Tom Dumoulin pleit voor stoplicht op de fiets tijdens de koers
Tom Dumoulin heeft zich gemengd in de veiligheidsdiscussie. In een gesprek met commentator José De Cauwer voor Het Nieuwsblad noemt hij twee ‘supersimpele maatregelen’ om het wielrennen veiliger te maken.
“Eén: waarom the fuck hebben wij nog geen stoplicht op onze fiets?”, vraagt Dumoulin – tegenwoordig analist en commentator bij de NOS – zich af. “Gewoon een klein rood lampje dat oplicht achteraan als je aan je rem komt. Verplicht in het verkeer voor auto’s, fietsers en motoren, maar niet in de koers. Terwijl het zeker een verschil zou maken.”
“Punt twee: beschermende kledij”, vervolgt de oud-wielrenner. “Natuurlijk is het klote om met een padding op je schouders en heupen te rijden, maar de industrie moet toch iets kunnen maken wat mooi en voldoende comfortabel is?”
Dumoulin weet maar al te goed dat wielrennen een gevaarlijke sport is. “Dat heb ik vorige week nog gemerkt toen ik een amateurgravelkoers in de Verenigde Staten reed. Bij de eerste beste afdaling zag ik ineens overal rugnummers buitenom en onderdoor voorbijrijden. Plots kreeg ik schrik. Ik besefte dat ik mezelf als coureur had aangeleerd om die angst te onderdrukken. Je kan als renner in een modus gaan om alles te blocken, maar in een amateurkoers wilde ik dat helemaal niet. Zo kwam het nu helemaal binnen.”
Na de opmerking 'waarom de fuck' ze nog geen stoplicht hebben op de fiets, begon ik het nog vreemder te vinden. Zo logisch is dat toch ook weer niet om een stoplicht op de fiets te plaatsen? Daarna werd duidelijk dat het gaat om een remlicht.
,zelfs bij F1 hebben ze dit niet.
Whats next, knipperlichten en mistlampen?
Ik stel voor
1. Nog kleinere pelotons, naar 5 renners in eendagskoersen. 6 in weekse. 8 in GTs. Dit zal de attractiviteit en veiligheid ten goede komen.
2. Geen ploegleiders in volgwagens meer. Ongelofelijk outdated. De chauffeur moet capabel zijn in rijden en zich kunnen focussen op autorijden.
3. Een algemeen veiligheidskanaal op de radio die renners informeert over gevaarlijke situaties.
4. Verplichten van goede boarding in sprintfinales (boplanachtig).
5. Verkeersmeubilair aangeven volgens gestandardiseerde regels (flanders classics doet dit nu doorgaans het beste)
6. Kortere etappes. Dit zal de concentratie hoger houden en de attractiviteit bevorderen.
7. Onderzoek doen naar 'neutrale' volgwagens. Karavaan reduceren van 50 autos naar ~20. Voordelen, veiligheid en duurzaamheid.
2. als een renner lek rijdt moet deze wel kunnen communiceren. dus ploegleider op de bijrijders kant.
3. idee wel goed maar wordt wel een chaos als iedereen tegelijk communiceert
4 en 5 100% mee eens.
6. in etappe koersen akkoord, maar klassiekers en monumenten zijn nu eenmaal speciaal omdat deze lang zijn en dat de beste renners dan boven komen.
7. zie 2
Dat gezegd hebbende, denk ik dat de grootste winst voor de veiligheid van het wielrennen een nieuw financieel model zou zijn. Denk hierbij aan televisierechten voor ploegen, entree betalen op bepalende plekken van het parcours, etc. Wielrennen loopt qua financiën hopeloos achter op vele andere sporten.
Voor de vele breuken zie ik meer heil in valtraining, desnoods van een judoka of ballerina. En meer koersen, ook in het veld of op de baan, om beter te kunnen sturen. Poel en Pogacar breken niet zo veel.
Maar zal dat nu echt zoveel uitmaken? het gebeurt in een fractie van een seconde, En dan val je over iemand heen, op de fiets, op iemand, of asfalt, in het gras etc. persoonlijk denk ik te veel variabelen om gericht te kunnen trainen.
En nee natuurlijk beweer ik niet dat iedere breuk hiermee te voorkomen is, maar alle beetjes helpen wel.
Ik heb in m'n jeugd ook judo gedaan en sta ondertussen al ruim 20 jaar regelmatig op een skateboard; beide zaken zorgen ervoor dat ik mezelf goed kan opvangen als ik val, ook op de fiets. Toch een aantal keer in koers gevallen (ontkom je helaas niet aan) en heb er voorlopig nog niks ergs aan overgehouden. Daarnaast ben ik ook voorstander van krachttraining om je bovenlichaam wat sterker te maken, ook dat scheelt als je het over (sleutelbeen)breuken hebt.
Beschermende kleding: goed idee.
Maar ik vind het in ieder geval goed dat er ex- renners zijn die hier over nadenken en ook met voorstellen komen. Dat is beter dan types als Boonen of Museeuw die van het ouderwetse wielrennen blijven, en vinden dat gebroken botten bij de koers horen.
En ik zie niet in hoe zoiets de veiligheid ten goede zou komen? Vergelijk een peloton met een file, zodra er een de rem aanraakt sta je achteraan stil. En er hoeft er maar 1 niet op te letten en je hebt een kettingbotsing. Of in het wielrennen een gigantische valpartij. Precies zoals dat nu ook zo is: niet opletten is valpartij.
Geen eenvoudig vraagstuk, maar ook daar is volgens mij winst te behalen.