Tim Wellens voelt zich nog niet veilig in bollentrui: “Elke dag langer is een dag gewonnen”

zaterdag 20 juli 2019 om 22:19

Tim Wellens draagt ook in de vijftiende etappe de bollentrui. In de rit naar de top van de Tourmalet wist hij vandaag zijn leidende positie met tien punten uit te bouwen door als eerste de top van de Soulor te passeren.

“Elke dag dat ik in die bolletjestrui kan rijden, is een dag gewonnen. Er zijn nog heel veel punten te verdienen. Voor mij gaat het afhangen wie de ritten winnen met aankomst bergop op een col van de buitencategorie. Vandaag wint Pinot, dus veertig punten voor hem erbij.”

Dankzij zijn ritzege op de Tourmalet verzamelt Pinot in één klap veertig punten en komt daarmee op de tweede plek in het bergklassement te staan. Wellens staat nog aan kop met 62 punten.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

12 Reacties

Wheely 20 juli 2019 om 22:34

Pinot kan zomaar nog een aankomst bergop winnen. Dan is het gedaan met het gesprokkel.

VerstandOpNul 20 juli 2019 om 22:43

Mooi hoe hij Nibali even op z’n plaats zette vandaag..

Mechanieker 20 juli 2019 om 22:45

Ja dat idd mooi!!

Gilberto 20 juli 2019 om 22:46

Opdoeken die bollentrui met dit soort winnaars

Sunrider 20 juli 2019 om 23:19

Nee dat vind ik niet, het geeft ook mindere klimmers de kans om tenminste even in de bolletjestrui te rijden, tevens wat geld en publiciteit voor de ploeg. De tijd dat rasklimmers (vanaf de eerste bergen) voor de bollen gingen ligt ver achter ons.

josemanuelfuente 20 juli 2019 om 23:21

Vroeger stond de bolletjestrui altijd in de top 10, is echt de ‘minste’ trui geworden.

ChefSpijker 20 juli 2019 om 23:46

Je doet net alsof de bolletjestruiwinnaar tegenwoordig een prutser is bergop. Vorig jaar won de man die nu nog stevig in 't geel staat, het jaar daarvoor Barguil die ook 'gewoon' top 10 eindigde, daarvoor Majka, Froome deed de dubbel geel en bollen in 2015, in 2014 was 't ook Majka, 2013 Quintana die ook tweede in het klassement eindigde… En wees niet bang, Wellens gaat echt niet die bollen tot in Parijs brengen. Daarvoor wegen de HC-cols te zwaar dit jaar.

aardappeljager 21 juli 2019 om 07:16

Groen staat anders ook dikwijls niet in de top 10 de laatste jaren

Slayer772004 21 juli 2019 om 00:25

Lucho Herrera draait zich om in zijn graf.

Zouden de bollen niets kunnen zijn voor Simon Yates ? Met Adam kunnen ze het AK al vergeten, Simon heeft al 10 ptn, heeft goeie benen en kan zijn momenten uitkiezen. Als hij morgen mee in de vlucht zit, geeft ik hem veel kans.

Pascal De Kooning 21 juli 2019 om 01:18

Ik denk dat Pinot of De Gend de bollentrui wint. Die geef ik met al die cols van de buitencategorie meer kans dan Wellens.

zipp404 21 juli 2019 om 01:21

De trui is nog lang niet binnen. De laatste jaren hebben de winnaars van het bolletjes klassement rond de 190-200 punten in Parijs. Al weet ik niet of de puntentelling dit jaar het zelfde is.

boenk 21 juli 2019 om 04:52

En de groene trui is ook niet voor de snelste spurter. Waarover staan jullie te neuten? Ik vind er persoonlijk ook niks aan, maar het is zo, dus als een gast als Wellens zich daar 5 ritten voor wil leegrijden om links en rechts 2 puntjes te sprokkelen, is dat zijn recht, en dat kost ook krachten. Als een Yates of Quintana dat ervoor over hebben, staan zij ook vrij zich daarmee te amuseren.

Ze zouden beter à la Strava werken met “snelste beklimmingen” en (vergelijkbaar met de gele trui) op het einde van de Tour gewoon kijken welke renner het minste tijd nodig had om alle beklimmingen af te haspelen. Is met die nieuwe elektronica die ze onder hun zadel hebben perfect mogelijk.

Hou de groene trui gewoon als echte “puntentrui” met een telling zoals in formule 1 of veldrijden. Elke aankomst dezelfde punten. Bergop of vlak, maakt niet uit.
Laat de huidige tussenspurts en bergtoppen gewoon meetellen voor het klassement voor de strijdlust.
Het zou ontsnappingen stimuleren en saaie sprintetappes meer leven inblazen.