Tom Dumoulin over gedeeld kopmanschap: “Daar komen wel eens discussies van”

dinsdag 28 april 2020 om 13:26
Tom Dumoulin over gedeeld kopmanschap: “Daar komen wel eens discussies van”

© Cor Vos

Interpreteer de kop boven dit artikel vooral niet verkeerd. Tom Dumoulin benadrukt dat hij blij is bij Jumbo-Visma niet de enige kopman te zijn. Het was zelfs een van de redenen van zijn vertrek bij Team Sunweb. “Maar ik kan je op een briefje geven: daar gaan discussies van komen.”

In een uitgebreid interview in HUMO praat Tom Dumoulin openhartig over verleden en toekomst. Over zijn fysieke transformatie door de jaren heen, bijvoorbeeld. En waarom hij niets met Strava te maken wil hebben. “Ik zet er niks op en ik volg niemand. Ik wil ook helemaal niet laten zien hoe ik me voorbereid op wedstrijden. Ik doe er jaren over om mijn training te perfectioneren. Waarom zou ik mijn ervaring met de wereld delen?

Mentale klap
Dumoulin heeft het in het interview met auteurs Zonneveld en Van Warmerdam ook over de fysieke ongemakken van het voorbije jaar. Van het bewuste knieprobleem tot de parasieten in de darmen. Dat hij het gevoel heeft dat zijn lijf hem in de steek heeft gelaten, zegt hij. “Niet zozeer met die knie: daar kon ik niks aan doen. Die parasieten kwamen ook niet uit de lucht vallen. Maar ik kwam uit een periode die al tegenzat, het was een mentale klap. Ik voelde me langzaam aftakelen en het opkrabbelen ging ook niet van vandaag op morgen.”

Het heeft ook een positief gevolg. “Ik weet weer hoe leuk ik het wielrennen vind, met alles eromheen. Ik heb daar aan getwijfeld. Het is ook de druk van een goedbetaalde sporter te zijn die een merk uitdraagt. Door een leuke gast te zijn bij commerciële verplichtingen, door resultaten. Gaat dat elke keer lukken? Het zal heus moeilijk blijven, maar er staan heel veel mooie dingen tegenover: op pad met je maten, op geweldige plekken komen. De voordelen wegen door. Dat wist ik vóór mijn blessure niet meer zo zeker.”

Vertrek van Geschke en Ten Dam
Dumoulin heeft het tot slot over zijn rol bij Jumbo-Visma. De ondertussen 29-jarige Limburger geeft toe dat hij bij zijn vorige team al een tijdje met vragen over de steeds toenemende druk rondliep. Toen Simon Geschke en Laurens ten Dam vertrokken, had hij het naar eigen zeggen echt moeilijk. “Na de Tour van 2018 hoorde ik dat ze weggingen. Dat was niet met mij overlegd. Maar er is niet één specifiek moment waarvan ik kan zeggen dat het huwelijk begon te barsten. Ik denk dat het vooral bij mezelf lag. Ik begon te worstelen met een aantal dingen.”

De drie Tour-kopmannen  © Cor Vos

Uiteindelijk bleek het verschil in visie tussen renner en team zo groot, dat het tot een definitieve breuk leidde en hij bij Jumbo-Visma terecht is gekomen. Een team waarin hij niet meer de enige kopman is. “Een goede zaak. Ik wilde niet meer de enige aap op de rots zijn. Steven Kruijswijk, Primož Roglič en ik willen alle drie de Tour winnen. We zullen dus moeten accepteren dat er misschien een teamgenoot beter is. Dan trekken we diens kaart. En niet van degene die denkt: mijn dag komt misschien nog wel.”

“En natuurlijk gaat er een keer een discussie komen, dat kan ik je op een briefje geven. Dat ik een keer niet blij ben dat Primož aanvalt als ik een slecht moment heb, of andersom. Maar als we hetzelfde doel hebben, komen we eruit. Trouwens, als Primož Roglič de sterkste is, dan had ik ook niet gewonnen als ik voor een andere ploeg zou rijden.”

Lees het volledige interview met Tom Dumoulin in HUMO via deze link

Dit artikel delen:

23 Reacties

Limal 28 april 2020 om 14:00

Hopelijk krijgt hij snel de kans om dat overactieve brein van hem terug in koersmodus te krijgen :-)

Lapjestrui 28 april 2020 om 14:34

Bijzondere stijl (je zou het nederig of eerlijk kunnen noemen) om een suggestieve titel te plaatsen en die meteen in de eerste zin te ontkrachten.

En bijzonder dat Dumoulin iedere week wel ergens wordt geciteerd met een reactie op het feit dat er geen tot weinig nieuws is. Misschien een leuke nieuwe rubriek: Wat vindt renner x van de toestand in het Midden-Oosten.

VerstandOpNul 28 april 2020 om 16:01

Sinds de start van de Giro in Jerusalem heb ik geen enkele illusie meer over de maatschappelijk betrokkenheid van welke renner dan ook..

Derierre de la course 28 april 2020 om 17:15

Nu Tom tijd over heeft en geen speciale focus kan hij net zo goed wat interviewtjes geven om zo wat aandacht te trekken. Elke week iets nieuws verwerken en zo blijft je het nieuws halen. Het is een illusie om te denken dat hier geen mediastrategie achter zit.

Professionel instelling, ook in deze tijden

Michiel De Rooij 28 april 2020 om 18:52

Waarom niet verstand op 0? Israël is een fantastisch land!

ghostwriter 28 april 2020 om 20:51

@Michiel De Rooij
Waarschijnlijk vanwege het feit dat Israel de Palestijnen op een gruwelijke manier onderdrukt waarbij ze onder andere (zoals aangetoond door de Israelische krant Haaretz en NGOs als Save the Children en Amnesty International) Palestijnense kinderen martelen.

VerstandOpNul 28 april 2020 om 21:54

Dat inderdaad.. Ik snap heus wel dat renners hun sportieve dromen willen verwezenlijken en dat een boycot om principiële redenen dan misschien een al te zware inzet is.. Maar ik heb werkelijk nergens ook maar het minste kritische geluid gehoord over de opmerkelijke keuze van de giro-organisatie of het verwerpelijke beleid van Israël. Vanuit de wielrenners dus, vanuit de rest van de maatschappij wel.

ghostwriter 29 april 2020 om 10:56

@VerstandOpNul
Volgens mij heeft Bennett (Jumbo-Visma) er toen wel iets over gezegd.

ParijsIsNogVer 29 april 2020 om 13:54

Doet me denken aan al die sporters die voor veel geld naar Qatar of China vertrekken.

Jean Dumas 28 april 2020 om 16:57

Hij is mentaal de leider.

Derierre de la course 28 april 2020 om 17:17

Hij heeft als “enige aap op de rots” wat meer ervaring hier in naar de Nederlandstalige pers. En vind het denk ik minder vervelend dan Kruiswijk.

Misschien geeft Roglic naar de Sloveense pers ook wel zulke diepgaande interviews, dat horen we alleen niet.

Jean Dumas 29 april 2020 om 08:59

Ik onderschat Roglic niet, maar die moet wel het geel pakken voordat Tom het doet, is mijn voorgevoel.

stoempen op de pedalen 28 april 2020 om 19:05

Het kost je 1,5u oid maar zeer interessant interview, de man heeft veel zinnige teksten

Agos-Vidalos 28 april 2020 om 21:09

10 min.

stoempen op de pedalen 29 april 2020 om 12:36

Ik heb de hele audio opname geluisterd :)

chasse patat 28 april 2020 om 21:01

Annemiek van Vleuten (ook een topper met een universitair opleidingsniveau) heeft op latere leeftijd geleerd dat ze niet te veel in de koers over de anderen moet gaan nadenken. Je hebt een ander niet in de hand. Door van je eigen kracht uit te gaan (ook al is het ver voor de finish) kun je een betere renner worden. We zien de resultaten bij Annemiek. Misschien moet Tom eens gaan trainen met haar. Wie weet wat er dan nog inzit. In potentie maakt het Tom volgens mij een betere renner door van zijn eigen kracht uit te gaan en lef te tonen in de koers.

kleomantre 29 april 2020 om 19:16

Ja, kan me dat omkijken en verontwaardigd kijken naar andere renners om samen te werken nog wel herinneren van hem. Misschien is hij zo in 2018 wel nat gegaan in de Giro, door zelf een achtervolging niet aan te gaan. Hij had dan waarschijnlijk iig nog het roze gegrepen. De recuperatie van dat zou dan hebben uitgewezen in een volgende etappe of Froome er alsnog met de winst vandoor kon gaan of niet.

Johnny7 29 april 2020 om 09:16

Nog steeds van mening dat dit gezeur gaat opleveren. Het gaat gewoon niet werken als je met 2 extreem goede kopmannen het kopmanschap gaat delen. Bij Movistar is dit al totaal mislukt (behalve als een renner per ongeluk al direct op 5 min achterstand komt zoals met Carapaz en Landa). Roglic is een haantje, die gaat niet werken voor Dumoulin.
Bij Sky is het wel gelukt maar daar waren de winnaars telkens echt een stuk beter dan de 2e man. Als Dumoulin en Roglic gelijkwaardig zijn dan gaat het verkeerd.Tom had zoveel ploegen voor het uitkiezen, had een andere ploeg gekozen met extra knechten. Jammer.

stoempen op de pedalen 29 april 2020 om 12:38

Misschien heeft Roglic wel ingestemd met de gedachte dat hij met de eerste week al ver boven kruiswijk en dumoulin zou staan en dus nooit voor de anderen zou hoeven werken.
Nou in 2018 was Thomas niet veel beter dan Froome en in 2019 Bernal niet veel beter dan Thomas, ja wel iets natuurlijk, maar zal daar ook wrevel opgeleverd hebben lijkt me.

Johnny7 29 april 2020 om 12:48

Wrevel zal het zeker hebben opgeleverd maar Thomas was echt stukken beter dan Froome, die de Giro al had gewonnen en Bernal was het jaar erna toch ook een stuk beter dan Thomas.

kleomantre 29 april 2020 om 19:29

Ik heb van Bernal niet gezien dat hij een stuk beter was dan Thomas. Was nou niet bepaald een overtuigende TT dat-ie neerzette, hoewel als je het afsteekt tegen de gemiddelde Colombiaan misschien wel, maar goed.

Thomas was overigens wel echt goed jaar daarvoor. Froome moest lossen bergop bij de offensiefjes van de Jumbo’s. Daar werd Thomas er niet afgereden en Dumoulin kon ‘m ook niet kraken eerder.

Overigens denk ik dat met Kruijswijk, die een lange inspanning van ver aan kan en zijn eigen kracht en onvermogens goed kent, je wel een hele goede pion bij je hebt in een Tour. Die zou best druk bij anderen kunnen opleggen. Roglic – Dumoulin zie ik nog niet de complementaire waarde van, buiten dan dat een dichtstaande Dumoulin met een Roglic in the lead wel angst in kan boezemen.

Glorious 29 april 2020 om 10:19

De koerskalender is zo groot tegenwoordig dat er ook een hoop verdeeld wordt qua waar iedereen gaat rijden. De Tour is net wat heiliger en dan is het logisch dat er meerdere toppers aanwezig zijn. Maar voor Jumbo is dit super. Horen weer bij de beste ploegen ter wereld en hoop dat ze nog tig jaar doorgaan en ieder jaar beter worden!

Schollekop 29 april 2020 om 18:46

Ik heb sinds de Girostart in Jeruzalem veel meer respect gekregen voor de renners. Nu de Tour nog.

Headlines

Materiaalzone

Populair