Tom Dumoulin: “Verwacht niet dit seizoen nog te koersen”

maandag 19 augustus 2019 om 13:59
Tom Dumoulin: “Verwacht niet dit seizoen nog te koersen”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin heeft wellicht zijn laatste koers voor Team Sunweb al gereden. De Nederlander, van wie vandaag bekend werd dat hij na dit seizoen overstapt naar Jumbo-Visma, verwacht namelijk niet dat hij dit jaar nog in actie komt als gevolg van zijn knieproblemen.


Dumoulin ging vier weken geleden voor de tweede keer onder het mes, vertelde hij aan de NOS. “Bij de eerste operatie was een deel uit het weefsel boven de pees in mijn linkerknie verwijderd. We hoopten dat daarmee de ontstekingsreactie zou weggaan. Na een aantal weken bleek dat ik toch last bleef houden. De pees bleek te erg beschadigd om te verwachten dat het nog volledig ging herstellen. Met de tweede operatie is de quadricepspees helemaal opengemaakt en is alle rotzooi en weefsel weggehaald. Daarna is de wond dichtgenaaid en begon het revalidatieproces.”

De Nederlander verwacht niet dat hij dit seizoen nog in actie komt. “Ik hoop dat mijn revalidatie heel voorspoedig gaat en dat ik toch nog een koers kan meepakken aan het eind, maar dat is niet de verwachting van de doktoren.” Deelname aan het wereldkampioen is sowieso uitgesloten. “Ik heb Koos Moerenhout na mijn controle twee weken geleden gebeld. Ik had eigenlijk nog een klein beetje hoop op het WK, maar daarvan werd meteen gezegd dat dat niet haalbaar was.”

‘Herstel gaat gewoon lang duren’
Sinds zijn opgave in het Critérium du Dauphiné medio juni zagen we Dumoulin niet meer in actie tijdens de koers. Door de knieproblemen kon hij vervolgens een tijd niet meer fietsen. Dat kan hij nu, vier weken na zijn tweede operatie, weer een klein beetje oppakken. “De oefeningen bij de fysio gaan goed. Ze zijn allemaal tevreden, maar het gaat gewoon lang duren. De pees is flink ingesneden en dat heeft veel tijd nodig om te herstellen. Die tijd moet ik mezelf gewoon geven.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Nul verstand 19 augustus 2019 om 14:00

Mooi dat Dumoulin vandaag zo in het zonnetje wordt gezet op WielerFlits!

koos verrek 19 augustus 2019 om 14:05

Zo’n geblesseerd renner tekenen voor een paar ton blijf toch riksant hoor jumbo!

Samlambeej 19 augustus 2019 om 14:29

15 ton*

girardengo 19 augustus 2019 om 14:19

Beschadigde pees: herstel gaat lang duren.

Jean Dumas 19 augustus 2019 om 14:20

Hopelijk kan hij een goede winter draaien, maar denk nu al geen geschitter in voorseizoen.

peter_g 19 augustus 2019 om 18:13

Gelukkig is hij daar ook niet voor gehaald

Samlambeej 19 augustus 2019 om 14:37

Hoe ziet dat plaatje er financieel voor Sunweb uit? Salaris dit seizoen? Afkoopsom volgend seizoen?
“Frits tikt het wel af” laten insiders me weten. Hopen dat de RVC- en familieleden net zo dol zijn op ‘Il Bello’ en de wielersport.

Kosmonaut 19 augustus 2019 om 17:45

Alsnog een schijntje vergeleken met wat hij af moet tikken om mee te mogen rijden in Le Mans. Geen probleem dus lijkt me.

skylimit 19 augustus 2019 om 14:39

Die gaat zeker geen koers meer rijden voor Sunweb.

Joachim Agostinho 19 augustus 2019 om 14:45

Voor de volledigheid:
“Dumoulin benadrukt dat hij vanaf het begin is betrokken bij de keuzes die zijn gemaakt in het proces. Hij is het dan ook niet eens met de beeldvorming dat Team Sunweb heeft geblunderd. ‘In 2015 brak ik mijn schouder en toen hebben we ervoor gekozen om het natuurlijk te laten herstellen. Daar ben ik nog steeds zo blij mee, want ik won toen nog bijna de Vuelta. Op de scans zagen we nu wel dat de pees beschadigd was, maar het had onze voorkeur om dat natuurlijk te laten herstellen. Uiteindelijk blijkt dat niet het geval te zijn. We hebben heel veel pech gehad met het herstelproces.”

Panache 19 augustus 2019 om 15:51

Goede post. Kunnen de gefrustreerden een andere zondebok zoeken.

vanSpringel 19 augustus 2019 om 14:49

Zo is het. Rustig aan dan breekt het lijntje niet. Sabatical voor de rest van het jaar. Traag met de vriendin naar fraaie oorden waarin tergend rustig de mentale voorbereiding op het nieuwe jaar kan beginnen.

skylimit 19 augustus 2019 om 14:53

@joachim agostinho. dit hadden ze dan ook wel beter kunnen corresponderen, lijkt erop dat alles nu een beetje met de mantel der liefde wordt bedekt, “stukje damage-control”, en we gaan vriendschappelijk uit mekaar….

Met pijn in het hart verlaat Dumoulin Sunweb, ja ja….hij zal veel pijn hebben maar niet in zijn hart, anders had hij er wel voor gekozen bij Sunweb te blijven om alle “criticasters” het nieuwe seizoen de mond te snoeren.

Joachim Agostinho 19 augustus 2019 om 15:07

Dumoulin komt hier nu pas mee, terwijl de ploeg alle stront over zich heen kreeg, beetje lafjes dus van hem. Hij was er ook niet blij mee dat Ten Dam geen nieuw contract kreeg, terwijl behalve een mentale steun voor hem, die niet meer vooruit te branden was.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat na zoveel jaar de koek een beetje op is, maar contractbreuk blijft contractbreuk, hoe leuk en gezellig je het ook aan wilt kleden.
Op naar winst in de TDF, alles minder is een afgang!

S. Morgenstern 19 augustus 2019 om 15:09

Ze hebben naar buiten toe altijd met één mond gesproken. De blessure was nu eenmaal een ingewikkelde, waarvoor de te volgen aanpak, met de grote plannen die ze hadden, niet zo eenvoudig te bepalen viel.

Dat jij Dumoulin zelf zich ook had willen horen uitspreken, omdat je niet kon geloven dat hij niet iets anders te melden had, dat is niet zijn probleem.

S. Morgenstern 19 augustus 2019 om 15:15

Lol, Koel zet vol in op een aanstaande afgang. Grasping at straws..

Panache 19 augustus 2019 om 15:55

Dumoulin heeft al eerder gezegd dat hij Sunweb niets verweet mbt zijn knie (3:30 – https://nos.nl/tour/artikel/2289884-dumoulin-niet-naar-tour-de-france-voelt-als-opluchting.html). Maar velen uiten liever frustraties dan even te speuren.

jv88 19 augustus 2019 om 16:39

Idd jij mag weg als je in media verklaart dat het niet alleen onze schuld is!

André Hilgersom 19 augustus 2019 om 15:35

Met stijgende verbazing lees ik de reacties. ‘Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig’ Nu, dezen zitten allemaal bij ‘Wielerflits’! Men hoeft maar iets te publiceren en men weet het allemaal al. Persoonlijk ben ik blij met de reactie van Tom Dumoulin. Hij geeft daarmee aan, weer snel te willen wielrennen. Had het helemaal niet gek gevonden dat hij de handdoek in de ring hand gegooid. Hij is niet uit op roem of wat er maar op lijkt. Hij wil fietsten en wel zo hard mogelijk. Dat is zijn drijfveer. Wat hier op het forum allemaal geschreven wordt zal hem een biet wezen. Maar goed laat jullie niet ontmoedigen. Sommige reacties vind ik heel aardig om te lezen.

VerstandOpNul 19 augustus 2019 om 16:24

Haha, je noemt het hele wielerflits forum vooringenomen en vervolgt je post met allerlei aannames over zijn drijfveren, geestelijke gesteldheid en zelfs zijn mening over dit forum.. :-D

DemarrErik 19 augustus 2019 om 16:52

Ben groot fan van Tom. Maar dit filmpje op de NOS site is wel echt een toneelstukje van basisschool niveau. Tenenkrommend. Praat volledig om de hete brij heen. Jammer, want Tom vond ik nou juist een sportpersoonlijkheid met een goed verhaal.

Desalniettemin, respect dat je op een dag als vandaag voor de camera gaat staan.

xistnc 19 augustus 2019 om 17:29

@koel
Ik begrijp je teleurstelling, maar hopelijk snap je ook wel dat elke uiting die betrekking heeft op de overstap van Dumoulin gekunsteld in elkaar is gezet. Geleidelijk aan zullen heus wel de meer pure meningen en verhalen duidelijk worden. Daar is wat tijd voor nodig.

Geef jezelf ook wat tijd. Dumoulin was voor jou de verpersoonlijking van het recht om je af te zetten tegen Jumbo en voorgangers. Dan is het zuur als juist die verpersoonlijking juist die overstap maakt. Sterkte!

Vlinder 19 augustus 2019 om 17:39

@ S. Morgenstern reactie om 15:09 +10
Veel mensen hebben de laatste tijd omtrent zijn knie van allerlei zaken geroepen en geïnsinueerd. Men lijkt graag van allerlei aannames te doen, maken het daardoor met elkaar zo onduidelijk en roepen vervolgens dat het slecht beleid en slechte communicatie is van Sunweb en Dumoulin.

@DemarrErik Mijn inziens een prima interview. En nee, we weten nog steeds niet hoe het precies is gegaan maar dat is een bewuste keuze en daarmee voorkom je moddergooien. Als volger hoef je niet alles te weten. Dit is op een respectvolle manier uit elkaar gaan. Als ze op details ingaan krijgen we dat hele zondebok gedoe weer. Het is prima zo!

Merlinappa 19 augustus 2019 om 18:00

Stiekem bereidt Tom zich voor op de winter #allesvoordecross ;)