Tom Dumoulin: “Hoog niveau in de Tour maakt me enorm trots”

zaterdag 29 december 2018 om 12:17
Tom Dumoulin: “Hoog niveau in de Tour maakt me enorm trots”

foto: Sirotti

Tom Dumoulin kijkt met trots terug op afgelopen seizoen, en met name zijn tweede plaats in de Tour de France leidt tot veel tevredenheid. De 28-jarige klassementsrenner had toen al zijn tweede plek in de Giro d’Italia op zak en zou later in het seizoen dezelfde plek bekleden tijdens het WK tijdrijden. In de wegwedstrijd werd hij vervolgens vierde. “Toch las ik geregeld dat het een jaar van net niet was. Zo voelt het voor mij echter he-le-maal niet”, zegt hij in De Telegraaf.


“In 2017 viel het natuurlijk allemaal wel mijn kant op”, zegt Dumoulin, die dat jaar de Giro wón en ook de BinckBank Tour en het WK tijdrijden op zijn naam zette. Met Sunweb won hij daarnaast het WK ploegentijdrit. “Het afgelopen seizoen zette ik eerlijke resultaten neer. Mijn klasseringen waren een reëel beeld van de verhoudingen: tweede beste in de Giro, tweede beste in de Tour en tweede beste op het WK tijdrijden. Het is jammer dat er steeds eentje net beter was.”

Meest opzienbarend
De tweede plaats in de Tour vindt hij zelf het meest opzienbarend; na drie weken koers moest hij op het eindpodium alleen Geraint Thomas voor zich dulden en daarmee werd hij de eerste Nederlander in de top-3 van de Tour in 28 jaar. De laatste keer dat een Nederlander op het podium van de Tour stond, was in 1990. Toen werd Erik Breukink derde. Voor Dumoulin volgde de tweede plek in de Tour na een tweede plaats in de Giro.

“Na zo’n zware Giro verwachtte ik dat überhaupt niet meer. Het is geen sinecure om twee keer 3,5 week gefocust te zijn, elke dag af te zien, iedere rit geen steekje te laten vallen. Dat is zowel fysiek als mentaal enorm zwaar. Dat ik dit jaar in de Tour misschien nog een hoger niveau haalde dan in de Giro, maakt me enorm trots. Hoewel mijn waardes zeggen dat ik in de Giro frisser was, betekenen die wattages niet alles. Ik ben voorzichtig om daar veel conclusies uit te trekken.”

‘Bergop een stuk beter’
Dumoulin denkt dat hij vooral in de Alpenritten aantoonde dat hij bergop een stuk beter is. “Vooral de lange, zware bergritten met meer dan 5000 hoogtemeters vielen me in het verleden zwaar. Op dat terrein ben ik nu niet minder meer dan in de explosieve bergritten. Ik heb de fysieke inhoud gekregen om bergop met de besten mee te kunnen. Hoe dat komt? Een jaartje ouder en sterker. Daarbij legde ik me met een andere trainingsaanpak ook meer toe op het klimmen.”

Dit artikel delen:

12 Reacties

nolvh 29 december 2018 om 13:12

Als je weet dat je fysiek een bepaald niveau aan kan, wordt het mentaal ook makkelijker.

$kedel 29 december 2018 om 14:24

Toch is hij mentaal nog niet klaar voor zijn volgende krachtmeting met Froome helaas.

Kwibus 29 december 2018 om 18:24

Skedel blablabla. Hij maakt de juiste keuze, als de parcoursen waren omgedraaid reed hij de tour. Keuze is niet gebaseerd op sky of froome.

Dumoulin pakt zn winst in tijdritten, niet in de bergen.

achterhoeker 29 december 2018 om 13:44

Zal moeilijk worden om dat nog te overtreffen…Sunweb zal nog meer aan de bak moeten qua professionalisering

$kedel 29 december 2018 om 14:23

Zeker zolang hij de confontatie met Froome uit de weg blijft gaan

oscarito1908 29 december 2018 om 15:29

Inderdaad Froome reed dit jaar geen Giro en tour.

Tour 29 december 2018 om 15:14

Kan me voorstellen dat hij tevreden is, niet alleen prima uitslagen, maar ook echt gestreden. En veel mensen laten genieten.
Top gozer.

bartje 29 december 2018 om 16:08

‘Gewoon’ een unieke renner die wat mij betreft al bij de allerbeste (ronde) renners aller tijden van Nederland behoort. Etappe winnaar in alle grote rondes, ere en podium plaatsen in alle grote ronden, winnaar van de Giro. Fenomenale tijdrit. Wereldkampioen.

Terechte trots en in feite is het zo dat wanneer hij nog meer gaat winnen hem dat alleen een nog grotere statuur bezorgt. Uhm en dat zit er nog wel in zeg maar, gezien zijn leeftijd…..

Romāns Vainšteins 29 december 2018 om 16:40

Zeker wanneer je bedenkt hoeveel mondialer de sport geworden is.

Wel blijft zijn keuze voor de giro bijzonder voor mij, ik had zeker nu 3 jaar op rij verwacht waarbij het onomstreden doel geel zou zijn. Waarschijnlijk is het SKY bolwerk toch te overweldigend en onverslaanbaar, zeker nu Thomas als stand-in ook blijkt te kunnen winnen.

Arry1337 30 december 2018 om 12:09

Ik denk dat Tom (en de omkadering bij Sunweb) gewoon mee gaan met de tijd, waarbij de Giro zichzelf naast de Tour zet. Het romantische wat de Tour vroeger bezat is allang geen USP meer, daar waar de Giro aan belang wint en zich blijft doorontwikkelen staat de Tour stil en focust het zich op de sporadische supporter. De Tour is al een tijdje niet meer de enige belangrijke wedstrijd op de kalender, alleen realiseren een hoop mensen zich dat nog niet…

Jungle Man 29 december 2018 om 18:23

Dumoulin is uitzonderlijk goede renner. Team sunweb vind ik echter helaas in de breedte wat mager;m.

Joachim Agostinho 29 december 2018 om 22:50

Afwachten wat het nieuwe seizoen brengt, maar e.e.a heeft natuurlijk ook te maken met de keuzes die ze maken. Jong talent vanuit de opleiding te over, maar die zullen niet direct scoren. In vergelijk met vorig jaar was het afgelopen seizoen heel mager.