Tom Dumoulin pleit voor stoplicht op de fiets tijdens de koers
foto: Cor Vos
maandag 28 april 2025 om 13:19

Tom Dumoulin pleit voor stoplicht op de fiets tijdens de koers

Tom Dumoulin heeft zich gemengd in de veiligheidsdiscussie. In een gesprek met commentator José De Cauwer voor Het Nieuwsblad noemt hij twee ‘supersimpele maatregelen’ om het wielrennen veiliger te maken.

“Eén: waarom the fuck hebben wij nog geen stoplicht op onze fiets?”, vraagt Dumoulin – tegenwoordig analist en commentator bij de NOS – zich af. “Gewoon een klein rood lampje dat oplicht achteraan als je aan je rem komt. Verplicht in het verkeer voor auto’s, fietsers en motoren, maar niet in de koers. Terwijl het zeker een verschil zou maken.”

“Punt twee: beschermende kledij”, vervolgt de oud-wielrenner. “Natuurlijk is het klote om met een padding op je schouders en heupen te rijden, maar de industrie moet toch iets kunnen maken wat mooi en voldoende comfortabel is?”

Dumoulin weet maar al te goed dat wielrennen een gevaarlijke sport is. “Dat heb ik vorige week nog gemerkt toen ik een amateurgravelkoers in de Verenigde Staten reed. Bij de eerste beste afdaling zag ik ineens overal rugnummers buitenom en onderdoor voorbijrijden. Plots kreeg ik schrik. Ik besefte dat ik mezelf als coureur had aangeleerd om die angst te onderdrukken. Je kan als renner in een modus gaan om alles te blocken, maar in een amateurkoers wilde ik dat helemaal niet. Zo kwam het nu helemaal binnen.”

RIDE Magazine
34 Reacties
28-04-2025 13:26
Op zich geen onaardig idee. Alleen heet het volgens mij een remlicht. Een stoplicht is iets anders. En voor fietsers in het verkeer is het bij mijn weten ook niet verplicht.
    28-04-2025 13:39
    Het mag voor mij ook een stoplicht heten hoor: als het overige verkeer dan maar stopt (;-)
    28-04-2025 18:22
    Hoe wereldvreemd is Dumoulin als hij denkt dat gewone fietsen wel een remlicht (juiste term inderdaad) hebben… of is dit een verdraaide weergave van zijn woorden?
28-04-2025 15:16
Natuurlijk..... en dan schrik reacties krijgen als iemand zijn rem lichtjes aan raakt, de volgende vol in de ankers gaat. Of tactisch misbruik, iemand die in een afdaling probeert weg te komen, bewust je rem net genoeg aan raken voor het rem lampje en ondertussen vol door gaan (het kan maar net genoeg zijn om de slipstream te breken). Ik heb er 0 vertrouwen in dat dat de veiligheid bevorderd.
28-04-2025 16:33
Ik was aan het bedenken hoe een stoplicht op de fiets de veiligheid kan vergroten. Ik dacht misschien rood licht bij het stilleggen van de koers, oranje bij gevaar en groen betekent veilig.

Na de opmerking 'waarom de fuck' ze nog geen stoplicht hebben op de fiets, begon ik het nog vreemder te vinden. Zo logisch is dat toch ook weer niet om een stoplicht op de fiets te plaatsen? Daarna werd duidelijk dat het gaat om een remlicht.
28-04-2025 13:42
Volgens mij bedoelt hij een remlicht. Maar goed, vaag idee
,zelfs bij F1 hebben ze dit niet.
Whats next, knipperlichten en mistlampen?
    28-04-2025 18:05
    Bij de F1 rijden ze ook niet in een peloton met 100+ auto’s. Onvergelijkbare grootheden..
28-04-2025 13:46
het gevaar is een beetje dat je jezelf in zo'n pak met beschermende stukken helemaal veilig waant en nog meer risico's gaat nemen.

Ik stel voor
1. Nog kleinere pelotons, naar 5 renners in eendagskoersen. 6 in weekse. 8 in GTs. Dit zal de attractiviteit en veiligheid ten goede komen.
2. Geen ploegleiders in volgwagens meer. Ongelofelijk outdated. De chauffeur moet capabel zijn in rijden en zich kunnen focussen op autorijden.
3. Een algemeen veiligheidskanaal op de radio die renners informeert over gevaarlijke situaties.
4. Verplichten van goede boarding in sprintfinales (boplanachtig).
5. Verkeersmeubilair aangeven volgens gestandardiseerde regels (flanders classics doet dit nu doorgaans het beste)
6. Kortere etappes. Dit zal de concentratie hoger houden en de attractiviteit bevorderen.
7. Onderzoek doen naar 'neutrale' volgwagens. Karavaan reduceren van 50 autos naar ~20. Voordelen, veiligheid en duurzaamheid.
    28-04-2025 14:27
    Ja, weet je wat we ook kunnen doen? Gewoon stoppen met wielrennen of het helemaal op Zwift gaan doen. Als je de sport wilt slopen doe het dan meteen goed....
    28-04-2025 14:58
    1. is overdreven, valpartijen is niet vaak de schuld van te veel renners.
    2. als een renner lek rijdt moet deze wel kunnen communiceren. dus ploegleider op de bijrijders kant.
    3. idee wel goed maar wordt wel een chaos als iedereen tegelijk communiceert
    4 en 5 100% mee eens.
    6. in etappe koersen akkoord, maar klassiekers en monumenten zijn nu eenmaal speciaal omdat deze lang zijn en dat de beste renners dan boven komen.
    7. zie 2
    28-04-2025 15:07
    Kleinere pelotons, ik ben voorstander. Gister ook weer, rijden er een stel idioten die helemaal niks in te brengen hebben in het verloop van de koers, als idioten voorop in de afdaling naar de la Redoute.
    28-04-2025 15:19
    Ik denk dat je je in een beschermd pak echt niet anders gaat gedragen. Er is echt geen renner die wil vallen met 50km/u ook niet als je beschermende kleding draagt. Overige punten zeker leuk om over na te denken. Ik krijg zelf niet het idee dat volgauto's een groot gevaar vormen. Kleiner maximaal verzet vind ik ook een goede. Gister(LBL) trapte ze nog bij toen het tegen de 90km/u ging. Dat zou je echt niet moeten willen volgens mij. Als er dan iemand gaat is het echt levensgevaarlijk voor iedereen.
    28-04-2025 15:29
    Natuurlijk is iedereen voorstander van de punten 4 en 5, maar dat zal wel betekenen dat een groot deel van de kleinere koersen financieel niet meer rond kunnen komen.

    Dat gezegd hebbende, denk ik dat de grootste winst voor de veiligheid van het wielrennen een nieuw financieel model zou zijn. Denk hierbij aan televisierechten voor ploegen, entree betalen op bepalende plekken van het parcours, etc. Wielrennen loopt qua financiën hopeloos achter op vele andere sporten.
    28-04-2025 18:01
    Die eerste zin is dezelfde onzin als mensen die dat vroeger over een helm zeiden. De profs rijden al op de grens, die grens is niet verder op te rekken.
28-04-2025 13:49
Wat beschermende kleding betreft: dat materiaal van DSM werkt alvast goed tegen schaafwonden, toch?

Voor de vele breuken zie ik meer heil in valtraining, desnoods van een judoka of ballerina. En meer koersen, ook in het veld of op de baan, om beter te kunnen sturen. Poel en Pogacar breken niet zo veel.
    28-04-2025 14:00
    iedereen heeft het altijd over valtraining.
    Maar zal dat nu echt zoveel uitmaken? het gebeurt in een fractie van een seconde, En dan val je over iemand heen, op de fiets, op iemand, of asfalt, in het gras etc. persoonlijk denk ik te veel variabelen om gericht te kunnen trainen.
    28-04-2025 16:16
    Hoeveel judoka's of ballerina's vallen met 50km per uur? Ooit heeft iemand wijs gemaakt dat dit helpt maar met zo'n snelheid kom je er gewoon niet goed af.
    28-04-2025 16:27
    @mocca: Denk zeker wel dat daar winst in kan zitten. Ik heb in mijn jeugd fanatiek gejudo'd en 50% daarvan is 'goed' leren vallen: jezelf laten doorrollen, een houding aannemen in je val waardoor je lichaam makkelijker doorrolt, niet de klap opvangen met uitgestoken ledematen. Klinkt allemaal heel logisch als je het zo opschrijft/leest, maar pas wanneer dat tot in den treure getraind wordt, wordt het een tweede natuur. Ik zocht er tijdens mijn judo carrière nooit zoveel achter, maar toen ik in mijn latere leven op wintersport aanschouwde hoe sommige van mijn vrienden de meest simpele vallen met gebalde vuisten vol op hun pols opvingen (met breuken tot gevolg) besefte ik me pas hoeveel ik op dit gebied van het vallen tijdens judo heb opgestoken.
    En nee natuurlijk beweer ik niet dat iedere breuk hiermee te voorkomen is, maar alle beetjes helpen wel.
    28-04-2025 18:03
    Eens met PRoScoritoManager.

    Ik heb in m'n jeugd ook judo gedaan en sta ondertussen al ruim 20 jaar regelmatig op een skateboard; beide zaken zorgen ervoor dat ik mezelf goed kan opvangen als ik val, ook op de fiets. Toch een aantal keer in koers gevallen (ontkom je helaas niet aan) en heb er voorlopig nog niks ergs aan overgehouden. Daarnaast ben ik ook voorstander van krachttraining om je bovenlichaam wat sterker te maken, ook dat scheelt als je het over (sleutelbeen)breuken hebt.
28-04-2025 15:48
Met een remlicht/stoplicht wordt het nog zenuwachtiger in de koers. Op de autoweg gaat ook iedereen op de rem trappen als iemand zijn rem aanraakt.
28-04-2025 15:52
Remlicht, dan gaat iedereen remmen als er zo'n lichtje opflakkert. Waardeloos idee.
    28-04-2025 16:37
    Akkoord, zorgt voor stress al die impulsen. Je weet bovendien niet hoe hard iemand remt.
28-04-2025 17:56
Remlicht: ogenschijnlijk overbodig idee.

Beschermende kleding: goed idee.
28-04-2025 13:44
Ik vind het een slim idee. Wat ik me wel altijd afvraag als ik zo'n creatief idee zie is, waarom komt dit niet vanuit de Uci? Oprecht nog nooit zo een suggestie orgineel vanaf die kant gehoord.
28-04-2025 13:46
Ik weet niet of ik dit een goed idee vindt. In het peloton worden remmen volgens mij regelmatig licht aangeraakt om het achterwiel van je voorganger te vermijden. Of het beter wordt van allemaal knipperende lampen in het peloton vraag ik me dan ook af.

Maar ik vind het in ieder geval goed dat er ex- renners zijn die hier over nadenken en ook met voorstellen komen. Dat is beter dan types als Boonen of Museeuw die van het ouderwetse wielrennen blijven, en vinden dat gebroken botten bij de koers horen.
28-04-2025 13:48
En waarom zitten op bepaalde plekken in de kleding nog steeds geen laag kevlar? Zou ideaal zijn tegen schaafwonden.
28-04-2025 13:50
Normale mensen noemen zoiets een remlicht.....

En ik zie niet in hoe zoiets de veiligheid ten goede zou komen? Vergelijk een peloton met een file, zodra er een de rem aanraakt sta je achteraan stil. En er hoeft er maar 1 niet op te letten en je hebt een kettingbotsing. Of in het wielrennen een gigantische valpartij. Precies zoals dat nu ook zo is: niet opletten is valpartij.
    28-04-2025 14:57
    In een afdaling kijken de renners vaak naar de remlichten van de motoren voor hen. Als renner heb je dus meer info om te reageren op wat er verderop gebeurt waar anderen wel zicht op hebben.
28-04-2025 15:00
Dit bericht is verwijderd
28-04-2025 16:12
Respect terug in het peloton , dan word het vanzelf stuk veiliger . En halveer het aantal motorrijders . Afschaffen eten bidons ed bij de wagen halen . Er zijn zoveel simple direct uittevoeren mogelijkheden
28-04-2025 16:41
Hoeveel bidons vallen op de grond bij bevoorrading langs de weg? Veiliger als die worden aangenomen aan dezelfde snelheid denk ik. Mss wel beter een taak voor helpers of via motards?
    28-04-2025 16:50
    Snap eigenlijk niet dat ze daar nog niks op hebben gevonden. Gaat inderdaad heel vaak mis. Met de tasjes heb je een grotere "pakkans", maar dan moet je wel weer je handen van het stuur halen om de bidon uit het tasje te pakken. En ook tasjes, zeker die met de hele lange hengsels, geven ook vaak weer problemen.

    Geen eenvoudig vraagstuk, maar ook daar is volgens mij winst te behalen.
28-04-2025 20:50
Laat anders Tom voor het peloton uitrijden, kunnen ze allemaal rustig er achteraan rijden.
29-04-2025 22:28
Een remlicht dat op de werkelijke vertraging van de fiets reageert dmv een versnellingsopnemer. Fel licht bij hard temmen, minder fel bij zachtjes remmen. Dat is een kleine technische uitdaging, als het er al niet is. Een goed systeem zal uiteindelijk ook een commercieel succes worden lijkt me

Reacties zijn gesloten.