Thijs Zonneveld beklaagt zich over ‘leeftijdsdiscriminatie’ in gravelwedstrijd
foto: Cor Vos
donderdag 27 april 2023 om 14:40

Thijs Zonneveld beklaagt zich over ‘leeftijdsdiscriminatie’ in gravelwedstrijd

BEAT Cycling en hun renner Thijs Zonneveld zijn niet blij met de startopstelling voor de Gravel Fondo Limburg (zondag 30 april). Bij deze gravelwedstrijd starten alle deelnemers – wedstrijdrenners en recreanten – door elkaar heen en in een bepaald leeftijdsvak. De 42-jarige Zonneveld, die dit jaar zijn comeback als wielrenner maakte bij BEAT Cycling, moet daardoor ver achter veel van zijn concurrenten starten.

Volgens BEAT Cycling worden wedstrijdrenners met een hogere leeftijd, zoals Zonneveld, benadeeld ten opzichte van jongere tegenstanders. Zij hebben bij de start al een achterstand en maken zo minder kans om de wedstrijd te winnen. “Dat is een vorm van leeftijdsdiscriminatie die niet thuishoort in 2023”, schrijft het Nederlandse Continental-team.

“En het wordt nog gekker”, vervolgt het statement dat de ploeg deelde op sociale media. “De organisatie bepaalt welke 25 renners vooraan mogen starten.” Daarbij geen Zonneveld, die volgens BEAT Cycling rond plek vijfhonderd start. Hij zal dus bij het vertrek al behoorlijk wat tijd verliezen, want de klok begint voor iedereen te lopen na het klinken van het startschot. Het is dus niet zo dat de individuele tijd van een renner pas ingaat nadat deze over de startstreep rijdt, zoals het geval is bij bijvoorbeeld een marathon.

BEAT Cycling heeft bij de organisatie om uitleg gevraagd. Deze antwoordde als volgt: “Dergelijke priority boxes zijn altijd voer voor discussie. Onze race director heeft de uiteindelijke beslissing gemaakt en het is niet mogelijk om in hoger beroep te gaan. Deze lijst is definitief en er zullen geen verandering doorgevoerd worden.” Via een publieke oproep vraagt BEAT Cycling nogmaals om opheldering. De ploeg wil weten ‘hoe een eerlijke kans voor alle deelnemers aan de wedstrijd wordt gegarandeerd’.

Thijs Zonneveld: “Geflikt omdat ik een oude lul ben”
Zonneveld liet zelf ook van zich horen via sociale media. “De profs, oud-profs, influencers en journalisten zijn de organisatie op het eerste startvak gezet. Behalve eentje”, doelt de journalist van het AD op zichzelf. “Geen idee wie ik daar ooit voor de schenen heb getrapt, maar goed. Het probleem is dat ik ook niet in het tweede, derde of vierde startvak sta. Ik mag starten als 500e, minuten na de eersten. Omdat ik 40+ ben, aldus de organisatie. Hoe ik ooit nog vooraan moet geraken: geen idee. Geflikt omdat ik een ouwe lul ben. Top.”

RIDE Magazine
68 Reacties
27-04-2023 15:52
Veel reacties op de man ipv op de inhoud. Het is gewoon een rare redenatie van de organisatie.
    27-04-2023 20:58
    Heel simpel.

    ' What can you expect?
    Gravel Fondo Limburg is a new professionally organized gravel race with time registration within the UCI Gravel World Series and takes place on April 30 in Valkenburg, the Netherlands. Open to licensed pro and elite riders, but also hobby riders (racing with a day license). You will enjoy a lot of cycling history, hilly sections, lössgrond and beautiful unpaved tracks. In the race you can expect extensive feed zones, medical and technical assistance, a start, finish and festival area at the Shimano Experience Center in Valkenburg and much more! The top 25% of selected age groups qualifies for the UCI Gravel World Championships in Veneto, October 2023.

    The first edition of Gravel Fondo Limburg is sold out.'

    Kennelijk wordt deze gravelrit onder de vlag van de UCI georganiseerd en geldt dan ook het toepasselijke UCI reglement. Als Zonneveld meent obv leeftijd gediscrimineerd te worden, moet hij een rechtszaak aanspannen tegen de organisatie en of UCI.

    En ook zeker ivm artikel 1 van de grondwet.

    Citaat:

    Het nieuwe en dus huidige artikel 1 van de Grondwet luidt voortaan: “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan”.17 feb 2023

    Grote woorden, dan ook grote daden, boter bij de vis.
    27-04-2023 21:25
    Kleuters ergens gratis naar binnen terwijl anderen moeten betalen kan dan ook niet meer? Kortingen voor 65 plussers ook maar afschaffen? Of Strava met z'n indeling in leeftijdscategorieen.

    Volgens mij is er geen leeftijdsdiscriminatie. Iedereen van welke leeftijd moet voldoen aan het opgestelde reglement. En daar staat toevallig in dat er in vakken wordt gestart obv leeftijd.

    Ik snap de frustratie van Zonneveld. Maar we leven helaas niet in een wereld die perfect maakbaar is om ieder individu heen.
    28-04-2023 02:39
    Je kan je kwalificeren voor het WK en dan worden er mensen sterk voorgetrokken op basis van niet-sportieve redenen. Dat is toch gek?
27-04-2023 16:47
Ik ken toevallig iemand met een vrij groot instagram bereik, die puur voor de lol meefietst. Is gevraagd door de organisatie om in het eerste vak te starten, tussen de profs (en heeft bedankt). Iemand anders staat er vanwege familiebanden met de organisatie. Dat eerste vak is puur ter promotie van het event; ook niet verwonderlijk als je weet wie het organiseren. Die kicken daarop.

Thijs heeft hier een heel terecht punt. Twee zelfs.
27-04-2023 17:48
Of Je Thijs nou mag of niet. Of je hem een ouwe lul vindt of niet of een klootzak. Ik moet zeggen Thijs heeft hier volkomen gelijk. De mensen die hem hier afzeiken is onterecht. Ik heb gekeken naar die 25 man die voorop mogen starten. Daar staat 1 Menno Grootjans bij de man doet mee in de leeftijd klasse 65-70 jaar. Maar de man is redacteur bij het blad Fiets. Mag hij dus in vak top 25. Er staat een Jasper Verkuil bij…..de man maakt allemaal YouTube filmpjes. Staat dus ook bij de 1ste 25. Voor de rest staan er ook ex profs bij. Waarom mogen die daar staan? Omdat ze ploegleider zijn bij Jumbo? Er staan ook dames tussen. Terwijl die één wedstrijd over 78 km rijden. Die Menno Grootjans is dus 65-70 en die rijden ook 78 km en starten een paar minuten later. Maar die hebben dus al wel de voorsprong op hun leeftijdsgenoten. Dat klopt ook niet. Als je het een beetje volgt Thijs heeft vorig jaar een Gravel wedstrijd gewonnen in Zandvoort van de Holland series. Dat heb niemand gedaan op Jasper Ockeleon na. Dat die daar staat is volkomen terecht natuurlijk. En zo op het ook nog een stuk of 5. Maar de rest slaat helemaal nergens op. Bv Laurens ten Dam waarom staat die daar? Omdat ie ook filmpje op YouTube maakt. En die dag ervoor zelf zijn eigen event organiseert. Aardige gozer hoor Laurens maar Thijs rijd 3x om hem heen. Voor de goede orde ik ben geen voorzitter van de Thijs Zonneveld supportersclub.
    27-04-2023 20:01
    Goed verhaal. Uitgezonderd Laurens ten Dam. Die rijdt juist 3x om Thijs Zonneveld heen.
    28-04-2023 09:45
    Je bent ook geen voorzitter van de LTD fanclub geloof ik. Die heeft toch echt geen slecht track record op gravel :).
    28-04-2023 13:57
    Goed verhaal. Maar zeggen dat LTD hier zijn startplek niet verdiend is natuurlijk onzin als je het gravel circuit een beetje volgt..
27-04-2023 15:08
Indelen naar leeftijd bij een sportwedstrijd, hoe zot kun je het maken als organisatie. En als je dan aan een wedstrijd mee doet telt de start tijd van degenen die vooraan staan, ehhhhhh? En dan maakt het geen klap uit wie het is bekend of onbekend, dit is idioot, dan kan je het woord wedstrijd toch niet plakken op zo’n evenement.
27-04-2023 16:14
Je kan het ook anders bekijken, fijn dat Zonneveld zijn bekendheid kan gebruiken om dit belachelijke gedoe aan de kaak te stellen. Of je Zonneveld nu mag of niet is volgens mij niet zo relevant.

En waarom wielrennen alleen voor jongeren zou zijn ( zoals iemand reageerde), met ongeveer 10 renners boven de 40 in het volledige peloton, lijkt mij ook niet echt de beste vergelijking. Maar ik zal de Giro even bellen dat ze Pozzovivo moeten schorsen omdat hij 40 is.
    27-04-2023 16:24
    Schorsen hoeft niet, we zijn geen barbaren. Maar het minste wat we kunnen doen is hem elke etappe met een half uur achterstand laten starten. Hoe durft hij überhaupt nog een fiets aan te raken, ik las dat hij zelfs al een paar grijze haren heeft, gadver.
27-04-2023 16:18
Dus dit is een qualifier voor het WK maar de eerste de beste randdebiel mag bepalen wie er vooraan mogen starten? Als het waar is wat T.Z. beweerd (dat journalisten en influencers vooraan mogen starten) gebeurt dat dus ook nog niet eens op sportieve gronden. Hoe is het mogelijk dat hier geen normale regels voor gelden? Laat renners op basis van een ranking starten. Of desnoods geselecteerd op (semi-)profstatus. Maar eerst vrije keus en daarna op basis van leeftijd? Wat een onzin! Er is duidelijk nog een hoop werk in dat gravelcircuit....
27-04-2023 19:48
Thijs heeft, hoezeer tegen mijn zin toegegeven, gelijk. Waar iedereen hier valt over de gedragingen van ome Leo in de AGR, is de startvolgorde hier een lachertje. Schertsfiguren met een Instagram account mogen vooraan starten, iemand die in de winter op wekelijkse basis de, inmiddels gewaarde gravel profs Slik en Ockeloen, het vuur aan de schenen legt mag tussen de dikke mamils gaan staan.

Meteen een goed argument om dat gel*l van "uci gereguleerde gravel wk's" links te laten liggen en de Amerikanen gewoon te laten doen wat ze al jaren doen: het WK gravel organiseren in Kansas.
27-04-2023 17:37
Als je net dergelijke startvakken werkt moet je gewoon gaan werken met persoonlijke tijdregistratie chips die de start en finish registeren. Net zoals bij een marathon etc. Achterlijk en amateuristisch om het op de manier aan te pakken: en dan willen ze dat gravel serieus genomen wordt?
27-04-2023 18:52
Het idee van het chille gravelrijden gaat er wel snel van af zo
27-04-2023 19:10
Dus maak je verschillende startgroepen. Eerst die 25 die niets kunnen en alleen meedoen voor de socials. Die kunnen zich dus ook niet plaatsen voor een wk. Dan de profs en die plaatsen zich ook dan alleen voor een prof wk. En dan op leeftijd en dan kan je je dus alleen in die leeftijdsgroep plaatsen voor wk.
27-04-2023 22:59
Thoughts and prayers.
27-04-2023 18:13
Grappig dat de meeste reaguurders het puur zien vanuit Thijs. Maar dit verhaal gaat veel verder dan Thijs. In alle vakken zitten namelijk tientallen toppers die hetzelfde probleem ervaren. Dáár zou het over moeten gaan. Het is koersvervalsing en leeftijdsdiscriminatie, zoveel is duidelijk. En overigens bij UCI qualifiers ook hoogst ongebruikelijk. Bijvoorbeeld bij de Schleck GF start iedereen gewoon in zijn eigen age group. Of je nou Pogacar bent of Dylan Hagens.
27-04-2023 19:07
Hij heeft natuurlijk een punt, maar zou hij dit ook aangekaart hebben als hij wél in de eerste startbox had mogen plaatsnemen? Zijn frustratie lijkt namelijk ook dat hij als enige ex-prof niet in de voorste boxen start. Maar deze willekeur is hoe dan ook niet echt bevorderlijk voor de geloofwaardigheid van de sport.
    28-04-2023 09:02
    Als je kijkt naar wat Thijs heeft geschreven etc in het verleden, zou het zeker hebben aangekaart als hij voor zou zijn getrokken.
27-04-2023 19:24
Beste zou zijn 19-34 starten. Dan 1 minuut er tussen 35-40 jaar weer 1 minuut er tussen dan 41-45 enzo verder. Dan kan iedereen gewoon ze eigen wedstrijd rijden in ze eigen leeftijd categorie. Want dat is straks op het wk ook zo. Hier is de lol er gauw af. Komt nu neer op lekker snel tassen vullen. 1050 deelnemers x 60 euro inschrijfgeld.
    27-04-2023 19:42
    Op het WK is er naast de age groups ook een elitecategorie. Beste zou zijn dat die er in de qualifiers ook is, die dan eerst start. Daarna de age groups zoals jij zegt.
    27-04-2023 20:04
    eens mokum, dat zou het beste zijn ja.
28-04-2023 09:50
Iets meer duiding: https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel/kritiek-gravelfondo-limburg/2554/whatsapp/?utm_source=WhatsApp&utm_medium=organic&utm_campaign=newsarticles
27-04-2023 15:37
Niemand van jullie heeft ooit wedstrijden gereden zeker? Hij heeft in dit geval gewoon 100% gelijk. Deel het in op wedstrijdlicentie, startlicentie, recreanten en dan eventueel de cyclo, zoals met strandwedstrijden bijvoorbeeld. Als je de start mist ben je over het algemeen gewoon gezien.
28-04-2023 08:09
Haha die Thijs. IK heb pas reden tot klagen. Startplek 991. Hoe ga ik jou ooit inhaken? Komaan man, knallen en dan maar zien hoever je komt. Cauberg biedt volop kansen om jezelf flink op te blazen…
27-04-2023 22:31
Als iets over Sonneveld gaat of nog erger van Sonneveld is, lees ik het sowieso niet. Ik vind het een kwal.
    28-04-2023 06:54
    'Het dorp' was best een hit toch.
27-04-2023 15:23
Als dit zo is, dan was dit in ieder geval voor Valverde geen enkel probleem in zijn eerste gravelwedstrijd.
Daarbij, zijn (die van Thijs) palmares laat toch duidelijk zien dat voor hem meedoen veel belangrijker is dan winnen. Aangezien hij zelf al aangeeft een oude lul te zijn, is het duidelijk dat er geen gouden toekomst nog voor hem ligt op de fiets.
Iemand die ziet en uitspreekt dat het gros van de vrouwen in het wielrennen pelotonvulling is, zou je toch van verwachten dat hij zijn eigen plek in een peloton wel kent.
    27-04-2023 15:27
    Zoals Thijs zegt mogen Profs en oud profs vooraan staan dus Valverde stond eerste rij bij zijn eerste gravelkoers.
    27-04-2023 16:08
    Dus omdat iemand een mening heeft die je niet deelt heeft hij geen recht op eerlijke competitie?
    27-04-2023 16:44
    Dit is niet bij elke wedstrijd zo. En Valverde met Zonneveld vergelijken is appels met peren.
    27-04-2023 19:27
    Geen mening, maar volgens hemzelf leeftijdsdiscriminatie, waarvoor hij in verdediging gaat via de pers met een beschuldiging.

    En ja, Valverde en Zonneveld vergelijken is als appels en peren. Allebei voorbij 40 jaar, allebei actief op de gravel. Alleen is de één een kampioen en de ander in zijn eigen bewoording pelotonvulling.
    27-04-2023 20:22
    @Ray
    Voor Valverde was er geen probleem omdat die uiteraard wél vooraan in de priority box mocht starten.
    Althans, ik ga er toch van uit dat de Spaanse organisatie hun grootste publiekstrekker niet ergens anoniem achterin het pak bij de 40+'ers lieten starten
27-04-2023 17:06
Hij heeft toch evenveel kans als de andere renners van zijn age group om zich te plaatsen voor het WK Gravel? En de anderen evenveel als hij, want ze starten in dezelfde startbox.
Ging het hele gravelracen niet om zo weinig mogelijk regels, knallen en een biertje achteraf?
    27-04-2023 17:13
    Nee. Hij is prof en rijdt het WK bij de profs, niet bij de 40+.
    27-04-2023 17:14
    De leeftijdscategorie is bij de mannen 19-59 jaar. De beste 25% in deze categorie bij een kwalificatiewedstrijd kwalificeert zich voor het WK. Starten op leeftijd is dus gewoon niet eerlijk.
    27-04-2023 17:45
    @Reusjen @Luipaard
    Klopt niet. De age groups zijn 19-34, 35-39,40-44 en zo verder per 5 jaar.
    Op het WK rijden profs apart, maar in de qualifiers is er geen apart klassement voor profs, enkel een algemeen klassement en kwalificatie gebeurt per age group.
    Zo is Luis Angel Mate, prof bij Euskaltel en vorige week nog aan de slag in de Tour of the Alps, in de eerste qualifier gekwalificeerd in de age group 35-39. En Valverde in de age group 40-44.
    https://ucigravelworldseries.com/wp-content/uploads/sites/32/2023/04/Qualified-riders-Berja-2023.pdf
    Maar dat lijkt Zonneveld zelf niet zo begrepen te hebben.
    27-04-2023 18:21
    Maillot, voor al uw koude benen en wieneranalyses achter de komma
    28-04-2023 06:51
    @maillot
    Je hebt gelijk, ik haalde het door elkaar met de UCI gravel gran fondo WK.
27-04-2023 17:50
De nationale huilebalk
27-04-2023 17:14
[i]Edit redactie: Niet doen.[/i]
27-04-2023 15:45
Ik vind het discriminatie dat een 42-jarige van marketingvehikel beat in de Scheldeprijs mag koersen, terwijl betere renners en teams als Volkers Wessels gepasseerd worden. Mag ik dan ook een teiltje om daarover te huilen?
    27-04-2023 16:10
    Ja, alleen een beetje vreemd dat je dat koppelt aan het onrecht wat hier aangekaart wordt. Wat hebben die 2 met elkaar te maken behalve dat het beiden over Beat gaat?
27-04-2023 14:57
'Leeftijdsdiscriminatie'.... Eerder een oud wijf. Als ie goed is geraakt hij vrij snel van voren. Iig heeft hij alweer z'n aandacht en excuus. Missie geslaagd.
    27-04-2023 15:26
    Vanaf een 100e plaats bij het NK veldrijden was er bij de eerste bocht al een achterstand van 30 seconde dus hij moet wel Tadej Pogacar zijn om nog goed voorin te kunnen komen vanaf plek 500
    27-04-2023 16:06
    Je geweldige argumenten zijn werkelijk niet te weerleggen.
    27-04-2023 16:12
    Pietspeed for president
    27-04-2023 16:35
    Reusjen, Zonneveld stelt dat er sprake van leeftijdsdiscriminatie is. Dus dan is dat ook meteen zo? We leven niet in wokistan. Als Zonneveld van het kaliber Valverde is, start hij gewoon in de zgn prioritybox. Maar dat is hij niet. Het is algemeen bekend dat oudere renners, zeker boven de 40 minder gaan presenteren. Ergens moet een organisator aanknopen bij mogelijk redelijke criteria. Bijvoorbeeld dat jongere, betere renners niet in de weg worden gereden. Zo onredelijk lijkt dit dus niet. Reusjen, in jouw visie dient er kennelijk van positieve discriminatie sprake te moeten zijn. Maw, Zonneveld moet eigenlijk met voorsprong starten, oid. Wat een gezever. Btw, Zonneveld wilde toch de meekoersende wielerjournalist zijn. Dan is dit een uitgelezen mogelijkheid om het hele peloton van achter tot voor 'te verslaan' in een mooi stukje journalistiek in z'n column.
    27-04-2023 16:43
    Piet, die priority box is vooral voor mensen die de organisatie veel bereik op socials geven. Ik heb in mijn omgeving mensen gehoord die voor de lol mee fietsen met een groot insta-bereik, die zijn uitgenodigd voor dat vak. En beleefd hebben afgewezen, ook dat. Dat vak is echt vrij belachelijk.
    27-04-2023 16:48
    Nee pietspeed, je hebt zowel het artikel als mij totaal niet begrepen. Het hele probleem is juist dat er geen objectief systeem is, maar totale willekeur waarbij de organisatie kan bepalen met hoeveel achterstand je begint aan de race. Als het op basis van een klassering oid zou zijn dan was deze discussie er niet. Heeft niets met positieve discriminatie of wat je er allemaal bij verzint te maken. Jonger betekent niet per definitie beter, dat is dus een waardeloos criterium. Bovendien geeft Zonneveld aan dat dit criterium maar half wordt nageleefd aangezien er allerlei figuren in groep 1 starten die daar op sportief vlak niet thuis horen.
    27-04-2023 17:40
    Net even de regels van die qualifiers in Gravel World Series doorgenomen. Je kwalificeert je voor het WK per age group. Dan vind ik het ook niet onlogisch dat je per age group start.
    Alleen: dan zou er niemand uit de age group van Zonneveld in die priority box mogen starten, want die starten dan erg veel vroeger dan hun directe concurrenten. Dàt is de discriminatie.

    Zonneveld geeft op Twitter aan dat hij zich kwalificeren voor het "WK voor de profs, niet voor het WK 40+". Echter, op het WK rijden de profs apart, maar in die qualifiers is er geen aparte categorie voor profs. Zo is Luis Angel Mate, prof bij Euskaltel en vorige week nog aan de slag in de Tour of the Alps, in de eerste qualifier gekwalificeerd in de age group 35-39. En Valverde in de age group 40-44.

    https://ucigravelworldseries.com/wp-content/uploads/sites/32/2023/04/Qualified-riders-Berja-2023.pdf
    27-04-2023 18:39
    Piet is aan de speed
    28-04-2023 12:39
    @maillot a poit

    As per the official qualification system for the 2023 UCI Gravel World Championships, each Trek UCI Gravel World Series event grants qualification rights for the UCI Gravel World Championships for those riders finishing in the first 25% of their age group.

    The 25% is calculated based on the number of starters in each age group, and not on the number of riders having finished the race. Qualification is always per age group and based on age group results, not on overall results

    In addition, the first three riders of each official age category will qualify directly for the World Championships, independently of the number of starters in that age group. Riders must finish the race to gain qualification.

    Zonneveld kan zich prima voor het WK gravel qualificeren.
27-04-2023 15:28
Zonneveld mislukt mannetje. beat kan beter een jong talent nemen in plaats van deze ouwe zeurpiet.
    27-04-2023 16:08
    Waarom? Jonge renners vinden het prima als ze geen eerlijke kans maken?
    27-04-2023 16:13
    Ik vind t wel slim van Beat om Zonneveld te nemen. Veel publiciteit.
    27-04-2023 23:32
    @Rob, je zegt het precies goed, de enige reden dat Zonneveld een profcontract gekregen heeft bij BEAT, is de publiciteit die hij genereert. Laat ons wel wezen, als Zonneveld voldoende niveau haalt om prof te zijn, dan kun je in heel Europa meteen 1000 beloften ook een profcontract geven.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine