Tom Dumoulin: “Ik wist dat ik iets moest verzinnen”

zondag 17 maart 2019 om 18:55

Tom Dumoulin - foto: Cor Vos

Tom Dumoulin beëindigde vandaag de koninginnenrit van Tirreno-Adriatico met een vierde plek. Achter ritwinnaar Fuglsang en de tenoren Roglic en Yates was de kopman van Team Sunweb weggesprongen uit een achtervolgende groep. Na afloop legde hij uit waarom hij ervoor koos om in de slotfase aan te vallen.


“Ik moest iets proberen tegen de puncheurs in de groep en wist dat ik een andere tactiek moest verzinnen”, keek hij terug op de site van zijn ploeg. “Ik kan goed afdalen en tijdrijden, dus ik heb besloten om dit te combineren. Ik kon samen met Sam (Oomen, red.) een gaatje creëren. Hij was erg sterk en heeft uitstekend gewerkt. Vanaf daar was het net een tijdrit, maar ik verloor enkel tijd. De top drie is hier erg sterk. Voor nu is dat prima, maar ik wil altijd meer. Ik hoop de afsluitende tijdrit te kunnen winnen.”

Dumoulin moest uiteindelijk 1:39 toegeven op ritwinnaar Fuglsang. In het algemeen klassement staat hij met nog twee dagen vierde, op 1:55 van leider Yates. “Ik denk niet dat een podiumplek nog mogelijk is. Maar in het verleden is het mij nooit gelukt om in deze periode te winnen.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

vlek 17 maart 2019 om 19:10

Hij rijdt wat mij betreft een prima ronde. Misschien nog niet top, maar goed genoeg om straks weer met vertrouwen naar de Giro te trekken.

Dat wijzen naar het verleden in deze weken vind ik alleen niet zo sterk. Dat kan natuurlijk een keer aangestipt worden, maar het komt nu al een hele week voorbij (vooral via de Telegraaf). Ik vind het voor een renner van zijn niveau (absolute wereldtop) niet echt een belangrijk argument.

Vlinder 17 maart 2019 om 19:55

Maar beste Vlek, het kan toch heel goed zijn dat journalisten er steeds naar vragen? Dan zal hij ze toch moeten beantwoorden. Je kunt dat niet uit de interviews afleiden aangezien de vragen eruit geknipt of niet opgeschreven worden. Bovendien blijkt uit reacties op andere topics dat veel lezers dat niet hebben begrepen en sommige maar weinig vertrouwen in hem hebben basis van zijn huidige vorm…

xistnc 17 maart 2019 om 20:07

Zowel bij de Telegraaf als bij het AD heb ik de fanjourno’s inderdaad vragen in die richting zien en horen stellen.

xistnc 17 maart 2019 om 19:20

In eerste instantie wilde hij op Reichenbach wachten, maar besloot toch maar om daar vanaf te zien.

Kelder is de Man 17 maart 2019 om 22:31

Of je zegt gewoon niets..

Stenalic 17 maart 2019 om 22:45

Prima inbreng idd…

Jean Dumas 17 maart 2019 om 19:33

Het is een beetje half-half bij Tom de laatste tijd. Altijd strijd en wil om te winnen, maar weten dat het nog niet genoeg is. Hij moet beter focussen, de concurrentie in de Giro is sowieso veel breder dan vorig jaar.

kielabokki 17 maart 2019 om 19:40

Wat would Schippie do?

Vincent Lacressonniere 17 maart 2019 om 20:34

Gewoon dingetje hier en dingetje daar, en als a niet werkt gewoon c proberen en dan weet je dat het b is. Is allemaal niet zo moeilijk.

reusjen 17 maart 2019 om 20:43

Eh, roeien lijkt me.

xistnc 17 maart 2019 om 20:49

Oh, dié Schippie!

Nog niet op een multi-account kunnen betrappen. Wel een paar keer een vermoeden gehad, maar meer niet.

Dolledriesoldebroek 17 maart 2019 om 20:32

Het gehele sunweb kwakkelt nog een beetje door het seizoen heen, alleen oomen lijkt al scherp te staan

VerstandOpNul 17 maart 2019 om 21:00

Als tijdrijder met een enorm constant vermogen de beklimmingen aangaan, dat deed hij heel mooi in de Giro 2 jaar geleden.. Ik hoop dat dat er dit jaar ook weer uitkomt..

tdfan 17 maart 2019 om 22:13

Tom is gewoon prima de winter uitgekomen maar zit nog een aardig stukje van zijn topniveau. Niks mis mee in deze fase van het seizoen. Tijdrit pakken zou wel lekker zijn voor de moraal.

Kelder is de Man 17 maart 2019 om 22:35

Precies dit!

HennieK 18 maart 2019 om 07:48

Hopelijk sluit hij af met een rijdritoverwinning. Maar het lijkt me dat Roglic op dit moment toch nog net iets sterker zal zijn.

Sonsbach Allstars 18 maart 2019 om 07:53

Van de grote ronde podium kandidaten lijkt iedereen welhaast in vorm te zijn. Uitzonderingen Froome, Thomas, Dumoulin, Kelderman, Kruiswijk,…?
‘Vroeger’ was toch alleen Valverde in vorm in deze fase?

assen 18 maart 2019 om 08:02

Van Froome weten we niets, en Dumoulin is echt wel goed in vorm. Pinot, Nibali, Thomas… Dumoulin rijdt ze nu allemaal naar huis.

Kruiswijk is toch ook beter dan in andere jaren, rond deze tijd?

52voor11achter 18 maart 2019 om 08:05

Tom wint gewoon de Giro en Sam de Tour.

Omhoog73 18 maart 2019 om 13:29

en Laurens ten Dam de Vuelta