Tom Pidcock: “Ik kopieer Mathieu van der Poel niet”

zaterdag 15 februari 2020 om 11:15
Tom Pidcock: “Ik kopieer Mathieu van der Poel niet”

foto: Cor Vos

Met de veldritten van Middelkerke en Hulst beëindigt Tom Pidcock dit weekend zijn crossseizoen. Na een break gaat dan de focus op de weg én het mountainbiken, waarmee de link met Mathieu van der Poel snel is gelegd. Toch wordt hij liever niet met de Nederlander vergeleken.

“Ik doe dat al mijn hele leven, van fiets wisselen”, vertelt Pidcock, die twee weken geleden zilver pakte tijdens het WK veldrijden in Dübendorf, in een interview met Het Laatste Nieuws. “Als Van der Poel, of Van Aert, er niet was geweest, had ik dit ook gedaan. Zij hebben wel getoond dat de combinatie perfect mogelijk is. Daardoor is het voor mij makkelijker om dit project verkocht te krijgen.”

Mee op het WK-podium met Van der Poel en Toon Aerts – foto: Cor Vos

Voor komend seizoen legt de Britse renner, die in juli 21 jaar wordt, de lat hoog: bij de beloften wereldkampioen worden in het mountainbiken, op de weg en in het tijdrijden. “Dan heb ik in vier disciplines een wereldtitel bij de beloften. Nog nooit gedaan, en net daarom wil ik het proberen.” Die titels komen dan bovenop zijn WK-zege in het veldrijden, die hij behaalde in Bogense nu een jaar geleden. Ook hoopt hij zich op de mountainbike te kwalificeren voor de Olympische Spelen.

Volgende stap
De volgende stap is vervolgens die dan naar fulltime professional. Normaal is dat iets voor 2021, zegt Pidcock. De traditionele ploegen dingen al naar zijn hand, maar zelf houdt de Brit alle opties nog open. “Waarom niet groeien met Trinity? Misschien kan ik me samen met deze ploeg blijven ontwikkelen en kunnen we dezelfde weg opgaan als de ploeg van Mathieu van der Poel. Dat idee is wél door Van der Poel geïnspireerd.”

Van der Poel krijgt bij Alpecin-Fenix de mogelijkheid om het wielrennen op de weg, mountainbiken en veldrijden te blijven combineren. Volgens Pidcock kan hij bij een traditionele ploeg nooit de drie disciplines samendoen. “Crossen en koersen op de weg kan je vandaag in elk WorldTour-team doen, kijk maar naar Jumbo-Visma, maar ik wil er ook het mountainbiken bij. Bij de ploeg van Van der Poel moet ik niet zijn, want zij hebben Mathieu al.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Baik-Baik 15 februari 2020 om 11:36

De stap naar Alpecin-Fenix lijkt mij juist wel een logische.

-Stijn- 15 februari 2020 om 12:30

Daarvoor gaat er teveel van het budget naar vdp

KnightBiker 15 februari 2020 om 12:53

@stijn: alsof & canyon & Alpecin geen voet aan de grond willen hebben in Engeland, deze bedrijven zouden best wel eens extra willen lappen voor een talent als Pidcock vanwege de extra exposure in een Angelsaksisch land.
(Wel ben ik blij dat hij zijn eigen weg zoekt, IPV MVDP te volgen naar zijn team)

A.M.M. Jonkers 15 februari 2020 om 12:18

Hij heeft wel veel eigendunk én tijdens interviews een grote mond……
Het zal wel Ineos worden!

EmPeHa 15 februari 2020 om 12:58

Daar krijgt hij echt die ruimte niet. Mitchelton Scott zou ik dan nog eerder aan denken. Trek zou ook nog kunnen.

KnightBiker 15 februari 2020 om 13:04

Pidcock heeft al eerder niet de makkelijkste weg genomen… hij had bij het team van Nys & Trek ook prima gezeten, maar wilde zijn eigen team.
(Denk dat de combi Red Bull & Specialized ook wel lucratief is… maar Trinity is bijvoorbeeld geen sponsor maar een team naam dus de exposure voor sponsors is heden miniem)
Kortom de conclusie dat Pidcock het nogal een eigen willetje heeft is terecht. Dat het Ineos wordt is echter geen gegeven, omdat Pidcock niet zoveel te eisen heeft als MVDP & omdat Ineos nooit zijn team om Pidcock alleen zal laten draaien, vooral gezien Pidcock niet de status van MVDP heeft bereikt. Pidcock lijkt ook meer om een zekere mate van onafhankelijkheid te geven dan enorme exposure en geld.

Jan Blokland 15 februari 2020 om 14:07

Waarom een grote mond. In het interview zegt hij toch niets verkeerd.
Ik vind het juist mooi wat hij wil. Hoe moet hij dat anders vertellen dan?

Cochise 15 februari 2020 om 14:25

Met hun pistier (Hayter) en triatleet (Wurf) in dienst geven ze die ruimte wel. Eens hij gedaan heeft met “ontdekken” als een jong veulen zullen ze hem wel een gevarieerd programma willen aanbieden

Monsieur vdS 15 februari 2020 om 14:32

Trek lijkt mij ook een goede ploeg, dan kan hij ook samen met Quinn Simmons gaan mountainbiken.

Viktrodriguez 15 februari 2020 om 16:22

@ Cochise

Ware het niet dat een baanwielrennen vrij groot is in GB. Sky/INEOS heeft altijd veel waarde gehecht aan die tak van sport, gezien die eerste hoofdsponsor was van de Britse bond. Met renners als Wiggins, Cavendish en Thomas heeft de ploeg in het verleden ook wel grote namen van die discipline in de WT gehad, die uiteindelijk toppers op de weg werden. Dat zal wellicht ook met Hayter gaan gebeuren.

Dat zal met veldrijden wel anders liggen. Van Aert kon ook naar o.a. Sky, maar koos uiteindelijk voor Jumbo. Het zou me niks verbazen als zijn keuze mede beinvloed is door het feit dat ze bij een Nederlandse ploeg beter begrijpen hoe belangrijk dat veldrijden is voor een Vlaming, aangezien het altijd duidelijk was dat hij dat wilde blijven rijden. Zeker bij een ploeg die meerdere wereldkampioenen daarin heeft gehad onder de Rabovlag.

Daarnaast ziet Pidcock er inderdaad uit als iemand die graag zijn eigen keuzes maakt, waar overigens niks mis mee is. Dan lijkt me INEOS met diens keurslijf niet de beste match voor zo’n iemand. Beetje vergelijkbaar met Van Schip op dat gebied.

Turtlehead 15 februari 2020 om 12:30

De kop: ‘Ik wil in vier disciplines wereldkampioen worden’ lijkt mij een logischer.

Cyclinglife 15 februari 2020 om 12:46

En zou echt een super prestatie zijn als het hem lukt.

KnightBiker 15 februari 2020 om 13:09

Wat is de vierde discipline? 1 Cross, 2 Weg, 3 MTB, 4 Velodrome? Dat laatste heb ik hem nog niet zien doen..

yo-eddy 15 februari 2020 om 13:13

ITT

Rawolf 15 februari 2020 om 13:07

Waarom niet? Voor een renner van zijn caliber wil een WT ploeg wel een mountainbikefiets verzorgen denk ik.

yo-eddy 15 februari 2020 om 13:14

De fiets is het prbleem uiteraard niet ….. maar in het zomerseizoen een team meesturen naar MTB wedstrijden (intercontinentaal) kost meer dan een beetje extra

zipp404 15 februari 2020 om 14:48

Dan zou ik denken aan EF’s alternatieve wedstrijdprogramma. Cannondale heeft top offroad materiaal! En de laatste jaren hebben ze daar een goede ontwikkeling doorgemaakt.

Mystery Rider 16 februari 2020 om 07:06

Akkoord en kan hij ook er bovenop nog wereldkampioen Gravel worden als de UCI die nog aan de kalender toevoegt :)

Damien Heuvel 16 februari 2020 om 11:56

Ik begin steeds meer bewondering voor deze knul te krijgen.

En wat boffen wij fans toch dat we zo’n super generatie aan jonge gasten in het wielrennen mogen meemaken, en daar wekelijks van mogen genieten. :)