Thomas zet vraagtekens bij tactiek Soudal Quick-Step: “Geobsedeerd door McNulty”
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 10 mei 2023 om 12:20

Thomas zet vraagtekens bij tactiek Soudal Quick-Step: “Geobsedeerd door McNulty”

Er was voldoende gespreksstof na de vierde etappe van de Giro d’Italia. Er was de strijd om de ritzege en roze trui in de kopgroep, de opvallende koerswijze van INEOS Grenadiers maar ook het optreden van Soudal Quick-Step. Geraint Thomas plaatst in zijn podcast Watts Occurring vraagtekens bij de koerstactiek van de Belgische formatie.

De ploeg van Remco Evenepoel was in de openingsuren van de vierde etappe namelijk niet van plan om Brandon McNulty ruimte te geven. De Amerikaanse klimmer van UAE Emirates begon de dag al met een achterstand van meer dan vijf minuten op het roze, maar werd toch als een gevaar gezien. “McNulty is een renner die niet snel stilvalt. Hij stond al vrij ver in de stand, hem wil je alleen niet opnieuw in de mix brengen”, was de uitleg van ploegleider Klaas Lodewyck in gesprek met Het Laatste Nieuws.

“Het is etappe vier en hij stond al op vijf minuten”
Thomas heeft echter zijn bedenkingen. “En toch waren ze bij Soudal Quick-Step geobsedeerd door McNulty. Er werd ontzettend hard achter hem aangereden, de man zelf bleef ook maar gaan. Dat kostte Soudal Quick-Step heel wat krachten, hoewel de Amerikaan al op vijf minuten stond. Natuurlijk wil je iemand als hij niet terug laten komen in het klassement.”

“Maar toch: het is etappe vier en hij staat al op vijf minuten. Het zou een rare move zijn om je eerst op vijf minuten te laten rijden en vervolgens voor het eindklassement en roze te gaan”, aldus Thomas.

RIDE Magazine
16 Reacties
10-05-2023 12:33
Het was en is heel duidelijk dat QS heel erg onervaren is in klassementen.
    10-05-2023 13:35
    Zo onervaren dat ze vorig jaar de Vuelta gewonnen hebben.
    10-05-2023 15:03
    Inderdaad. Soudal heeft veel energie verspild, misschien dat ze dat nog wel wat stress opleveren in de bergen, met Remco geïsoleerd.

    Dus als komende week types als Konrad/Kamna of Arensman/Sivakov of Caruso/Haig/Buitrago een dagje gas geeft, dan kunnen ze weer de hele ploeg van Soudal oproken in de de eerste 50 km. Mannen die een straffe top tien kunnen rijden, maar voorlopig nog nergens staan. Bahrein (en Ineos/Bora) kan één mannetje opofferen voor hun kopmannen.
10-05-2023 12:57
Schattig. Doelloos op kop van het peloton rammen is blijkbaar het alleenrecht van INEOS. Wel mooi dat hij dat zelf ook ongeveer toegaf in dezelfde podcast.

Alleszins zal SQS wel begrepen hebben dat het allemaal wat minder nerveus moet en ze beter wat meer doseren in latere ritten.
10-05-2023 13:15
Thomas zegt ook nog wel meer dingen in die podcast dus raar om een stukje eruit te plukken voor ene poll, door maar een stukje te gebruiken krijg je toch een ander gevoel dan als je meer meeneemt. Eigenlijk praat hij maar wat over koetjes en bijtjes en komt Evenepoel zijn ploeg ook aan bod (logisch) maar is het niet zo specifiek als met de poll overkomt van hoor eens wat anderen allemaal stom doen en wij niet.... En dan weten we ook ineens waarom Arensman niet ging...
    10-05-2023 19:43
    Dat is inderdaad vrij storend, maar helaas erg gebruikelijk.
10-05-2023 14:25
Deels wel mee eens, maar ze vonden ook dat je McNulty best 6 minuten mag geven.. Ik denk dat ze hem dan wel een beetje onderschatten..
10-05-2023 15:11
Ik weet niet hoe McNulty die tijd is verloren, maar kan me best voorstellen dat je die op achterstand wilt houden. Arroyo heeft ooit nog eens het roze gepakt uit de vlucht en eindigde nog op het podium. UAE heeft met Almeida ook een gevaarlijke renner, dus als McNulty op achterstand staat kunnen ze minder van het ploegenspel profiteren.
    10-05-2023 18:22
    Achter basso toen. En de gendt heeft via vluchten het podium gehaald, bruseghin misschien ook al weet ik de vlucht niet zo zeker daarbij. Amador 4de zelfde verhaal. Maar allemaal geen winst en dat is het enige wat voor remco telt. Arroyo zal misschien wel moeite gekost hebben voor de ploeg van basso, al was het uiteindelijk in de voorlaatste echt zware bergrit niet heel spannend
10-05-2023 16:32
je kan je afvragen of het slim is, maar een ploeg zou zich nooit moeten verantwoorden omdat ze willen koersen, dat is naar 't schijnt nog altijd de bedoeling van de sport
10-05-2023 12:50
Heeft QS dan al toegegeven dat McNulty niet weg mocht? Is toch een aanname van Thomas meer dan een vaststaand feit. Ik zag meer een algeheel losgeslagen peloton waar iedereen wilde vluchten en er niet meteen 1 ploeg keihard op kop reed.

Maar goed, ze hadden McNulty natuurlijk best mogen laten gaan om zo rond de 3/4 min te houden.
    10-05-2023 17:24
    De bedoeling was om zowel het roze als de witte trui weg te geven zodat remco geen verplichtingen meer had na de finish. Mcnulty was dus niet alleen een gevaarlijke klant. Remco had ook nog steeds de witte trui gehad in dat geval. Leknessund was dus de uitverkorene
10-05-2023 12:26
Had men McNulty terug moeten laten komen in het AK dan? Beetje eigenaardige redenering. Had misschien beter vraagtekens geplaatst bij het eigen optreden van Ineos in de finale?
    10-05-2023 12:39
    Is gewoon onzin? Als een heel ongevaarlijke kopgroep gisteren 2min bonus heeft aan de streep dan kan je een kopgroep met mcnulty die op 5:40 stond ook die bonus geven + als ze sneller de vlucht hadden laten gaan met mcnulty en healy konden ze als team het ook sneller controleren en had het hun minder krachten gekost.
    10-05-2023 12:48
    Ik begrijp ook heel erg goed waarom ze McNulty in de gaten houden. Dit is zowat de meest onderschatte renner van het peloton. Met zijn kwaliteiten had hij al veel meer moeten winnen, ook grote koersen.
    10-05-2023 14:15
    Ben het met je eens, maar Leknessund is een heel groot vraagteken en Paret-Peintre moet top-10 haalbaar zijn. Maar geen van die drie gaat de giro winnen. Tenzij ze McNulty als bliksemafleider gebruiken…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine