont Blanc het decor van de laatste aankomst bergop. Althans, de top van het ruim 4800 meter hoge berg is vrij lastig per fiets te bereiken, maar het skioord Saint-Gervais de Mont Blanc ligt in ieder geval wel op de flanken van het machtige massief, al is het op slechts een kleine 1400 meter hoogte. De klim zelf is 10 kilometer lang en stijgt gemiddeld met 8%. Het venijn zit hem in het begin, waar in de eerste kilometer de 13% wordt aangetikt. Voor al het geweld daar losbarst, moet met de Montée de Bisanne – 12.4km aan 8,2% – eerst nog een klim van buitencategorie bedwongen worden. Genoeg ingrediënten om de Tour twee dagen voor Parijs te doen ontploffen.

image

Ondanks de aantrekkingskracht van de Mont Blanc finishte de Tour pas twee keer eerder in Saint-Gervais. De eerste keer was in 1990. De Franse klimmer Thierry Claveyrolat soleerde er met een voorsprong van bijna twee minuten naar de overwinning. Na zijn afscheid als wielrenner opende hij een brasserie in de Alpen. Eind jaren ’90 won hij een miljoen Franse francs tijdens een TV-show. Het geld raakte snel op. Niet veel later sloeg het noodlot toe. Op 13 augustus 1999 kroop hij in beschonken toestand achter het stuur, en veroorzaakte een zwaar ongeluk. Een vader en kind raakten ernstig gewond. Op 7 september van dat jaar schoot Thierry Claveyrolat zichzelf door het hoofd. Hij liet een vrouw en twee kinderen achter.

Video: Thierry Claveyrolat wint op de flanken van de Mont Blanc in 1990

De laatste Alpenrit van de 103de Tour de France herbergt dan toch nog een legendarische col. De Col de Joux-Plane, 11,6km aan 8,6%, heeft zijn sporen in de Tourhistorie meer dan verdiend. Voor Nederlanders is vooral de passage in 1982 er één om aan herinnerd te worden. Peter Winnen ontdeed zich vlak voor de top van de Joux-Plane van nationaal kampioen Johan van der Velde, en soleerde naar de ritzege in Morzine. Daar ligt ook anno 2016 de finishlijn getrokken.

image

Ook de Tour van 2006 kende een etappe over de Joux-Plane naar Morzine. Die rit gaat de boeken in als de ongekende wederopstanding van Floyd Landis. Even ongekend als ongeloofwaardig, want de Amerikaan had er de nodige verboden middelen bij nodig. Of we deze Tour moeten hopen op een dusdanig kunststukje, is dan ook maar de vraag.

Video: Winnen lost Van de Velde op de Joux-Plane
Video: De wederopstanding van Landis op weg naar Morzine in 2006

Woensdag 20 juli: Etappe 17, Bern – Finhaut-Emosson
TDF16_PROFILS-ETAPE_17

Donderdag 21 juli: Etappe 18, Sallanches – Megève
TDF16_PROFILS-ETAPE_18

Vrijdag 22 juli: Etappe 19, Albertville – Saint-Gervais Mont Blanc
TDF16_PROFILS-ETAPE_19

Zaterdag 23 juli: Etappe 20, Megève – Morzine
TDF16_PROFILS-ETAPE_20

Traditionele afsluiting in Parijs
Zondag 24 juli rijden de overgebleven renners in feestelijk tempo naar Parijs. In de schaduw van de Arc d’Triomphe en het Louvre wordt het tempo nog één keer de hoogte in gebracht. Een koninklijke sprint moet vervolgens een passend einde geven aan een schitterende drieweekse koers. Het zwarte gat dat lonkt, lijkt almaar duisterder te worden.

Zondag 24 juli: Etappe 21, Chantilly – Parijs
TDF16_PROFILS-ETAPE_21

Links
Deelnemerslijst
Officiële site

RIDE Magazine
58 Reacties
26-06-2016 12:39
Een vreemd parcours inderdaad. Met maar liefst ACHT sprintetappes, maar vooral NEGEN bergetappes (incl klimtijdrit) wat ongekend veel is, en slechts drie heuveletappes.
Dit betekent m.i., dat i.t.t. andere jaren, er heel veel renners en nog meer dan andere jaren, voor spek en bonen meedoen; alleen als je hard kunt sprinten of heel goed kunt klimmen doe je hier mee voor de prijzen, op drie etappes voor heuvelrijders en een tijdrit na.
26-06-2016 12:48
@ assen:
euh, ik zie maar 1 echte heuveletappe (5), dus leg mij maar uit welke de andere 2 zijn.
26-06-2016 13:30
Ik mis vooral de echte individuele tijdrit. Die zat er vorig jaar ook al niet in.
26-06-2016 13:37
@8.6
Er zijn niet veel echte heuveletappes, maar etappe 2, 4, 5, 10 en 16 zullen niet eindigen in winst voor Kittel.
26-06-2016 13:37
Als deze voorbeschouwing het even warmdraaien is kan ik niet wachten op de volgende schermutselingen, prachtig!

Voor de meest beestachtige etappes hebben we Giro, voor de heuvels en knallende korte bergop finishes de Vuelta, en voor de lange van melkzuur klotsende bestijgingen de Tour. Je zou maar van wielrennen houden ;-), dit alles even los van de gewelddadige massale sprintexplosies, de halen ze het of halen ze het niet verzengende ontsnappingen, een lintpeloton van vijf kilometer lang tijdens eeuwigdurende afdalingen, en elke ronde weer de verrassende uitzondering. Ik heb er verder niet zoveel zin in..... :-)
26-06-2016 13:46
@ hein jan:
hm, 1.8km a 6.6% en 1.4 a 4.8%. voor Kittel misschien net iets te veel van het goede maar de rest van de sprinters zal er niet warm of koud van worden denk ik, dus heuveletappes kun je 10 en 16 toch echt niet noemen hoor. en etappe 4, het klimmetje van 1.2km a 5,6& op meer dan 50 km van de meet, ik zie Kittel hier nog wel winnen. en etappe 2 is vlak met aankomst op een muurtje. noem ik ook geen echte heuveletappe.
26-06-2016 13:50
Ik kan niet wachten... eerst op televisie volgen en dan live het Alpenweekend meemaken met bezoek aan Mont Blance en Joux Plane.
26-06-2016 14:01
@ HF2013:
ik denk dat je Saint Gervais bedoelt, de Mont Blanc ligt wat verder en is een paar kilometer hoger. wielrenners zul je er niet aantreffen, wellicht wel enkele bergbeklimmers.

geen idee waarom er sinds vorig jaar Mont Blanc achter Saint Gervais staat.
26-06-2016 14:49
Ben niet ondersteboven van het parcours. Veel te veel sprintetappes en te weinig variatie. Had graag weer een kasseienetappe gezien. De bergetappes lijken me minder zwaar dan in de afgelopen giro. Sky kan dit makkelijk controleren. Hopelijk vergis ik me, maar ik verwacht geen spektakel deze Tour.
26-06-2016 15:21
Heerlijke voorbeschouwing! Dank, geb m gebookmarkt.
26-06-2016 15:43
Heerlijke voorbeschouwing. Alleen al de voorpret vd Tour heeft een hogere amusementswaarde dan het EK :)
26-06-2016 15:44
Ik begrijp niet dat mensen zeuren over het aantal sprints. 2013 en 2014 hadden 10 sprints, de jaren daarvoor 9. Dit jaar valt het juist mee.
26-06-2016 15:45
"BarbaStok - 26 juni 2016 om 11:33
Heerlijke tekst, mét die smeuïge bijvoegelijke naamwoorden, om van te genieten. Heb me over geen woord geërgerd, alles was precies raak. "

Grotendeels mee eens, alleen in deze zin: [quote]Daags nadien vormt de Mont Blanc het decor van de laatste aankomst bergop. Althans, de top van het ruim 4800 meter hoge berg is vrij lastig per fiets te bereiken, maar het skioord Saint-Gervais de Mont Blanc ligt in ieder geval wel op de flanken van het machtige massief, al is het op slechts een kleine 1400 meter hoogte.[/quote] staat een foutje, het berg moet zijn de berg.
26-06-2016 17:29
"de top van de ruim 4800m hoge berg is vrij lastig per fiets te bereiken"
Ha, veel meer tongue-in-cheek krijg je ze niet. Helemaal goed.

De renners maken de koers, geholpen door het weer. Daarna pas het parcours.
Genoeg kansen om Sky uit te roken of rustig te wachten (Quintana) op mogelijkheden in de Alpen.
26-06-2016 17:34
Bedankt. Schitterend epistel. Ik heb er zin in.
26-06-2016 17:48
Mogelijke sprintetappes:
Etappe 1, vlakke sprint.
Etappe 3, laatste km oplopend a 2%
Etappe 4, laatste 500m oplopend a 5%
Etappe 6, vlakke sprint
Etappe 11, vlakke sprint
Etappe 14, vlakke sprint
Etappe 16, op 2,5km 200m a 7% en op 1,8km 600m a 6,5%, laatste km vlak
Etappe 21, vlakke sprint

Veel gevarieerde sprints in elk geval.
26-06-2016 18:03
Organisatie doet er werkelijk alles aan om de strijd om de groene trui wat spannender te maken. Paar jaar geleden het puntensysteem omgegooid en dit jaar de typische heuveletappes waar Sagan flink punten kan pakken zo veel mogelijk beperkt. Sagan zal dit jaar echt moeten zorgen dat hij constant top-3 rijdt in de echt vlakke sprints om het groen te kunnen pakken.

4 bergetappes aankomst bergop en 4 aankomst bergaf, vind ik wel een mooie verdeling. Kansen genoeg om het verschil te maken. Ik ben ook erg blij met de klimtijdrit, dat moeten ze wat mij betreft elk jaar doen. Geen sky-treintjes of kansen om in de afdaling terug te komen, gewoon man tegen man zo hard mogelijk een berg opfietsen.

@ asc62marcel: die variatie vind ik nogal meevallen. Die 2% van etappe 3voelen ze echt niet als ze met 60 per uur richting finish rijden. Etappe 16 is afwachten wat dat gaat brengen, maar ik denk dat 600m net te kort is om sprinters te lossen, die worden wel op sleeptouw genomen door hun treintje.
26-06-2016 18:06
Te veel sprint etappes of te weinig, te weinig heuveletappes, berg op berg af, geen 'klassieker etappes....... Wat doet het er toe, de Ventoux zit er in!
26-06-2016 19:26
@8.6
Daarom zeg ik ook: Het zijn geen echte heuveletappes. De oplopende aankomsten en finales die worden ingeleid door een korte klim zullen wel voor leuke finales zorgen, omdat er genoeg ploegen zijn die de gevestigde orde zullen willen verrassen.
Het is de wereldtop, elk procentje stijging zal men proberen uit te buiten ten opzichte van de sprinters. Daarmee is niet gezegd dat de sprinters geen kans hebben, maar de stelligheid waarmee velen het hebben over 8 sprintetappes is veel te voorbarig. Het zijn geen etappes in de ronde van Romandië of zo, waar zelfs Kittel heuvels in de finale overleeft. Als men ziet dat er in de laatste kilometers geklommen moet worden zullen genoeg ploegen een plannetje smeden om eventueel een etappezege te kunnen pakken, want ze weten toch dat ze geen kans hebben in een quasi-massaspurt waar in ieder geval Greipel, Kristoff en Sagan nog aanwezig zijn.
26-06-2016 19:38
@ Hein-Jan:
dan zijn we het gewoon eens. geen echte heuveletappes, maar zeker geen 8 keer kittel. daarvoor is het toch te selectief. maar voor Sagan is dan weer weinig te selectief. maar goed, ook ik hoop op mooie finales! :)
26-06-2016 19:58
#zinin!
26-06-2016 20:38
Prachtige opwarmer! Na al die voetballers, die lijken te sterven, maar even later weer springlevend rondlopen om daarna een gele kaart voor de tegenstander te eisen, en vele, oersaaie potjes, wordt het weer tijd voor het echte werk. Het gat dat Kruijswijk achterliet, moet dicht. Kom maar op!
26-06-2016 20:39
@belmonte

Zegt misschien meer over het EK dan over de voorpret van de tour :P
26-06-2016 20:52
Gelukkig doet er een nederlandse sprinter mee als kopman.. Toch iets om naar uit te kijken in al die sprints
26-06-2016 20:53
In voorbeschouwingen wordt er over de eerste etappe steeds gesproken over massasprint. Maar het kan in die hoek nogal eens spoken, waaiers is zeer realistisch.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine