Thymen Arensman: “Ik heb ongelooflijk veel geluk gehad, mijn helm heeft mijn leven gered”
Update Thymen Arensman heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag voor het eerst gereageerd op zijn zware val in de Vuelta a España. De mede-kopman van INEOS Grenadiers kwam in de zevende etappe op vijf kilometer van de finish zwaar ten val en moest met een ambulance worden afgevoerd. “Ik heb ongelooflijk veel geluk gehad”, schrijft hij op Instagram. “Waarschijnlijk heeft mijn helm mijn leven gered.”
“Los van dat het overal pijn doet, heb ik hoofdpijn en mis ik een tand, maar lijkt het erop alsof niets gebroken is”, vertelt Arensman vanuit het ziekenhuis.
Dat is in lijn met wat zijn ploeg INEOS Grenadiers vrijdagavond laat communiceerde over de toestand van de Nederlanders. Bij diverse scans in het ziekenhuis waren geen ernstige verwondingen of breuken gezien in zijn schedel of ruggengraat. Wel is Arensman op meerdere plekken gehecht. “Zijn situatie is stabiel en hij blijft voorlopig onder observatie in het ziekenhuis”, liet INEOS weten.
“Ik kan mij niets meer herinneren van wat er gebeurd is. Ik ben wakker geworden in het ziekenhuis en moet een paar uur buiten westen geweest zijn. Ik ben niet de mooie ‘ik’ op dit moment door de hechtingen en schade in mijn gezicht. Ook mis ik een tand, maar dat neem ik voor lief.”
Arensman komt tot slot met een geruststelling. “Het gaat relatief oké. Ik ga nu mijn ploegmaten aanmoedigen, terwijl ik probeer volledig te herstellen. Adios!”
Update 10.40 uur
Zaterdagochtend mocht Arensman het ziekenhuis alweer verlaten. Hij heeft vervolgens zijn ploeggenoten in het hotel nog opgezocht om ze te steunen. “Ik heb wel nog wat hoofdpijn, dus ik ga het heel rustig aan doen”, vertelt hij. “Mijn vriendin is ook hier en we vliegen vandaag terug naar Nederland. Daar ben ik heel blij mee.”
Dit bericht op Instagram bekijken

En terecht, Je ziet dat het vandaag alweer lijkt alsof hetv erbij hoort, beste mensen lees de reacties van gisteren nog eens door en blijf pushen via de media voor een veiliger peloton!!!
Je kan met data veel analyseren waar de valpartijen plaatsvinden (lijkt me evident) en op basis daarvan met techniek inspelen op de risico's.
Maar goed dat ie nog leeft, en er blijkbaar nog goed vanaf is gekomen.
Het blijft hoe dan ook bizar hoe ploegen er in slagen om een heel rustige etappe zonder verhaal te laten veranderen in een hele hectische finale. Waarom niet gewoon als klassementsploegen niet lekker de sprintersploegen hun ding laten doen voor in het peloton? En lekker aan 45 per uur naar de streep rijden ipv met 60? Het gaat toch wel een massasprint worden...
Ik ben het wel eens met @Wielrenner dat valpartijen zoals deze meestal tot korte ophef leiden, waarna het weer snel back to business is als het slachtoffer lijkt te kunnen herstellen. En dat moet niet zo zijn, want als ongelukken als deze maar vaak genoeg gebeuren, weet je zeker dat het ook sporadisch helemaal fout gaat.
Gisteren twee valpartijen midden op de weg omdat iemand te dicht op het wiel van zijn voorganger reed en er mensen overheen vielen (leuk op de baan, maar op de weg gaat het eerder fout), sluiproutes via bermen die worden genomen om snel vooraan te komen in het peleton (in Vlaanderen ging het helemaal fout, maar het is dagelijkse kost), parcourbouwers met fratsen (teveel om op te noemen) en ga zo maar door.
Valpartijen horen bij wielrennen en op nul of daar in de buurt kom je nooit uit, maar er is genoeg winst te behalen. Ook op korte termijn.