Tobias Foss twee jaar langer bij Jumbo-Visma

dinsdag 18 mei 2021 om 11:33
Tobias Foss twee jaar langer bij Jumbo-Visma

foto: Cor Vos

In navolging van Koen Bouwman heeft ook Tobias Foss zijn contract verlengd bij Jumbo-Visma. De beloftevolle klimmer uit Noorwegen tekent voor twee jaar bij. De 23-jarige Foss is bezig aan zijn tweede seizoen voor de Nederlandse WorldTour-formatie.

Foss is uiteraard in zijn nopjes nu de handtekeningen zijn gezet onder een nieuwe verbintenis. “Ik ben heel erg blij. Ik heb het naar mijn zin bij de ploeg. Er werken fijne mensen en het is de beste ploeg ter wereld, zeker op het vlak van talentontwikkeling. Het is geweldig dat ik nog twee jaar langer mag koersen voor deze formatie.”

“Er is erg veel kennis aanwezig en er is ook een goede mentale begeleiding”, aldus Foss. “Ik weet dat ik bij deze ploeg mijn beste niveau kan bereiken. Het doel is om nog beter te worden en het proces te volgen. We zijn goed begonnen en het is nu zaak om dit vast te houden. Mijn droom is om een van de kopmannen te worden binnen het team.”

Foss is momenteel actief in de Giro d’Italia. Na tien etappes staat de jonge Noor achttiende in het klassement, op 2:23 van rozetruidrager Egan Bernal. De renner van Jumbo-Visma werd op de openingsdag al knap derde in de individuele tijdrit in Turijn.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Jandepandaman 18 mei 2021 om 11:39

Goed nieuws, ontwikkelt zich goed dit seizoen!

Murcia 18 mei 2021 om 11:40

Hier zat ik op te wachten, renner die nog meer dan bv Kuss in staat moet worden geacht om de volgende kopman in het AK werk te worden. Al zullen er dan nog wat kilootjes af moeten. Maar met zijn ITT zou het mooi zijn als hij volgend jaar al kopman kan zijn in enkele rondes van een week.

horsm 18 mei 2021 om 12:05

Ik ben ook heel benieuwd hoe hij het hooggebergte gaat verteren. Hij lijkt daar inderdaad iets te zwaar voor. Maar vooralsnog verbaast hij me in positieve zin.

S.t.B 18 mei 2021 om 12:17

Het nogal ‘gezonde’ gezicht van Foss werkt ook wel enigszins vertekenend qua gewicht, maar ben aangenaam verrast door zijn rijden in de Giro tot nu toe.
Vraag me wel af of het niet beter is ergens in week 2 wat verliesmarge op te bouwen om voor ritwinst te gaan. Denk dat we van Bennett in dat opzicht niet al te hoge verwachtingen meer moeten hebben.

madeinstars 18 mei 2021 om 12:19

Op PCS staat dat hij 74 kilo is, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat klopt. Dat zou echt minstens 5 kilo te zwaar zijn voor enige fatsoenlijke ambities in het rondewerk.

Wat betreft ritwinst lijkt het me juist leerzamer voor Foss om de focus op het klassement te houden, ook al is dat voor een 15e plek. Zeker als dat in de toekomst zijn ambitie is. Als hij bijvoorbeeld op de Zoncolan minuten aan zijn broek krijgt, omdat hij niet goed genoeg is, kan je altijd nog eens in de ontsnapping proberen te gaan. Expres tijd verliezen lijkt me niet de bedoeling.

S.t.B 18 mei 2021 om 12:35

@madeinstars.
Klopt. Waarschijnlijk zal hij sowieso wel (onopzettelijk) voldoende verlies gaan opbouwen om geen top 10 bedreiging meer te vormen. Daarna misschien een overgangsetappe aanvinken.
Ineos zal in de bergetappes weinig tot niets willen weggeven om Bernal zijn boni’s te laten sprokkelen.

S. Morgenstern 18 mei 2021 om 16:17

Ja, zo’n waarschijnlijk scenario van erdoor zakken in de bergen kun je inderdaad wel al uittekenen op dit moment. Niet weer gek opkijken wanneer ze dat achteraf ook als zodanig benoemen straks…

Tinus1984 18 mei 2021 om 11:42

Super mooi nieuws. Nu al 22 man voor volgend seizoen. Benieuwd wat ze met bennett Harper en tolhoek doen. Denk dat pfingsten vertrekt…

Chasse_patate 18 mei 2021 om 11:55

Nee hoor, volgens Rahim is Pfingsten er op verzoek van Dylan en mag hij daarom niet weg.

Verweggistan 18 mei 2021 om 11:42

Alleen nog Bennett, Harper, Pfingsten en Tolhoek met een aflopend contract.

josi 18 mei 2021 om 12:01

Prima nieuws. Foss maakte een goede ontwikkeling door en lijkt me een man die de komende jaren met name in de kortere rondes en tijdritten om het podium kan meestrijden.

Johnny7 18 mei 2021 om 12:56

Lijkt geen top 10 te halen deze Giro maar zit veel potentie in voor de komende jaren dus zeer goed nieuws.

Kannibaal van Schepdaal 18 mei 2021 om 15:11

Top 15-20 deze Giro lijkt mij een ideaal leerproces om volgend jaar weer een nieuwe stap te zetten. Ik heb er vertrouwen in.

Charlie33 18 mei 2021 om 15:16

Tolhoek en Benett allebei middelmaat, die zou ik laten gaan.

harryjohan71 18 mei 2021 om 15:30

Bennett is geen middelmaat. Vorig jaar bijna Lombardije gewonnen en de voorbereidingskoers voor Lombardije gewonnen. Welke middelmatige renner kan dat zeggen

Headlines

Materiaalzone

Populair