Tom Dumoulin over Hammer Series: “Niet verwacht dat het zo zwaar zou zijn”
foto: WielerFlits
vrijdag 2 juni 2017 om 21:18

Tom Dumoulin over Hammer Series: “Niet verwacht dat het zo zwaar zou zijn”

Tom Dumoulin heeft Sunweb een tweede plaats bezorgd in de tussenstand van de Hammer Series. Tijdens de Hammer Climb, het eerste onderdeel, maakte de Limburger onderdeel uit van de kopgroep. Zij grepen bij alle elf de beklimming de punten. “Ik had niet verwacht dat het zo zwaar zou zijn”, zei hij na afloop tegen WielerFlits.

“Vandaag was niet normaal. Er werd direct volle bak gereden. Ik hing er op m’n tandvlees aan”, vervolgt Dumoulin. Voor de 26-jarige renner was het zijn eerste wedstrijd sinds zijn gewonnen Giro d’Italia.

“Het rondje vandaag was kort waardoor de sprints heel dicht op elkaar lagen. Dat maakte het lastig om aan te vallen. Je kon wel aanvallen, maar als het mislukte was je voor de volgende vijf rondes niets meer waard.”

De nieuwe wedstrijdserie is volgens Dumoulin een aanwinst voor de wielersport, maar volgens hem moet er wel iets worden gedaan aan de startfase van de Hammer Climb. “De neutralisatie was een fout. De ploegen werden opgesteld op basis van loting, maar in Vaals ging het meteen volle bak. De achterste ploegen hadden eigenlijk geen kans, die lagen er al af voordat we aan de eerste beklimming begonnen.”

Dumoulin zal dit weekend niet van start gaan in de twee andere onderdelen van de Hammer Series. Over de reden is hij duidelijk: “Ik ben toe aan rust.” In het klassement staat Movistar aan de leiding, dankzij Carlos Betancur die individueel de beste renner was. De Colombiaan sprokkelde de meeste punten en kwam ook nog als eerste over lijn bij de laatste beklimming.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
14 Reacties
02-06-2017 21:20
Tja dat is andere koek dan de Giro he Tom :D
02-06-2017 21:29
Misschien moeten ze de avond van tevoren een kwalificatie houden van een paar kilometer. De besten starten vooraan en de minsten achteraan. Lijkt me eerlijker dan een loting.
02-06-2017 21:37
Dit is dus hoe een koers er bij de Nieuwelingen/ Junioren aan toe gaat, direct volle bak, 2/3,5 uur lang. Achteraan starten is daar ook Dodelijk
02-06-2017 22:27
Net als cyclocross en "echte" criteriums. VdP had hier eigenlijk mee moeten doen.
02-06-2017 22:52
was er niet van iedere ploeg 1 renner op de eerste rij. 1 renner op de 2e enz enz?
02-06-2017 22:56
leuk idee voor de grote rondes om na een paar ritten af te stappen en een verse kracht op te roepen. Draagt bij aan de dynamiek.
02-06-2017 23:00
@djoriana
Nee, Dumoulins verhaal is juist, gelijk na de start trok het op een lint achter de leidende auto door de smalle straatjes het dorp uit. Door dat stayeren ontstond er gelijk een kopgroep waardoor de rest binnen 2 ronden bijna op 2 minuten zat.
02-06-2017 23:07
Misschien toch een aanloopje van 50 km op vlak terrein ;-)
Nee maar even serieus.
Hoe is de verhouding tussen de Loting en de Uitslag uiteindelijk ?
02-06-2017 23:43
Zipp404: Klopt, gas opendraaien in de eerste ronde en niet meer achteruit kijken! Mooie herinneringen :). Bij de beloften/elites zonder contract kan je in grote wedstrijden soms tientallen kilometers relatief rustig in de buik van het peleton meedraaien aan een egaal tempo van 45 per uur, bij de junioren en nieuwelingen is het na elke bocht het volle pond. Ik vind het altijd frappant dat je dat optrekken echt bij de jeugd oppikt, en dat je die panache bij het optrekken moeilijk verkrijgt als je later begint met wielrennen.
03-06-2017 00:35
Toen ik nog wielrende vond ik het belachelijk; de eerste ronde was de snelste van de hele wedstrijd!
03-06-2017 07:59
@greenday,
Ben ik wel met je eens,echter wij stonden ongeveer 500 m na de start heuvelop binnen de dorpskern en je zag de eerste renners in de slipstream van de leidende wagen in een lint keihard naar boven knallen. Nummer 20 laat een gat vallen en het is gebeurd.
Door die loting waren de ploegen en renners die achteraan stonden, zoals Dumoulin opmerkte"kansloos. Dat moet dus de volgende keer anders.
We waren met 5 man om te kijken naar een leuke koers, nou ik kan jullie zeggen dat we er geen bal aan vonden. De groepjes erachter maakten er maar een gewone trainingskoers van.
Orica reed als training met 5 man de helft van de koers als groepje gewoon uit.
In dit concept was een voor ons een behoorlijke tegenvaller. De renners baalden achteraf als een stekker en verschillende hebben maar gewoon bijgetraind.
03-06-2017 09:24
Ploegen die elk jaar van naam en samenstelling veranderen hebben toch niet dezelfde uitstraling als bijv. clubs in het voetbal. Wedstrijden waarbij een ploeg wint vind ik ook maar matig interessant.
03-06-2017 09:58
Zou zomaar vandaag weer kunnen dat een groepje zich los trekt na een blitz start...daar sta je dan te wachten op 8x massasprint...
04-06-2017 00:38
Ben gaan kijken gisteren, Dumoulin was indrukwekkend bergop.
Keer op keer geven, en dat vlak na de Giro. Sterk hoor.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine