Tom Dumoulin: “Ik hoef niet per se alleen aan te komen”
zondag 29 juni 2014 om 12:20

Tom Dumoulin: “Ik hoef niet per se alleen aan te komen”

Afgelopen woensdag werd Tom Dumoulin in Zaltbommel Nederlands kampioen tijdrijden. Daarnaast werd hij vorige week vijfde in de zware Ronde van Zwitserland. De Giant-Shimano-renner rijdt in Ootmarsum dan ook rond met veel vertrouwen in zijn achterzak. “Over de vorm twijfel ik niet”, klinkt hij vastberaden vlak voor de start van het Nederlands kampioenschap op de weg.

“Het wordt sowieso een hele lastige koers”, gaat hij verder voor de microfoon van WielerFlits. “We krijgen een tactisch steekspel, waardoor er heel veel verrassingen uit de hoek kunnen komen. Het is allerminst zeker dat de zogenaamde favorieten elkaar gaan bestrijden. Ik denk dat zo’n scenario een paar jaar terug ook al heel anders is uitgepakt. Zoiets kan zo maar weer gebeuren.”

Dumoulin zit boordevol vertrouwen en is niet bang om het op een sprint aan te laten komen. “Of ik alleen moet aankomen? Nee, niet per se. Ik denk dat ik wel een redelijke sprint heb. Ik durf wel met een aantal mannen naar de streep. Maar ik ga bijvoorbeeld niet met een Lars Boom naar de meet. Als wij met z’n tweeën op kop komen, ga ik niet met hem doorrijden. En zo zijn er nog een paar.”

De meningen over de zwaarte van de omloop in Ootmarsum zijn verdeeld. Dumoulin is echter duidelijk: “De afgelopen keren dat het NK hier is verreden, bleek het toch een hele lastige koers te zijn. Je zag het ook bij de beloften en bij de dames, waar het veld toch goed uit elkaar was geslagen. Wat mij betreft is het dus lastig genoeg voor een mooi NK.”

En wie staat er dan volgens de 23-jarige Limburger op het hoogste treetje aan het einde van de middag? “Dat is een goede. Dan ga ik toch voor Tom Dumoulin”, sluit hij lachend af.

Lees ook:
Robert Gesink: “Ik ben er klaar voor”
Wilco Kelderman: “Belkin staat er met een grote en sterke ploeg”
Lars Boom: “We hebben vandaag vijftien kopmannen”
Hennie Kuiper: “Er gaat geweldig gestreden worden om de titel”

RIDE Magazine