woensdag 21 oktober 2020 om 09:05
Tom Dumoulin baalt na openingsrit in Vuelta: “Ik hoop er doorheen te komen”
Tom Dumoulin verloor gisteren 51 seconden op dagwinnaar en ploegmaat Primož Roglič. Dat bezorgde de Nederlander duidelijk een dubbel gevoel. “Dat Primož wint is goed, heel goed. Maar zelf baal ik.”
Het was net na de finish, op de top van de Alto de Arrate, dat Tom Dumoulin met NOS praatte. “Ik baal, ja. Ik voel me niet honderd procent, voel me wat moe”, gaf hij aan. “Of ik dat voelde aankomen? De afgelopen weken was ik wel moe, ja. Ik heb een druk programma gereden nadat ik er lang uit ben geweest.”
“Gewoon mijn best doen en dan zien we het wel. Met die mindset ben ik van start gegaan”, vervolgde hij. “Helaas was dat voor vandaag niet goed genoeg.” Of hij er nog doorheen gaat komen, werd Dumoulin nog gevraagd. “Dat hoop ik. Ja, dat hoop ik.”
En intussen is Primož Roglič , net als in de Tour de France, de leider. “Ja. Zo zijn we deze Vuelta ook ingegaan. We gingen kijken wie de sterkste was. Dat is vandaag duidelijk geworden.” Waarna hij aan de afdaling van de Col de Arrate begon, op weg naar de teambus.

Kan dus geen héle grote verrassing zijn. Lijkt mij meer een experiment om te zien wat het verschil voor hemzelf nou exact is.
Als Tom top 5 rijdt, heeft hij toch weer bevestiging. Dan is het volgend jaar vlammen. Hij heeft de Giro. Alles meer is meegenomen.
Zelf vind ik het redelijk absurd hoe goed die Roglic een heel jaar is. Niet normaal.
Kan zijn dat Tom D dat zei, maar ik hoop dat er het woordje " ik" (2x)mist .
Zoals de situatie Kuss. Deze man kan gewoon top 5/podium rijden samen met Roglic maar schijnbaar hebben ze bij Jumbo oogkleppen op en denken ze dat deze renner alleen kan knechten en knallen ze hem altijd op kop van de laatste renners. Wat is dat nou van onzin. Er is geen regel dat Kuss ALTIJD op kop moet rijden. Gekkigheid daar bij juMBO.
Andere logica: Dumoulin heeft 1,5 jaar geen koershardheid opgedaan. Hoe doe je die op? Door veel te koersen. Wat doen ze bij Jumbo met Dumoulin? Veel laten koersen. Nou nou wat een gek verhaal van die Jumbo ploeg.
Kuss wil dat opgelegde kopmanschap niet, die moet je een beetje laten freewheelen. Het lijkt erop dat hij nu vanzelf in die rol terecht komt, hij is gewoon te goed, maar hij vindt het zelf volgens mij prettiger om een beetje vanuit de schaduw te opereren. Zoals hij nu doet dus eigenlijk.
Ik weet niet wat je van Dumoulin verwacht, als hij hier ineens top zou zijn had dat mij persoonlijk wel verbaasd. Het zit er nu 'n beetje tussenin, misschien komt hij er nog door, misschien ook niet. We gaan het snel genoeg zien, en anders kan hij bv. alleen voor de tijdrit gaan.
Neen, bij TJV kunnen ze niet logisch nadenken. Hoe hebben ze in een paar jaar tijd het team van een nietszeggend lelijk eendje omgeturnd naar zo ongeveer de meest succesvolle ploeg.
Tuurlijk het budget is verhoogd, tuurlijk ze hebben er wat renners voor. Maar ze hebben die renners wel moeten vinden en overhalen en dan alsnog tot een prestatie moeten zien te krijgen. Ze hebben daar echt wel bovengemiddeld een idee van wat ze aan het doen zijn, van welke renners ze moeten aantrekken en hoe ze zcih moeten voorbereiden.
Is alles compleet vlekkeloos? Waarschijnlijk niet en ik denk dat ze zich tactisch nog wat mogen verbeteren. En de klassiekerploeg moeten ze niet een te ondergesneeuwd kindje van maken met Wout van Aert in je team. Maar diezelfde Wout van Aert logenstraft al jouw commentaar. Die heeft tussendoor maar heel beperkt z'n rust gepakt. Hier op WF zag je heel veel commentaren dat hij met die inspanningen in de Tour en de twee WK's nadien opgebrand zou zijn voor de klassiekers, waar zijn trainer wel dacht dat het kon. En zie, stak in RvV nog met kop en schouders boven het hele spul uit muv het andere megatalent en de WK. In GW wellicht de sterkste. Was dat dan achteraf nog steeds dom?
Ik denk dat ze bij TD dit seizoen heel goed doorhebben dat het 'm niet gaat worden en 'm veel laten koersen.
Denk dat Tom meer uit halfvolle glazen moet drinken. Ja, hij staat op 1 minuut. Maar er staan veel meer mensen achter hem dan voor hem, hij zat niet tussen de pannenkoeken, en er liggen nog Vuelta km's voor hem dan achter hem.
Ik hoop vooral dat TJV blijft koersen, en niet meteen nu al gaat inzetten op treintje rijden. Gesink, Bennett of Dumoulin mee vooruit sturen om achteraan de benen stil te houden en anderen uit hun kot te lokken. Of je nu bij Carapaz in het wiel zit of bij Kuss, je zit uit de wind.
2019 is geen referentie.
Die trend lijkt zich verder te zetten.
Normaal had groenewegen natuurlijk wel zijn overwinningen binnengehaald.
Door het afgelasten van veel net iets minder topkoersen voor de 2e lijn binnen tjv weinig kans op overwinningen.
Laten we hopen dat Gesink en/of dumoulin (itt?) nog een zege pakken in Vuelta.
Sunweb heeft nu gewoon betere renners dan in pakweg 2017. Ze halen al een paar jaar vrijwel alle toptalenten, logisch dat er dan een paar gaan presteren. Dat hadden ze ook gedaan als die verschrikkelijke Dumoulin er nog wel reed. Die overigens uitdrukkelijk verzocht of ze niet allemaal voor hem wilden rijden, dat wilde hij helemaal niet. Maar jongens als Roche en Geschke konden zelf niet zo heel veel voor elkaar boksen.
Roglic lijkt mij eigenlijk niet het soort van figuur die vraagt ‘Tom hoe verwerk ik dit?’, maar gewoon bij de volgende koers zelf alweer de knop heeft omgedraaid en volle bak voor winst gaat.
't Was ook het type rit dat hem echt wel ligt, ik zie hem niet als kandidaat voor het AK met wat nog volgt.
Zou hem dan wel opstellen waar Roglic niet meedoet, want die is altijd en overal zodanig flitsend en heeft in elke koers zo’n hoog niveau dat Tom al snel in een helpersrol terechtkomt binnen het team.
Als hij rustig in zo’n grote ronde kan groeien, kan Tom mits een nog iets betere vorm zeker nog eens podium rijden. Winst zal een beetje afhangen van wie er dan nog allemaal start, want de top wordt ook weer breder met al dat jong geweld.
Vergeet niet dat hij van heel ver moet komen. Veel tegenslag gehad. En dan ook nog terugkomen in Coronatijd wat ook niet meewerkt aan herstel.
Kijk ook maar weer eens naar Froome. Oké, een heel ander verhaal, maar toch.
Je ziet het ook weer aan Pinot gisteren. Vlasov, Bernal, Buchmann, Chaves, idem dito. Allemaal wat gehad maar presteren nadien blijkt gewoon lastig te zijn. Chaves begint er nu pas weer een beetje door te komen.
Wat Dumoulin tot nu toe heeft laten zien is eigenlijk helemaal niet zo slecht. Hopelijk komt hij er nog door en anders alle vizier op het volgend seizoen.
Dus of Dumoulin nooit meer een grote ronde kan winnen is voor mij geen zekerheid.
Kijk nu weer eens naar Kelderman. Wie had dat gedacht dat hij kandidaat Girowinnaar zou kunnen zijn.
Dumoulin mag gerust een beetje teleurgesteld zijn omdat hij zelf hoopt dat bepaalde fases, in zijn rehabilitatie tot serieus renner, sneller zouden gaan. Maar als het lichaam aangeeft dat dit het is voor dit moment, dan moet je daar gewoon vrede mee nemen.
Blij zijn met waar je nu staat ten opzichte van een jaar geleden. En beseffen dat de kilometers die je nu maakt, en zo dadelijk in de winterbreak, er voor zullen zorgen dat je volgend seizoen wel dat stapje hoger weer aan kan.
En voor deze ronde hoop ik dat hij er enkele ritten uitpikt waarin hij probeert te strijden om de dagzege. Het gevoel weer eens een rit te pakken in een ronde zal Tom volgens mij ook veel goed doen.
Tom verliest maar 50 seconden, op zijn eigen mede kopman. Dus de rest staat nog dichterbij. Valverde en Mas zijn ook niet samen gebleven. En Ineos heeft ook nog maar 1 kopman (Sosa is nog geen 'meneer').
Tom moet de komende dagen gewoon blijven aanklampen zo lang het kan en daarna eigen tempo pakken. Vrije rol in stand houden, en niet gaan knechten. Binnen een paar minuutjes blijven, zodat je de top 5 kunt blijven bedreigen. Eén goeie dag maakt ook voor types D. Martin, Chavez of Carthy nog geen zomer.
Carapaz en Mas hebben het sterkste team.
Boven Tom staan maar 6 niet-teamgenoten met tijdsverschil. De rest zat in zijn groepje 10-17e
Als je zondagavond nog steeds de beste 10 zit, kun je daarna een een dag uitzoeken en lekker in de aanval rijden, op de 2e of 3e berg van de 4, druk van de ploeg halen en kijken of je tijd kunt terugwinnen. Dus aanvallen als Kuss en Bennet en de Condor nog bij Roga zitten en nog niet iedereen kapot zit. en dat hoeft niet solo, Uitgeschakelde types als Pinot of Woods zullen nog wel eens op pad gaan voor de bollen of een rit. Das prima samenwerken: Jij de rit en de punten ik de tijd. en dan op de slotklim toch sterker blijken.
Dat kan sowieso meer in de tactiek: Gebruik de vrije rol, en ga kansen creëren i.p.v. alleen controleren. Want dan mogen Ineos, Movistar en wat solo mannen je gaan halen, met de angst dat de jumbo brigade daarna alsnog vertrekt. In de kop zitten heel wat solo kopmannetjes die het moeten hebben van andermans treintje. De concurrentie oproken voordat je je eigen team aan het werk zet.
Je knechten kunnen zich in de bergtreintjes zetten om af te stoppen, laat dat gaatje naar Amador op kop maar eens vallen bergop als Carapaz een keer naar achter draait. Beetje ontregelen, het mag wel wat puntiger. En als de grote mannen dan solo weg willen omdat het tempo ontregeld wordt, kan Roglic er achteraan of eerst nog een stuk met Bennett en Kuss om tempo te rijden (evt een dal over te steken).
Als de concurrenten je moeten halen, verspillen ze energie en kan Roglic sparen.
En als ze je niet gaan halen, ben je weer een wapen met een tijdrit in de benen èn met een ritwinst op zak. Win-Win.
Froompie won de Giro ook niet vanaf p2 de laatste keer. Die stond 4e op 3.22 van Yates en bijna 3 minuten van Tom (Yates ging die dag 45 min verliezen). Reken dan eens dat jouw kopman boven je staat, je knechten beter zijn, en je zet Roglic in een zetel.
Zoveel leuks te doen als je een beetje op gevoel en met een sneaky plannetje mag koersen.
@SjorsePatate; Mooi gezegd, ik sluit me er bij aan.