Tom Gloag (Visma | Lease a Bike) keert na 362 dagen afwezigheid terug in koers
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
Nick Doup
dinsdag 23 juli 2024 om 10:41

Tom Gloag (Visma | Lease a Bike) keert na 362 dagen afwezigheid terug in koers

Tom Gloag maakt in de Czech Tour zijn rentree na bijna aan jaar afwezigheid. Het 22-jarige Britse klimtalent begint donderdag aan de Tsjechische UCI 2.1-koers. Zijn laatste wedstrijd voor Visma | Lease a Bike was de Clásica San Sebastián op 29 juli vorig jaar. Eind augustus werd hij aangereden op training, waarna een lange revalidatie volgde.

Gloag was er na de aanrijding zwaar aan toe, waarbij de artsen in het ziekenhuis zijn knie onmiddellijk moesten opereren. “Tom rijdt in Tsjechië inderdaad zijn eerste wedstrijd na een lange revalidatie”, klinkt het bij de ploeg op navraag van WielerFlits. “Het is vooral de bedoeling om hem weer wedstrijdritme op te laten doen, we mogen echt nog geen resultaten van hem verwachten. Maar zowel voor hem als voor de ploeg is het heel fijn dat hij weer een rugnummer kan opspelden na een behoorlijk moeilijke tijd.”

De talentvolle Brit koerst sinds 2023 voor Visma | Lease a Bike. In zijn eerste profjaar werd hij meteen zesde in de Ronde van Valencia en elfde in de Ronde van Romandië. Vervolgens werd hij op het laatste moment ingevlogen voor de Giro d’Italia, na veel corona-gevallen en een blessure van Jan Tratnik vlak voor de start. Hij reed de ronde uit, die de ploeg won met Primož Roglič. Daarna reed Gloag alleen nog maar de Clásica San Sebastian voordat het noodlot toesloeg. Hoe zijn verdere programma eruitziet, is nog niet bekend.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
14 Reacties
23-07-2024 14:06
Nu we het toch over die ene Brit bij VLab hebben, hoe is het met die andere? Tullett?
23-07-2024 11:31
Wat hij eind 2022 en vorig jaar liet zien was best goed. Ik hoop dat hij weer op niveau kan komen en nog flink kan groeien dan hebben ze er weer een top renner bij, bij TVLAB
23-07-2024 11:12
Ik ben erg benieuwd of het nog wat gaat worden met Gloag. Na de italiaanse najaarklassiekers in 2022 had ik hoge verwachtingen, die nog niet zijn waargemaakt.
    23-07-2024 11:25
    Gaat ook nogal lastig als je moet revalideren en geen wedstrijden kan rijden hè?
    23-07-2024 11:29
    Artikel niet gelezen zeker..
    23-07-2024 11:50
    Raar zeg dat je verwachtingen niet waargemaakt zijn als die jongen er een jaar uit lag
    23-07-2024 12:38
    Waarom zou ik het artikel niet hebben gelezen? Ik zeg gewoon dat hij de verwachtingen nog niet heeft ingelost
    23-07-2024 12:48
    Kortom knul, je hebt het artikel niet gelezen en volgt wielrennen niet.
    23-07-2024 13:07
    Hahaha wtf, denk toch niet dat er veel mensen zijn die het wielrennen meer volgen dan ik. Misschien heb ik het wat ongelukkig verwoord. Ik vind het verschil tussen de talentontwikkeling bij UAE en Visma de laatste jaren wel groot. Renners als Gloag, Hessman, Staune-Mittet en Hagenes doen het prima, maar niet uitstekend in hun eerste jaar als prof. Dit staat in schril contrast met de debuutjaren van renners als Morgado, del Toro en Christen. Nou zijn dit in principe ook grotere talenten natuurlijk. Evengoed vraag ik me af bij welke ploeg je als talent het beste naartoe kan gaan. 3 jaar geleden had ik altijd Visma gezegd, nu weet ik het niet meer zo zeker.
    23-07-2024 13:10
    De talenten bij UAE hebben altijd 1 leuk jaar en daarna stagneerd het kijk maar bijvoorbeeld bij Ayuso. Dat was de toekomst, ja de toekomst die de tour verlaat. Bij Visma gaat alles veel natuurlijker en geven ze je de tijd om te groeien. Bovendien met renners als Pogacar, Yates, Almeida en Ayuso gaan die talenten nooit genoeg kansen krijgen. De toekomst zal dit allemaal uitwijzen.
    23-07-2024 13:16
    Deels eens Djagga. Ayuso moet vooral snel wisselen van trainer, dan zit er waarschijnlijk nog wel wat marge voor verbetering in. Ik denk eigenlijk wel dat die talenten genoeg kansen krijgen. UAE rijdt namelijk veel meer koersen dan Visma, waardoor de talenten ook meer koersdagen hebben. Wat uiteindelijk naar mijn mening ook goed is voor de talentontwikkeling van die jongens.
    23-07-2024 13:20
    Ze rijden meer koersdagen, maar de druk wordt op hun direct vergroot om de wedstrijden voor hun zijn. Ayuso moet veranderen van team wil hij nog succesvol worden. Ik zou als ik hem was lekker naar Movistar gaan
    23-07-2024 14:44
    @bswinkelss
    Denk dat het eerder een andere manier van talentontwikkeling is, niet per se slechter of beter.
    UAE rijdt inderdaad heel veel koersen, waardoor die jonge jongens meer winkansen hebben. Daarnaast is hun programma er ook echt op gericht zoveel mogelijk UCI punten te halen en daardoor van belang dat ze behalve winnen ook jongens de top 10 in krijgen.
    Visma lijkt de jongens eerst de rol. van knecht in te drukken alvorens ze door te ontwikkelen. De resultaten zijn dus inderdaad minder indrukwekkend, maar dat betekent niet dat die jongens noet aan het verbeteren zijn en alsnog over een jaar of 2 resultaten neer gaan zetten.
23-07-2024 12:55
Leuk dat ie het weer gaat proberen. Ik dacht dat ie met wielerpensioen was.

Reacties zijn gesloten.