TotalEnergies vreest naast Tour-wildcard te grijpen door keuze Julian Alaphilippe
Turgis wint in Troyes - foto: Cor Vos
maandag 9 september 2024 om 18:31

TotalEnergies vreest naast Tour-wildcard te grijpen door keuze Julian Alaphilippe

TotalEnergies is al jaren een vaste waarde in de Tour de France, maar het Franse team is nog verre van zeker van deelname in 2025. Teammanager Jean-René Bernaudeau denkt dat Tudor Pro Cycling door het aantrekken van Julian Alaphilippe al zeker is van een uitnodiging. Zo zouden TotalEnergies en Uno-X Mobility, die de afgelopen edities beide van de partij waren, strijden om het laatste ticket.

“Ik denk dat het tussen Uno-X Mobility en ons gaat”, aldus Bernaudeau, De teammanager voert de ritzege van Anthony Turgis in de voorbije Ronde van Frankrijk – Turgis won de gravelrit naar Troyes – aan als een van de redenen waarom TotalEnergies opnieuw uitgenodigd zou moeten worden door organisator ASO. “Naast Turgis’ zege, was Mathieu Burgaudeau heel goed in de Tour. En de jonge Matteo Vercher, die tweede werd in de achttiende etappe. We konden het niveau aan.”

Julian Alaphilippe
Niettemin mikte Bernaudeau voor volgend jaar op een kwaliteitsinjectie: hij wilde Julian Alaphilippe aantrekken. De Franse publiekstrekker tekende uiteindelijk echter bij Tudor Pro Cycling. Dit Zwitserse team maakt door deze versterking een goede kans op een wildcard voor de Tour van volgend jaar, mogelijk ten koste van TotalEnergies.

“Dat is het leven”, zegt Bernaudeau over de keuze van Alaphilippe. “Het enige wat ik jammer vind, is de lengte van de onderhandelingen. Het duurde echt heel lang. Ik accepteer een afwijzing, maar ik had het graag eerder gehoord. Het maakt een verschil of je het in juni weet of begin augustus. De timing zorgde bij ons voor problemen, want we hadden tegen veel renners ‘nee’ gezegd omdat we hoopten op Julian. Nu moesten we veel onderhandelingen opnieuw beginnen.”

ASO
Wat zou het voor TotalEnergies betekenen als het team niet uitgenodigd wordt voor de Tour van volgend jaar? “Het klopt dat het een enorme tegenslag zou zijn. We zouden nog steeds bestaan in 2026, maar we zouden veel aan moeten passen en op veel gebieden inkrimpen”, aldus Bernaudeau, die nog enkele vleiende woorden had voor organisator ASO. “Ze doen de dingen heel goed en organiseren het grootste schouwspel ter wereld. En wij weten hoe we een geweldige rol in de stuk moeten spelen. (…) Ik hoop dat ze ons niet vergeten.”

RIDE Magazine
23 Reacties
09-09-2024 19:02
Franse krokodillentranen. Ze weten bij TotalEnergies dondersgoed dat ze als enige ProTeam uit Frankrijk altijd een wildcard zullen krijgen. Uno-X is dan de klos, ongeacht dat die ploeg veel sterker is. Zo kan TotalEnergies met een beperkt budget en zonder visie voor talentontwikkeling gewoon blijven profiteren van de Franse nationaliteit.
    09-09-2024 20:03
    ik denk dat Total en Tudor wildcards krijgen want Total heeft wel een tourrit gewonnen en Uno X niet
    09-09-2024 20:27
    @JensVdB
    Als het winnen van een Tourrit echt de doorslag geeft dan had TotalEnergies (en hun voorgangers) al jaren niet meer aan de start van de Tour de France gestaan.
09-09-2024 21:00
Tudor heeft welliswaar Alaphilippe (en Hirsch) maar onderschat ook niet dat Tudor een concurrent is van ASO sponsor Tissot. Dat zou ook nog wel eens mee kunnen gaan spelen als de keuze gemaakt moet worden.
TotalEnergies heeft bovendien het niet onbelangrijke voordeel een Franse ploeg te zijn.

Lijkt mij nog geen gelopen race!
    09-09-2024 21:37
    Het principe van organisatie ASO is dat zijn geen principes hebben.
    Sponsoren staan in de rij; het maakt ASO geen fluit uit of het Tissot of Tudor wordt.
    Dus; uw doordachte redenatie kan zo maar hout snijden of niet.
    Met andere woorden.....wordt vervolgd.
09-09-2024 18:55
Wordt moeilijk voor ze. En in 2026 gaan de wildcards al naar Tudor en TDT-Unibet.
09-09-2024 19:55
Uno-X moet natuurlijk altijd overal aan de start staan. Veruit de attractiefste ploeg van dit moment.
09-09-2024 20:23
De slijmbalachtige woorden van Bernaudeau richting organisatie ASO zijn wel doordacht, wanhopig en overdreven.
Mag ik even een teiltje?

Geef UNO-X en Tudor ProCycling de kansen die ze verdienen.

Maar ja, TotalEnergies is natuurlijk wel een Franse ploeg........
    09-09-2024 20:32
    Uno-X en Tudor in ieder geval en Q36 mag er van mij ook nog wel bij. Hebben inmiddels toch ook wel een leuke groep, moet toch minimaal een giro voor ze worden volgend jaar.
    09-09-2024 21:53
    Cavendish?
09-09-2024 22:17
Hij kan het wel op Alaphilippe steken maar Tudor haalt nu ook al gewoon meer UCI-punten dan Total.
    10-09-2024 00:47
    Maar dat is het enige waar Total toe in staat is: dure, bekende renners op hun retour kopen en af toe een toevalstreffer score, zoals de etappezege van Turgis. Een ploeg opbouwen die genoeg UCI-punten haalt of het begeleiden van jonge talenten naar de top past niet in de verouderde filosofie van deze ploeg.
    10-09-2024 07:21
    @Shinzawai
    Precies.
    Geld is het probleem niet wel de ouderwetse, bekrompen mentaliteit van de alles bepalende mensen zoals -bij uitstek- Bernaudeau.


    Iets met een splinter en een balk......
09-09-2024 22:59
Als je Burgaudeau al als tweede moet noemen om te rechtvaardigen dat je een wildcard verdient en het niveau aankunt, dan zegt dat eigenlijk al alles. Op 21 dagen tijd 2x mee in de ontsnapping, en een 17de plaats als beste resultaat... Heel die ploeg heeft in totaal maar 12x meegezeten op 3 weken tijd... Abrahamsen heeft op zijn eentje al meer laten zien dan heel Total samen.

Geef Total lekker wat wildcards voor Parijs-Nice en de Dauphiné als troostprijs, en laat de Tour maar voor de ploegen die er ook echt iets kunnen komen doen. Er is daar sowieso nog hééééél veel werk, want als je PCS mag geloven nog geen enkele inkomende transfer en amper 8 renners onder contract nog.
    10-09-2024 00:48
    Maar Total is Frans, dus zij krijgen die wildcard gewoon.
    10-09-2024 07:29
    @Jappe 666
    TotalEnergies voegt al jaren niets toe aan de toekomst van het Franse wielrennen.
    Dure, volgevreten en ongemotiveerde vedetten halen was de insteek van het zogenaamde management.
    Spreek maar gerust van miskopen die alleen veel geld hebben gekost en niets gepresteerd.
    Maar goed dat Alaphilippe heeft gekozen voor Tudor, zo snijdt het mes aan 2 kanten.

    Deze Franse ploeg hoort absoluut niet thuis in de Tour en andere Grote Rondes.
    Te zwak bevonden, al jarenlang.
    Daar kan ook de overwinning van Turgis niets aan veranderen.
09-09-2024 19:06
ze hebben dus nog wel geld in cash na mislopen Alaphilippe, benieuwd wat ze daarmee gaan doen.

Aurelien paret peintre denk ik aan... maar echt kopmannen zijn amper beschikbaar
10-09-2024 10:45
Total heeft toch echt niets te zoeken in de Tour, als je dat amateuristisch ploegje vergelijkt met bv een Lotto-Destiny die op de UCI ranking een hele boel WT ploegen met groter budget gewoon achter hun laten. Het wordt al jaren gezegd dat renners hun carriere sterven bij Franse ploegen, ze geloven niet in voeding en data etc. gewoon gn plek in het moderne wielrennen
    10-09-2024 10:58
    Amateuristisch is nog mild uitgedrukt.
    En u heeft gelijk. De meeste renners (veelal ouderen) willen maar voor 1 ding bij TotalEnergies koersen, nl. het veel te hoge salaris.
    Het meest sprekende voorbeeld is Peter Sagan. Die heeft een aantal seizoenen lang heel veel verdiend en totaal niets, nada, nul-komma-nul gepresteeerd.

    TotalEnergies is hét vangnet voor uitgerangeerde coureurs die nog een aardig spaarpotje op kunnen bouwen.

    Totaal Overbodig zou een betere naam zijn voor deze verzameling.
10-09-2024 07:32
Was wel de koers van het jaar voor mij, Troyes-Troyes.
    10-09-2024 07:40
    @Romãns
    Voor de ploeg ook.
    1 zwaluw maakt nog geen zomer.
10-09-2024 08:52
Misschien leuk als de ASO de benen zou laten spreken door ze een soort kwalificatie rondje te laten doen paar maandjes voor de tour, beste 2 PT mogen dan meedoen.
10-09-2024 16:03
Een franse ploeg die geen wildcard krijgt, het zou me verbazen...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine