Tim Wellens gelooft in Tourkansen landgenoot Remco Evenepoel: “Hij maakt zeker kans”
Voor Remco Evenepoel staat 2024 voor een groot deel in het teken van de Tour de France. De Belg van Soudal Quick-Step maakt zich op voor zijn debuut in La Grande Boucle. De grote vraag is: kan hij ook al meedoen voor de eindzege? “Niemand twijfelt eraan dat Remco met de beste renners kan meedoen”, is zijn landgenoot Tim Wellens van mening.
Wellens blikt in een interview met Cyclingnews alvast vooruit naar de 111e editie van de Ronde van Frankrijk (29 juni-21 juli) en er werd hem onder meer gevraagd naar Evenepoel. “Ook Remco maakt zeker kans. Wel minder dan Tadej Pogacar, al ben ik natuurlijk bevooroordeeld. Maar niemand twijfelt eraan dat Remco met de beste renners kan meedoen in de Tour. Als hij de Vuelta kan winnen, kan hij natuurlijk ook de Tour winnen.”
Evenepoel zal dan wel eerst moeten afrekenen met toppers als de huidige Tourwinnaar Jonas Vingegaard, Primoz Roglic en Tadej Pogacar. Wellens hoopt in de zomer van 2024 een cruciale rol te kunnen spelen voor Pogacar, die in 2020 en 2021 al de beste was in de Tour. De ervaren Belg is vol lof over zijn UAE Emirates-ploeggenoot. “Hoe hij altijd zijn voeten op de grond houdt… Dat maakt nog het meeste indruk.”
“Hij voelt zich niet beter dan iemand anders, ook al is hij degene die dat net wél zou kunnen doen. Hij is namelijk de beste renner ter wereld. Wel integendeel, hij is gewoon perfect normaal gebleven. Hoe je hem ziet op televisie, zo is hij ook in het echt. Hij speelt geen rol. We komen goed met elkaar overeen, aangezien hij een toffe gast is.”
Over Giro-Tour combinatie Pogacar: “Als iemand het kan, is het Tadej”
Wellens hoopt – in dienst van Pogacar – dus een gooi te doen naar de eindzege in de Tour de France. Maar zijn Sloveense kopman zal eerst nog de Giro d’Italia betwisten. Alleen: is dit wel een kansrijke combinatie? “Ik denk dat ze bij UAE Emirates wel weten wat ze doen. Ze doen niet zomaar iets.”
“Tadej heeft nu al drie jaar na elkaar bewezen dat hij de beste renner ter wereld is”, aldus Wellens. “Er is niemand meer geschikt om het te proberen. Als iemand het kan, is het Tadej.”

Hiermee wil ik zeker niets slechts bedoelen over Pogi maar die garagehouder waar je een tweedehandswagen gaat halen, die komt ook ontzettend sympathiek over.
Dat van die slechte dag is gewoon een fabeltje.
In de Vuelta van 2022 was er helemaal geen slechte dag, wel een tijdsverlies van 46sec op Sierra de la Pandera en dit op de beruchte 2e dag na een valpartij. Evenpoel kon die dag niet zelfstandig van zijn fiets stappen na de finish.
In de koninginnerit boven 2000m de dag erna was er een verlies van 17sec op Roglic die meer dan 10km in het wiel had gezeten.
In de Vuelta van 2023 was het duidelijk mentaal gewoon ff op. Na een heel zwaar seizoen, dit is niet iets wat je kan extrapoleren naar een GT waar je fysiek en mentaal in topvorm aan de start staat.
Dit gezegd zijnde, denk ik niet dat hij de Tour in 2024 gaat winnen maar hij zal wel altijd als een van de topfavorieten aan de start zijn. En hij zal ook voor spektakel zorgen.
Ik twijfel niet aan zijn fysieke capaciteiten, wel aan tactisch vernuft en vermogen om overeind te blijven. Vijf valpartijen in vier grote rondes (waarvan twee half uitgereden) is echt wel veel.
Ik vind het een goed teken dat hij de gravelrit van de TdF al is gaan verkennen.
Het was zeker niet het zwaarste Vuelta parcours van de laatste 10 jaar, dat klopt. Parcoursen verschillen en maar goed ook.
De voorbereiding van REV was ideaal en die van Roglic gebrekkig.
Dat is nu eenmaal onderdeel van wielrennen. Dit jaar had bvb Pogacar een gebrekkige voorbrereiding op de Tour.
Remco is in 2020 in een ravijn gevallen, dat heeft fysiek 10 maanden herstel geverdg en mentaal meer dan een jaar.
Zo is er bij elke prestatie en renner wel een asterisk te plaatsen. Dat is toch niet nodig?
Feit is dat op dat moment iedereen Hart natuurlijk gewoon zag als die eendagsvlieg van de Giro in coronatijd, Kuss gewoon nog knecht was en ronduit lachwekkend dat je die meeneemt in je argumentatie. Yates lag er door een val al snel uit en Hindley, Almeida en Carapaz hadden de Giro al in de benen. Arensman is leuk voor de top 10 of als klimknecht en meer zal dat nooit worden (had ook de Giro al in de benen overigens)
Mas had bijna de volledige Tour in de benen waar Roglic nog geblesseerd opgaf en zonder specifieke voorbereiding startte.
Daarnaast weinig echte bergritten met meerdere zware cols achter elkaar. Het optelsommetje maakt gewoon dat hij door als enige echt te pieken optimaal heeft geprofiteerd van alles omstandigheden die er lagen zowel qua parcours als de sterkte van de tegenstanders op dit moment. Daar kijk je misschien als objectieve Nederlander net iets nuchterder naar.
Ten tweede, Hindley Almeida en Carapaz hadden al de Giro in de benen. Dus als dat een argument is, dan kunnen we toch ook het feit aanhalen dat Evenepoel in 2023 ook een halve Giro in de benen had en daarna moest opstappen met covid, waarvan hij fysiek moest herstellen. Van sommige renners moeten we accepteren dat ze na hun covid besmetting 2 jaar op lager niveau rondrijden (neem bvb Asgreen als voorbeeld) maar van Evenepoel wordt verwacht dat die enkele maanden later terug top is, en indien dat niet het geval is nemen we dat als bewijs van tekortkomen. Bovendien was het vooraf een doelstelling om te scoren op het WK tijdrijden. En in tegenstelling tot de olympische titel van Roglic, waar het parcours op maat gemaakt was voor een GT renner met voldoende klimwerk, was het WK 2023 op maat van zware hardrijders als Ganna, Küng, Van Aert, Tarling... Je kan je dus voorstellen dat om daar zulke kleppers te kloppen als GT renner van kleine gestalte, je niet op je ideale klimgewicht kan zijn.
Uiteraard betekent dat niet dat Evenepoel de Tour gaat/kan winnen. Maar ik zal alvast smakelijk lachen wanneer het hem toch lukt en menig "fan" de mond snoert. Sinds zijn tijd bij de junioren stond men in rijen te drummen om te verkondigen wat hij allemaal nooit/niet zou kunnen. Bij de profs zou hij zo niet kunnen wegrijden... Tot als hij het wel deed, en nog eens, en nog eens. Maar hij zou het niet kunnen in WT wedstrijden! Tot als hij het wel deed, en nog eens, en nog eens. Maar niet op een WK waar de allerbeste renners ter wereld aanwezig waren! Tot als hij het wel deed. Klimmen kon hij niet, tot als hij Carapaz, Kuss, Landa, Gaudu, Valverde, Yates, Majka... achterliet in Burgos. Maar dat zou hem nooit lukken in een GT, dat zou hij nooit winnen. Tot de Vuelta van 2022. Ganna zou hij nooit kunnen kloppen op een WK tijdrijden... je ziet het patroon vast wel.
Evenepoel won die ronde, maar daar tegenover staan 2 DNF in de Giro en een complete inzinking in de Vuelta. Roglic heeft 2 van de 3 gewonnen en en podium in de Tour.
Was de Vuelta wel sterk bezet toen Roglic won? En enkel niet in het jaar dat Evenepoel won?
Roglic, Mas, Carapaz, Almeida, Ayuso, Hindley, Carthy, Kuss, Hart, Carlos Rodriguez, Simon Yates, Superman Lopez, Landa, Arensman, Vlasov en O'Connor stonden allemaal als GC man aan de start.
Dat is toch gewoon hetzelfde peloton als toen Roglic zegevierde?
Enige verschil met dit jaar was de aanwezigheid van Vingegaard. Een groot verschil, toegegeven.
Roglic had inderdaad niet de allerbeste voorbereiding achter de rug, dat is waar.
Maar Evenepoel had in 2021 geen km koers in de benen na zijn zware val en dat wordt gewoon als DNF wegegezet?
Komt bergop over drie weken gewoon een hoop tekort.
Heeft minder natuurlijk klimvermogen dan de echte toppers en als je dan niet zelf het tempo kan bepalen,word je gesloopt.
De rest is misschien niet echt beter maar zijn wel meer renners die rijden voor een top 10, terwijl evenepoel meer gaat voor alles of niets.
En ik verwacht dat hij zwaar te kort gaat komen tegen Pogacar, Vingegaard en Roglic en dan maar voor ritzeges gaat.
Duidelijk toch...?