Tom Dumoulin: “Een betere test kon ik me niet wensen”

vrijdag 7 augustus 2020 om 19:22
Tom Dumoulin: “Een betere test kon ik me niet wensen”

foto: Cor Vos (archief)

Primož Roglič, Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk zijn de eerste etappe van de Franse driedaagse Tour de l’Ain meer dan goed doorgekomen. Roglič moest alleen zijn meerdere erkennen in Andrea Bagioli, Dumoulin eindigde na voorbereidend werk knap als vierde.

Ter voorbereiding op de Ronde van Frankrijk stond de kern van de Tourploeg na de hoogtestage in Tignes voor het eerst gezamenlijk aan de start. Dumoulin: “Ik denk dat we goed uit de lange trainingsperiode zijn gekomen en dat laat zich ook wel zien. Het was vandaag wel een kwestie van even inkomen. Het voelde gek om weer te moeten vechten voor een plek in het peloton.”

“De finale was hectisch, maar dat is net als met skiën, dat verleer je niet. Een betere test kon ik me niet wensen”, aldus Dumoulin, die zijn eerste wedstrijdkilometers reed sinds het Critérium du Dauphiné van 2019. De Girowinnaar van 2017 zag zijn ploeggenoot Roglič versnellen op het laatste klimmetje vlak voor de finish in Ceyzeriat.

“Ik wist wel dat Primož het wilde proberen op de laatste klim, maar hij kwam niet weg. Ik weet dat hij snel is, dus ik trok gewoon de sprint voor hem aan. Maar hij zat ook aan zijn limiet door de inspanning van daarvoor.” De Sloveense kampioen werd nipt geklopt. Roglič: “Je wilt natuurlijk altijd winnen en het scheelde maar een haartje. Maar dit was een mooie en warme herstart van het seizoen.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Marik 7 augustus 2020 om 19:32

Wat een heerlijke rentree Tom, alle ellende achter je gelaten en een ijzersterk optreden!

S. Morgenstern 7 augustus 2020 om 19:34

Mooiste moment vond ik zijn misbaar naar de motor die te dicht op het peloton reed, in volle finale richting dat laatste stukje omhoog, vanaf plek twintig ongeveer. Alsof hij nooit weg is geweest.

Vervolgens nog het wenken naar Roglic en de krachtige lead-out. Goed om hem er weer bij te hebben.

Limal 7 augustus 2020 om 19:37

Heel blij om hem terug als renner bezig te zien! Een betere test volgt natuurlijk morgen en overmorgen, Tom ;-)

madeinstars 7 augustus 2020 om 19:43

Super dat ‘ie weer koerst. Geweldige renner en goeie vent.

Murcia 7 augustus 2020 om 19:45

Natuurlijk zegt dit niets over morgen en overmorgen laat staan de rest van het seizoen. Maar ik ben gewoon erg blij om hem weer te zien fietsen. Het tenue staat hem fantastisch en de beste nederlandse ronde renner is een verrijking voor deze kijker.

Krul 7 augustus 2020 om 22:45

Het is geweldig dat hij weer koerst, fit is, zich ook op een positieve manier laat gelden en weg durft te cijferen voor de sprint van Roglic.

Abraham Olano 7 augustus 2020 om 19:46

Gaat Dumoulin het nu ook al vergelijken met skiën? Die is heel snel ingeburgerd bij Jumbo!

Gerben Schmidt 7 augustus 2020 om 21:27

Nederlandse wielrenners kunnen natuurlijk nooit de gevleugelde uitspraak "het is net als fietsen, dat verleer je niet!" zeggen, dus dan maar een andere ietwat plebsere metafoor…schaatsen had hij ook kunnen zeggen, maar ik zie weinig ijs in de slootjes tegenwoordig

Wheely 7 augustus 2020 om 19:47

Moet nog wel ff wennen aan zijn nieuwe outfit maar blij om hem van voren te hebben zien koersen. De goesting spatte er bij ze van af.

Murcia 7 augustus 2020 om 19:51

Het mooiste vond ik toen beide treintjes vol op kop gingen rijden voor hun kopman. Die koppen van Tony en Castroviejo dacht ik waren fantastisch.

Ruud.ouweneel 7 augustus 2020 om 20:37

Toont gelijk respect voor Roglic! Goede zaak! Wordt een ijzersterk triotje zo met Kruijswijk er nog bij!

Hollow Knight 7 augustus 2020 om 20:39

Hopelijk is hij in topvorm tegen de Tour. Ik ben al die overwinningen van INEOS meer als beu. Enkel hij of Roglic kunnen INEOS verslaan.

Fast Freddy 7 augustus 2020 om 22:03

Of de welbekende derde hond natuurlijk ;)

tendam 7 augustus 2020 om 20:42

Wat was vooral Roglic sterk, Bernal zat te sterven in z’n wiel. Het is wel wat wennen aan z’n kampioenstrui, in het peloton lijkt het net de gele trui, dus hier zal de ASO nog wel iets over te zeggen hebben.

Dumoulin reed een sterke laatste kilometer, en hij lijkt wel nog scherper geworden. Ik dacht eerst dat het Gesink was die de sprint aantrok.

Krul 7 augustus 2020 om 22:55

Ik moest twee keer kijken voordat ik zag dat het Roglic en Dumoulin waren. Vanaf bovenaf lijken het twee verschillende ploegen te zijn.

Jean Dumas 8 augustus 2020 om 07:38

Tom denkt op termijn. Niet meteen scoren. Roglic lijkt nerveuzer, wilde de sprint niet afwachten, maar de klim was niet steil genoeg om weg te komen. Solide performance, mooie koers.

user5697 8 augustus 2020 om 12:28

Wat een conclusie. Bernal zat te sterven in zijn wiel….. ? Maar niet op een stevige beklimming. En hoe komt het dan dat Roglic geklopt wordt door een (bijna) nobele onbekende Italiaan (dan nog van DCQS? ai…ai…. ai…)

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair