Terug van weggeweest: Tour de France 2026 begint met ploegentijdrit ‘nieuwe stijl’
Het is al van 2019 geleden dat de Tour de France nog eens een ploegentijdrit bevatte, maar volgend jaar is het weer zover. De Ronde van Frankrijk van 2026 begint namelijk met een tijdrit in teamverband in Barcelona, maar niet in de traditionele vorm. Het is voor het eerst in de meer dan 110-jarige geschiedenis dat de Tour begint met een ploegentijdrit.
In 2019 won Jumbo-Visma in Brussel een ploegentijdrit in de Ronde van Frankrijk, maar de jaren erna zagen we geen TTT meer in de Tour. Dat had vooral logistieke redenen, zo vertelde parcoursbouwer Thierry Gouvenou onlangs in gesprek met Vélo. “De organisatie van een ploegentijdrit is vaak gelinkt aan een locatie binnen het Grand Départ en vereist een bepaalde eenheid tussen de start- en finishlocatie.”
“De laatste jaren hebben we geen Grand Départ gehad waarbij ze een vrij beperkt gebied in de schijnwerpers wilden zetten. Ze wilden liever een groter gebied in de omgeving tonen, dus ritten-in-lijn waren essentieel.”
Nieuw format
De organisatie van de Tour ziet nu echter weer een mogelijkheid om in 2026 een ploegentijdrit op te nemen in het parcours. Op zaterdag 4 juli 2026 is Barcelona het decor van een ploegentijdrit zoals we de laatste jaren zien in Parijs-Nice.
Met dit nieuwe format gaat het om een ploegentijdrit met alternatieve regels. Het opvallende hier is dat niet de tijd van de vierde binnenkomer telt, zoals gebruikelijk is, maar dat iedere renner zijn eigen tijd krijgt. Een kopman die in de laatste kilometer(s) nog wat energie over heeft en wegrijdt bij zijn ploeggenoten kan zo dus nog wat extra seconden winnen.
De TTT trekt onder meer langs de wereldberoemde basiliek Sagrada Família – over relatief vlakke wegen – maar in de laatste drie kilometer volgen er nog twee passages over de alombekende heuvel Montjuïc. De finishstreep is getrokken voor het Olympisch Stadion Lluís Companys, na een pittige sectie (800 meter à 7%) van de Montjuïc.
Montjuïc ook scherprechter in eerste rit-in-lijn
Organisator ASO heeft inmiddels ook de tweede Touretappe op Spaanse bodem gepresenteerd. De eerste rit-in-lijn van Tarragona naar Barcelona is voer voor de puncheurs, want in de finale volgen de korte en bovenal steile hellingen elkaar in een rap tempo op.
Na de Côte de Begues (6,1 km à 6,5%) en de Côte de Santa Creu d’Olorda (8,4 km à 4,5%) zal de Montjuïc – net als in de ploegentijdrit – als scherprechter fungeren. De beklimmingen naar het kasteel van Montjuïc (1,6 km à 9,3%) en het Olympisch Stadion Lluís Companys (600 meter à 7%) komen in de finale liefst drie keer terug. Met andere woorden: in de laatste dertig kilometer staan er nog zes hellingen op het menu.
De Tour de France van dit jaar start ‘gewoon’ op Franse bodem. Het is de regio Hauts-de-France die Le Grand Départ mag organiseren. De ronde begint op zaterdag 5 juli namelijk met een rit van en naar Lille. De sprinters lijken direct aan zet, want de organisatie laat de nabijgelegen kasseien van Parijs-Roubaix links liggen.
Dit is 10km ploegentijdrit en dan wat tactisch uitdokteren hoe en wanneer je de kopman lanceert. Met nog wat geneuzel over al dan niet van fiets veranderen.
De Tour beginnen met een 60km ploegentijdrit, zodat op dag 1 de rijkste ploeg UAE al vele minuten kan pakken op de rest. Worden een leuke drie weken dan.
Maar TTT is leuk. Alleen word het voor mij wel een dingetje. Dat steeds starten in een ander land heb ik nu wel gezien. Snap dat het commercieel rete interessant is voor de ASO. Maar mijn tour gevoel daalt echt met etappes als vorig jaar in Florence. Met meteen zulke klimmetjes etc.
Voor mijn gevoel is de tour eerst 5 saaie etappes door (vaak)noord frankrijk. T moet alleen allemaal steeds spannender worden ofc.