Tom Dumoulin keihard voor Fabio Jakobsen: “Totaal geen profwaardig niveau momenteel”
foto: Fotopersburo Cor Vos
woensdag 3 juni 2026 om 15:26

Tom Dumoulin keihard voor Fabio Jakobsen: “Totaal geen profwaardig niveau momenteel”

Fabio Jakobsen maakt de laatste tijd een verre van goede indruk. Vorige week volgde het voorlopige dieptepunt, toen hij in de Boucles de la Mayenne buiten tijd werd gereden. Dat viel ook Tom Dumoulin op. De oud-renners is in de NOS Wielerpodcast ‘keihard’ voor Jakobsen.

“Hij komt echt niet meer vooruit. Eigenlijk het hele jaar al, maar vorig jaar trouwens ook niet. Toen leek er nog een oorzaak te zijn”, doelt Dumoulin op een bekkenslagaderblessure in beide benen, waar Jakobsen vorig jaar voor onder het mes ging. “Hij is geopereerd en nu lijkt er niets meer in de weg te zitten om zijn oude niveau te halen. Hij haalt het verre van niet.”

Dumoulin stelt dat Jakobsen alleen in naam nog een WorldTour-renner is, niet qua prestaties. “Sterker, als hij op lager niveau zou koersen, bij de elite-amateurs, komt hij waarschijnlijk nog niet aan sprinten toe met dit niveau. Dat is echt triest. Ik mag hem graag en kijk graag naar hem als sprinter. Ik ken hem niet zo goed, maar volgens mij is hij een lieve jongen. Als hij prof wil blijven, gun ik het hem van harte.”

Als analist moet Dumoulin naar eigen zeggen echter ‘keihard’ zijn. “Hij heeft totaal geen profwaardig niveau op dit moment. Misschien heeft hij een virus, maar op dit moment zou geen ploeg hem meer aannemen, omdat hij het niveau niet aankan.”

Bestel de Zomergids
Tour de France Poster
30 Reacties
03-06-2026 15:40
Tom Dumoulin eerlijk over Fabio Jakobsen: “Totaal geen profwaardig niveau momenteel”
    03-06-2026 16:07
    Tom Dumoulin zeg wat iedereen denkt over Jakobsen: “Totaal geen profwaardig niveau momenteel”.

    Overigens wel sneu. Had wellicht de eer aan zichzelf moeten houden na afgelopen seizoen.
    03-06-2026 16:50
    Fabio Jakobsen eerlijk over Tom Dumoulin: “Totaal geen profwaardig niveau momenteel”
03-06-2026 15:47
Zo'n OTL is vrij extreem, daar zal wel iets meer achterzitten dan alleen slecht niveau. Kan je gaan ebben over de conclusie van Dumoulin, maar kut met peren is het dit jaar wel weer voor Fabio.
03-06-2026 16:15
Precies! Stop ermee man! Je blessures zijn voorbij dus je hebt geen enkel excuus meer, ga met pensioen ipv nu nog jaren weg te rotten nu ben je nog iemand die de boeken in zal gaan als 1 van nederlands grootste topsprinters over een paar jaar ben je die gast die geen koers meer kon uitrijden! Ik vind het ook behoorlijk egoistisch Picnic heeft als amper geld ga gewoon weg en maak wat budget en een plekje vrij voor een jonge neerlandse renner die wel potentie heeft!
    03-06-2026 21:47
    Wat een onzin, gewoon dat geld opstrijken natuurlijk. Zal de rest van zijn leven dit nergens meer gaan verdienen. Naïef om te denken dat iemand zomaar even z’n contract inlevert.
    03-06-2026 23:14
    Het was van Picnic erg dom om Jakobsen te halen toen iedereen al kon zien dat hij snel minder werd, zeker voor het contract wat hij waarschijnlijk heeft.
    Dat hoeft de renner niet op te lossen voor de ploeg. Het is sneu om te zien wat er daar allemaal niet goed gaat.

    Ik vraag me af hoe de waarde van het totale contract van Jakobsen zich verhoudt tot de som die ze voor Onley kregen.
    04-06-2026 10:58
    Of je staat veel dichter bij Jakobsen, Woutomaat, waardoor je goed zicht hebt op zijn fysiek, excuses, herstel en aldiedingen, of je reactie is best respectloos.

    Deze man heeft halfdood in de hekken gehangen, ik vind het al wonderlijk dat hij blijft strijden en vechten. Niet alleen vóór in het peloton is het het aanzien waard, soms is de strijd in de achterhoede minstens zo indrukwekkend.
03-06-2026 16:19
Eerlijk, hard, maar je gunt hem zoveel meer.
03-06-2026 16:27
Het is gewoon de waarheid. Hoe sneu ook. Denk dat er meer in het koppie omgaat dan Fabio wil toegeven
03-06-2026 16:40
Ik blijf het vooral bijzonder vinden hoe erg het aanmodderen is. Het niveau is nooit goed geweest bij de ploeg. Waarbij er telkens verschillende oorzaken en oplossingen voorbij komen, maar het desondanks steeds verder achteruit gaat. Maar je kunt mij niet wijsmaken dat op training alle waardes van wereldniveau zijn, en je vervolgens in de wedstrijden om onbekende redenen steeds zo door het ijs zakt. Steeds opnieuw opstellen creëert de bizarre situatie waarin alles steeds opnieuw mislukt. Dat moet je als ploeg of renner toch niet willen? De steeds terugkerende comeback. Alsof het een of andere slechte film is met 8 sequels.
    03-06-2026 17:54
    Eens.

    In trainingen moet je dit zien aankomen en dus laat je hem beter buiten competitie, als het risico buiten tijd gereden worden of standaard afstappen is.
03-06-2026 16:53
Het is eigenlijk het bekende verhaal. Sprinter gaat weg bij Quick-Step en wint quasi niks meer. 1 ritje in Turkije op 3 seizoenen…

Jammer voor Fabio, die iedereen het wel gunt na zijn zware crash en verwondingen.
    03-06-2026 17:10
    Van ‘niks winnen’ maar ‘niks finishen’ is wel een heel grote stap achteruit….
    Vraag me toch af hoe dat kan.
    03-06-2026 17:26
    Tom kent het antwoord, in je hoofd ben je eigenlijk al gestopt maar toch ga je door. Bij Fabio lijkt naast het fysieke, (lang niet iedereen keert sterk terug na dit type operatie) ook het mentaal niet meer te kunnen opbrengen.
03-06-2026 17:24
Het verschil tussen de periode -eind januari en eind februari- en vanaf maart, is abnormaal (dit gaat over zijn rijden, niet over de uitslagen). Er lijkt mentaal of fysiek iets geknapt te zijn na UAE Tour. Momenteel is het niveau inderdaad niet profwaardig, wat de oorzaak ook is.
    03-06-2026 17:50
    Een 15e plek in de Camel Cup als beste resultaat, dat is heel ver onder maat voor zo'n ontzettende rappe sprinter.
03-06-2026 18:11
Jakobsen was voor alle blessures en ongemakken al een renner die niet overhad qua inhoud en een van de slechtste klimmers en tijdrijders van het peloton was.

Als er dan ook maar een beetje aerobe capaciteit verloren gaat, blijft er gewoon niks over omdat iemand hebt die alleen kan sprinten en de sprint nooit haalt.
03-06-2026 18:12
Het begint meelijwekkend te worden, zo jammer.
03-06-2026 18:16
“Hij is geopereerd en nu lijkt er niets meer in de weg te zitten om zijn oude niveau te halen."

Dumoulin doet hier net alsof Jakobsen terugkomt van een sleutelbeentje. Het is toch algemeen bekend dat het na zo'n operatie vaak moeilijk is om weer op niveau te komen? Er zijn best wat voorbeelden te noemen van renners voor wie het niet (meteen) lukte. Ik vind Dumoulin's harde stellingname hierin een beetje dommig overkomen eerlijk gezegd. En aangezien hij zelf al aangeeft Jakobsen niet zo goed te kennen, betwijfel ik of Dumoulin hierin andere/betere informatie heeft dan wij.
03-06-2026 19:19
Tom Dumoulin is niet keihard voor Fabio Jakobsen, hij zegt gewoon wat iedereen ziet en denkt. Iedereen, inclusief Fabio Jakobsen: die weet zelf echt wel dat wat hij nu laat zien totaal niet profwaardig is.
Alleen vind ik het een beetje heel erg kort door de bocht om nu te roepen dat hij geen excuus meer heeft omdat hij geopereerd is. Ten eerste is het een hele zware operatie en ten tweede zeker geen operatie met 100% kans op succes. Er zijn genoeg renners die hun oude niveau niet meer halen na zo'n blessure/operatie. En is er afgelopen winter niet een veldrijder gestopt vanwege dit euvel?
03-06-2026 20:49
Lekker Tom, iemand er ff nog verder induwen, iets benoemen wat iedereen al ziet. Ga liever je zadel ff een mm hoger zetten.
    04-06-2026 10:44
    Tja Wielerflits pikt een klein stukje uit een podcast om er een knallende kop mee te maken voor zoveel mogelijk clicks ligt niet aan Tom dit.
    04-06-2026 13:56
    Inderdaad, heb vandaag de podcast geluisterd en Dumoulin doet zijn best om met veel extra woorden de harde conclusie te verbloemen.
    Hij geeft aan dat hij veel sympathie heeft voor Jakobsen maar dat als hij in zijn rol als analist van de NOS wordt gevraagd naar het presteren van Jakoben hij helaas moet concluderen dat zijn huidige niveau niet WorldTour-waardig is.
03-06-2026 21:37
Als quick step je laat gaan als sprinter dan weet je eigenlijk al dat het over is. Maar slim van Fabio dat hij nog even casht.
04-06-2026 10:31
Bedankt Tom voor deze geweldige analyse. Dat was Fabio, Picnic en niemand op de wereld nog opgevallen. Deze opvallende analyse zal Picnic, na al 1,5 jaar hard werken, zeker verder helpen om Fabio weer aan het sprinten te krijgen.
Ik dacht dat wieleranalisten er waren om oud-collega’s de grond in te boren. Gelukkig bewijs je met deze diepzinnige, gedetailleerde analyse het tegendeel.
    04-06-2026 14:17
    Het is een fragment uit een podcast waar Tom Dumoulin fungeert als analist. Er werd gesproken over het presteren van de Nederlandse sprinters en toen werd ook Jakobsen benoemd. En daar komt ook nog bij dat Dumoulin deze harde conclusie inleidde in met een hoop verzachtende woorden.

    Wat moet Dumoulin dan zeggen? Geen commentaar? Jakobsen doet het geweldig? Klopt dat Jakobsen vorige week in een Franse etappekoers buiten tijd is gereden, maar ondanks dat hier op dit moment totaal geen aanleiding voor is heb ik nog steeds alle vertrouwen in hem?

    Als je dan op iemand wilt foeteren zou ik dat eerder doen op Wielerflits: Bedankt wielerflits dat jullie deze ene zin uit zijn context hebben gerukt om te gebruiken als kop van een nieuwsartikel op jullie website. Bedankt dat jullie hiermee zowel Jakobsen de grond in boren als Dumoulin in diskrediet brengen.
    04-06-2026 14:51
    @ Snoep
    Goed punt. Ik ken de podcast niet.
04-06-2026 15:03
Ze doen net alsof hij een Kenny van Hummel is.
    04-06-2026 16:23
    Gezien het huidige niveau van Jakobsen is dat een belediging voor Kenny.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.