Tom Dumoulin niet enthousiast over dominantie Jumbo-Visma: “We hebben niet veel strijd gezien”
Eerst de Giro, toen de Tour en nu de Vuelta. De grote rondes worden dit jaar gedomineerd door Jumbo-Visma. De inmiddels gestopte Tom Dumoulin, die vorig nog voor de Nederlandse formatie reed, is daar niet per se blij mee.
“Ik verwacht niet dat we dit in de toekomst nog heel veel gaan zien. Tenminste, ik hoop van niet”, zei hij tegen de NOS over het seizoen van Jumbo-Visma. “Voor de objectieve volger van het wielrennen zijn er spannendere Vuelta’s geweest en spannendere seizoenen geweest wat betreft de grote rondes. We hebben (deze Vuelta, red.) niet veel strijd gezien. Het was een heel matte, rare laatste week.”
“Ik hoop dat andere ploegen echt wakker zijn geworden”, voegde Dumoulin daaraan toe. “Nu valt alles wel op zijn plek voor Jumbo-Visma. Dit hele seizoen al, deze Vuelta. Het lijkt mij sterk dat dit nog seizoenen lang op deze manier gaat voortduren. Als je naar de geschiedenis kijkt, naar de topsportploegen van weleer, zie je dat het een paar jaar top gaat en dat dan.. Misschien gaan er op een gegeven moment renners weg of misschien maken andere ploegen echt een slag, bijvoorbeeld op het gebied van voeding, waardoor ze echt op hetzelfde niveau komen. Maar vooralsnog ziet het er heel goed uit voor Jumbo-Visma.”
De kracht van Jumbo-Visma
Wat doet Jumbo-Visma écht anders dan andere ploegen? “Dat is een goede vraag. Ze hebben enorm een visie en een doel in hun hoofd waar ze naartoe willen. Ze werken supergestructureerd, meer gestructureerd dan andere ploegen. Er zit echt een idee achter, waar een plan op wordt geschreven. Daar gaan ze echt voor zitten. Bij andere ploegen is dat toch wel een beetje anders volgens mij.”
“Neem de Vuelta. Jumbo-Visma bedenkt: we willen met Vingegaard, Roglic en Kuss naar de Vuelta. Hoe gaan we dat doen? Hoe zorgen we ervoor dat ze in topvorm aan de start van de Vuelta staan? Dan gaan ze weken terugrekenen en alle facetten bij langs: op het gebied van training, op het gebied van voeding, op het gebied van materiaal, op het gebied van verzorging, etc.”
“Bij andere ploegen zijn er meer toevalligheden”, stelt Dumoulin. “Maar ik verwacht wel dat zij die stap ook gaan maken de komende jaren. Dit gaat niet elk jaar zo zijn, maar ik verwacht wel dat Jumbo-Visma ook volgend jaar nog wel een of twee grote rondes mee zal pakken. Ze hebben zo’n grote voorsprong. Die is niet ineens tot nul teruggebracht.”

Geweldig gedaan in ieder geval van TJV, petje af, maar laat ons de komende jaren maar weer wat meer strijd hebben tussen de verschillende ploegen. Enige manier om een scenario als in de Vuelta leuk te maken, is als het echt tot een onderlinge strijd zou komen binnen de ploeg - no holds barred. Maar zo ver is het niet gekomen, en ze hebben iedereen op tijd in het gareel gekregen.
Waar volgens mij wel een paradox schuilt voor volgend jaar: met misschien wel de 2 grootste talenten bij de andere ploegen, Pogacar en Evenepoel, heb je 2 renners die dit jaar inderdaad geen grote ronde hebben gewonnen. Anderzijds hebben zij wel op ander terrein gescoord. Beiden een monument en klassiekers gewonnen en Evenepoel ook nog wereldkampioen tijdrijden geworden. Als liefhebber zou ik het jammer vinden dat zij net als Roglic en Vingegaard enkel nog op het rondewerk mikken.
Ik vind Pogi en Evenepoel ook in eendagskoersen namelijk een grote meerwaarde, en hoef ze niet zo nodig enkel nog in grote rondes te zien. Hun driftige manier van koersen past eigenlijk zelfs beter bij eendagskoersen.
Je hebt uiteraard wel nog andere goede klassementsrenners, maar waar ik mij nog moeilijker van kan voorstellen dat zij het TJV volgend jaar al echt moeilijk kunnen maken. Hoop dat Pogacar en Evenepoel volgend jaar een programma samenstellen waarbij er weliswaar lang genoeg wordt toegewerkt naar een grote ronde als hoofddoel van het jaar, maar toch ook nog ruimte is voor ander werk.
Want allemaal weer richting hyperspecialisatie, is eigenlijk ook niet waar 'de wielerwereld zit op te wachten'. Hetzelfde met Van der Poel: geweldig seizoen gehad, maar was het niet stiekem leuker toen hij ook in andere koersen voor spektakel zorgde dan hem nu enkel in een paar grote koersen te zien schitteren en hij het voor de rest bij vrij anoniem meerijden houdt? En gaat bij bv. Van Aert ook 3 weken rondvlammen in de Tour op de schop om dan op de OS frisser zijn?
Meer spanning oké, maar ten koste van wat?
Mooi betoog. Maar 2 problemen. Ten eerste: de TDF is verreweg de dikste vis in de wielervijver, de walvishaai tussen de koikarpers. Als je jezelf klassementskwaliteiten toedicht, dan MOET je jezelf uiteindelijk bewijzen in de TdF. Dus Pogacar en uiteindelijk ook Remco zullen daar met klassementsambities en de juiste voorbereiding aan de start moeten komen: met een beetje aanklooien in de klassiekers gaan ze het niet redden.
Ten tweede: enkel winnen telt tegenwoordig. Kijk naar Wout van Aert. Die rijdt een dijk van een seizoen, doet overal mee, maar wordt afgefakkeld omdat hij niet wint. Terwijl Mathieu nu keuzes lijkt te maken, minder koerst, en wel succesvol is. Je moet jezelf dus wel specialiseren. En dat is dan weer slecht nieuws voor de alleskunners. Zoals Van Aert, maar ook Pogacar en Evenepoel.
Dus ik vrees dat jouw wens, hoe mooi en nobel ook, niet gaat gebeuren in het huidige wielrennen.
Aan de totale dominantie van een wielerploeg heb ik als liefhebber echt niks.
“Als de finish 10 meter verder ligt, dan win ik”
Als ik dergelijke uitspraken lees van Remco, en lees wat hij telkens weer aankondigt en hoe hij koerst, dan ligt het niet alleen aan de suprematie van TJV.
Ik kan niet los komen van de gedachte, dat Remco al vroeg, en op zijn 'eigen' manier de Vueltazege op het dienblad voor TJV neerlegde.
Als je op PCS kijkt dan klopt dat in zekere zin:
Roglic - 5 koersen (61 koersdagen)
Vingegaard - 6 koersen (67 koersdagen)
Kuss - 5 koersen (77 koersdagen)
Bij TJV rijden ze een beperkt programma, deze 3 renners hebben alleen etappekoersen gereden (waarbij Kuss dus alle 3 de grote rondes heeft gereden).
Als je dat dan vergelijkt met Evenepoel dan zie je dat hij aanzienlijk meer koersen heeft gereden, namelijk 12 waarbij hij aan 65 koersdagen komt. Dat zouden er 77 geweest zijn als hij de Giro wel had uitgereden (maar dan zou hij wellicht de Vuelta niet gedaan hebben).
Dus qua aantal koersdagen verschilt het niets, het verschil zit hem in het soort koersen dat er gereden wordt.
Als je al een beetje langer dan 2023 het wielrennen volgt, dan zou je ook weten dat rondewinnaars niet alleen voortkomen uit de jonge talenten die zich aankondigen, maar ook uit renners die een bepaalde progressie maken en op hun 27-28 tot wasdom komen. Wedden dat er in 2024 of 2025 al zo’n renner een grote ronde wint?
Bij het hebben van een goed plan en een lange termijn visie raakt hij volgens mij een heel gevoelige snaar. Dit betekent keuzes maken, en dus niet altijd en overal starten. En al helemaal niet met het doel om overal te winnen. Dus niet willen winnen in Zwitserland, het WK weg, WK tijdrijden, San Sebastian EN Vuelta. Maar keuzes maken.
En vwb het gebrek aan strijd: Roglic en Vingegaard zijn absolute wereldtop. Mas heeft nooit bewezen om absolute wereldtop te zijn, net als Landa. Ayuso is piepjong, kun je dat al van hem verwachten? Dus de tegenvallers zijn wat mij betreft Thomas (over the top?) en Evenepoel (die kan en wil geen keuzes maken en krijgt de rekening gepresenteerd).
Daarna, na zijn hiatus zijn er soms nog zeker wel redelijke tot goede resultaten, vooral in tijdritten, met als hoogtepunt natuurlijk zilver in de Olympische Spelen.
In grote rondes lijkt hij echter niet meer door de pijn heen te kunnen rijden.
Klinkt redelijk, echter je vergeet de Vuelta 2020 te noemen...
Het wielrennen wordt er inderdaad niet leuker op als er 1 partij zo dominant is. In de tijden van Indurain, Armstrong en later Sky werd de Tour in zo'n wurggreep genomen dat de Tour er ook niet leuker op werd. En TJV doet het niet alleen in de Tour, ze doen het het hele seizoen lang.
Maar ja: je kunt ze moeilijk aanvallen op het goed doen van hun werk toch? En ze letten op ieder detail, ik herinner mij nog de beelden van de renners die met een app in de hand hun avondeten stonden af te wegen. Ik kan mij goed voorstellen dat er met een wetenschappelijke benadering grote stappen gezet kunnen worden. Als je de beste wil zijn zul je tegen het maniakale aan moeten werken.
Wat ik mij dan wel afvraag is wat het verschil in aanpak is tussen TJV en DSM? Die laatste ploeg staat er ook om bekend alles tot in het kleinste detail in de gaten te houden, maar ergens lijkt hun verstikkende aanpak voor veel renners niet te werken terwijl de aanpak van TJV overduidelijk WEL werkt.
Er zijn een aantal subtoppers die heel duidelijk hun ambities voor rondewerk hebben uitgesproken: BORA, Bahrein, Soudal en Lidl-Trek in het bijzonder. Ze hebben voldoende talent in de gelederen. Ik ben heel benieuwd waar deze ploegen volgend seizoen staan.
Daarom verwacht ik ook dat Roglic wil vertrekken en het zou me niet verbazen wanneer zijn verzoek wordt ingewilligd, hij wordt bijna 34jr. en heeft de ploeg veel gebracht en eventuele toekomstige problemen zijn van de baan!
Tom heeft bij volle bewustzijn en verstand een contract bij TJV getekend.
Nergens schrijf ik ook dat Tom comateus was toen hij bij TJV tekende LOL Maar de onvrede die er bij Sunweb al was en die hij dacht weg te kunnen werken bij een nieuwe ploeg bleef. Dat uitte zich op tal van momenten, met zelfs een sabattical. Wat Tom later eerlijk toegaf is dat die worsteling geen fysieke was maar een mentale. Hij kon niet meer mee in het keurslijf van het profpeloton.
Deze Vuelta, cq dit seizoen was top en ronduit geniaal van/voor de Jumbo's. Maar het is nog lang geen Sky in de oersaaie gloriejaren met Froome, nog geen Armstrong en Indurain-taferelen.
Laten we volgend jaar eens afwachten. Niets ten nadele van Dumoulin maar in de tig podcasts, commentaren van analisten wordt wel veel gekopieerd en geroeptoeterd. Klein wereldje blijkt wel.
Ik stel voor: Allemaal hetzelfde materiaal en alle groten rijden een select aantal koersen; eendagswedstrijden, grote en kleine rondjes. En een verbod op wattagemeters en hoogtestages. Dat is de voorbode voor een klinische sport met robots en besloten parcoursen.
Wat betreft Evenepoel: wie zegt dat hij in de Giro geen slechte dag zou hebben gehad?
Ze hebben zeer goede renners gecontracteerd. Zeker
Sinds Dumoulin geen rol meer speelt bij Jumbo, zijn de prestaties enorm de lucht in gegaan.
Mentaal kon hij niet aan en dit had veel effect op de sfeer in de groep.
Nu is de sfeer duidelijk beter, met daarbii mentaal sterke renners, maakt dat ze nu op dit niveau kunnen presteren