Thomas Dekker over Mathieu van der Poel: “Ik denk dat er vraagtekens zijn voor het WK”

donderdag 22 september 2022 om 16:42
Thomas Dekker over Mathieu van der Poel: “Ik denk dat er vraagtekens zijn voor het WK”

foto: Cor Vos

Na een tegenvallende Tour de France, lijkt Mathieu van der Poel de goede vorm weer te pakken te hebben. Hij won onlangs onder andere de GP de Wallonie. Thomas Dekker meent niettemin dat MVDP zondag met vraagtekens aan de start zal staan van het WK wielrennen in Wollongong. “Ik denk dat er een bepaalde onzekerheid in zit”, stelt de voormalig profwielrenner in de Live Slow Ride Fast-podcast.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

“Dit is een van zijn moeilijkste seizoenen ooit”, vervolgt Dekker. “Dit jaar is hij voor het eerst in zijn leven fysiek niet goed geweest. Dat is eigenlijk al begonnen in de Giro. Daar kregen we een enorm vertekend beeld. We waren allemaal tevreden, we vonden het mooi dat hij die laatste week voorop reed, nog een wheelie de berg op. Maar eigenlijk werd hij er af en toe bergop afgereden door renners die hem er normaal niet af zouden rijden.”

Over de Tour de France zegt Dekker dat het, ondanks een goede openingstijdrit, “eigenlijk een drama” was. “Het is gewoon een heel moeilijk jaar. Dus dan kan hij nu zeggen dat hij goed is, en dat hij zichzelf ook wel vertellen, maar ik denk wel dat er vraagtekens zijn.”

Palmares Wout van Aert
Terwijl Van der Poel een tegenvallende Tour kende, excelleerde Wout van Aert juist. “Dat is nog het allermoeilijkste”, stelt Dekker. “Het zijn generatiegenoten. Ze hebben overal, op elk onderdeel, tegen elkaar gereden. (…) Uiteindelijk is bewezen dat de wetenschappelijke benadering van Jumbo-Visma heel veel renners beter heeft gemaakt. Tom Dumoulin misschien niet, maar dat is dan een uitzondering. De rest is boven zichzelf uitgestegen.”

“Ik denk dat het palmares van Wout van Aert groter gaat zijn, doordat hij voor Jumbo-Visma heeft gekozen, in plaats van voor een willekeurige Belgische ploeg waar de structuur niet zo goed is. Maar je gaat niet weten hoe het andersom geweest zou zijn. Van der Poel gedijt misschien helemaal niet in een omgeving als Jumbo. Maar Van Aert gaat negen weken voor de Dauphiné op pad met Jumbo. Dan rijdt hij met Vingegaard, met Roglic, met Kuss al die rondjes. Met een grote motor ga je daar beter van worden, als je geen lichamelijke problemen hebt.”

WK-voorbereiding
Volgens Dekker was de voorbereiding van Van der Poel op het WK – hij reed twee kermiskoersen en de GP de Wallonie, geen meerdaagsen – ook niet ideaal. “Ze (Van der Poel en Alpecin-Deceuninck, red.) hadden niet echt een optie, ze reden niet de Ronde van Engeland bijvoorbeeld. Ze hadden echt het probleem dat hij geen rondje kon rijden. (…) Het WK is 276 kilometer en heeft ruim vierduizend hoogtemeters. Met de Tour die hij heeft gereden – die niet heel goed was en waar hij waarschijnlijk geen moraal van heeft gekregen -, was het lekker geweest als hij nog vijf of zes dagen had kunnen koersen.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

mokum the best 22 september 2022 om 16:47

Wordt zo moe van dat slappe gelul van van die pakhaas.

-7
Melkzuur 22 september 2022 om 16:52

Los van het pakhaas-schap, heeft hij wel een punt. Al weet je met Matje nooit, en wint hij misschien alsnog.

2
Mooie Sjors 22 september 2022 om 16:55

Toch wel enigszins komisch. Dekker beargumenteert zijn mening uitvoerig maar omdat hij niet meegaat in het Matje-gaat-slachten-riedeltje zal hij wel weer stevig met de grond gelijk gemaakt worden zoals tijdens de Tour.

Je eigen mening beargumenteren waarom je het anders ziet, vind ik doorgaans iets sterker dan iemand gewoon bij het vuil zetten. ;) De mening van “pakhaas” Adri ook maar niet meer opvoeren dan? ;)

1
assen 22 september 2022 om 17:11

Hij had wel gelijk over MvdP bij aanvang van de Tour.
Hij zwetsts ABSOLUUT NIET. Gewoon een rationele analyse.

Als grote fan van MvdP hoop ik natuurlijk dat hij ongelijk krijgt.

4
Ramonz 22 september 2022 om 17:56

Hij geeft gewoon zijn mening in een podcast. Dat wielerflits er dan een heel artikel van maakt.. Doen ze speciaal zodat jij zuur kan reageren.

-1
Jachtluipaard van de Baroniese vlakke wegen 22 september 2022 om 18:20

Nou, en anders ik wel. Zag MvdP in de tijdrit stevig en geconcentreerd een Trofeo Barrachi rijden. Thomas D is zelf ozeker. Zag die pas bij zo’n praattafelprogramma over een niet mis te verstaan onderwerp en toen begon ie te wiebelen.

0
LeoR 16 22 september 2022 om 16:51

Zijn er niet altijd vraagtekens bij Mvdp? In zekere zin zijn die zelfs meestal positief:
Komt zowat uit het niets bijna MSR winnen, om in de Ronde vervolgens alle 'vraagtekens' weg te fietsen. En net op het moment dat je denkt er is niets aan Mathieu te doen, wordt hij uit de wielen gereden in de eigen Amstel en speelt hij geen rol van betekenis in Roubaix.

Vorig jaar was het net hetzelfde, geniaal begin maart, om in April te kort te komen. Super in de Tour, maar een schim van zichzelf op het WK.

In vergelijking met de andere toppers (Pogacar, WVA), vind ik Mvdp toch altijd iets wisselvalliger. Dat hij nu uit een mindere periode komt (met alle respect voor Gp Wallonie en Izegem koerse), kan alleen maar positief uitpakken voor hem.

5
assen 22 september 2022 om 17:13

Toch denk ik dat MvdP niet op zijn best was in MSR en RVV en DDV. Het hele jaar door niet.

1
NCK17 22 september 2022 om 16:59

Hij wint dit jaar ondanks een van de slechts mogelijke voorbereidingen voor de 2de keer de Ronde van Vlaanderen en Dwars door Vlaanderen. Ook wint hij dit jaar een rit in de giro en rijdt drie dagen in het roze, dat kun je onmogelijk een slecht jaar noemen.
Ook het punt over de beklimmingen vind ik niet veel hout snijden. Wanneer heeft Van der Poel ooit bewezen een rasklimmer te zijn?

3
Mooie Sjors 22 september 2022 om 17:05

Slecht neergeschreven denk ik. Elders las ik dat hij zei dat Mathieu bergop gelost werd door (matige) renners die hem voorheen nooit zouden gelost hebben. Is iets voor te zeggen, maar een eendagswedstrijd is natuurlijk iets anders en ligt VDP ook beter denk ik en zijn vorm van nu kan ook anders zijn dan in mei.

0
LeoR 16 22 september 2022 om 17:13

@NCK17,

Slecht zou ik het inderdaad niet noemen, eerder matig. Maar om bij de top-3 van de wereld aan te sluiten (iets waar Matthieu in een 'goed jaar' in staat toe moet zijn), heeft hij de wereldtitel nodig.

3
Bonifatius 22 september 2022 om 17:16

Ik weet het, vd Poel wint!!

0
Romāns Vainšteins 22 september 2022 om 17:40

Thomas Dekker zat er in de tour vol bovenop met MvdP maar dat hoeft niet te betekenen dat het nu hetzelfde is. Afgelopen jaargang was hij na eenzelfde ‘onderbreking – na – deceptie’ best goed op het WK en fantastisch te Roubaix, dat vind ik nog steeds misschien wel zijn beste koers ooit.

Het blijft een supertalent van de orde Sagan die jammer genoeg veel te laat serieus de weg opgegaan is en daardoor nu in minder jaren hetzelfde palet aan verwachtingen te verstouwen krijgt. Een goed wk is niet uitgesloten en misschien zelfs gewenst aangezien ik hem primair over de eigen kansen hoor en niet over de breedte van het team.

4
Kelder is de Man 22 september 2022 om 18:38

Goed verwoord en geen speld tussen te drukken.

0
peer46 22 september 2022 om 17:47

Grote vraagtekens bij Thomas bij Thomas dekker

-1
speervanger 22 september 2022 om 18:30

Crossen was z’n ding, daar heeft ie enorm gedomineerd, superklasbak, dat ie op het hoogste niveau op de weg niet alles wint is dan voor sommige een deceptie, maar het is toch megamooi om deze man aan het werk te zien! Die man had al dura ace op z’n kinderwagen wed ik!

-1
horsm 22 september 2022 om 18:33

Leuk hoe TD en passant heel Vlaanderen trolt door de ontwikkeling van Van Aert (mede) toe te schrijven aan de begeleiding die hij bij TJV krijgt.

0
Mooie Sjors 22 september 2022 om 18:58

Op de duur ga je overal trollen zien. :)

1
Alfred Issendorf 22 september 2022 om 19:30

Eerder deze week bij gebrek aan koers ter vermaak (nee, niet en ter lering) weer eens de historische uitzending van Spraakmakende Zaken op Uitzending Gemist teruggekeken, met de heilige boontjes Boogerd, Breukink, en Dekker. Wat een vreselijke kereltjes waren dat toch. Geef die gasten alsjeblieft geen podium!

0
Federstrong 22 september 2022 om 20:36

Niks mis met Erik Breukink, heel aardige kerel. Wat betreft Thomas Dekker en Boogerd kan ik je er wel een beetje in volgen.

0
Mystery Rider 23 september 2022 om 05:03

Het wordt een bizar WK, als ik alle artikels lees wordt de meeste toppers aangeraden zich rustig te houden … Wout moet zich kalm houden, Flip en Laporte gaan zich rustig houden, Matthews gaat zich sparen en MvdP weet niet goed hoe het met zijn conditie zit, dus gaat zich ook niet te vroeg tonen…

Ondertussen op drie ronden van het einde rijdt Rev weg met Pogacar en Girmay en is het podium gekend !

0
Pietspeed 23 september 2022 om 12:46

Als je afgaat op de prognostiek wereldwijd dan behoort MVDP tot de topfavorieten. Hier op wielerflits zelfs de as WK. Vanuit dat oogpunt raaskalt Dekker dus mbt zijn vraagtekens.

0
mokum the best 23 september 2022 om 14:18

Ik snap niet dat die Dekker nog een collum krijgt die wijsneus. Die man heeft nog nooit wat goeds gedaan in zijn leven. Laat hem lekker bollen gaan pellen in West Friesland.

0
DeSjors 23 september 2022 om 21:45

Thomas wie?

0