Tim Merlier pas zesde in openingsrit Tirreno: “Zelf in de fout gegaan”

Tim Merlier pas zesde in openingsrit Tirreno: “Zelf in de fout gegaan”

© Cor Vos

woensdag 10 maart 2021 om 18:25

Na zijn zeges in Le Samyn en GP Monseré was Tim Merlier met grote ambitie van start gegaan in de openingsrit van de Tirreno-Adriatico. Maar de Oost-Vlaamse topsprinter moest vrede nemen met een zesde plaats. Pas maandag krijgt hij een nieuwe kans.

Voor de echte sprinters telt Tirreno-Adriatico dit jaar twee kansen: de openingsrit in Lido di Camaiore en de zesde etappe met aankomst in Lido di Fermo. Twee dagen waarop ze bij Alpecin-Fenix vol de kaart Tim Merlier trekken. Maar de voormalige Belgische kampioen liet het vandaag afweten in de voorbereiding.

“De ploegmaats brachten me nochtans goed in positie”, vertelt Merlier ons achteraf. “Maar op achthonderd meter van de streep verloor ik het wiel van Jonas (Rickaert, red). Ik weet niet exact hoe of wat fout liep, het ging allemaal snel. Maar het is duidelijk dat ik zelf in de fout ben gegaan.”

Merlier baalde. “Vooral omdat ik dan nog een goede sprint rijd. Helaas was het kalf al verdronken voor de echte sprint begonnen was. Dat ik nog als zesde eindig, geeft me wel moed voor maandag. Hopelijk heb ik dan iets meer geluk.”

Lido di Camaiore –  foto: Cor Vos © 2021

Dit artikel delen:

19 Reacties

xistnc 10 maart 2021 om 18:31

Om echt de kaart Merlier te trekken moet je Mathieu thuislaten. Als het hem al lukt om niet voor zichzelf te rijden, maakt hij er in dienst van de ploeg steevast een potje van.

Oblomov 10 maart 2021 om 18:38

Of gewoon veilig achterin het peloton over de streep laten komen. Één mannetje is in dit soort chaos veel minder stressvol voor een relatief onervaren massasprinter als Merlier. Die kan hem dan afzetten in een zo goed mogelijk wiel.

madeinstars 10 maart 2021 om 18:45

Mathieu deed het eigenlijk perfect, maar Rickaert verloor zijn wiel. Dat kon je Mathieu in dit geval niet kwalijk nemen.

Wheely 10 maart 2021 om 18:51

Je kunt Mathieu nog het best voor het peloton uit laten rijden en op die manier de treintjes van de concurrentie uitputten. In het slechtste geval wint ie zelf dan omdat ze hem niet bijhalen.

Romāns Vainšteins 10 maart 2021 om 19:43

Dat zei ik na Samyn al, beter als Sleurhond dan daadwerkelijk de spurter lanceren. In Samyn deed hij het namelijk geweldig zo.

Gilberto 10 maart 2021 om 19:49

Haha, maal zes of zeven

Murcia 10 maart 2021 om 18:33

Eerlijk van Tim en dat kan ik waarderen. Het is veel vermoeiender om dat voortdurende “we” van andere ploegen/sprinters te moeten aanhoren. Dit is verantwoordelijkheid nemen en gaan voor revanche in etappe 6.

Frank V 10 maart 2021 om 18:38

JV zat links. Al het gedrum was midden en rechts en Alpecin-Fenix zat helemaal rechts. Ze moesten tussen en langs het gedrum heen. Positionering begint eerder dan 3km.

Davide Lappartiente 10 maart 2021 om 18:47

Het is moeilijk om hier iemand de schuld te geven. Rickaert had niet naar binnen moeten gaan of Merlier had beter moeten volgen en de renner die ertussen wilde komen uit het wiel duwen. Quickstep zat ook vast in het midden, enkel de Israel mannen hadden het 'geluk' en ruimte om langs te buitenkant te kunnen opschuiven.

Gilberto 10 maart 2021 om 20:31

Ik snap uberhaupt niet waarom men zo’n overdreven drang heeft om maar iemand de schuld te kenne geve, maar ja, das deze maatschappij een beetje natuurlijk. Ik heb meer zoiets van, You win some, you lose some, nieuwe ronde, nieuwe kansen…

flores 10 maart 2021 om 20:03

Tim zat er niet echt mee zo zag ik toen hij zijn vriend Wout een hand felicitatie gaf.
Liever Wout winnen dan eentje van zijn ploeg zou ik denken .Dat noem ik nog eens vriendschap!

lepel 10 maart 2021 om 21:13

Als het er dan toch geen van mijn ploeg is, dan liever Wout. Dat zou ik tenminste denken.

Adorni 10 maart 2021 om 21:23

Ik zag het anders.
Ik vond dat mvdp zich door gaten duikt en dan achterom kijkt: “oh ze zijn niet mee, jammer”. Als leadout moet je ruimte scheppen voor je sprinter.

Gilberto 10 maart 2021 om 21:37

Hebbie al eens gesolliciteerd?

Adorni 11 maart 2021 om 09:59

@gilberto: mogen we op een wielerforum al geen eigen analyse meer neerschrijven?
In dat geval mogen Kerckhofs, Zonneveld en zelfs De Cauwer ook niets zeggen, het is niet dat die het wél al beter gedaan hebben.

MichielH 11 maart 2021 om 11:44

Dat is inderdaad een dooddoener, deze opmerking kun je onder elke bericht wat ook maar enigszins kritisch is zetten en 99,99% van de gebruikers is geen prof. Forum maar opdoeken dan?

Jeroen Vanroose 10 maart 2021 om 22:30

Ik vraag mij af wie Alpecin zal uitspelen in de koersen waar Philipsen & Merlier samen aan de start staan.
Zowel Dwars door Vlaanderen, Brugge De Panne, Gent Wevelgem & Scheldeprijs starten ze beiden.

WernerFranke 10 maart 2021 om 23:22

De kans is reëel dat ze enkel in de Scheldeprijs beiden voor de zege zouden kunnen sprinten, en in dat geval is Merlier de kopman denk ik dan.

Marco Willems 10 maart 2021 om 22:39

Gebeurt hem mijns inziens toch te vaak dat ie verkeerd zit omdat hij het wiel verliest. Machtige sprint wel, ik denk met de hoogste topsnelheid, maar koop je weinig voor

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair