Thymen Arensman kent goede dag in Giro: “Denk helemaal niet aan witte trui”
foto: Cor Vos
zondag 19 mei 2024 om 18:38

Thymen Arensman kent goede dag in Giro: “Denk helemaal niet aan witte trui”

Thymen Arensman kende een goede dag in de Giro d’Italia. De renner van INEOS Grenadiers kon tot in de slotkilometer Geraint Thomas bijstaan en nadert dankzij zijn sterke optreden zelf de top-vijf van het klassement. Ook de witte trui van Antonio Tiberi lijkt binnen handbereik, maar Arensman is daar totaal niet mee bezig, vertelt hij bij Cycling Pro Net.

“Het was een heel zware etappe, maar dat wist iedereen van tevoren”, begon de Nederlander. “Vooral het laatste deel was behoorlijk pittig. We reden op gravel op het einde. Dat was interessant. Maar ja, het was denk ik een goede rit voor ons. We wisten dat Tadej supersterk was, maar G en ik hebben het behoorlijk goed gedaan. Dat was mooi om te zien.”

Arensman was tijdens de finale totaal niet bezig met de witte trui, vertelt hij. “Ik reed gewoon zo snel mogelijk naar de top. Die drie (Geraint Thomas, O’Connor en Daniel Felipe Martínez, red.) keken naar elkaar, dus ik probeerde het tempo hoog te houden. Ik weet dat G daarvan houdt. En ikzelf ook. Het hield me ook van voren.”

Ook nu hij beste jongere Antonio Tiberi is genaderd tot op negentien seconden, denkt Arensman nog niet aan het wit. “Helemaal niet. Ik wil gewoon mijn best doen en zo snel mogelijk van A naar B rijden.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview van 8 pagina's met Thymen Arensman. Hij gaat uitgebreid in op zijn nieuwe rol bij INEOS Grenadiers en de ontwikkeling die hij de afgelopen jaren heeft gemaakt, als wielrenner, maar ook als persoon. En wanneer gaat hij als kopman naar de Tour de France? Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
34 Reacties
19-05-2024 18:52
Deze man is zo vermoeiend met zijn zogenaamd nooit bezig zijn met klasseringen.
    19-05-2024 18:57
    Ik snap dit ook niet.. Witte trui zou toch een prachtige prestatie zijn? Altijd die geforceerde, onoprechte antwoorden..
    19-05-2024 19:29
    Jullie zijn geen topsporters, begrijp ik. Het is veel beter om met de taak bezig te zijn dan met klassementen.
    19-05-2024 19:30
    Jij wel Poeksel?
    19-05-2024 19:47
    Poeks heeft wel gelijk. Concentreer je op je taak, plan en techniek. De uitkomst is een afhankelijke factor. Die volgt uit je taakuitvoering.
    19-05-2024 19:52
    De weg is het doel?
    19-05-2024 23:24
    Jullie kunnen toch niet in zijn gedachten kijken om nu te beweren dat hij hier niet de waarheid spreekt?
    20-05-2024 08:12
    Als je verstandopnul heet, snap je sowieso vrij weinig
    20-05-2024 08:49
    Poeksel zal te bescheiden zijn om het zelf te zeggen, maar ja! Hij weet wat het is om topsporter te zijn.
19-05-2024 19:17
Het boegbeeld van iemand die geen plezier lijkt te hebben in wat hij doet. Lijkt mij overigens ook geen pretje dat leven als een prof, ben dan ook 'gelukkig' niet gezegend met talent haha. Wereld van verschil met een Pogacar die oprecht lijkt te genieten van alles, ook al zal hij sommige delen vermoeiend vinden. Hoop voor Arensman dat hij ooit vanuit het positieve zaken kan benaderen en dat hij daar juist meer energie van krijgt.
19-05-2024 19:16
Die witte trui vind ik belangrijker dan het verschil tussen een tweede of derde plek voor Thomas. Met hoe de zaken er voor staan zou ik de twee Ineos kopmannen lekker hun eigen koers laten rijden. Lijkt me niet dat Arensman voor G op kop moet gaan rijden nu.
    19-05-2024 21:30
    Uit oogpunt van ploegbelang moet hij juist wel voor Thomas rijden en zorgen dat die stevig op de tweede plaats komt en blijft. Stel je voor dat Pogacar iets tegenkomt, dan kan Thomas zomaar de Giro winnen.
    19-05-2024 22:42
    het is dan ook niet het verschil tussen plek 2/3 en wit, maar het verschil tussen een kopman en een helper.

    ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat arensman zelfs niet te veel moet hopen op de term schaduwkopman, het blijft gewoon een meesterknecht
19-05-2024 20:16
Het voelt altijd of deze jongen niet genoeg ego heeft en iets te verlegen is. Hij heeft volgens mij zelf echt niet door hoe goed hij is. Vorig jaar was ie ook al zesde terwijl hij moest knechten en een van de 5 sterkste gasten in de laatste week. Dan kom je dit jaar toch aan met de ambitie om minimaal top 5 te halen, want het veld is echt niet sterker. Maar al zijn interviews gaan twijfelend over of ie goed genoeg is om Thomas te helpen.
19-05-2024 19:35
ik vind arensman toch een treetje hoger dan kelderman en gesink !vooral zijn tjdrit is beter
    19-05-2024 20:26
    Niet mee eens. Kelderman is een van de meest onderschatte renners die vooral veel pech heeft gekend met valpartijen. Heeft gewoon top 5 in alle grote rondes gereden. Podium in de Giro waar hij op een haar na won. Beide andere renners wonnen al een grote ronde op dat eindpodium. Gesink in zijn beginjaren was ook al eens dicht bij Vueltawinst (ook daar helaas een val).
19-05-2024 19:39
Arendsman heeft op zijn leeftijd al veel meer gepresteerd dan jongens als gesink, mollema, kelderman, kruijwijk en al die andere klassementsmannen van die generatie. Thymen gaat nog wel eens podium rijden in een grote ronde
19-05-2024 20:01
Op je 23ste de koninginnenrit winnen in de vuelta en al 2x top 6 in een grote ronde. Vind ik toch puik. Laat staan wat er gebeurt als hij volledig kopman wordt bij Ineos
19-05-2024 20:39
Het is heel simpel. Als Pocagar ziek wordt of valt dan kan G de Giro winnen...
19-05-2024 20:49
Nou, als ik hem was zou ik er toch aan denken en wanneer je hem wint mag ie omlijst aan de muur ook. Het zal wel zijn wat norse karakter zijn dat we niet van blijdschap staan te springen want dit is echt wel een toprenner. Misschien kan hij er ergens wel van tussenuit muizen wanneer Pogi eens stil blijft zitten?
19-05-2024 22:57
Goed bezig en als ie goed bezig blijft komt die witte trui er ook aan. Hopelijk komt hij in de toekomst beter de eerste week door en dan is er nog van alles mogelijk.
20-05-2024 08:05
Arend hoort op dit moment bij de beste 5 in de giro, het wit ligt voor het oprapen, komt vanzelf, ik denk morgen al. Tegelijk werkt ie zich het lazerus om G op 2 te houden. Zit er meer in het vat deze giro? Benno reed gister laf, misschien is ie niet goed meer, die kan er dus nog tussenuit vallen. Martinez? Als ie 3 gaat verdedigen, is het podium bekend, maar als ie eens allin gaat voor 2, kan ie z'n hand overspelen. En waarom Arend niet een etappe overwinning komende week? Po gaat uitbuiken.
Ik denk dat Ineos goud in handen heeft met Arend voor de komende jaren. Mentaal nu nog niet zo ver dat ie het kopmanschap kan dragen, maar ze werken eraan. Moet je voorstellen, als ie nog een stapje kan zetten, doet ie mee voor de prijzen. Hoe leuk zou dat zijn?
20-05-2024 08:48
Als hij bij de start fysiek en mentaal klaar was geweest voor deze ronde had hij 2,5 à 3 minuten minder verloren in de eerste twee etappes, dan was hij nu volop in strijd geweest om een podiumplek. De witte trui zat vast om zijn schouders. Het is zowel triest als vreemd dat de 'topploeg' Ineos niet in staat is geweest om Arensman goed voorbereid aan het vertrek te brengen. Ik hoop dat Arensman zelf in zijn omgeving mensen heeft die hem hier overheen kunnen helpen, want probleem lijkt meer mentaal dan fysiek.
19-05-2024 19:31
Het is gewoon een renner zoals Kelderman of Gesink. Dus een net niet renner. 6e of 7e hoogst haalbare voor hem
    19-05-2024 21:00
    Oneens. Hij verrast met een sterke mentale revanche na een wankele openingsweek. Heeft z'n plafond nog niet in beeld, maar zit in voetspoor van rodriguez.
    19-05-2024 22:01
    Ok wacht even… dus als je top 10 rijdt in een grote ronde, vooraan meedoet maar net niet wint ben je een net niet renner? Hahahaha, hoe ga jij op je werk? Ben je dan ook een net niet medewerker… hou toch op man
    19-05-2024 23:50
    Even om je geheugen op te frissen; Arensman won op z’n 22e al de Koninginnenrit in de Vuelta.
    20-05-2024 08:21
    Een net niet renner. Thymen is 24 jaar heeft een ijzersterke tijdrit. Koester xo een Nederlsndse renner. Renners met zijn kwaliteiten zijn er op moment verder niet in Nederland. Gast verder zoals het erna uitziet 3e keer top 10 rijden in een grote ronde. Ik snap de kritek en commentaren op deze renner totaal niet.
    20-05-2024 13:39
    Gelukkig hebben zowel Kelderman als Gesink geen podium gehaald in een gt. Oh wacht dat hebben ze wel, Iemand een net niet renner noemen die podium haalt, is wel heel denigrerend. Zijn gewoon goede renners (geweest)
19-05-2024 20:23
Die witte trui pakt hij nog wel. Tiberi is al lang op niveau, die zie ik er nog door zakken.

Reacties zijn gesloten.