Tom Dumoulin: “Moet iets geks gebeuren wil ik de Giro nog winnen”
foto: Sirotti (archief)
zondag 20 mei 2018 om 18:14

Tom Dumoulin: “Moet iets geks gebeuren wil ik de Giro nog winnen”

Voor Tom Dumoulin is de kans kleiner aan het worden dat hij zijn titel in de Giro d’Italia gaat prolongeren. Dat oordeel velt de kopman van Sunweb zelf na afloop van de vijftiende etappe naar Sappada, waarin hij bijna vijftig seconden verloor op rozetruidrager Simon Yates. “De Giro winnen… Dan moet er iets heel geks gebeuren, wil dat lukken”, zegt Dumoulin tegen de NOS.

‘Door het gekloot van die anderen verlies ik veel meer’
“Ik ben helemaal naar de klote, eerst de rustdag”, waren de eerste woorden van de Limburger, die met Thibaut Pinot, Domenico Pozzovio, Richard Carapaz en Miguel Ángel López moest achtervolgen op Yates. “Ik ben zó diep moeten gaan op de klim waar Yates aanviel, om bij die vier man te blijven. Uiteindelijk maakt het toch niets uit, want die zaten alleen maar te kloten. Als ik meteen alleen was gaan rijden, dan had ik minder verloren op Yates. Door het gekloot van die andere vier verlies ik veel meer. Ik heb echt alles goed gedaan vandaag. Yates is gewoon veel te sterk.”

Thibaut Pinot heeft nog meegewerkt en Pozzovivo nog een paar laffe beurten. Ik snap ze ook wel. Dat is wielrennen en dat maakt het heel mooi. Als het zo gaat, dan moet ik mijn tactiek aanpassen en dat heb ik denk ik heel goed gedaan”, blikt Dumoulin terug. Hij werd op de laatste oplopende meters richting de finish zelfs nog gelost. “Gelukkig kon ik er nog bij komen en nog bijna de sprint winnen.” De Sunweb-kopman werd uiteindelijk derde in de rituitslag.

‘Aanval Yates was echt niet normaal’
Op Simon Yates staat voorlopig geen maat, ziet ook Dumoulin. “Hij schoot er zo hard van weg, dat was echt niet normaal. Ik heb niet eens een fractie gedacht om hem te volgen. De Giro winnen… Dan moet er iets heel geks gebeuren, wil dat lukken. Maar ik ga blijven vechten, dat heb ik vandaag ook gedaan en dan zien we in Rome wel”, aldus Dumoulin.

[poll id=”801″]

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
114 Reacties
1 3 4 5
21-05-2018 08:35
Die verdachtmakingen begrijp ik, maar waarom Dumoulin dan zogezegd de vaandeldrager van het schone wielrennen zou moeten zijn, dat begrijp ik helemaal niet. Dumoulin weegt heel wat zakken bloem meer dan al zijn collega's in de top 10 en toch verliest hij amper tijd op die sprinkhanen (hij wint zelfs tijd op de meesten). Je kan je gal hier toch niet eindeloos blijven spuwen zonder als Nederlander ook eens aan introspectie te doen? Dumoulin doet inderdaad enorm denken aan Indurain, maar gezien het tijdperk waarin deze man koerste en zijn land van herkomst lijkt me dat allerminst een argument in zijn voordeel.
21-05-2018 08:54
Start de top-10 morgen om de 2 of om de 3 minuten?

Lijkt regenachtig te worden morgen rond Rovereto. Benieuwd of dat nog invloed gaat hebben op de uitslag.
21-05-2018 09:07
@Boomcie omdat Dumoulin ook de menselijke maat laat zien. Vorig jaar al, dit jaar weer. Het is ook iemand die bergop gewoon zijn mindere momenten heeft. Dat hebben meerdere renners. Pinot bijvoorbeeld ook. Leek op Gran sasso heel sterk, maar op de Zoncolan heeft hij een slechte dag.
21-05-2018 09:11
We wisten het eigenlijk al van tevoren. Geen ideaal parcours voor Tom.
Teveel aankomsten bergop en te weinig tijdritkilometers.
Yates gaat in deze vorm niet veel tijd verliezen.
Ben heel benieuwd hoe de plaatsen 3 tm 15 het dinsdag doen. De strijd om plek 3 ligt nog volledig open.
21-05-2018 09:22
Eerst maar eens de tijdrit afwachten en dan nog eens zien hoe Yates in de derde week is. Je kunt overigens zeggen wat je wilt over Yates maar hij is wel de enige die een manier heeft gevonden om het Dumoulin moeilijk te maken.
21-05-2018 09:29
Er kan inderdaad nog heel wat gebeuren.
21-05-2018 10:11
@Sporza.be
Inderdaad te lastig parcours voor Tom, hij heeft minstens 2 lange tijdritten nodig en 2 bergjes minder. In de tijd van Indurain zou ie de TDF 5x winnen.
21-05-2018 10:20
Boomcie +1

Frits des Jeux -5
Dat is echt een bullshit opmerking en alleen vanuit een roze bril bekeken. Het is veel verdachter hoe Dumoulin al die steile beklimmingen met de besten omhoog knalt en zelfs terug komt (15 sec goed maakt) nadat hij volledig opgebrand lijkt te zijn.

Ik verdenk zelf niemand totdat iemand positief test en kijk dan ook op die manier met plezier naar alle renners.
Velen hier nagelen renners aan de schandpaal zonder enig bewijs en verklaren de Nederlanders volledig schoon. Nederland zou dus eigenlijk op alle blakken moeten regeren in het wielrennen, omdat iedereen die boven hen staat middelen gebruikt. Ben benieuwd hoeveel renners er doping hebben gebruikt als Dumoulin er helemaal doorheen zakt
Je kunt ook gewoon accepteren dat er dit jaar tot op heden eentje gewoon veel beter is.
21-05-2018 10:31
Zware renners die goed omhoog gaan, vind ik niet zo bizar. Renners die bergop steeds terugkeren omdat ze hun eigen tempo blijven rijden, ook niet. Tijdrijders die afvallen om beter omhoog te gaan en zelfs niet 1 procentje inboeten op hun tijdrit, dat vind ik vreemder. Het is te zeggen, er waren er nog die dat konden, maar die zijn niet meteen onbesproken.
21-05-2018 11:02
@Bazzz Dan heb je niet goed gekeken. Hij is nooit compleet stilgevallen en gebeurt vaak genoeg dat renners zich herpakken en op eigen tempo terug kunnen knokken.
21-05-2018 11:23
Dat heb ik wel, hij werd behoorlijk gelost.
Maar ik verdenk hem ook nergens van, maar irriteer me aan mensen die iedereen verdenken zonder aanleiding, puur omdat ze beter zijn dan Dumoulin
21-05-2018 11:26
Wat betreft de verdachtmakingen... Tom is de beste niet klimmer en staat 2e boven alle " klimmers" dus hij doet het gewoon goed.. is dit dan verdacht? of maakt dat niet uit..
De overige concurrentie zijn geen toppers en de toppers die er wel zijn geven niet thuis. dus zo hemelschokkend is het allemaal niet mensen!

Wat mij wel tegenvalt is dat SKY geen plan B heeft. Men heeft 3 a 4 man die top 10 kunnen rijden en ze hebben er op het moment 0 in de top 10 staan. dit valt mij pas op en daarmee ook tegen.
21-05-2018 11:46
Waarom komen die professoren van 'Het geheim van het wielrennen' met hun hogere wiskunde en fysiologie niet even het naadje van de kous uitleggen hier ? Die kunnen alles verklaren waar we naar kijken.
Deskundige analyse en ongezouten beargumenteerde gevolgtrekkingen is wat een koers vandaag de dag nodig heeft. Volgers zoals hier nemen toch niets van elkaar aan.

@Wf Redactie: idee die heren eens uit te nodigen voor een -bijzonder goed voorbereid- vragenuurtje ?
21-05-2018 12:15
Een parcours dat bepaald niet op maat is gemaakt voor Tom Dumoulin want veel, extreem veel aankomsten bergop (dat kan hij aan maar net wat minder dan Yates, zo bleek wel) en weinig, extreem weinig tijdrit kilometers.

Toch staat TD op plaats 2 in het klassement (we hebben nog maar 1 korte tijdrit gehad) en is de Giro voor TD nog niet helemaal gelopen als het gaat om de winst.

TD is een relatief grote en zware kerel, trapt dus absoluut gezien ook hogere wattages dan Yates. Dat moet ook om bergop in de buurt van Yates te komen waar het gaat om W/kg, daar zijn de verschillen niet zo groot, al kan Yates en daar speelt gewicht ook een rol wat makkelijker versnellen, zo bleek ook.

Grote vraag is nu hoeveel gaat TD terugwinnen in de tijdrit, dan kun je en dat is al gedaan naar resultaten uit het verleden kijken (maar ja dat zegt niet alles) maar ook naar de tijdrit in Jeruzalem.
Je kunt ook een schatting maken gebaseerd op verschil in het vermogen dat men gemiddeld in de tijdrit zal trappen en dan wetende hoe snelheid en vermogen samenhangen een afschatting maken.

Maar das allemaal theorie, we weten niet zeker wat TD gaat trappen, 420W of 440W? Wat ook een rol speelt is frontaal oppervlak dus hoe aerodynamisch je op een fiets zit, das een lastige maar wel heel belangrijke.
Maak ik dan toch het sommetje gebaseerd op redelijke aannames (luchtweerstand is dominant en rolweerstand en interne aandrijfverliezen minder relevant) dan kom ik op een verschil van iets van 3 sec/km uit met natuurlijk een bepaalde onzekerheid. Dat matcht ook goed met resultaten uit het verleden.

Wat zegt dat? In theorie als alles meezit zou TD 1m45sec goed moeten kunnen maken, maar de dagvorm etc. zit hier dan niet in.
Zit het mee voor Yates praten we eerder over 1m15sec, zit het mee voor TD praten we eerder over 2m15sec.

Kortom zit alles mee dan kan TD redelijk wat van zijn achterstand goed maken, dan is de vraag hoe sterk Yates en Dumoulin de derde week zijn.
Als Yates niet terugvalt maar dat weten we niet, zal TD nog wat meer marge nodig hebben gelet op wat nog komt, dan moet ie > 3 minuten gaan terugpakken, dat zie ik niet zo snel gebeuren.
1 3 4 5

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine