Tom Dumoulin: “Zes renners in grote ronde is te weinig”
Tom Dumoulin ziet weinig in het plan om het aantal renners per ploeg in een grote ronde te reduceren naar zes. Hij reageert daarmee op een uitspraak van UCI-voorzitter David Lappartient, die gisteren liet weten dat de UCI denkt aan een verdere inkrimping. Dit seizoen ging het aantal renners per grote ronde al terug van negen tot acht.
“Zes is te weinig. Dat gaat op een gegeven moment zijn uitwerking niet meer hebben. Ik denk dat dat te weinig is. Dat moeten we niet willen. Acht is prima”, vertelde hij aan de Limburgse omroep L1.
Het idee om oortjes te verbannen kan wel op zijn steun rekenen. “Die mogen van mij meteen uitgebannen worden. Het voegt weinig toe en ik denk dat dat de koers interessanter kan maken. Renners moeten dan weer zelf gaan nadenken. We hebben ze en ik maak er optimaal gebruik van, maar voor mij mogen ze ze uitbannen.”

Naar 6 renners gaan lijkt mij niet veel uit te maken. Qua valpartijen maakt het sowieso al niets uit, gevallen wordt er toch. 8 renners is op zich prima, 7 zou ook nog kunnen.
Met 8 man vind ik de koers prima, helaas blijft Sky veel controleren, maar goed dat heeft denk meer met het financiële vermogen van die ploeg te maken.
Die oortjes verbannen lijkt mij ook een goed plan.
Oortjes weg: ik ben voor. Sowieso vanuit de ploegleiderswagen. En in geval van pech kan er best een neutrale "oortjes"wagen deze functie overnemen. In ieder geval de invloed ervan op de koers indammen. Daar is echt wel iets op te bedenken.
Lijkt me ook een slecht idee als je ziet dat ploegen van acht nu zelfs nog maar net met 3 renners Parijs kunnen halen dan krijg je dus volgend jaar ploegen die met 6 gestart zijn en dan met 0 renners Parijs halen is dat überhaupt ooit al eens gelukt?
Andere optie is net als bij de formule 1, waar alle communicatie ook te horen is door de wedstrijdjury. En dan wat straffen verzinnen bij overtreding (wel wat zwaarden dan een paar zwitserse franc hier en daar).
Leuke vraag in ieder geval, ik denk dat het nooit is gebeurd.