Domenico Pozzovivo spreekt van ‘een koude douche’ nu het doek is gevallen voor Qhubeka NextHash als WorldTeam. De UCI heeft de licentie-aanvraag van de Zuid-Afrikaanse formatie, die al lange tijd in de financiële problemen verkeert, afgewezen. De 39-jarige Italiaan hoopt nog altijd zijn carrière te verlengen, maar de tijd begint nu echt te dringen.
De UCI maakte gisteren bekend dat Qhubeka NextHash niet op een WorldTour-licentie hoeft te rekenen voor komend seizoen. De Zuid-Afrikaanse formatie kampt al langere tijd met financiële problemen. Of Qhubeka NextHash een doorstart maakt als ProTeam, is nog niet bekend. Pozzovivo, die over een aflopend contract beschikt bij de Zuid-Afrikaanse formatie, hoopt nog altijd op een doorstart. De Italiaan is nu echter een stuk minder optimistisch.
“Het is in december moeilijk om nog een nieuwe ploeg te vinden”
Dat Qhubeka NextHash geen WorldTour-licentie heeft kunnen bemachtigen voor komend seizoen, is een bittere pil voor Pozzovivo. “Ik was er echt van overtuigd dat er nog tijd was om alles in orde te maken. Op dit moment weet ik niet goed wat ik moet zeggen en wat ik moet doen”, citeert La Gazzetta dello Sport. De ervaren klimmer denkt zeker nog niet aan stoppen, maar houdt naar eigen zeggen wel rekening met verschillende scenario’s.
“We hebben een grote groepschat met Qhubeka NextHash en daarin heerst grote ontmoediging. We blijven hopen op een goede afloop, maar het is lastig om in december nog een nieuwe ploeg te vinden.” Ook renners als Carlos Barbero, Nic Dlamini, Kilian Frankiny, Reinardt Janse van Rensburg, Robert Power, Andreas Stokbro, Dylan Sunderland, Emil Vinjebo, Sergio Henao en Simon Clarke zitten voorlopig nog in hetzelfde schuitje.
23 Reacties
Arkea sla je slag, Quintana kan nog wel een ervaren luitenant gebruiken in de Giro.
Arkea heeft al 30 renners
Dan wordt het lastig.
je mag er 31 (:
Dat biedt dan weer mogelijkheden
1. Hey een artikel op WF over Pozzovivo waar het woord 'pocketklimmer' niet wordt genoemd.
2. Pozzovivo had hier een aantal keren het woord 'team' moeten noemen, DSM zou hem best kunnen gebruiken. Maar een 39 jarige aanwinst zal wel niet in het beleid passen.
3. Volgens mij heeft Bahrain ook nog wat plekjes, daar zou hij niet misstaan.
In het interview met Aike Visbeek werd gesuggereerd dat zij interesse in Pozzovivo zouden hebben (alhoewel niet met naam genoemd)
Pozzovivo heeft al voor Bahrein gekoerst in het verleden. Na zijn ongeval werd zijn contract niet verlengd en was zijn carrière bijna voorbij. Dat gaat hem niet worden.
Wanty lijkt me een reële optie voor Pozzovivo. In het verleden hadden ze al eens succes met een wat oudere Italiaan, Gasparotto.
@Scott Sunderland: ik zou zeggen dat zijn verleden bij CSF Group-Navigare (en de voorloper en opvolger ervan) problematischer is dan die bij Bahrein. Bij die ploeg hebben toch aardig wat dubieuze renners gezeten.
@hartstikkebedankt
Deze pocketklimmer;-) aka ‘bergdwerg’ kan voor iedere ploeg een welkome versterking zijn. Bij het steile hooggebergte altijd bij de eerste 15, en een palmares waar geen ploeg omheen kan. Alleen zijn leeftijd, kan in zijn nadeel werken, net als de vele blessures van de laatste paar jaar.
Zijn leeftijd van bijna veertig is echt wel een dingetje. Vijf jaar geleden had hij nog moeiteloos een ploeg gevonden. Nu mag je hopen op een ploeg die de gok wil maken.
Jammer voor zo’n n jonge maar zelfs voor Intermarché niet echt meer een optie daar ze daar langzaam niveau hoger willen als geheel.
Een Italiaanse pro Conti ploeg zou beter geschikt zijn.
Pozzovivo zou nog leuk kunnen zijn voor een Italiaanse ploeg die een wildcard voor de Giro krijgt. Meer niet.
Kunnen ze die groep-schat niet inzetten voor de financiering van de ploeg
Als daar grote ontmoediging heerst lijkt me dat niet heel handig.
Pozzovivo heeft afgelopen jaar best leuke dingen laten zien. En op goede dagen denk ik een verrijking voor veel ploegen uit de onderste helft van de WT. Helaas heel veel geblesseerd geweest de afgelopen jaren…
Je zou toch verwachten dat hij wel een plekje moet kunnen bij een van de Italiaanse PCT-ploegen. Klassementen zal hij niet meer kunnen rijden, maar nog steeds een prima renner als aanvaller in de bergritten.
Ik zie Gazprom nog wel een poging wagen om hun Giro-kandidatuur kracht bij te zetten.
Met de resultaten die hij nog behaald moet het toch lukken om een ploeg te vinden?
Voor een (Italiaans) PCT-team toch altijd een meerwaarde; gezien de situatie zal hij financieel ook niet te veel kunnen vragen. Zelfs bij Wanty of een Franse WT-ploeg zou hij best nog een vrije rol in de Giro kunnen krijgen.
Naar Alpecin!
Naar de Jumbo! Plekje vrij.