Jumbo-Visma maakt komst Tom Dumoulin definitief
foto: Cor Vos
maandag 19 augustus 2019 om 09:21

Jumbo-Visma maakt komst Tom Dumoulin definitief

Update Jumbo-Visma heeft de komst van Tom Dumoulin vanochtend wereldkundig gemaakt. In een video die is gedeeld op social media verwelkomt de ploeg haar nieuwste aanwinst. Eerder vandaag liet zijn huidige ploeg Sunweb weten dat de paden met de Nederlander zullen scheiden.

In een video, waarin de droom van het winnen van de Tour de France openlijk wordt uitgesproken, kondigt Jumbo-Visma de komst van Dumoulin aan. “Welkom Tom, samen gaan we de strijd aan voor onze droom”, vertelt de voice-over. Eerder vandaag maakte Team Sunweb het vertrek van Dumoulin wereldkundig in een persrelaas.

Daarin gaf de Nederlander aan dat hij na de teleurstelling van het missen van de Tour de France zich bedacht dat een nieuwe omgeving verfrissend kon zijn. “Daarom besloot ik me te concentreren op de interesse van sommige teams. Er lagen geweldige aanbiedingen en deze fase van mijn carrière voelde als het juiste moment om die aan te nemen”, lichtte hij zijn besluit toe.

Korte tijd daarna meldde De Telegraaf op basis van bronnen binnen Jumbo-Visma dat Dumoulin voor drie jaar vertrekt naar die ploeg, waarmee hij al langere tijd in verband werd gebracht. Samen met Primož Roglič en Steven Kruijswijk wil hij de komende seizoenen zijn eerste eindzege in de Tour de France najagen, nadat hij daar vorig jaar al eens tweede was.

Thuiskomen
“Ik kijk ernaar uit om een bijdrage te leveren aan het doel van het winnen van een grote ronde”, reageerde Dumoulin in een perscommuniqué van Jumbo-Visma. “Ik was op zoek naar een nieuwe sportieve uitdaging en Jumbo-Visma is daar de juiste ploeg voor. Ik heb er veel zin in. Ooit ben ik begonnen bij de Rabobank Continental-ploeg en dat is een voorloper van het huidige Jumbo-Visma. Deze stap voelt daarom een beetje als thuiskomen.”

Ploegmanager Richard Plugge ziet met het aantrekken van Dumoulin het verwezenlijken van de ambities van Jumbo-Visma dichterbij komen. “Je kunt beter mét dan tegen elkaar rijden. We kunnen nu de sterkst mogelijke ploeg samenstellen in de strijd tegen een team als Ineos. Het waarmaken van onze dromen en ambities komt steeds dichterbij. We zijn stapje voor stapje gegroeid en willen altijd verbeteren.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
187 Reacties
19-08-2019 09:25
Het bericht waarvan iedereen wist dat hij zou komen. Ik ben benieuwd hoe ze de tourploeg in gaan delen in dit geval. Kruijswijk, Dumoulin, Roglic, Bennett, De Plus, Teunissen, Martin, Groenewegen?
    19-08-2019 09:26
    Misschien van Aert ipv Bennett?
    19-08-2019 09:29
    Of ipv Martin
    19-08-2019 09:31
    Groenewegen volgend jaar de Giro. Alles op de TDF. Dus Van Aert ipv Groenewegen.
    19-08-2019 09:54
    Groenewegen heeft net bijgetekend, lijkt me sterk dat hij daarbij akkoord is gegaan om niet naar de Tour te gaan. Natuurlijk zou het voor TJV beter zijn als ze alleen voor het klassement gaan, maar deze Tour is ook dankzij de sprintzege een groot succes. Heeft veel moraal gegeven. Ik verwacht dat Groenewegen en van Aert meegaan en Teunissen thuisblijft. V Aert kan de sprint ook aantrekken, kan bij een heuvelop aankomst voor eigen kans gaan en daarnaast van veel grotere waarde zijn voor de klassementsmannen dan Teunissen. Martin is ook voor beide doelen van waarde.
    Dus dan krijg je: Kruijswijk, Dumoulin, Roglic, Bennett, De Plus, v Aert, Martin, Groenewegen
    19-08-2019 10:17
    Ik denk dat of Kruijswijk of Roglic voor de Giro gaan. Het is daarna nog maar afwachten of ze ook nog voor de tour willen gaan. in het geval van Roglic lijkt me de Giro perfect: er staat nog een rekening open voor bijde renners daar, voor Roglic is de Giro wellicht ideaal om daarna voor te bereiden op de olympische spelen tijdrit.

    voor zowel de Giro als de Tour kan Jumbo-Visma een top-ploeg opstellen. Groenewegen zal nomaal naar de tour gaan en daar minimaal 2 renners bij nodig hebben: van Aert + 1 andere (Mike theunissen). Martin als er een ploegentijdrit is.
    Bennet of de Plus rijden een alternatief scenario met de Giro: beide verdienen op den duur co-kopmanschap, dat kan al in de Vuelta volgend jaar, mits ze de tour niet in de benen hebben.
    19-08-2019 10:43
    Ik denk dat Tom wel graag heeft dat zijn maatje Jos dan mee gaat.
    19-08-2019 10:43
    Ik kijk in ieder geval uit naar de TTT ;).
    Dat gezegd hebbende:"
    Roglic -> Giro.
    Kruijswijk -> Vuelta.
    Dumoulin -> TDF. (Roglic, Kruijswijk ter ondersteuning?)
    Pfoehee en dan heb je daarbij met de Plus, van Aert en Theunissen wel écht een machtig blok hoor.
    Succes met de formatie Jumbo-Visma.
    19-08-2019 11:55
    @ontframed: Bennett? Gesink? Gesink in vorm en blessurevrij is echt een goede knecht hoor!
19-08-2019 09:27
Zonder Tom al een prachtige ploeg, met een goed herstelde Tom natuurlijk echt een absolute topploeg.
Ik voorspel dat er geen of een hele korte ploegentijdrit in de tour zit
    19-08-2019 09:45
    Daar ben ik ook bang voor. Geen ploegentijdrit is beter voor de Franse belangen.
    19-08-2019 09:50
    Ze zullen er bij de ASO toch ook wel een keer achter komen dat het allemaal geen reet uitmaakt als anderen gewoon beter zijn. Een tour op het lijf van Bardet was nou ook niet echt een onverdeeld succes en een tour met alleen heuvels en zonder hooggebergte voor Flipje zit er toch denk ik ook niet in. Pinot moet eerst Parijs maar weer eens op een fatsoenlijke manier proberen te halen.
    19-08-2019 11:29
    Als de ASO eindelijk eens door heeft dat een Fransman nooit deze Tour gaat winnen, dan is het parcours uitleggen voor iemand met een Franse achternaam toch een mooi alternatief?
    19-08-2019 19:17
    @Velominatus, jij bent de trotse bezitter van een glazen bol zie ik? Hartstikke fijn voor je.
19-08-2019 09:30
3 jarig, en dan delen door 2 :-)
Dat is maar 1 TdF bij TJV.
    19-08-2019 11:07
    Bijlesje rekenen zou niet gek zijn.
    19-08-2019 12:48
    @Emergo, dat kan je idd wel gaan doen als je mijn som in twijfel trekt. De TdF is nl net afgelopen. Over anderhalf jaar hebben we 1 TdF gehad, en zitten we tijdens het veldrijden te wachten op seizoen 2021 ;-)
    19-08-2019 13:28
    @olly - natuurlijk gaat het om komend seizoen en niet dit huidige seizoen, dus 2020, 2021en 2022.
19-08-2019 09:30
Hoop dat hij volgend jaar wel mee doet aan het OS in Tokio. Maar TDF als doel zal het heel krap zijn, ofwel niet te doen.
19-08-2019 09:32
Weken geleden werd er gesuggereerd dat Roglic zijn contract ging verlengen. Dit lijkt mij nu erg onwaarschijnlijk.
    19-08-2019 09:34
    Weken geleden werd er gesuggereerd dat Roglic zijn contract al heeft verlengd (https://www.wielerflits.nl/nieuws/groenewegen-en-roglic-tot-eind-2023-bij-jumbo-visma/).
    19-08-2019 09:38
    Volgens mij is Groenewegen officieel. Roglic staat op website JV tot en met 2020. Roglic zou nog een jaartje kunnen kijken met komst TD.
    19-08-2019 09:41
    @Anderj
    Op PCS en website TJV is te lezen dat Roglic tot eind 2020 vastligt. Deze site is meestal actueel.
    19-08-2019 09:58
    Verlenging Roglic nog niet definitief, handtekeningen nog niet gezet. TJV zal hem graag behouden, alle vertrouwen geven en ook voor eigen kansen laten rijden. Ook nu Tom erbij komt. Ze hebben hem zelf opgeleid van schansspringer naar wielrenner, iets waar ze heel trots op zijn. Maar vanuit het perspectief van Roglic zou het niet zo gek zijn als hij nog even een jaar wacht met bijtekenen.
    19-08-2019 10:13
    Dat is nogal een grote leugen.. zelf opgeleid van schansspringer??? Hij was al een paar jaar wielrenner bij adria mobil en won daar ook gewoon al profwedstrijden hoor! Dat hij een giga stap heeft gezet en je daar trots op mag zijn, tuurlijk! Liegen is dan niet nodig
    19-08-2019 12:10
    Waar lezen jullie dat Roglic schansspringer is geweest?
    19-08-2019 15:29
    @ KissMyAce >>

    Meen je dit nu echt wat je zegt of zit je de boel in de maling te nemen ?

    In geval van het eerste zou ik zeggen. Welkom terug op de planeet aarde. Je kijkt nooit wielrennen of zo ? Dit is zo ongeveer maar vijfduizend maal gezegd tijdens uitzendingen op tv, en heeft ook enkel maar in alle kranten en wielertijdschriften gestaan.

    Roglic won zelfs medailles op het WK schansspringen voor junioren. Het is enkel omdat hij zwaar gevallen was dat hij tijdens zijn revalidatie is begonnen met fietsen. En daar bleek hij ook talent voor te hebben.

    Andere optie is natuurlijk zelf de naam Primoz Roglic eens even in te typen in Google.
    19-08-2019 15:33
    Roglic heeft een mondeling akkoord toegezegd t/m 2023. Het enige wat nog ontbreekt is de handtekening, en deze zal in de loop van de aankomende week ook gewoon gezet worden, onder zijn sterk verbeterde contract.

    Dus geen paniek Primoz blijft.
19-08-2019 09:36
Ben heel benieuwd wat dit gaat betekenen voor Primoz en Steven. Of zouden ze een soort Ineos constructie gaan volgen met meerdere kopmannen in de tour?
    19-08-2019 09:41
    Lijkt me eigenlijk wel de beste manier om Ineos te bestrijden. Is ook gewoon lastig voor ploegen met maar 1 kopman om tegen te rijden. Dat heeft Ineos tactisch wel goed voor elkaar de laatste jaren.
    19-08-2019 10:02
    Kruijswijk heeft met zijn derde plaats in de Tour zijn best mogelijke prestatie behaald, gaat hij nooit meer kunnen verbeteren in de Tour. En dat beseft hij zelf ook. Hij zal er geen problemen mee hebben om als meesterknecht te fungeren voor Roglic en Dumoulin als hij in Giro voor eigen kans mag gaan. Waarschijnlijk Kruijswijk kopman Giro. Tom en Roglic Tour, waarbij Tom de betere blijkt een Roglic laatste week in dienst zal rijden. En Vuelta Roglic kopman.
19-08-2019 09:39
Opvolger van daan olivier. Klimknechtje voor stevie en primoz, lautje niet vergeten natuurlijk en ook tolhoekje + bennet moeten kansen krijgen
    19-08-2019 09:44
    Wat ben je toch een gekke pipotje!
    19-08-2019 09:47
    Die 5 hebben allen beter gepresteerd dit jaar... hij moet als knecht maar laten zien dat ie nog wat toevoegt
19-08-2019 09:52
TOP nieuws!

Misschien Groenewegen, Teunissen een keer de giro en Roglic, Kruiswijk, Dumoulin, v Aert, De Plus, van Emden, Martin, Bouwman de Tour :)
    19-08-2019 09:55
    Ik zou dan Bennett meenemen in plaats van van Emden of Bouwman. Om te controleren in vlakke etappes heb je aan twee tempobeulen genoeg lijkt me.
19-08-2019 09:54
Als het goed is wordt de intuïtieve manier van beslissen van Tom (understatement en zeker niet sarcastisch bedoeld) nu wat beter getemperd.
    19-08-2019 13:18
    @Jean Dumas Heel scherp gezien en geformuleerd. De laatste jaren bij Sunweb was het een en al twijfel en elkaar tegensprekende berichten. Het leek alsof er geen duidelijke doelen meer gekozen konden worden en dat heeft niet alleen gelegen aan Sunweb maar ook zeker aan Dumoulin zelf. Ik hoop dat Zeeman hem persoonlijk gaat coachen en dat TJV erin slaagt om hem beter te leren focussen en te kiezen. Zo te zien gaat TJV voor één duidelijk doel, het winnen van de Tour en dat is hartverwarmend om te lezen. Het winnen van de Tour zal niet eenvoudig zijn maar TJV is in ieder geval buitengewoon goed bezig. Het is een puzzel waar steeds meer stukjes op de juiste plek vallen en dat is geen toeval!
    19-08-2019 13:24
    Intuïtief? Dumoulin is bij uitstek berekenend en rationeel. Niet intuïtief, ook niet impulsief.
19-08-2019 09:58
Ik heb hier vaak geroepen dat Roglic zou opstappen. Echter, dat is niet gebeurd EN de tussentijdse nieuwsberichten laten het geluid horen dat ie blijft. Omdat de komst van Dumoulin al aangekondigd werd, denk ik niet dat zijn uiteindelijke komst iets aan de situatie verandert voor Roglic.

En ja, wie weet, heeft de succesvolle constructie bij INEOS er voor gezorgd dat Steven en Roga juist enthousiast zijn over de komst van Tom; misschien is dit de manier ze te verslaan!

Al denk ik dat een team met Froome, Thomas, Bernal, Carapas en vier superknechten nog steeds sterker is dan een team met Dumoulin, Roglic, Kruijswijk, Bennett en vier goede knechten. We'll see!
    19-08-2019 10:19
    Ja, dat was ik even vergeten: ze hebben ook nog Carapaz erbij volgend jaar. Froome-Thomas-Bernal-Carapaz is idd wel een superkwartet.
    19-08-2019 11:40
    Inderdaad, INEOS: alle 4 een grote ronde gewonnen, waarvan 3 de Tour
    TJV: eentje heeft een ronde gewonnen, nl de Giro
    19-08-2019 19:04
    Het moet/zal nog blijken óf en wanneer Froome op zijn oude niveau terugkeert/kan keren.
19-08-2019 10:06
ik wacht nog op het echte officiele bericht.
    19-08-2019 10:15
    Ja op nos, nu.nl, AD nog geen bevestiging op dit moment.
    19-08-2019 10:20
    en van hem zelf natuurlijk ;)
19-08-2019 10:07
Staat een foutje in de tekst: "waar hij zijn droom van een eerste Tourzege [i]wil[/i] waarmaken." Moet natuurlijk zijn " waar hij zijn droom van een eerste Tourzege [s]wil[/s] [b]GAAT[/b] waarmaken."

FORZA TOM!!!
19-08-2019 10:14
Jumbo kondigt komst tom aan in filmpje op twitter. Willen tour winnen!
    19-08-2019 10:18
    Koddig filmpje. En de onvermijdelijke hashtag #hallotom
19-08-2019 10:18
Nu Oomen en van Dongen nog ruilen voor Verhoeven en het bal is compleet!!
19-08-2019 10:18
Het AD kwam een paar maanden geleden al met het nieuws. De Telegraaf beweerde toen in alle toonaarden dat het voorbarige nonsens was. Grappig.
    19-08-2019 10:30
    Dan had de Telegraaf toch gelijk dat het voorbarig was. Anders hadden ze dit wel op 1 Augustus kunnen melden.
    19-08-2019 12:52
    Ray Kerckhoffs wist het begin juli ook al, maar publiceerde niet.
19-08-2019 10:26
Het verwachte nieuws. Ben reuzebenieuwd hoe het gaat uitpakken. Wie had dat een paar jaren geleden gedacht.
19-08-2019 10:26
Gelet op de belangrijke rol van Roglic in het filmpje waarmee de komst van Tom wordt bekendgemaakt, lijkt me dat het mondelinge akkoord keihard is (als hij zijn handtekening al niet heeft gezet).
19-08-2019 10:26
Kruyswijk, Bennet met meesterknecht Geesink naar Giro, Roglic en Dumoulin kopmannen in de Tour met Geesink en De Plus als meesterknecht en. Roglic, Kruyswijk, Bennet naar de Vuelta evt aangevuld met Dumoulin. Sterk blok hoor voor alle grote rondes.
    19-08-2019 10:32
    Leuk. Drie namen verkeerd geschreven. Kruijswijk, Bennett en Gesink. Lachen.
    19-08-2019 11:23
    Koning schrijft ie ook al faut....
    19-08-2019 12:04
    Jullie hebben gelijk wat het spellen van de namen van de renners betreft. Slordig van me! De Kooning klopt overigens wel.
    19-08-2019 16:00
    Best sneu om over spelfouten van anderen te vallen. Tenzij je daarvan gaat shinen natuurlijk.
    19-08-2019 19:15
    Dit zijn geen spelfouten, dit is slordigheid @ Michel van Rooy, sorry @ Michiel de Rooij. Over spelfouten gesproken, het wemelt ervan hier op deze site. Je vraagt je af of er nog Nederlandse Taal op de huidige scholen wordt (of was het toch wort of word?) onderwezen. Taalvaardigheid in alle aspecten bedoel ik dan.
19-08-2019 10:30
Zijn er werkelijk mensen van boven de 20 die de term 'huts' gebruiken??
19-08-2019 10:34
Veel nieuws op een ochtend, maar zat er aan te komen. Vind en vond Sunweb een betere ploeg voor Dumoulin.

Plekjes voor de Tour worden erg duur op deze manier.
19-08-2019 10:36
Waarom zou een Roglic niet blijven ?? Gewoon profiteren van een zekere overmacht zoals bij INEOS. Kruijswijk is de beste helper bergop. Met De Plus, Bennett en een herstelde Van Aert erbij heb je een top team.
19-08-2019 10:39
Is er nog plaats voor troetelkind Gesink ? In de opsomming hierboven zie ik zijn naam nergens terugkomen. Gesink maar naar Sunweb dan ?
Benieuwd wanneer Dumoulin weer gaat/kan/wil koersen.
Zou het "stiekum" een miskoopje zijn van TJV ?
    19-08-2019 10:44
    Volgens mij krijgt Gesink vooral een rol van 'meesterknecht' in de grote rondes. Hij had al een paar jaar geleden aangegeven niet meer zelf voor een klassement te willen gaan rijden.

    En ja, Tom is er straks echt bijna een jaar uit geweest. Dan is het logisch om de vraag te stellen of hij weer helemaal op niveau terug komt.
19-08-2019 10:40
Nou moet ik dus écht de Telegraaf geloven...ajakkes. Tom en Jumbo....succes in jullie samenwerking, en laat het Nederlandse wielrennen hier de winnaar zijn
    19-08-2019 11:11
    De Telegraaf moet je nooit geloven, als de ploegen het zelf bekend maken is het echt nieuws.
    19-08-2019 19:22
    "Persgroep" lezertje Ben?? Echte kwaliteitskrantjes! Zo profileer je jezelf tegelijkertijd ook als zodanig. Amusant! Overigens komt De Telegraaf heel vaak met primeurs die achteraf goed blijken te kloppen. De krant blijkt op veel vlakken uiterst goed te zijn ingevoerd.
19-08-2019 10:41
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd of Dumoulin dit seizoen nog in actie komt.
    19-08-2019 12:13
    Denk niet dat hij het WK-tijdrijden nog gaat halen. Misschien dat hij nog wat koersen zoals de ronde van Lombardije kan rijden. Denk dat Sunweb er ook niet echt nog op zit te wachten om hem op te stellen. Die zullen niet blij zijn dat hun potentiële Tourwinnaar overloopt naar de concurrent. Denk dat de sfeer in die ploeg niet best is momenteel.
19-08-2019 10:42
TD, Roglic, Kruijswijk, Gesink, Bennett, De Plus, Van Aert, Teunissen. Prima Tourploeg die ook ritten kan pakken. Als je voor de eindzege gaat, kun je geen sprinter gebruiken. Martin misschien ipv Bennett.
    19-08-2019 11:02
    Ik kan me niet voorstellen dat ze met alle drie de kopmannen naar de Tour gaan. Van het Trio Roglic, Dumoulin en Kruijswijk gaat minimaal 1 de combo Giro en Vuelta doen. Zelf verwacht ik nu Kruijswijk zijn podium heft in de Tour dat hij weer vol gaat voor de Giro, dan zijn Roglic en Dumoulin kopman in de tour. Aangevuld met van Aert (mocht die volledig herstellen) en Martin als tempo beulen. De Plus en Bennett als knechten bergop. Dan heb je nog 2 plekken over, deze kun je gebruiken voor Groenewegen en Teunissen of voor nog klimknechten. Mijn voorkeur zou naar het eerste uitgaan.

Reacties zijn gesloten.