Jumbo-Visma maakt komst Tom Dumoulin definitief
foto: Cor Vos
maandag 19 augustus 2019 om 09:21

Jumbo-Visma maakt komst Tom Dumoulin definitief

Update Jumbo-Visma heeft de komst van Tom Dumoulin vanochtend wereldkundig gemaakt. In een video die is gedeeld op social media verwelkomt de ploeg haar nieuwste aanwinst. Eerder vandaag liet zijn huidige ploeg Sunweb weten dat de paden met de Nederlander zullen scheiden.

In een video, waarin de droom van het winnen van de Tour de France openlijk wordt uitgesproken, kondigt Jumbo-Visma de komst van Dumoulin aan. “Welkom Tom, samen gaan we de strijd aan voor onze droom”, vertelt de voice-over. Eerder vandaag maakte Team Sunweb het vertrek van Dumoulin wereldkundig in een persrelaas.

Daarin gaf de Nederlander aan dat hij na de teleurstelling van het missen van de Tour de France zich bedacht dat een nieuwe omgeving verfrissend kon zijn. “Daarom besloot ik me te concentreren op de interesse van sommige teams. Er lagen geweldige aanbiedingen en deze fase van mijn carrière voelde als het juiste moment om die aan te nemen”, lichtte hij zijn besluit toe.

Korte tijd daarna meldde De Telegraaf op basis van bronnen binnen Jumbo-Visma dat Dumoulin voor drie jaar vertrekt naar die ploeg, waarmee hij al langere tijd in verband werd gebracht. Samen met Primož Roglič en Steven Kruijswijk wil hij de komende seizoenen zijn eerste eindzege in de Tour de France najagen, nadat hij daar vorig jaar al eens tweede was.

Thuiskomen
“Ik kijk ernaar uit om een bijdrage te leveren aan het doel van het winnen van een grote ronde”, reageerde Dumoulin in een perscommuniqué van Jumbo-Visma. “Ik was op zoek naar een nieuwe sportieve uitdaging en Jumbo-Visma is daar de juiste ploeg voor. Ik heb er veel zin in. Ooit ben ik begonnen bij de Rabobank Continental-ploeg en dat is een voorloper van het huidige Jumbo-Visma. Deze stap voelt daarom een beetje als thuiskomen.”

Ploegmanager Richard Plugge ziet met het aantrekken van Dumoulin het verwezenlijken van de ambities van Jumbo-Visma dichterbij komen. “Je kunt beter mét dan tegen elkaar rijden. We kunnen nu de sterkst mogelijke ploeg samenstellen in de strijd tegen een team als Ineos. Het waarmaken van onze dromen en ambities komt steeds dichterbij. We zijn stapje voor stapje gegroeid en willen altijd verbeteren.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
187 Reacties
19-08-2019 10:45
Heel fijn nieuws!! Als je van je zelf in een filmpje met traanopwekkende emo-muziek moet zeggen dat je de trots van Nederland bent, is dat wel een beetje #jammer. Dan denk je toch eerder aan het oranje van 1988, de jeugd van tegenwoordig, Famke Louise, Vincent Mondriaan, tulpen en de Raleighploeg.

@Grobbel vast niet.
    19-08-2019 10:52
    Famke Louise de trots van Nederland ???? Alles ok verder?
    19-08-2019 11:00
    Imca Marina, ook goed
    19-08-2019 11:21
    Haha, nee da's ook niet goed. Als ik denk waar ik als Nederlander trots op ben komen ze allebei niet erg hoog op het lijstje. Alhoewel Famke het van deze 2 zelfs nog zou winnen.
    19-08-2019 12:15
    Who the f*ck is Famke Louise ?!?!!

    (Het is dat ik net even gegoogled heb, maar dan nog zegt het me helemaal niets. Zal het generatieverschil wel wezen. Ik heb zoals de meeste mensen van boven de 35/40 nu eenmaal niets met vloggers en/of YouTube sterretjes.)

    Maar okay, back on-topic :

    Who the f*ck is Tom ?!?!! hehehe ;)

    Sterke move van Jumbo-Visma, ze halen hiermee een tweede kopman in huis naast Roglic.

    Hoe het zal uitpakken blijft afwachten.
    19-08-2019 12:41
    @damien hill: voor de meeste NL geldt evengoed: who the f*ck is TJV.

    Punt: sterke move, slappe video. Laat de benen volgend jaar maar spreken ipv voorbarig de borst te bekloppen...
    19-08-2019 16:38
    Wat vind je zo gaaf aan Famke, lapjestrui
    19-08-2019 21:34
    Famke Louise en Puck Moonen zijn toch stiekem gewoon één en dezelfde persoon?
19-08-2019 10:49
Helaas zal dit ten kosten gaan van de ambities van Groenewegen. Het minder presteren in de BB toer kan hier mogelijk mee verklaard kunnen worden. Misschien goed voor Dylan om ook eens naar een nieuwe omgeving uit te kijken?
    19-08-2019 10:55
    Sunweb?
    19-08-2019 14:51
    Of misschien een breder programma rijden? Groenewegen rijdt veels te veel .HC en .1 naar mijn mening.
19-08-2019 10:51
ahahahahahaha, Huts!!
19-08-2019 10:55
sterk blok

als ze Dumoulin, Roglic,Kruijswijk, Bennett, Geesink, de Plus, Tolhoek ,Martin

naar de tour sturen zie ik ze nog wel concureren met Ienos.

Nog nog Poels erbij!!! Trek nog effe de beurs Jumbo.
    19-08-2019 19:30
    Alstublieft niet!!!. Wegblijven graag. Voegt niets toe aan het huidige TJV en heeft altijd voor het geld gekozen (overigens niets mis mee) in een ondergeschikte rol.Heeft nooit kunnen overtuigen in een situatie waarin hij kopman was (m.u.v. LBL maar was m.i. toeval) en is m.i op zijn retour.
19-08-2019 10:56
Ze moeten eerst maar eens zien dat ze al die mannen fit krijgen in Juli. Beetje voorbarig om daar nu al een heel probleem van te maken.
    19-08-2019 10:57
    TD fit maken zal dan wel stap 1 worden.

    De medische test zal wel met voldoende resultaat zijn afgelegd zijn. Ik ben benieuwd wanneer Sunweb hem laat gaan. Pas na 1 januari?
19-08-2019 11:00
Mooi nieuws. Suf filmpje.
    19-08-2019 11:03
    Kom uit de kelder man.
19-08-2019 11:04
Ze hebben dit jaar al de meeste korte WT rondjes gewonnen, volgend jaar een mooie kans om de podiumplaatsen in de grote rondes om te zetten in winst. We gaan het zien, het kan bijna alleen maar tegenvallen.
19-08-2019 11:07
Mooie aanwinst absoluut. 3 mooie kopmannen voor de rondes. Allemaal 1x uitspelen als kopman. Andere schaduw/kopman. Bennett en de plus als tophelpers met daaronder een tolhoek powless en kuss.

Enige wat ik hoop zijn dat hij die vervelende trekjes wel bij sunweb laat. Steeds dat blijven achterom kijken etc.
    19-08-2019 12:00
    Een vrij natuurlijke reactie als je al weet dat anderen waarschijnlijk beter zijn. Check ook Groenewegen in de BBTour, de sprint die hij net niet won. Keek opzij, niet vanwege nieuwsgierigheid. Check Viviani vs WvA. Check Boogerd als 'ie weer verloor van VdB of Rebellin. Check renners die demarreren en al na 200m weten dat ze worden teruggepakt, check jezelf als je weer ingehaald dreigt te worden door een electrische bejaarde : )

    En in de Giro met het kijken naar Reichenbach omdat Froome (hij pufte in vrede) zo nodig heroisch moest doen. Maar ja, natuurlijk effect op de kijker is dan weer dat je denkt, 'doe nu niet met je nare trekje. Rijden met je knar'
    19-08-2019 15:34
    Wat dat omkijken betreft, inderdaad een vervelend trekje geworden, heeft hij straks een goeie aan De Plus, Van Aert en Martin. Die laten zien hoe het wel moet (doorbuffelen) en hopelijk haalt hij daar nieuwe inspiratie uit.
19-08-2019 11:07
Met 2 kopmannen naar de Tour prima maar dan kan je geen topsprinter meenemen zoals meerdere members hier al schrijven. Maar voor Groenewegen is het ook niet verkeerd eens een andere grote ronde te rijden.
    19-08-2019 11:44
    Dit jaar heeft Groenewegen het niet laten zien in de Tour. Eén zege zal onvoldoende zijn. Ereplaatsen tellen niet als de ploeg vol voor de sprinter gaat.
19-08-2019 11:11
Met Bennet, De Plus, Gesink, Kruijswijk, Roglic en Dumoulin heb je gewoon een mooie uitgebalanceerde grote ronde ploeg. Ze zullen nooit allemaal altijd op de afspraak kunnen zijn (dan wel vormdip, dan wel blessure), dus het is eerder een vereiste dat je z’n mix hebt staan met (potentieel) ronde winnaars, ervaring en klimtalent. Ineos is nog steeds de te kloppen ploeg. Een Movistar, Bahrein of andere subtop grote ronde ploeg zijn op dit moment geëvenaard/voorbijgestreefd.
Kittel er nog bij en je wint volgend jaar wellicht de meeste ritzeges van alle ploegen.
19-08-2019 11:13
Ineos here we come
19-08-2019 11:14
We zijn er uit: Tom Dumoulin staat de komende drie jaar op de loonlijst van Team Jumbo Visma. Moet ik daar blij mee zijn? Liever bouw ik enige reserve in. Ik zit met nog veel vragen over het spraakmakende overstapje. Past Dumoulin wel in het vrolijke 'Heel Holland bakt'-team van de Brabantse grootgrutter? Het meer ingetogen karakter van Iwan Spekenbrink lijkt mij, ondanks alles, beter te matchen bij de doorgaans bedachtzame natuur van het Limburgse wielertalent. Hebben Dumoulin en de leiding van Team Sunweb in een vroeg stadium goed genoeg van gedachten gewisseld over de ruis in hun relatie? Heeft Dumoulin zijn vertrek ook niet een beetje laten aanpraten? En hoe diep stonden de hakken van Spekenbrink in het zand om tot elkaar te komen?
We hebben er niets over vernomen. Wat wel duidelijk is: ijzerenheinigheid past niet bij wielrennen, bij uitstek de sport waar het per pedaaltrap aankomt op improvisatie. Haalt de in mijn ogen sympathieke Spekenbrink alsnog de stofkam door het oerwoud van protocollen binnen zijn organisatie, of blijft hij hardnekkig geloven in zijn gelijk over teambuilding en rigide discipline? Team Sunweb is een te mooie ploeg, boordevol talent, om zich te blijven vervreemden van mondige renners en supporters.
En Dumoulin? Zal hij kunnen aarden in de opeens zo geprezen cultuur van Team Jumbo Visma? Of koopt hij over twee jaar zijn driejarig contract af en keert hij terug op het oude nest?
    19-08-2019 19:47
    "Het meer ingetogen karakter van Iwan Spekenbrink lijkt mij, ondanks alles, beter te matchen bij de doorgaans bedachtzame natuur van het Limburgse wielertalent" ??
    De praktijk blijkt anders dus!
    "Opeens zo geprezen cultuur"? ik prijs de cultuur van gestage en professionele opbouw van een ploeg met een missie en visie al 3 jaar! Als je de organisaties van TLJ en TJV echt gevolgd hebt zou je moeten weten dat dit niet uit de lucht is komen vallen. Verwondering, plotseling, opeens?? Niet bij mij. Grappig, de "heel Holland bakt" cultuur kennen we niet hier in het Zuiden. Die cultuur laten we graag aan de Randstad (Holland dus :-)).
19-08-2019 11:20
Zoveel grote ego's, hoe gaat dat uitpakken?
    19-08-2019 11:25
    Welke grote ego's heb je het dan over?
    19-08-2019 12:52
    Zoveel ego's rijden er toch niet? Groenewegen heeft als enige net zoveel ego als de rest van de ploeg bij elkaar opgeteld.
    Heb een Kruijswijk of Roglic toch nooit op arrogante trekjes kunnen betrappen, en Dumoulin ook niet echt.
19-08-2019 11:21
Als je als ploeg een dergelijke droom hebt en daar bovendien ook de renners voor hebt, dan mag/moet daar alles voor wijken. Dus Groenewegen met sprinttrein naar de Giro en naar de Tour met deze ploeg: Dumoulin, Roglic, Kruijswijk, De Plus, Bennett, Gesink, Martin en Van Aert. En dan maar hopen op veel tijdritkilometers en een ploegentijdrit!
19-08-2019 11:38
Benieuwd naar de mensen die altijd afgeven op Ineos of ik ze volgend seizoen ook ga horen. Eén ding is zeker: ze zullen in een trein de berg op rijden en de rijen gesloten houden.
19-08-2019 11:43
Ik begrijp die jubelstemming niet helemaal. Hoe staat het met de blessure van Dumoulin en wie garandeert mij dat hij zijn oude niveau weer haalt? Of het halleluja wordt in 2020 is voor mij nog maar de vraag.
19-08-2019 11:44
Ik hoop dat de Tourdirectie ook wel eens de hegomonie van Ineos/Sky will doorbreken.

In 2012 was er 100 kilometer individuele tijdrit waaronder 52 km op de dag voor Parijs. Die Tour is aan de Britse sponsors cadeau gedaan.

Met een vergelijkbare Tour als in 2012 wordt het tenminste spannend. Dumoulin en Roglic die minuten pakken in de tijdritten op Bernal en Carapaz, terwijl Froome en Thomas niet veel verliezen. Een strijd om de zege en een strijd om het kopmanschap bij Ineos.

Wordt een epische Tour.

Jammer dat de Fransen niet kunnen tijdrijden.
    19-08-2019 11:45
    Vooral Bardet niet. Verder valt het nog best mee.
    19-08-2019 12:53
    Vind persoonlijk tijdrijden zo saai dat ik de TV niet eens aan zet als er een is. Laat ze het maar lekker in de bergen uitvechten, vind ik veel interessanter :)
    19-08-2019 13:01
    Niets mooier dan een klimtijdrit.
19-08-2019 11:44
Gaat men bij Sunweb nu een andere topper kopen met het vrijgekomen budget ?? Benoot, Matthews, Kelderman en Oomen zijn goede renners maar geen absolute WT toppers.

Hebben ook (nog) niet verlengd bij Sunweb : Roche, Bakelants, Tusveld, Storer en Kämna.
    19-08-2019 12:37
    Poels zal nu toch wel naar Sunweb gaan, lijkt me
19-08-2019 12:07
te veel renners in de tourploeg die zelf graag de tour willen winnen... komt niet goed...
    19-08-2019 12:15
    Dat zien we bij Ineos ook inderdaad
    19-08-2019 18:19
    ik heb het over goede renners gemixt met top talenten.
19-08-2019 12:09
Zozo, Frits heeft even flink in de buidel getast. Benieuwd of we nu volgend jaar bij de Jumbo kunnen gaan sparen voor de miniatuur Bianchi van Tom.

Verder mooie transfer voor Jumbo, al zie ik nog steeds Dumoulin de Tour niet winnen tegen Ineos en volgend jaar verwacht ik dat het zijn laatste kans zal zijn ivm Evenepoel.
    19-08-2019 12:23
    Hij is al eens tweede geworden in de TDF en dat zonder ondersteuning begreep ik. Dat kan en mag nu natuurlijk niet misgaan, dat zou immers een enorme afgang zijn.
    19-08-2019 14:58
    Inderdaad, ik denk dat de Tour op papier wordt afgedaan wanneer Evenepoel 21 is.
19-08-2019 12:14
Wel grappig. Iedereen klagen over de sterkte van Sky en bij Jumbo is dat blijkbaar niet erg.
    19-08-2019 12:56
    Die gedachte schoot bij mij ook al te binnen.
    Wel jammer, zal weer een hoop nationalistische supporters aantrekken. En dat is zonde, gezien dat over het algemeen niet echt het hoogste niveau is...
    19-08-2019 13:28
    haha.... @jowinho, ik denk dat TLJ nog heeeeel lang niet in de buurt van Ineos komt in het rondewerk.
    19-08-2019 13:39
    Onzin. Weet waar je over praat voor je populaire uitspraken doet.

    Budget Ineos is 47 miljoen tov Jumbo 15 miljoen ! (na komst Dumoulin 17,5 miljoen)

    Met dat megabudget kan ineos naast kopmannen Froome, Thomas en Bernal andere toppers als Kwiatkowski, Poels etc. laten knechten, en zo'n beetje alle toptalenten binnenhalen zoals Bernal, Sosa, Sivakov etc.

    Echt nog niet te vergelijken met het team van Jumbo, al doet Jumbo het natuurlijk wel supergoed, zeker gezien hun middelmatige budget. Mocht Jumbo toch zo gaan domineren als Sky/Ineos, dan hebben ze het aan hun visie te danken en niet zoals Ineos door simpelweg alle toppers te kopen met het grote geld.

    https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/20/sky-was-groot-ineos-wordt-nog-groter-a3954022
    19-08-2019 14:18
    @lathumnees
    Nergens wordt het woord budget genoemd. Dus weet niet waarom je dat er opeens bij haalt?
    Er wordt vaak geklaagd over de dominantie van Ineos, met de eeuwige trein voorop het peloton. Dat zou Jumbo met deze mannen ook kunnen bereiken. Wat dat betreft dus gewoon een logische opmerking.
    19-08-2019 14:59
    Tom is de enige grote ronde winnaar straks. Ineos heeft er volgend jaar 4 plus nog eens 3-4 top 10 finishers.
    19-08-2019 15:07
    Je denkt niet dat het budget invloed heeft op de kwaliteit van het team? lachwekkende reactie. Het budget bepaalt natuurlijk in grote mate de kwaliteit van die trein en de dominantie van het team.
    19-08-2019 16:55
    Als Jumbo volgend jaar hun sterkste team inzet in de Tour, dan kunnen ze best zo'n dominantie trein laten rijden.
    Dat staat verder los van budget. Eerder een compliment aan Jumbo dat ze met zo'n budget toch zo'n trein op kunnen stellen.
19-08-2019 12:15
Jammer voor alle partijen.
19-08-2019 12:31
Ineos met Froomy geen schijn van kans voor Tom in de Tour
19-08-2019 12:33
Ik weet niet eens wat het betekent haha
19-08-2019 12:36
Wel frappant dat de meesten hier (waarom hebben ze geen baan bij TJV)al weten wie volgend jaar de Tour moeten gaan rijden

Reacties zijn gesloten.