Tim Declercq over het doorrijden van DQT na val: “Wij weten ook niet alles”
Tim Declercq had zoals gewoontegetrouw een belangrijk aandeel in het controleren van de vroege vlucht. Daarna was het zijn taak om samen met Morkov kopman Alaphilippe voorin te houden. Over het doorrijden van Deceuninck-Quick-Step na de massale valpartij, vertelde Declercq dat het lang duurde voor ze wisten wat er gebeurd was.
“Die eerste val? Ik wist in eerste instantie niet dat er gevallen was”, vertelt Tim Declercq over de massale tuimelperte op 45 kilometer van de finish. “Je moet weten dat de communicatie in de oortjes niet altijd optimaal is, door het gekraak in de oortjes. We realiseerden het ons pas toen we merkten dat Julian (Alaphilippe, red) er niet meer bij was. Pas dan hebben we gas teruggenomen.”
“Dat er daardoor wat wrevel in het peloton ontstond? Pas toen we via de koersradio opvingen dat iedereen terug was, zijn we weer beginnen rijden”, gaat Declercq voort. “We waren overigens ook al hard aan het rijden vóór de val. Uiteindelijk hebben we toch gewacht en reden de volgwagens tussen het peloton en de mannen (onder wie Van Aert, red) die nog achterop kwamen. Zo kon iedereen terugkomen. Maar nog eens, wij beschikken niet altijd over alle informatie. Wij zien niet wat jullie op tv zien.”
Groot scherm
Over de prestatie van de ploeg was Declercq lovend. “We hebben een schitterende koers gereden. Samen met Morkov heb ik geprobeerd Julian zoveel mogelijk voorin te houden. Dat kost best veel krachten, al zie je dat niet altijd. De slotkilometers heb ik beleefd via de oortjes. Dat is soms nog spannender dan in ’t echt. Ik wist dat Julian een gat had geslagen, maar dan weet je niet of hij het gaat houden.”
“Pas toen we op het groot scherm aan de finish het beeld van Alaphilippe met de handen in de lucht zagen, wisten we dat hij gewonnen had. We zijn naar hier gekomen met de idee om er vanaf dag één te staan. Dat dat ook gelukt is, bezorgt ons uiteraard een geweldig gevoel.”
Maar goed, het blijft natuurlijk een hele enge, nare ploeg.
[i]edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten[/i]
Wat mij betreft jammer dat ze uiteindelijk ook nog gewoon met de hoofdprijs naar huis gaan...
Als op dat moment in de koers het halve peloton tegen de vlakte gaat, dan is dat niet het moment om vol gas te geven. Niet in een blauw shirt, niet in een geelzwart shirt, en ook niet als je paars-met-geel draagt.
Bij de tweede valpartij is het een ander verhaal. Dat was in volle finale, daar was het echt al volop koers. En daar zul je mij ook zeker niet over horen.
harryjohan71
Alaphilippe ontbrak, dat is de reden dat ze uiteindelijk inhielden. Alleen daar kwamen ze wat laat achter.
Dus als je voor de wedstrijd aan DQS vraagt wie er voor hun moet gaan winnen is dat Alaphilippe.. die is er niet bij en ze rijden door... maar volgens alle Jumbo zuurpruimen hier wisten ze precies wat er gaande was...
Zou een stuk normaler zijn wanneer de organisatie het bepaald en niemand anders.. Wie bepaald of de finale in volle gang is?? wie bepaald of er zo veel renners liggen dat het normaal is om in te houden?? Wie bepaald of dan de renner die op kop ligt ook moet inhouden???
Kijk voor Michelangelo is het simpel.. die zegt gewoon bij de eerste val liggen mijn Jumbo renners op de grond dus nu moet je inhouden... bij de tweede val lag er van mijn vriendjes niet 1 bij dus dan mag je doorrijden.. en als je je kopman vergeten bent en doorrijdt dan ben je een leugenaar
Zoals ik elders ook schreef: kleur van het shirtje maakt me niet uit. Maar blijkbaar heb je last van blauwe schellen op je ogen.
En als het is zoals je zegt, dan is het niet alleen onsportief maar ook nog eens dom van blauw. Eerst de gaskraan opendraaien als er 120 man tegen de vlakte gaan. Om er dan achter te komen dat je eigen kopman erbij ligt.
Het is gewoon een compleet onsportief lulverhaal van DeClercq. Ze wisten donders goed dat het halve peloton op z'n muil lag, ze wisten enkel niet dat hun eigen chouchou erbij lag.
Onsympathieke ploeg. Jammer dat hun koersgedrag op deze manier is beloond dus.
Edit: en vwb jouw opmerking over 15 man die in een kopgroep zouden zitten. Er reed 1 man voorop, op 70 km van de streep. Dus dat is "wat als". Als er 15 man op kop zouden zitten, dan zou er al constant gewoon hard gekoerst zijn, en dan had ik ook wat minder moeite met doorrijden. Maar het gas opendraaien op zo'n moment is gewoon laag en onsportief.
Maa mss heb jij gele schellen in je ogen... ik heb niks met blauw
Nou, om dit soort dingen dus. Andere ploegen de maat willen nemen over unfair en gevaarlijk koersen, maar zelf de meest unfaire en gevaarlijke ploeg van het peloton zijn.
Wolfpack is voor mij een enge sekte. Met een aantal volgelingen en adepten die er zo ver in zitten dat ze tegen elkaar zeggen dat ze het geweldig vinden, maar het grotere plaatje niet meer overzien. En veel mensen die er gelukkig wel nog met wat afstand naar kunnen kijken. En dan wel kunnen overzien hoe naar deze ploeg is, van de allergrootste baas tot aan de werkmier toe blijkbaar.
En wil je uit de sekte stappen (denk aan Bennett of Almeida) dan kun je erop rekenen dat de sekteleden het je op zijn zachtst gezegd niet in dank afnemen.
Als Alaphilippe er meteen bij had gezeten, hadden ze misschien gewoon tot de finish doorgeknald. En Wuyts probeerde ons nog te laten geloven dat DQS nog het peloton tot rust bracht.
"Donder maar op, wij rijden gewoon door en willen winnen, moet je maar vooraan rijden."
Tja dan zou ik zeggen niet sportief, maar ok het is topsport en het is een keuze.
Maar zeggen dat je het niet weet...
Dat is gewoon laf/liegen
Dat handgebaar van die dqt renner als reactie op de valpartij is ook misselijkmakend