Tom Dumoulin: “Heb Roglic nog altijd vaker verslagen dan hij mij”
foto: Cor Vos
zaterdag 4 mei 2019 om 08:45

Tom Dumoulin: “Heb Roglic nog altijd vaker verslagen dan hij mij”

Tom Dumoulin wacht dit jaar nog op zijn eerste overwinning. Vorig jaar boekte hij zijn eerste tijdens de openingstijdrit van de Giro d’Italia. De Italiaanse rittenkoers start volgende week, met oud-winnaar Dumoulin als een van de topfavorieten.

Terwijl concurrenten Primoz Roglic, Egan Bernal en Simon Yates dit voorjaar imponeerden, wacht Dumoulin nog op zijn eerste zege. “Ik was nog iets te zwaar in het voorjaar,” geeft hij toe in een interview met het AD. Dumoulin woog 71 kilo, terwijl onder de 70 het streven is. “In de Tour was ik 69 kilo. Voor een grote ronde moet ik tussen de 69 en 70 kilo zijn”, legt hij uit. “Verder heeft dit voorjaar mij niet geleerd dat ik aan een bepaald aspect heel erg moet werken. Mijn tijdrit was goed, bergop rijden was goed. Ik was voldoende explosief. Het moet gewoon overal net een stukje scherper.”

De Sloveen Roglic geldt deze Giro als een van zijn voornaamste concurrenten voor het roze. Dumoulin ziet de confrontatie met vertrouwen tegemoet. “Ik heb hem nog altijd vaker verslagen dan hij mij. Alleen dit jaar niet,” stelt hij.

‘Moeilijk kan ook’
Naast Roglic zijn er met onder meer Simon Yates en Bernal meer serieuze concurrenten voor het roze. “Het is een feit dat dit voorjaar heeft geleerd dat er meer kapers op de kust zijn. De concurrentie zal echt heel sterk zijn. Het heeft mij ook wel geleerd dat het heel moeilijk gaat worden. Maar Laurens ten Dam zegt altijd: ‘Moeilijk kan ook’.”

Dumoulin staat te boek als een getalenteerd ronderenner, al is hij van mening dat dit niet enkel fysiologisch is. “Eigenlijk is het winnen van een koers of een grote ronde gewoon een grote puzzel waar heel veel bij komt kijken. Voeding, voorbereiding, training, rusten, weet ik veel wat nog meer. En ik ben verdorie heel goed in het oplossen van die puzzel”, stelt hij.

Hij is van mening dat de grote rondes iets heroïsch hebben. “Elke dag lange ritten, de vermoeidheid. Echt een uitputtingsslag, een avontuur. Dat vind je nergens anders dan in het wielrennen, in geen enkele andere sport. Daarom ben ik ook geen voorstander van het inkorten van grote rondes. Juist dit is onze heilige graal, die we moeten koesteren. Dat wij die grote rondes hebben, is het mythische.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
51 Reacties
04-05-2019 08:50
[i]edit wf: bedankt, aangepast[/i]
04-05-2019 09:20
Het lijkt wel echt tussen die vier te gaan he? Verder geen outsiders die in aanmerking komen? Doet Bardet mee?
    04-05-2019 09:36
    Nibali, Lopez, Landa toch echt wel kanshebbers.
    04-05-2019 09:57
    En vergeet Carapaz niet
04-05-2019 09:28
deze week lees ik Colin O'Brien's The Beautiful Race.

Go Tom (de enige voor ik wie ik zou juichen, voor de anderen een respectvol klapje bij winst en AK)
04-05-2019 09:29
Maar Roglic heeft nog altijd meer rondjes gewonnen dan jij Tommie. En is over het algemeen ook aanzienlijk minder grillig in presteren. *duikt weg*
    04-05-2019 09:34
    Shoot !! (jk)
    Als dit jaar zou blijken dat Tom voorbijgestreefd is door (usual suspects) anderen in opzicht grote rondes, zou hij er wat mij betreft goed aan doen te focussen op meer wattage en explosiviteit itt endurance en anorexia en verder lekker (meer comfort) scoren in weekrondes en klassiekers.

    Die Giro 2017 is voor de eeuwigheid, net als de 2e plaatsen 2018 (en wie weet wordt een ervan nog eens een nr 1 lol/JK)
    04-05-2019 10:11
    Qua vorm in grote rondes is Dumoulin volgens mij juist heel erg constant en altijd goed de laatste jaren. Dat is zeker geen garantie natuurlijk, maar op dat vlak is er tot nu toe niks aan de hand geweest.
    04-05-2019 10:47
    De Vuelta in 2015 is ook voor de eeuwigheid, wat mij betreft.

    Verder: Je ziet toch dat mensen die consistent goed presteerden in grote rondes, dat voor langere tijd blijven doen. Contador, Froome, en in iets mindere mate Nibali. Ik verwacht Dumoulin daarom toch gewoon weer op het podium, al is de tegenstand nog zo sterk.

    Verder zijn prestaties in kleine rondes niet automatisch een goede voorspeller voor prestaties in grote rondes. Denk aan Indurain, die slecht was in Kleine rondes zoals Dauphine; sterker nog, die ene keer dat ie die wedstrijd won, won ie de Tour die daarop volgde niet.
    04-05-2019 12:08
    @ikbenprocycling, explosiviteit kan dumoulin nooit ontwikkelen zoals de kleine 'pocket rocket' renners. Onmogelijk. Dumoulin zal het juist moeten hebben van de endurance en daar hangt een laag(maar '' gezond'') lichaams gewicht tegen over. Strakke klimmen rijden in een hoog wattage, iets wat sky/ineos ook doet. Ideaal voor dumoulin. Laatste 2 km schade beperken en keihard toeslaan in een tijdrit.
    Tom zou eigenlijk weg moeten bij sunweb, en naar ineos/sky moeten verhuizen. Dan wordt hij de grootste winnende ronde renner die er zal bestaan.
    04-05-2019 12:16
    @ assen in 95 won Indurain voor het eerst de Dauphiné en voor het laatst de Tour. En in 96 won hij voor de tweede en laatste keer de Dauphiné.
    04-05-2019 12:28
    @Eddy
    Heb het nagekeken, je hebt gelijk! Sorry. Mijn geheugen liet me in de steek, goed dat je me corrigeert.
    04-05-2019 14:28
    Ja, en als ze een kleine ronde zouden rijden dan was Roglic de terechte favoriet geweest. In het geval van grote rondes is het palmares van Dumouling echter aanzienlijk beter evenals het onderlinge resultaat, en aangezien de Giro een grote ronde is, is deze opmerking van Dumoulin dan ook relevant.

    *duikt weg*
    04-05-2019 14:29
    Je noemt nu voorbeelden van de grootste ronderenners van de laatste 12 jaar. Daar tegenover staan tal van renners die enkele keren een vergelijkbaar niveau als dumoulin hebben laten zien met iig meerdere podia en sommige ook 1x winst, maar toch in de loop van jaren helemaal niet zo stabiel presteren. Of iig niet jaren stabiel podium rijden of reden.
    Ik noem: Valverde, Rodriguez, Chavez, pinot, uran, aru. De lijst is nu al twee keer langer dan jouwe.
04-05-2019 09:55
Ik hoor zo weinig over Lopez en zijn super team Astana.. Die reed vorig jaar 2x podium in een grote ronde, krijgt steeds meer ervaring. Ik schaal hem misschien wel hoger in dan Roglic en Bernal voor een grote ronde.
    04-05-2019 10:15
    Lopez gaat minuten verliezen in de tijdritten, zal moeilijk worden om die bergop te compenseren.
    04-05-2019 10:25
    Zal inderdaad afhangen van de prestaties van Lopez tegen de klok, in de Giro totaal 58,5 km.
    04-05-2019 10:43
    Ik moet nog zien hoeveel hij werkelijk gaat verliezen in de tijdritten, maar een paar minuten (op roglic en Dumoulin) zal het wel worden. Hij zal agressief moeten koersen, als hij telkens wacht tot de slotklim verwacht ik niet dat hij veel tijd gaat pakken.
    04-05-2019 11:16
    Denk dat Lopez deze keer minder last heeft van de tijdritten. Ze zijn behoorlijk pittig dit jaar. Ook al is hij geen tijdrijder zal hij het verlies kunnen beperken is mijn verwachting. Kijk maar naar Simon Yates. Die staat er ook als het bergop gaat in tijdritten. En dat is toch ook geen tijdrijder.
    04-05-2019 13:15
    Lopez laat 't vaak ook liggen in klassiekerfinales in de eerste weken. Als er een aankomst op een heuvel ligt krijgt ie meestal wel seconden aan de broek. Hij behoort zeker tot de beste klimmers van het peloton, maar is mijns inziens nog niet compleet genoeg om ook echt een grote ronde te winnen.
    04-05-2019 14:34
    Lopez heeft op heuvelachtig terrein best aardige tijdritten laten zien. De vraag is dus is ie in vorm en zij roglic en dumoulin in wereldtop vorm?
    Verder denk ik dat zeker dumoulin wel weer minuten bij elkaar verliest op de slotklim. Afgelopen jaar verloor hij bijna elke keer wel 20sec en dat was van alleen een punch in laatste paar honderd meter. Een echt betere klimmer moet dan wel meer kunnen pakken.
    De vraag is volgens mij dan ook, is er iemand een echt betere klimmer dan dumoulin? Die seconden op de punchers pakt ie wel in de tijdrit terug
    04-05-2019 15:51
    Kan niet echts iets zinnigs zeggen over wie van de "grote vier" er het beste voor staat, maar ik zou er wel gewoon de "grote vijf" van maken want Lopez hoort er zeker bij. Helemaal omdat hij de sterkste ploeg heeft...
04-05-2019 10:15
En als Roglic hem dan toch versloeg, had hij gewoon voordeel van de motoren ofzo..
    04-05-2019 11:45
    Vind ik zo jammer aan Tom dit
    04-05-2019 14:35
    Ja en de gasten in zijn wiel wilde hem niet naar de overwinning rijden zoals mollema en jungles in 2017. Boehoe
04-05-2019 10:38
Helemaal eens met de laatste paar zinnen van Dumoulin. Het gaat een mooie Giro worden en het wordt interessant om te zien wie er op het eind nog fris is. Zoals Yates en andere er vorig jaar doorheen zakte bij de aanval van Froome, dat kan alleen na een zware ronde, en juist dat soort verhalen maken wielrennen zo mooi.
    04-05-2019 10:45
    Goed gezegd Tom. [i]Amore Infinito[/i]
04-05-2019 10:42
@ikbenprocycling, die verwijzing naar anorexia getuigt niet van respect voor degenen die daar aan en door lijden en trouwens ook niet voor Dumoulin.
    04-05-2019 13:21
    ok woordkeus kort door de bocht. Heus mijn respect ! (en daarnaast sympathie ed voor de 'zieken', aan wie ik bovenstaand in deze GT-context niet dacht).

    Na jouw vermanende reactie Paul, laat ook even voor de goede orde weten of het zo goed afdoende is voor jou.
    04-05-2019 20:38
    Dat dan weer niet he .. jammer.
04-05-2019 11:19
Ik verwacht ook dat het tussen Bernal, Yates, Roglic en Dumoulin gaat.
Veel kijken uit naar een duel Roglic/Dumoulin maar Bernal en Yates zijn denk ik heel gevaarlijk.
De tijdritten zijn deze keer met hun zwaarte zeker niet in hun nadeel.
    04-05-2019 14:38
    Yates lijkt me de te kloppen man na vorig jaar. Bernal moet ik nog zien of het geen gevalletje porte wordt, of mollema met een slechte derde week, of Landa of kruijswijk die vrijwel altijd na week 1 achter de feiten aanlopen. Of kelderman, of vele anderen die jong heel goed zijn maar niet doorgroeien
04-05-2019 11:29
Meer kapers op de kust kan ook een voordeel zijn. Ineos, Michelton, Tjv, Astana, Mobistar hebben allemaal een ongeveer evengrote kanshebber. Ze zullen elkaar vast in de gaten houden, maar er is nog wel een verschil tussen in de gaten houden en altijd op het wiel zitten. Bij een demarrage met springveren Bernal en Yates gaat ze ongetwijfeld naar elkaar kijken en kan Dumoulin in tijdrijd modus terugkomen. Hoe dan ook we gaan het zien/meemaken.
    04-05-2019 14:39
    Of ze werken één etappe goed samen en pakken 3 minuten
04-05-2019 11:51
In de kleinere rondes is Roglic ongenaakbaar. In de grote rondes moet Roglic nog z'n eerste podium rijden. Blijkt maar weer dat een grote ronde toch echt ander werk is. Wat Roglic zou kunnen helpen in grote rondes is denk ik minder koersdagen en/of niet ieder rondje willen winnen. Qua talent doet Roglic denk ik niet (zoveel) onder voor Dumoulin.
    04-05-2019 12:14
    Nee hoor.. dan maar geen podium in een grote ronde, ik hou van de manier waarop hij koerst en gewoon altijd voor het hoogst haalbare. Er zijn al genoeg renners die zich alleen nog maar op de grote rondes richten en die je in het rest van het jaar niet ziet.
    04-05-2019 12:40
    Dat vind ik nu ook. Vooral voor de iets mindere Grote Ronde-goden zou het beter zijn zich eens op het Kleine Rondjes-werk te richten. Het is toch mooier om diverse Romandiës, Dauphinés, Catalunya's en Tirreno's op je palmares te hebben dan wat 6e of 7e plekken in een Giro, Tour of Vuelta? Vind ik dan hè
    04-05-2019 12:45
    Dat Roglic niet vaker op het podium heeft gestaan komt overigens doordat hij nooit eerder voor een klassement is gegaan in een grote ronde.
    04-05-2019 14:40
    4de in tour is qua prestatie vergelijkbaar met 3de giro en 2de Vuelta
04-05-2019 12:06
Ben benieuwd welk team - naast ineos- de koers in handen zal willen nemen. Hoop niet dat een ‘mee’ rijder de giro op glibberige wijze wint.
    04-05-2019 12:32
    Kan ik me helemaal in vinden. Astana zal een flinke tegenstander zijn van Sky. Hopelijk kunnen TJV en Sunweb profiteren van Ineos.

    En wat te denken van Michelton?

    Zelden zo naar een ronde uitgezien als naar de komende Giro. Of het ook echt zo’n feest wordt hangt allicht sterk af van de relatieve sterkte van de renners en de ploegen. Het wordt spannender als de sterkste renners de zwakste ploegen hebben.
04-05-2019 13:09
Hoe dan ook merk je dat we langzaam uit het tijdperk Froome/Contador aan het raken zijn. De tijd waarin er eigenlijk één topfavoriet was voor een grote ronde en dat het feitelijk ging om een gevecht tussen de topfavoriet en 'de rest'. In de Tour zal Ineos/Sky nog steeds favoriet zijn, maar het is niet meer eenzaam aan de top en dat komt ook zeker de spanning ten goede. Kijk ook naar de Vuelta van vorig jaar, waar voor aanvang van het laatste weekend nog een renner of vijf, zes serieus kans maakten op de eindzege.
    04-05-2019 14:42
    Op het einde van elke grote dominante renner zie je 1 a 2 jaar wat afwisseling. Heel beperkt 3. Maar tussen indurain armstrong contador froome zat vrijwel nooit langer
04-05-2019 13:38
Zoals het er nu voorstaat 7 voorname kandidaten voor het Giro podium. In willekeurige volgorde: Dumoulin, S. Yates, Lopez, Nibali, Roglic, Landa en Bernal.
04-05-2019 14:43
Dumoulin gaat niet nog een grote ronde winnen. Hij heeft vorig jaar in de Giro bewezen dat hij niet sluw genoeg is. Er zijn grotere talenten dan onze Tom. ps vind de kop van dit interview alles zeggend.
04-05-2019 15:19
Yup, voordat Roglic de lijn zo ver naar boven in gezet had. Maar ik moet het nu nog maar zien de komende maand.
04-05-2019 15:21
Blijft een duivels dilemma.. Persoonlijk zou ik toch liever wat mooie weekrondes op mijn palmares willen hebben dan een rits 2e of 3e plaatsen bij grote rondes. Tom heeft er nu één te pakken, maar mocht hij de komende 2 jaar die hoogste plek niet nog een keer bereiken, dan zou hij wellicht ietsje gedurfder het kleine ronde werk moeten aangaan. Vind het geweldig om te zien dat Roglic niet de zoveelste ronderenner is die zich achter hoogtestages, piekmomenten etc. verschuild. Die zal zich vandaag waarschijnlijk ook weer niet kunnen inhouden..
04-05-2019 15:43
De grap is natuurlijk dat Roglic pas 1 keer een grote ronde voor het klassement heeft gereden... En sindsdien lijkt ie niet meer uit vorm te zijn geweest...
04-05-2019 16:22
Dit zal spoedig verandert zijn
04-05-2019 17:28
Tom wacht op het einde van Sky-INEOS, maar nu is het weer Roglic.
04-05-2019 19:28
Toch heb ik tig maal liever iemand als Roglic, die ook er duidelijk wat van wil maken in dat soort kleine rondjes dan alleen maar bezig is met de hyperspecialisatie en die ene grote ronde en de rest van het jaar niet echt competitief is. Het lijkt me ook bijzonder gevaarlijk mocht het gruwelijk misgaan.

Sowieso, als Dumoulin niet de Giro wint, en die kans is vrij reëel natuurlijk, dan heeft Roglic gewoon een beter jaar. Ongeacht wie die Giro wint. Zeker als Dumoulin ook nog eens dermate veel last gaat hebben van de Giro dat ie de Tour ook niet wint.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine