Tim Merlier wint eerste etappe Benelux Tour na Fries waaierspektakel

Tim Merlier wint eerste etappe Benelux Tour na Fries waaierspektakel

foto: Cor Vos

maandag 30 augustus 2021 om 16:46

De openingsrit van de Benelux Tour is uitgedraaid op een waaieretappe en een overwinning voor Tim Merlier. De kopman van Alpecin-Fenix was na bijna 170 kilometer door Friesland, met start in Surhuisterveen en finish in Dokkum, de beste van een voorste waaier van veertig man. De grote verliezer van de eerste dag is Remco Evenepoel, die door een mankement zijn plek in de voorste groep verloor en duur tijdverlies opliep.

De kopgroep van de dag bestond uit Guillaume Boivin (Israel Start-Up Nation), Luke Durbridge (BikeExchange), Julien Duval (AG2R Citroën), Arjen Livyns, Ludovic Robeet (beiden Bingoal Pauwels Sauces WB), Logan Owen (EF Education-Nippo) en Ward Van Hoof (Sport Vlaanderen-Baloise). De maximale voorsprong van het zevental was net iets meer dan vier minuten, maar de sprintsploegen controleerden de boel op de wegen doorheen het Friesche land.

foto: Cor Vos

Een passage langs de Nederlandse waddenkust kan en mag niet zonder wind. De stevige wind leidde op de open vlaktes tot waaiers en een peloton dat in meerdere groepen was gebroken. De voorste waaier, ongeveer vijftig man groot, sloot op 30 kilometer van de finish aan bij de kopgroep.

Tijdverlies Remco Evenepoel door pech
Slecht nieuws was er vlak daarna voor Remco Evenepoel. De kopman van Deceuninck-Quick-Step zat mee van voren en reed zijn voorwiel kapot, maar door de waaiers zat er geen volgwagen achter hem. De hulp neutrale wagen duurde lang, waardoor hij moest achtervolgen vanuit de derde groep. Ook Peter Sagan kende een slecht moment. De Slowaakse kampioen had de slag al gemist en kwam vervolgens ook nog hard ten val.

Het voorste peloton reed ondertussen een voorsprong van 1.20 minuut bij elkaar op de tweede groep met daarin Evenepoel. Vooraan zagen we onder meer Tim Merlier, Kasper Asgreen, Mike Teunissen, Matej Mohoric, Wilco Kelderman, Christophe Laporte, Álvaro Hodeg, Phil Bauhaus, Oliver Naesen, Stefan Küng, Sonny Colbrelli en Tiesj Benoot. In de Gouden Kilometer werd de groep uit elkaar gereden: Mohoric, Asgreen, Teunissen, Benoot en Colbrelli vonden elkaar en streden om de bonificatieseconden.

foto: Cor Vos

Strijd om de bonificaties
Mohoric en Teunissen pakten elk vier seconden, Lukas Pöstlberger en Benoot wonnen drie seconden en Colbrelli raapte twee seconden op. Bij het ingaan van de laatste ronde werd de groep-Teunissen weer ingerekend door de eerste waaier. Anderhalve minuut later volgde de rest van het peloton, met als belangrijkste naam Remco Evenepoel. Vooraan werd in de laatste omloop rond Dokkum nog wel het een en ander geprobeerd in de voorste waaier, maar veel verschillen werden niet meer gemaakt.

De focus ging daarom bij diverse ploegen op de sprint met het uitgedunde peloton. Colbrelli zette Mohoric op kop, maar het was Pöstlberger die met een aanval op 1,7 kilometer van de finish een sprint probeerde te ontlopen. De Oostenrijker sloeg direct een gat en begon met een kleine voorgift aan de slotkilometer, maar werd in de laatste rechte lijn ingerekend. Hodeg ging de sprint als eerste aan, maar het was Tim Merlier die vanuit zijn wiel voor de winnende sprint tekende.

Groep-Evenepoel op minuut achterstand
Merlier wist op de streep Phil Bauhaus (tweede) en Álvaro Hodeg (derde) voor te blijven. De kopman van Alpecin-Fenix is daardoor ook de eerste leider van de Nederlands-Belgische rittenkoers van WorldTour-niveau. De achtervolgende groep, met daarin onder meer Evenepoel en Tom Dumoulin, kwam op een kleine minuut over de finish in Dokkum.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

110 Reacties

zietemgaan 30 augustus 2021 om 16:49

Merlier is toch de koning van de spurt!

Turtlehead 30 augustus 2021 om 16:52

Ik denk het wel. Nou nog eens een rondje uitrijden ;).

tvm 30 augustus 2021 om 16:56

Als je dit ziet, is het onbegrijpelijk dat een WK dat in NL georganiseerd wordt in Valkenburg plaatsheeft. Retourtje afsluitdijk of rondom Zuiderzee, dat maakt NL onderscheidend. Niet een heuvel die je in elk ander land ook hebt.

Wat als het niet (hard) waait? Dan heb je gewoon een massasprint. Maar het is de gok waard, lijkt mij.

Willem Kieft 30 augustus 2021 om 16:59

Ik wilde typen, "Maar alleen als er een lekker windje is", maar dacht toen ineens aan het EK in Alkmaar dat ook echt een leuke wedstrijd opleverde op een totaal vlak parcours.

zietemgaan 30 augustus 2021 om 17:03

@tvm ja totaal mee eens: er zou een nieuwe Nederlandse windklassieker moeten komen, liefst in de vroege lente, lekker hard.

Reiger 30 augustus 2021 om 17:42

In de jaren 80 had je de ronde van MiddenZeeland. Vaak spektakel door harde wind. Ging ook over de deltawerken. Prachtig om te zien.

S'mon 30 augustus 2021 om 16:50

Nog maar één manier om het eindklassement te winnen voor Evenepoel: SOLO! ;)

Turtlehead 30 augustus 2021 om 16:53

Ik zeg niet op voorhand dat hem dat niet gaat lukken, En zeker niet dat hij het niet gaat proberen.

zietemgaan 30 augustus 2021 om 17:04

Tijdrit niet vergeten

Gelei 30 augustus 2021 om 17:08

En hopen dat Asgreen na de tijdrit niet aan de leiding vh AK staat.

S'mon 30 augustus 2021 om 17:10

In een tijdrit van 11km is Evenepoel niet de grote favoriet voor mij.

Willem Kieft 30 augustus 2021 om 17:17

En al is hij wel de favoriet, dan nog zal het tijdsverschil normaal beperkt zijn gezien de korte afstand.

djerkson 30 augustus 2021 om 19:50

De zaterdagrit in de Ardennen kan nog voor grote verschillen zorgen.

Koers 30 augustus 2021 om 16:51

In kreas koerske hear!

Mohorietsj 30 augustus 2021 om 16:52

Heerlijk gereden manne!

Xevar 30 augustus 2021 om 16:52

Onze lieve Remco was weer lekker aan het vloeken en tieren na afloop tegen Alpecin. Fantastische coureur, verschrikkelijk persoon. Die gaat er overmorgen uit pure woede een solo van 100km uitgooien en met 2 minuten voorsprong winnen.

Mohorietsj 30 augustus 2021 om 16:53

Een renner die verhaal gaat halen na de koers.

Dat gebeurt natuurlijk nooit. Wie doet nou zoiets?

Quintenri 30 augustus 2021 om 16:53

Hopelijk wel! De materiaalman van Shimano kreeg er ook al van langs!

Turtlehead 30 augustus 2021 om 16:54

Waarom boos op Alpecin?

Koers 30 augustus 2021 om 16:54

Eerlijk is eerlijk, dit was niet de snelste mechanieker.
Fun fact: ik hoorde (eer)gisteren in een interview dat Pieter Weening nu ook op de neutrale auto zit. Jammer dat we die niet even aan het werk hebben gezien.

Chippen 30 augustus 2021 om 16:55

gebeurt wel vaker, al zijn de meesten wel slim genoeg om zich wat in te houden als er een camera op staat.

verder was het natuurlijk wel vermeersch, niet meteen de meest onbesproken renner binnen het peloton, kreeg in de giro ook bijna dagelijks kritiek van andere renners wegens regelmatig wild en onbesuisd.

S'mon 30 augustus 2021 om 16:57

@Quintenri, Het gemopper op de mecanicien kan ik nu nog wel begrijpen omdat dat in de koers gebeurd en je dan nog de schade wilt beperken.
Situatie na de koers heb ik niet gezien.

Maillot à Pois 30 augustus 2021 om 16:57

@Turtlehead
Wellicht zijn voorwiel stukgereden op de derailleur van zijn voorganger . Ik denk Vermeersch, die leek degene op wie hij zich kwaad stond te maken.

Willem Kieft 30 augustus 2021 om 16:58

Hij was wat fel maar volgens mij kwam er geen scheldwoord oid uit. En begrijp zijn frustratie wel, ook al legde Bos heel aardig uit dat de Alpecin renner er waarschijnlijk niets aan kon doen.

Mohorietsj 30 augustus 2021 om 16:59

tja en stel dat Vermeersch meteen zoiets zei van: "hoepel op" / "shut up kleine" (zulle we nooit weten) dan wordt het natuurlijk moeilijk om niet even je stem te verheffen.

Alexander Vandegroenevallei 30 augustus 2021 om 17:01

Hij moet idd leren om zijn frustraties voor zich te houden, trouwens die voorligger kan daar niks aan doen, die reageert ook gewoon op de bewegingen voor hem.

Alfons Haavers 30 augustus 2021 om 17:03

REV wordt zo stilaan de Joe Pesci van het peloton, en maar schmieren haha.

Nu lijkt die Vermeersch me ook wel wat een ettertje, dus ik kon er wel om lachen eigenlijk.

Toch maar best eens een chill pill overwegen.

Mohorietsj 30 augustus 2021 om 17:03

tenzij die voorligger op kop reed.

S'mon 30 augustus 2021 om 17:11

VOLLEDIGE GESPREK TE ZIEN OP SPORZA!
(Iets met: "waarom vringt gij zo? Ik zit gewoon in de groep, gij komt zo langs achter in m'n wiel."… "Gasje gij komt er schuin langs achter oep")

Mohorietsj 30 augustus 2021 om 17:19

Blijkbaar kwam Vermeersch (vanachter?) in de groep als ik Evenepoels handgebaar goed begrijp van rechts? En zag ie 'm niet aankomen.

De pas afsgeneden dan. Ipv derailleur met snelspanner dan tegen voorwiel.

Romāns Vainšteins 30 augustus 2021 om 17:26

Werkelijk alles van dat knakkertje gaat hier onder het vergrootglas, hahahaha, het lijkt hier potverdorie RTL Boulebitch wel joh.

thorsen 30 augustus 2021 om 17:32

Die schijfremmen maken het ook niet makkelijker voor een tot over zijn oren met adrenaline overspoelende coureur die weer verder wil en zijn klassement verloren ziet gaan.
Maar een klein excuses naar de man van Shimano zou ik wel op zijn plaats vinden. Adrenaline + stress -> sorry zo bedoelde ik het niet.

lapras.ice 30 augustus 2021 om 16:52

Wordt tijd dat iemand Evenepoel eens op zijn plek gaat zetten

Willem Kieft 30 augustus 2021 om 16:56

Geen zorgen. Daar is op dit forum wel een man of 50 voor beschikbaar.

Angelo Pauwels 30 augustus 2021 om 16:58

Als er iemand met z’n derailleur tegen mijn voorwiel rijdt zou ik ook kwaad zijn ja.

lapras.ice 30 augustus 2021 om 17:01

Maar die mecanicien kan er niet aan doen.

Willem Kieft 30 augustus 2021 om 17:01

In het normale verkeer is het achterop komende voertuig altijd verantwoordelijk…. Je weet niet wat waarom de renner die dat veroorzaakte probeerde te ontwijken. Vond Bos’ uitleg wel aannemelijk klinken.

dit is mijn achterwiel 30 augustus 2021 om 17:04

Of rijdt evenepoel hier tegen de derailleur van zijn voorganger..?

Dark Noise 30 augustus 2021 om 17:35

Als het over de man van Shimano gaat, vind ik het woord arrogantie hier wel op zijn plaats, als hij zo verder gaat zal hij nooit populaire Frans worden.

rennerske 30 augustus 2021 om 16:54

Puntje-van-de-stoel-etappe!

Wheely 30 augustus 2021 om 16:55

Friesland boven! Prachtig dat ze hier naar toe zijn uitgeweken. Zo voegt NL echt wat toe aan deze koers.

Willem Kieft 30 augustus 2021 om 16:55

Asgreen nu dan de grote favoriet?

Wheely 30 augustus 2021 om 16:57

Ja, alle wolfkes knechten voor de Deen!

chasse patat 30 augustus 2021 om 16:59

Lijkt mij wel. Asgreen nu ook de kopman van DQS en favoriet voor de eindzege.

Mohorietsj 30 augustus 2021 om 17:01

Asgreen kan Kelderman, Wellens en Benoot misschien niet volgen in de Ardennenetappe.

Franco Ballerini 30 augustus 2021 om 17:03

Dat verbaasde mij nog het meeste vandaag: Dat QS niet volledig voor de tijdwinst voor Asgreen ging.

Willem Kieft 30 augustus 2021 om 17:03

Als je de RVV hellingen zo goed aan kan moet je de Ardennen in dit rondje ook aan kunnen. Kan me ten minste niet herinneren dat ze de meer heftige LBL beklimmingen doen. Maar misschien heb ik de voorbeschouwing iets te makkelijk gescand.

JensV16 30 augustus 2021 om 17:06

Ik denk Tim Wellens

ChefSpijker 30 augustus 2021 om 17:07

Zo zwaar is die Ardennenrit ook niet.

Peetvader 30 augustus 2021 om 17:08

@Franco Ballerini
Wat hadden ze dan moeten doen? Allemaal op kop rijden zodat het peloton 15 seconden meer achterstand had? Wat voor verschil had dat gemaakt?

Franco Ballerini 30 augustus 2021 om 17:14

@Peetvader: ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar als QS met bv Mohoric (die er veel zin in had. Dat belooft wat!) er flink aan getrokken had dan was het verschil minimaal 30 seconden meer geweest. Een substantieel verschil voor deze rittenkoers.

Chippen 30 augustus 2021 om 17:20

@franco ballerini

wat hadden ze daarmee bereikt? vrijwel alle favorieten voor eindwinst zaten in de eerste waaier, dan zouden ze alleen de tactische mogelijkheden om nog iets met evenepoel te doen kleiner maken

Mohorietsj 30 augustus 2021 om 17:23

Nee de Ardennenrit is niet zo zwaar maar het is er vaak wel een uiteengeslagen finale van een 5 tal mannen die apart binnekomen binnen de minuut. Ik denk dat Asgreen niet bij de 5 beste klimmers in dit rondje zit.

Franco Ballerini 30 augustus 2021 om 17:29

@Chippen: ja, daar heb je zeker een goed punt. Kortzichtigheid van mijn kant…

Wheely 30 augustus 2021 om 16:56

Het is mijn voorwiel! :)

Cochise 30 augustus 2021 om 16:57

Beetje slapstick wel. Dan staat er een piepkuiken langs de kant met een kapot wiel, zich net iets te meer druk aan het maken dan nodig, dan strompelt er een corpulent en hevig zwetende mecanicien uit de auto met z’n broek bijna op de knieën die dan nog eens stuntelig het verkeerde wiel begint los te draaien.

S'mon 30 augustus 2021 om 16:59

Ik moest er wel echt mee lachen eigenlijk! Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar humor had die mecanicien zeker!

Wheely 30 augustus 2021 om 17:02

Die man was vast geen fan en als hij het al was nu niet meer.

Cochise 30 augustus 2021 om 17:02

Zijn dingen die hij ook gewoon eens moet meemaken. En beter nu dan in een écht belangrijke koers. De volgende keer zal hij zich dan hopelijk wel wat rustiger houden want hier koopt hij natuurlijk niets mee.

Alexander Vandegroenevallei 30 augustus 2021 om 17:02

Pure reclame voor Shimano LOL

Gelei 30 augustus 2021 om 17:03

De mecanicien is ws een Nederlands wielerflits lid ;-p

Willem Kieft 30 augustus 2021 om 17:07

De Walrus van Franeker kwam aangesjokt met een wiel begrijp ik?

Wouter Bauters 30 augustus 2021 om 17:29

Met het verkeerde wiel LOL

ChassePatat77 30 augustus 2021 om 17:48

Het schijnt dat die man, hier beter bekend staat als ‘Michelangelo’ of zoiets…

Michelangelo 30 augustus 2021 om 21:18

LOL…..

Jammer genoeg was ik het niet. Want als ik het wel was dan was ik na zijn gekaffer gewoon weer opgestapt en had ‘m lekker laten staan. Vol verwachting wachtend op de reacties hier op wf van alfonso, Williams, Mark en de andere leden van de fanclub. En natuurlijk de boze kop van lefevere

Helaas zijn de shimano mannen net wat braver en plichtsgetrouwer dan ik…

Romano1800 30 augustus 2021 om 16:58

Denk dat asgreen nu wel de kopmanschap mag opeisen . De grote favoriet nu iemand met een goede tijdrit een goede ploeg en in rev eventueel een goude knecht . Kelderman ook goed van voren

Pascal Mortier 30 augustus 2021 om 16:59

Verkiezing man van de wedstrijd

1: Tim Merlier, dankzij een machtige sprint verdiende winnaar. Één van de beste sprinters van het moment.

2: Mattei Mohoric, wat een krachtpatser die het harde werk niet schuwt. Één van de sterkste renners van het moment.

3: Remco Evenepoel, effe een collega afbekken ná de wedstrijd. Één van de arrogantste renners van het moment….volgens velen (mezelf niet inclusief, ik vind het wel mooi om te zien dat hij geen grijze muis is :-) )

platteprijs 30 augustus 2021 om 17:02

4. de mekanieker van Shimano

Peetvader 30 augustus 2021 om 17:09

Sowieso 4. Wat een zicht.

Pascal Mortier 30 augustus 2021 om 17:10

@platteprijs:
Omwille van zijn stressbestendigheid? :-D ;-)

Heb het moment niet live gezien en nu pas bekeken…hilarisch..man man man, die kan zo mee in het jaaroverzicht.

Maakt iemand een fanpage voor die man op FB of zo want die gaat nogal wat bagger over zich heen krijgen vermoed ik :-)

adelaarvanantwerpen 30 augustus 2021 om 17:00

Geweldige overwinning van Merlier en na tijdens elke vlakke etappe in de Vuelta gehoopt te hebben op waaiers was het vandaag zover.

Evenepoel spijtige pech maar ik begon eigenlijk meer compassie te hebben met die mecanicien. Jij merkte gewoon dat die gast zijn best deed, maar evenepoel maakte hem het niet gemakkelijk.

Over zijn ruzie met vermeersch kan ik niet oordelen, maar Vermeersch staat wel bekend als een heel agressieve renner. Kijk maar zijn ruzie met sabatini en Van Emden in de giro of met zijn meningsverschil met Nys en Merlier in de cross. Veel renners in de cross zeggen ook dat Vermeersch redelijk aggresief is.

Cochise 30 augustus 2021 om 17:05

Goh. Compassie omdat iemand z’n job niet kan uitvoeren? Tis niet dat ze daar een random ijsjesverkoper zetten die niet weet dat hij mogelijk een wiel zal moeten vervangen op een snelle manier.

Alexander Vandegroenevallei 30 augustus 2021 om 17:05

Zwiepers in de waaier… je kan dan evengoed stellen dat Evenepoel niet stuurvaardig genoeg was. Een stelling die al eens meer geponeerd is ;)

Chippen 30 augustus 2021 om 17:09

dat de mecanicien niet heel scherp stond, is niet zo belangrijk, dat was eerder kolder. dat die een verkeerd wiel bij had, dat valt ook nog door de vingers te zien.

maar hoe die stond te sukkelen om dat voorwiel eruit te krijgen, dat was gewoon genant. 20 seconden knoeien voor iets wat vroeger manueel 3 seconden duurde en door de “moderne technieken” op een seconde kan.

Romāns Vainšteins 30 augustus 2021 om 17:22

Maar het was toch een neutrale wagen waar oebieloebie met zijn achterwiel uit kwam sjokken? Die lui moet je van uit gaan dat ze het vernaggelen, waar was zijn eigen wagen?

hanjovdberg 30 augustus 2021 om 17:54

Sorry Chippen maar dat is niet juist. Steekas is gewoon lastiger losmaken dan Quick release omdat je het schroefdraad van de steekas zeker een omwenteling of 8-10 moet geven voordat deze los is. Dan nog de as eruit trekken en dan pas wiel wisselen. Dan weer steekas erin draaien.

Duurt zeker 2x zolang als een ouderwets qr wiel. De mechaniker probeerde met zijn accu machine het voorwiel los te draaien maar het leek alsof er een andere inbus maat op die Specialized van REV zat. Dus moest hij ook nog het bitje wisselen voordat hij überhaupt kon gaan draaien.

Dat is het grote nadeel van een neutrale wagen die niet op alle standaarden is afgesteld. Beste is nog een soort tooltje te hebben als renner die precies op steekas past zodat je zelf alvast kunt beginnen met losdraaien. Sommige naven leveren die er ook bij trouwens.

Spartacus 30 augustus 2021 om 18:06

Om het even voor de mecanicien op te nemen: op dit moment zijn er zoveel verschillende systemen (steekassen met verschillen inbus maat; quick release en dan nog verschillende merken die niet met elkaar corresponderen) dat het voor de neutrale wagen ook niet eenvoudig is om snel een wiel te kunnen wisselen. In begin was dit ook al een probleem met de Mavic neutraalwagen die problemen had met de ploegen die Shimano wielen gebruikte.

lapras.ice 30 augustus 2021 om 17:00

Wat een bizar slechte sprint van Mads Pedersen. Benieuwd of het een momentsopname was of dat Groenewegen toch ook nog niet op niveau is terugkijkend naar de ronde van Denemarken.

platteprijs 30 augustus 2021 om 17:01

Leve de wind, mooie wedstrijd en de verwachte winnaar. Volgens mij had Cees Bol erg laat door dat ze al in de laatste km zaten.
Jumbo’s volgende stageplaats kan beter Friesland dan Tigne zijn. Lesje waaierrijden kan geen kwaad.

tvm 30 augustus 2021 om 17:04

Bol was van niet beter kunnen. Hij liet dan ook begaan.

Daniel17 30 augustus 2021 om 17:11

Bol zit altijd al aan zijn limiet voordat de sprint begint in topwedstrijden helaas

Emergo 30 augustus 2021 om 17:15

Och, in de Vuelta zaten ze met de waaiers behoorlijk voor in.

Anton van Valouwe 30 augustus 2021 om 17:17

Als Bol nou eens ontevreden is en weg wil…. Goede nieuws is dat hij in de eerste waaier zat!

Murcia 30 augustus 2021 om 17:02

Schitterende etappe zo met een uitstekende Merlier als winnaar. Remco had zijn nieuwe mindset kennelijk in Vlaanderen achtergelaten en kan die opgekropte agressie beter in de volgende etappes stoppen. Ironisch dat hij afgelopen zaterdag de anderen terecht wees en nu zelf moet ondergaan hoe pech een rol kan spelen. Het verschil is overigens niet eens zo heel erg groot geworden.

Mike zeer goed maar de rest van TJV miste de slag volkomen en dat is gewoon onvoldoende.

Romāns Vainšteins 30 augustus 2021 om 17:12

Ik volg de roep om een windklassieker maar dien er wel bij op te merken dat ze vandaag wel redelijke mazzel hadden met de richting en het parcours, vaker staat het tegen op die stroken waar het nu op de kant ging.

Een windklassieker is kortom zo sterk afhankelijk van de richting qua parcours dat je eigenlijk de week voordien bepalen moet hoe we hem dit jaar afleggen gaan.

Baukema Tomoulin 30 augustus 2021 om 20:58

Op het NK tegen de wind in fietsen bepalen ze pas op de dag zelf of ze van A naar B rijden of van B naar A. Je kan ook een mooie ruit van 40 km uittekenen in Friesland, Groningen of Zeeland ofzo en die dan 4 keer rijden. Altijd kans op 1/4 of 1/2 van de rit waaiers. Dan moet er natuurlijk wel überhaupt wind staan.

Wheely 30 augustus 2021 om 21:15

Maak een parcours in de vorm van een vijfhoek en het is altijd een keer raak zou je zeggen.

Jean Dumas 30 augustus 2021 om 17:16

PCS roept Merlier uit tot leider, maar dat is toch 1 van die boni-jongens (Benoot, Mohoric, Colbrelli, Asgreen)?

Willem Kieft 30 augustus 2021 om 17:19

Boni aan de finish zal toch wel meer dan 4 seconden zijn?

Adorni 30 augustus 2021 om 17:29

Sorry Remco, dat ik met je bakkes lach.
Maar Evenepoel heeft vandaag zijn korte lontje weer getoond. Maar dat mag je niet zeggen of denken, als hij deze week een rit wint, zal 'het vingertje' weer daar zijn.
Terwijl mannen die van bij de jeugd koersen zo een zaken (waaiers, wielwissel die fout loopt) al meermaals hebben meegemaakt, maakt de kleine er natuurlijk spel van.

Hij heeft immers nooit lek gereden in een jeugdkoers, waarbij de supporters van de tegenstanders je geen wiel geven én je eigen wielen de andere kant van het parcours staan.

Ik ben al benieuwd naar de mening van Ome Pat over de mecanieker van Shimano. Maar eigenlijk is het de keuze van de ploeg of materiaalsponsor om met zo een systeem te rijden ipv snelspanner.

Franco Ballerini 30 augustus 2021 om 17:47

Vandaag ben ik in een goede bui en toon ik mijn onwetendheid (nooit zo leuk om te doen, maar vooruit dan maar!) qua materiaal. Vorige week is mij min of meer uitgelegd hoe het kan dat sommige ploegen een achterwiel met schijfremmen snel kunnen wisselen door een soort van snelspanners. Dat systeem bestaat klaarblijkelijk ook voor voorwielen? Indien zo, waarom rijdt de veruit rijkste ploeg van het peloton niet met zo’n systeem maar nog steeds met velgremmen?

hanjovdberg 30 augustus 2021 om 17:59

Franco zie mijn reactie hierboven. Dat is gewoon een tooltje die op de steekas past. In de steekas zit nl een inbus opening. Als je dan een tooltje maakt met als uiteinde zo'n inbus kun je die gewoon erin duwen. Of je hebt hem los bij je.

Soms is overigens de steekas voor anders van inbus maat als achter. Dit alles om het universeel en makkelijker te maken …

Verder is de keuze voor qr of steekas vooral gerelateerd aan stijfheid van de naaf/vork verbinding. De steekas is een stuk dikker dus stijver. En schijfremmen zijn inmiddels wel breed geaccepteerd als verbetering tov velgremmen. In het mtben had en heb je nog sporadisch qr icm schijfremmen maar die zijn in het wielrennen niet aanwezig. Mede omdat het voordeel van schijfremmen vooral gecombineerd wordt met de steekas door toename stijfheid.

Franco Ballerini 30 augustus 2021 om 18:16

@hanjovdberg: bedankt voor de uitleg. Ik snap het helaas nog steeds niet helemaal. Simmons haalde eerder deze week zijn achterwiel met schijfrem er zelf uit. Had hij dan een “tooltje” in zijn achterzak om dit te bewerkstelligen? Een filmpje op YouTube zou zeer verhelderend zijn.

Alexander Vandegroenevallei 30 augustus 2021 om 18:18

Met velgremmen was het simpel geweest : ploegmaat stopt en geeft wiel… Die taferelen zijn dus samen met de velgremmen aan het verdwijnen.

hanjovdberg 30 augustus 2021 om 19:28

@Franco
Hoe het precies zat met Simmons weet ik niet maar soms heeft men wel een steekas met daaraan vast een hendeltje. Dt-swiss heeft die bijvoorbeeld vaak in het achterwiel. Achterwiel is om diverse redenen uitgevoerd met dus een hendeltje. Zo heb ik op mijn MTB voor mijn achterwiel bijvoorbeeld een soort QUick release steekas. Dus die draai je vast en het laatste stukje span je met het hendeltje zoals vroeger de gewone qr.

Het kan dus zijn dat Simmons een tooltje bij zich had of dat Trek de achterwielen standaard uitvoert met een steekas zoals dt swiss deze heeft of andere merken. https://www.dtswiss.com/en/components/hubs-and-rws/rws/12-mm

Als renners dus zo’n tooltje bij zich hebben kunnen ze nog steeds wielen uitwisselen en hoeft dat zeker niet te verdwijnen. Maar vaker zie je daarom complete fietsen die worden uitgewisseld omdat het gewoon langer duurt tegenwoordig.

Dus in tegenstelling tot F1 waar alles alleen maar sneller gaat is dit in het wegwielrennen nog niet zo.

Franco Ballerini 30 augustus 2021 om 19:42

@hanjovdberg: bedankt, door de link denk ik iets beter te begrijpen hoe dit werkt. Wel vreemd dat Ineos ondanks alle voordelen van schijfremmen nog steeds zweert bij velgremmen.

Bikeage 31 augustus 2021 om 01:01

Volgens mij is dat een gewichtskwestie. De meeste fietsen met schijfremmen zijn zwaarder dan die met velgremmen, ook bij die lelijke Pinarello’s geloof ik.

Angelo Pauwels 30 augustus 2021 om 17:35

Volgens Remco kwam Vermeersch van langs achter schuin in zijn voorwiel gereden met zijn derailleur.

Willem Kieft 30 augustus 2021 om 17:44

Ik probeer me dat voor te stellen, maar hoe doet je dat? Je heupen zijn toch al breder dan het derailleur? Dus als je van achter komt is dat toch een moeilijk scenario? Ik zeg niet dat het niet kan maar lijkt me gewoon raar als me van achter komt.

vevie 30 augustus 2021 om 17:42

Ach ja, de kannibaal mag verhaal halen. Daar is niks mis mee. Het ligt echter, altijd, aan de manier waarop. Hij mag best z’n ongenoegen kenbaar maken op een normale manier.

Is het niet op een normale manier, dan is toch aan de overige renners wat je ermee doet. Zo een snotneus zet je toch meteen op z’n plek. Zou een geval van één keer en nooit meer zijn.

Gelei 30 augustus 2021 om 17:48

Wat is hier niet normaal aan?? Hetvtafereel ziet er toch vrij menselijk uit?

Pascal Mortier 30 augustus 2021 om 17:50

1 minuut 3 seconden en 32 honderdsten…. handgeklokt gemeten hoeveel tijd de Shimano mecanicien nodig had om het voorwiel van REV te vervangen, het spurtje vóór en ná het vervangen van het wiel niet meegerekend :-)

Anton van Valouwe 30 augustus 2021 om 18:02

18.00u. en nog geen volledige uitslag.

Romāns Vainšteins 30 augustus 2021 om 18:05

Kamervragen!

Pascal Mortier 30 augustus 2021 om 18:19

T.o.v. de wedstrijdorganisatie was die Shimano mecanicien pijlsnel…

Pol 30 augustus 2021 om 18:36

@Anton
Ga na firscycling.com binnen 5 minuten na aankomst alle uitslagen.

Anton van Valouwe 30 augustus 2021 om 18:39

Prima, dank!
@R.V.: word jij per onnozele post betaald? Dan ben je snel miljonair!

Massimo Bataille 30 augustus 2021 om 18:51

Toch wel een paar memorabele dingen uit deze etappe hoor
1) De onkunde van de commentatoren om maar niet door te hebben dat Sagan niet in de eerste waaier zat…
2) De toch wel klungelige wielwissel van de shimanoman
3) De frustratie van REV en toch wel arrogantie van Vermeersch
4) Ewan die allerlaatste is en geen teammaats bij hem had
5) Het rijtje sprinters dat meer achteruit lijkt te sprinten dan vooruit ( Pedersen, Bol, Colbrelli, in mindere mate Hodeg)

Romāns Vainšteins 30 augustus 2021 om 19:47

Zet er ook maar de fraaie lichaamstaal van Sagan na diens crash bij. Het spatte allemaal van het beeld vandaag, een mooie aanleiding om dit rondje eens van a tot z te volgen. Er zit best veel passie en bewijsdrang in dit peloton, kan niet anders dan het aankomende wk en de uitgestelde pr er mee te maken hebben.

Boasson en Hagen 31 augustus 2021 om 11:35

Ewan is toch geen kandidaat eindwinst. Die had gewoon de slag gemist, dan is het jammer, volgende keer beter. Je ploegmaats gaan je niet vanuit waaier 4 terugbrengen naar voren.

Headlines

Materiaalzone

Populair