Thomas boekt tijdwinst: “Begon met twijfels aan de slotklim”

donderdag 11 juli 2019 om 20:04
Thomas boekt tijdwinst: “Begon met twijfels aan de slotklim”

foto: Cor Vos

Er waren veel mensen die twijfelden over het vormpeil van Geraint Thomas, maar de regerend Tourwinnaar liet vandaag zien klaar te zijn om zijn titel te verdedigen. De Brit boekte namelijk tijdwinst op de steile La Planche des Belles Filles. “Ik begon met twijfels aan de slotklim, aangezien ik niet echt de man ben voor de steile cols.”


Thomas maakte echter indruk in de finale, door op eigen tempo de ontsnapte Julian Alaphilippe weer bij te halen en zelfs achter te laten. “Je moet op dit soort beklimmingen vooral geduldig zijn”, zo legt Thomas uit. “Toen Alaphilippe versnelde, liet ik hem bewust gaan. Ik wist namelijk dat ik op eigen tempo weer terug kon komen.”

“Ik slaagde erin om hem weer bij te halen, maar ik voelde de benen ontploffen in de laatste 350 meter”, aldus de renner van Team Ineos, die uiteindelijk enkele seconden wist te pakken op concurrenten als Thibaut Pinot, Nairo Quintana en Richie Porte. “Het was een goede dag”, zo vat Thomas het samen.

“Ik hoopte op een iets zwaardere etappe”
“Ik voelde me ook meer dan behoorlijk, al hoopte ik wel op een iets zwaardere etappe. Het tempo lag behoorlijk hoog, met dank aan Movistar en Alejandro Valverde, maar het ging niet hard op de eerste beklimmingen”, aldus Thomas, die ook negen seconden wist te pakken op zijn jongere ploeggenoot Egan Bernal.

Dit artikel delen:

20 Reacties

hjjanssen1973 11 juli 2019 om 20:06

Het ging niet hard op de eerste beklimmingen. Waarom heeft Ineos dan niet meer koers gemaakt?

Romāns Vainšteins 11 juli 2019 om 20:14

Het blijft iets lachwekkends hebben dat achtereenvolgens een baanrenner, snelwandelaar en nog een baanrenner tot tourwinnaars worden omgesleuteld alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Van mij mag zijn ketting eraf vliegen (zonder dat deze hem of iemand anders bezeert hoor), hij na een verkeerd getimed plasje in de mongolenwaaier belanden (toen ze al draaiden hoor, niet juist omdat) of zelfs de gehele renner in een (meeverende, zachte, niet van stekels voorziene) berm belanden om het niet zo te laten zijn.

Edwinnaar 11 juli 2019 om 20:30

Kan je niet tegen je verlies in je Tourpoultjes? Sneu zeg…

Random wielerliefhebber. 11 juli 2019 om 20:31

Snelwandelaar? Je neemt nu de grapjes over Froome iets te serieus :p

Maar de realiteit is dat de helft van het peloton met een andere sport begonnen is en vaak ook op hoog niveau.

Porte was een triatleet, Woods een hardloper, Evenepoel een voetballer, Roglic een schansspringer, Wout van Aert een veldrijder…. Zo kan je nog wel even doorgaan

city17 11 juli 2019 om 20:38

Enorm zure reactie.

jv88 11 juli 2019 om 22:07

Ben ook geen fan van de ploeg en vind ze ook zeker dubieus. Ook ik zou een beetje pech voor hen niet vervelend vinden.

Brummel 12 juli 2019 om 09:30

heeft Thomas hier de tour gewonnen? denk het niet.

Wereldkampioen Stokbroden Halen 12 juli 2019 om 09:33

was roglic schansspringer???

Jean Dumas 12 juli 2019 om 09:37

Manon Thomas is ook alleen beroemd omdat ze met de zanger Forrest was, die het moest hebben van een cover (‘Rock the Boat’). Het zit echt in die naam Thomas.

En Mollema heeft zijn roeping als roeier gemist.

opdekant1 12 juli 2019 om 09:49

Het blijft iets lachwekkends, dit soort teksten van sneue figuren.

Gilberto 11 juli 2019 om 20:54

Begonnen met twijfels, maar was er zeker van dat het op eigen tempo wel op orde kwam, voelde zich meer dan behoorlijk, hoopte wel op een zwaardere klim, ook al had hij twijfels omdat hij dit niet echt een klim voor hem vond
Man man wat draaien die lui er toch omheen tegenwoordig, word steeds gekker..

jv88 11 juli 2019 om 22:10

En juist dat maakt ze voor mij nog onsympathieker. Heb dan meer met de overmacht icm de arrogantie die een Armstrong in bepaalde mate had.

Gilberto 11 juli 2019 om 23:40

Ja, hoog van de toren blazen en arrogantie is 1 ding, maar dat overdreven indekken en wazige lulverhaaltjes vind ik veel vermoeiender

Ward 11 juli 2019 om 20:57

Knap van Thomas, maar moeilijk om grote conclusies te trekken voor de rest van de Tour. Voor mij toch wel verrassend sterk vandaag.

Covadonga 11 juli 2019 om 21:49

Thomas had ik vandaag niet zo goed verwacht. Wat was die sterk zeg. Vandaag was Movistar de Skytrain voor Quintana. Weer eens wat anders.

jv88 11 juli 2019 om 22:11

En wat schoten ze daarmee op?

kleomantre 11 juli 2019 om 23:24

helemaal niks, ik zie iig niet dat het ze iets heeft opgeleverd buiten dan Bardet te ontmaskeren en tijd terug te winnen op Kruijswijk.

Of de tactiek is nu al afmatten op zwaardere terreinen zodat de vermoeienis toeslaat en ze er zelf op het eind van de tour bovenuit steken. Dat is wel een wat gevaarlijke tactiek.

Velominatus 12 juli 2019 om 00:37

In het verleden is 3 weken achter de Sky train aanrijden ook geen winnende tactiek gebleken. Dus prima dat de Movi’s eens iets anders proberen.

Brummel 12 juli 2019 om 09:31

de skytrain is wat minder sterk dan normaal, dan is deze tactiek prima. Je kopmannen moeten dan wel zelf de benen hebben voor een eindschot. Jammer dat het nog lang duurt voor we de echte bergen gaan krijgen.

assen 12 juli 2019 om 06:22

Mmm, anti-supporteren wordt toegelaten. ;-)
Van mij mag het. Jammer dat je Astana nergens noemt. ;-)

Wist je trouwens dat een ex-zwemmer wk tijdrijden is op dit moment?