TotalEnergies maakt nu echt werk van komst Julian Alaphilippe: “Onderhandelingen zijn gestart”
Het is allang geen geheim meer dat TotalEnergies graag gebruik zou willen maken van de diensten van Julian Alaphilippe. De Fransman, die al sinds 2014 voor Soudal Quick-Step rijdt, verkoos afgelopen winter een langer verblijf bij de Belgische formatie boven een nieuw avontuur. Nu lijkt er toch een vervolg te komen aan de interesse van TotalEnergies, zo laat ploegbaas Jean-René Bernaudeau optekenen bij Ouest-France.
“De onderhandelingen zijn begonnen ”, vertelt ploegbaas Jean-René Bernaudeau. “Ik hou van zijn verlangen, hij maakt geen lawaai en werkt veel. Hij is nu teleurgesteld dat hij deze kuitbeenblessure heeft gehad, waardoor hij zich niet kon uiten, zoals hij dat aan het begin van het seizoen had gewild. We hebben hem vorige week ontmoet met Benoît Genauzeau. We doen ons werk en bespreken ons project met hem.”Voor Julian Alaphilippe ziet de Fransman een rol à la Sagan weggelegd. Nog geen twee maanden geleden gaf Bernaudeau dit al aan in gesprek met L‘Equipe. Nu is dus een concrete vervolgstap gezet door de ploeg. Al is Alaphilippe niet de enige. “We spreken met Julian, net als met anderen, om ons project vooruit te helpen. Vandaag zitten we goed op onze plek, maar om te groeien moeten we projecten presenteren.”
Uitkomst voor Alaphilippe
Voor de 31-jarige Alaphilippe zou een overstap naar een nieuwe ploeg wellicht kunnen zorgen voor een nieuwe impuls. Waar de sportieve resultaten de laatste tijd uitblijven, rommelt het binnen de ploeg ook rondom het voormalig goudhaantje. Patrick Lefevere en Julian Alaphilippe kregen het eerder al openlijk aan de stok. Nu lijkt er na tien jaar een einde te komen aan deze samenwerking.
Maar hij zit nu al 3 jaar op rij niet meer bij de wereldtop. Dan vrees ik dat er gewoon sprake is van een fysiologische en niet-omkeerbare aftakeling, a la Sagan. Zijn gouden jaren zijn voorbij.
Ongetwijfeld helpen zijn nachtmerries over een boze en teleursgestelde Patlev hem niet. En zijn crashes evenmin. Maar die laatste zijn vooral een gevolg van zijn eigen intrinsieke hier-daar-waar-weg-aandachtsritme. Zou hij straks in Franse dienst opeens mr super focus zijn?
Voor de rest over het topic zelf, het is misschien inderdaad niet slecht voor Alaphilippe om andere oorden op te zoeken. Dat geeft soms toch een nieuwe boost die nodig is als alles wat te voorspelbaar is geworden.
Laat ons voor beide partijen hopen van niet.
Persoonlijk vind ik dit wel echt wishful thinking. Het merendeel van de juiste vorm hebben en presteren zit in voorbereiding en training. Het level als een professional. Die randvoorwaarden zorgen ervoor dat je presteert en je het op wedstrijddagen kan laten zien. Ondertussen groeit het niveau van onderen bij de jonge garde en fietst hij naar de laatste 2-3 jaar van zijn carrière. Alsof een nieuwe plek met nieuwe omgeving deze zaken laat omkeren. Daar geloof ik helemaal niks van. De randzaken zullen bij TDE ook echt niet beter zijn dan bij SQS.
Om met de woorden van de Rode Lantaarn af te sluiten: das war einmal.
Hun enige troef tov de andere Franse ploegen was Specialized maar die zijn ze ook kwijt. Ik zie hem dus eerder naar Cofidis of Arkea trekken.
Het huwelijk met QS is duidelijk te lang gerekt en het heeft hem ook bepaald niet meegezeten qua lelijke crashes. Ik denk dat het doel moet worden de tour rijden en nog proberen ergens een etappe te winnen. Zie eigenlijk ook niet in waarom eea niet met een onmiddelijke transfer beklonken kan worden.
Klopt, ik herinner me zijn eigen uitspraken dat zijn tweede WK-winst een broodnodige bevrijding was na een moeilijk seizoen in de regenboogtrui.
Maar het opmerkelijke is dat als je naar zijn PCS gaat, je ziet dat hij in 2021 wel degelijk topprestaties heeft neergezet waar die nu alleen maar van kan dromen.
Hij werd toen 'slechts' op enkele sleutelmomenten afgetroefd door Van der Poel, Van Aert en Pogacar, maar nu komt hij in de verre verte niet meer in hun buurt.
De grote breuklijn kwam er voor mij door zijn valpartij in Luik '22. Daarna heeft hij nooit meer zijn niveau gehaald.
Bij momenten haalt hij best nog een aardig niveau, zoals Sagan ook wel nog eens een deftige uitslag reed, maar de vette jaren lijken mij ook voorbij. De onmin met Lefevere lijkt mij ook eerder gevolg dan oorzaak op dat vlak.
Maar hij pakt wel 4 mooie overwinningen: knappe rit in Tirreno (met op 2, 3 en 4 MVdP, WvA en Pogacar), de Waalse Pijl (voor Roglic), de eerste Tourrit (manier waarop!) en dan vooral het WK in Leuven, wat voor mij misschien wel zijn beste zege ooit was.
Daarnaast wordt hij dat jaar o.m. 2de in Strade, Luik en Plouay, 6de in Amstel, San Sebastian en Lombardije en vocht hij een geweldig duel uit met Van Aert in de Ronde van GB. Hij eindigt in de ranking van dat jaar op plaats 4, enkel in 2019 deed hij 1 plek beter.
Volgens mij had hij in 2021 nog zijn topniveau, alleen werd de tegenstand ook wel fikser. Na LBL 2022 werd het bij Alaphilippe zelf beduidend minder.
Ik zie de val in LBL '22 ook niet als de enige oorzaak, net zoals Sagan zijn zware val in de Tour van 2018 (toen hij het groen naar huis wilde brengen en doorreed wanneer dat wellicht niet meer verantwoord was) waarschijnlijk ook niet de enige reden was dat hij minder werd.
Ik zie het eerder als een opeenstapeling (fysieke ongemakken, in het hoofd iets minder honger, de tegenstand die de lat nog hoger gaat leggen, enz.) en ook het privé-leven kan bij zowel Alaphilippe (vader verloren, zelf vader geworden) als Sagan (scheiding) meegespeeld hebben. Maar 2022 lijkt mij wel het punt geweest waarop het bergaf ging, in '21 vond ik Alaphilippe nog zeer overtuigend.
Want iets in mij zegt ook dat de sportieve hoogtepunten van Flipke in het verleden liggen, en helaas niet in de toekomst.