TotalEnergies maakt nu echt werk van komst Julian Alaphilippe: “Onderhandelingen zijn gestart”
foto: Cor Vos
vrijdag 19 april 2024 om 13:12

TotalEnergies maakt nu echt werk van komst Julian Alaphilippe: “Onderhandelingen zijn gestart”

Het is allang geen geheim meer dat TotalEnergies graag gebruik zou willen maken van de diensten van Julian Alaphilippe. De Fransman, die al sinds 2014 voor Soudal Quick-Step rijdt, verkoos afgelopen winter een langer verblijf bij de Belgische formatie boven een nieuw avontuur. Nu lijkt er toch een vervolg te komen aan de interesse van TotalEnergies, zo laat ploegbaas Jean-René Bernaudeau optekenen bij Ouest-France.

“De onderhandelingen zijn begonnen ”, vertelt ploegbaas Jean-René Bernaudeau. “Ik hou van zijn verlangen, hij maakt geen lawaai en werkt veel. Hij is nu teleurgesteld dat hij deze kuitbeenblessure heeft gehad, waardoor hij zich niet kon uiten, zoals hij dat aan het begin van het seizoen had gewild.  We hebben hem vorige week ontmoet met Benoît Genauzeau. We doen ons werk en bespreken ons project met hem.”

Voor Julian Alaphilippe ziet de Fransman een rol à la Sagan weggelegd. Nog geen twee maanden geleden gaf Bernaudeau dit al aan in gesprek met L‘Equipe. Nu is dus een concrete vervolgstap gezet door de ploeg. Al is Alaphilippe niet de enige. “We spreken met Julian, net als met anderen, om ons project vooruit te helpen. Vandaag zitten we goed op onze plek, maar om te groeien moeten we projecten presenteren.”

Uitkomst voor Alaphilippe
Voor de 31-jarige Alaphilippe zou een overstap naar een nieuwe ploeg wellicht kunnen zorgen voor een nieuwe impuls. Waar de sportieve resultaten de laatste tijd uitblijven, rommelt het binnen de ploeg ook rondom het voormalig goudhaantje. Patrick Lefevere en Julian Alaphilippe kregen het eerder al openlijk aan de stok. Nu lijkt er na tien jaar een einde te komen aan deze samenwerking.

RIDE Magazine
27 Reacties
19-04-2024 13:36
Er valt Alaphilippe ongetwijfeld ook wel wat te verwijten, maar de laatste maanden en misschien wel jaren krijg je -van buitenaf- de indruk dat hij bij QS in een behoorlijk toxisch werkklimaat is terechtgekomen. Hij is het vertrouwen kwijt en de ploegleiding is het vertrouwen in hem kwijt. Normaal gezien is een overstap van een (voormalige) vedette naar een team een team als TotalEnergies zelden een garantie op succes, maar voor hem kan het misschien net wel bevrijdend werken. Met de juiste prikkels en de juiste omgeving kan hij in de Tour en misschien wel in een koers als de Waalse Pijl nog eens toeslaan. Het is hem in elk geval na een aantal bijzonder vervelende jaren gegund.
    19-04-2024 14:09
    Ik hoop het. Alaphilippe blijft voor mij een held omdat hij in 2018-2019 persoonlijk het vastgeroeste wielrennen nieuw elan gaf.

    Maar hij zit nu al 3 jaar op rij niet meer bij de wereldtop. Dan vrees ik dat er gewoon sprake is van een fysiologische en niet-omkeerbare aftakeling, a la Sagan. Zijn gouden jaren zijn voorbij.

    Ongetwijfeld helpen zijn nachtmerries over een boze en teleursgestelde Patlev hem niet. En zijn crashes evenmin. Maar die laatste zijn vooral een gevolg van zijn eigen intrinsieke hier-daar-waar-weg-aandachtsritme. Zou hij straks in Franse dienst opeens mr super focus zijn?
    19-04-2024 15:55
    Je zet het zelf al, van buitenaf lijkt het zo maar als dat effectief de waarheid zou zijn, heb je dan geen leegloop (zoals in een normaal bedrijf)? Dat is niet dus dan denk ik dat het nog wel meevalt. En misschien is het beeld hier (op Wielerflits) van SQS ook negatiever dan zou mogen of moeten omdat sommige posters hier nogal tekeer gaan tegen SQS (de ploeg, de ploegleiding, sommige renners, ...). Als het daar ruk is gaat hij bijvoorbeeld ook zijn vrouw en kind niet laten afkomen op een training (na 'de heisa' hier over wat uitspraken van Lefevere), dan hou je die net op afstand.

    Voor de rest over het topic zelf, het is misschien inderdaad niet slecht voor Alaphilippe om andere oorden op te zoeken. Dat geeft soms toch een nieuwe boost die nodig is als alles wat te voorspelbaar is geworden.
19-04-2024 13:40
[quote] Voor Julian Alaphilippe ziet de Fransman een rol à la Sagan weggelegd. [/quote]

Laat ons voor beide partijen hopen van niet.
    19-04-2024 14:04
    Betekent gewoon dat een startbewijs voor de Tour zeker moet worden, en er publiciteit gegenereerd wordt. Niks mis mee, als ze daar eerlijk over zijn. Ze voelen de hete adem van Tudor, Uno-X en Q36,5 in de nek.
    19-04-2024 15:21
    Ze hebben daar natuurlijk een groot voordeel boven Uno, Tudor en Q36.5: het is een Franse ploeg. Dat is doorgaans voldoende, daar zullen ze Alaphilippe niet voor nodig hebben.
19-04-2024 15:37
Boasson Hagen, Terpstra, Sagan en nu Alaphilippe: ze zijn wel hardleers daar bij TotalEnergies. Dit wordt sportief gezien natuurlijk helemaal niks, maar Alaphilippe zal nog enkele jaren een heel dik salaris kunnen vangen om publiciteit te genereren voor zijn sponsor.
    19-04-2024 15:46
    Totalenergies wordt steeds meer de Harlem Globetrotters van het wielrennen.
19-04-2024 13:20
Nou, ik stel me zo voor dat ome Patlef deze Fransoos met het grootst mogelijke plezier uitzwaait.
19-04-2024 14:51
Een rol a la Sagan betekent volgens mij voornamelijk een (heel) mooi salaris, publiciteit genereren en vroeg gelost worden?
19-04-2024 14:02
Ik lees veel over een gebrek aan vertrouwen en een nieuwe plek voor hernieuwd vertrouwen. Dit nieuwe elan zou dan nieuwe resultaten met zich meebrengen.

Persoonlijk vind ik dit wel echt wishful thinking. Het merendeel van de juiste vorm hebben en presteren zit in voorbereiding en training. Het level als een professional. Die randvoorwaarden zorgen ervoor dat je presteert en je het op wedstrijddagen kan laten zien. Ondertussen groeit het niveau van onderen bij de jonge garde en fietst hij naar de laatste 2-3 jaar van zijn carrière. Alsof een nieuwe plek met nieuwe omgeving deze zaken laat omkeren. Daar geloof ik helemaal niks van. De randzaken zullen bij TDE ook echt niet beter zijn dan bij SQS.

Om met de woorden van de Rode Lantaarn af te sluiten: das war einmal.
    19-04-2024 14:52
    Volgens mij is niemand bij TDE ooit beter geworden. Dus ik denk dat we met zekerheid kunnen stellen dat als Julian echt naar TDE gaat, zijn carriere sowieso als een nachtkaars uit gaat.
19-04-2024 13:24
Hij verdient wel een plek waar ie gewaardeerd wordt.
19-04-2024 13:38
Hopelijk kan hij bij een andere ploeg weer wat van zijn oude zelf terugvinden, of dat dan bij TL zou moeten zijn heb ik dan weer wat twijfels bij. Maar waarschijnlijk is voor Alaphillipe zo’n beetje alles beter dan zijn huidige ploeg.
19-04-2024 13:42
Ik vraag me toch af of een Franse ploeg en al zeker Total Energies de plek is waar Alaphilippe "een nieuwe impuls" zal krijgen? Bij uitstek de ploeg waar ik niemand echt zie evolueren laat staan uitblinken. De laatste die min of meer standvastige resultaten reed vond ik Turgis en die lijkt voor z'n 30e ook alweer weggedeemsterd. Sagan ging hen ook zo'n impuls geven en vice versa, maar daar is helaas weinig van in huis gekomen.
Hun enige troef tov de andere Franse ploegen was Specialized maar die zijn ze ook kwijt. Ik zie hem dus eerder naar Cofidis of Arkea trekken.
19-04-2024 14:49
Als er iemand baat zou hebben bij een nieuwe werkomgeving lijkt het Alaphilippe wel. Ik geloof dat hij nog steeds kan schitteren in het franse circuit. Ik krijg de indruk zijn dat zijn honger, zijn grinta en zijn wil om te trainen veel hoger ligt dan bij Sagan destijds. Dus een dergelijke transfer zou zeker goed uit kunnen pakken.
19-04-2024 14:56
Er wordt altijd zo fatalistisch en sikkeneurig gedaan over ooit toprenners die hun hoogste niveau ooit niet meer kunnen halen. Eenzelfde lot zal er liggen voor de grote weet ik veel van nu.

Het huwelijk met QS is duidelijk te lang gerekt en het heeft hem ook bepaald niet meegezeten qua lelijke crashes. Ik denk dat het doel moet worden de tour rijden en nog proberen ergens een etappe te winnen. Zie eigenlijk ook niet in waarom eea niet met een onmiddelijke transfer beklonken kan worden.
19-04-2024 15:24
Tsja, je zou toch zeggen dat ze bij Total hun lesje wel geleerd hebben na het debacle met Sagan? Maar nee hoor: ze willen weer een ooit fantastische renner die inmiddels overduidelijk over zijn hoogtepunt heen is hebben. En dat gaat ongetwijfeld weer tegen een heel goed salaris zijn. Investeren in wat jongere renners lijkt mij een meer interessante piste, maar goed.
19-04-2024 13:24
Captain obvious
19-04-2024 13:24
Na zijn tweede wereldtitel helaas weinig meer gepresteerd. Hoop dat hij volgend jaar bij een andere ploeg nog eens kan uitpakken.
    19-04-2024 14:12
    Zelfs voor zijn tweede wereldtitel was het al een pak minder. Die kwam behoorlijk onverwacht na een matig seizoen.
    19-04-2024 14:51
    11na11:

    Klopt, ik herinner me zijn eigen uitspraken dat zijn tweede WK-winst een broodnodige bevrijding was na een moeilijk seizoen in de regenboogtrui.

    Maar het opmerkelijke is dat als je naar zijn PCS gaat, je ziet dat hij in 2021 wel degelijk topprestaties heeft neergezet waar die nu alleen maar van kan dromen.

    Hij werd toen 'slechts' op enkele sleutelmomenten afgetroefd door Van der Poel, Van Aert en Pogacar, maar nu komt hij in de verre verte niet meer in hun buurt.
    19-04-2024 15:02
    '21 was toch een topseizoen hoor voor Alaphilippe, kijk er inderdaad maar eens de uitslagen op na. Niet zoals zijn wonderjaar '19, maar zeker 1 van zijn beste seizoenen.

    De grote breuklijn kwam er voor mij door zijn valpartij in Luik '22. Daarna heeft hij nooit meer zijn niveau gehaald.

    Bij momenten haalt hij best nog een aardig niveau, zoals Sagan ook wel nog eens een deftige uitslag reed, maar de vette jaren lijken mij ook voorbij. De onmin met Lefevere lijkt mij ook eerder gevolg dan oorzaak op dat vlak.
    19-04-2024 15:57
    @Domestique, was hij na zijn val in de RVV (die ietwat ook door Wout kwam) ook al niet minder teruggekomen?
    19-04-2024 17:40
    @kennie: vind ik niet. Hij moest in '21 ook wel tegen Pogacar, VDP en Van Aert opboksen (bv. in zijn beste jaar 2019 was de tegenstand op zijn terrein toch nog iets minder).

    Maar hij pakt wel 4 mooie overwinningen: knappe rit in Tirreno (met op 2, 3 en 4 MVdP, WvA en Pogacar), de Waalse Pijl (voor Roglic), de eerste Tourrit (manier waarop!) en dan vooral het WK in Leuven, wat voor mij misschien wel zijn beste zege ooit was.

    Daarnaast wordt hij dat jaar o.m. 2de in Strade, Luik en Plouay, 6de in Amstel, San Sebastian en Lombardije en vocht hij een geweldig duel uit met Van Aert in de Ronde van GB. Hij eindigt in de ranking van dat jaar op plaats 4, enkel in 2019 deed hij 1 plek beter.

    Volgens mij had hij in 2021 nog zijn topniveau, alleen werd de tegenstand ook wel fikser. Na LBL 2022 werd het bij Alaphilippe zelf beduidend minder.

    Ik zie de val in LBL '22 ook niet als de enige oorzaak, net zoals Sagan zijn zware val in de Tour van 2018 (toen hij het groen naar huis wilde brengen en doorreed wanneer dat wellicht niet meer verantwoord was) waarschijnlijk ook niet de enige reden was dat hij minder werd.

    Ik zie het eerder als een opeenstapeling (fysieke ongemakken, in het hoofd iets minder honger, de tegenstand die de lat nog hoger gaat leggen, enz.) en ook het privé-leven kan bij zowel Alaphilippe (vader verloren, zelf vader geworden) als Sagan (scheiding) meegespeeld hebben. Maar 2022 lijkt mij wel het punt geweest waarop het bergaf ging, in '21 vond ik Alaphilippe nog zeer overtuigend.
19-04-2024 13:44
Ik weet uiteindelijk niet in hoeverre het Total Energies enkel gaat om de eventuele toekomstige sportieve prestaties van Alaphillipe. Want net als bij Sagan ben je bij Alaphillipe verzekerd van een bepaalde media aandacht, en wie weet zelfs ook van wildcards voor bepaalde, hele belangrijke wedstrijden.

Want iets in mij zegt ook dat de sportieve hoogtepunten van Flipke in het verleden liggen, en helaas niet in de toekomst.
19-04-2024 19:19
Wellicht een volgende gevalletje Froome, Gilbert, Sagan...etc. Dik poen scheppen en nog bijzonder weinig presteren. Je kan het die jongens niet eens kwalijk nemen trouwens. De verdiensten voor hun sport waren groot, en zolang er ploegen zijn die diep in de buidel willen tasten...Het is hem gegund.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine