Teleurstelling bij Jumbo-Visma: “We moeten hier even van bekomen”
foto: Cor Vos
dinsdag 10 mei 2022 om 20:01

Teleurstelling bij Jumbo-Visma: “We moeten hier even van bekomen”

Debutant Gijs Leemreize bezorgde Jumbo-Visma een zesde plaats in de vierde etappe van de Giro d’Italia, maar echt genieten kon de Nederlandse ploeg niet na de prestatie van het jonge ronde-talent op de Etna. De drie klassementsrenners van de ploeg stelden namelijk teleur.

Geen van de kopmannen van Jumbo-Visma zat in het eerste peloton, waarin de meeste favorieten zich konden handhaven. Tobias Foss en Sam Oomen verloren ruim twee minuten op de andere klassementsrenners, terwijl Tom Dumoulin het tempo op de slotklim al vroeg niet kon bijbenen en bijna zeven minuten moest toegeven. “Het is nooit een goed teken als je twee minuten verliest op de favorietengroep”, zegt ploegleider Marc Reef op de website van het Nederlandse team.

Het mindere optreden van de kopmannen is een teleurstelling waar de ploeg zich nu overheen moet zetten. “We zijn hier gestart met ambities voor het klassement, dus dan is het zonde als je de mannen op acht kilometer van het einde moet laten gaan. We moeten hier even van bekomen en de komende ritten zullen we gebruiken om te kijken hoe het gevoel van Tobias, Sam en Tom zich gaat ontwikkelen”, aldus Reef.

De ploegleider was te spreken over het optreden van Leemreize. “Complimenten voor Gijs. Hij heeft een supergoede finale gereden. Bij je debuut in een grote ronde bij de eerste de beste kans een zesde plek binnenslepen, is heel knap. Hij is voor ons vandaag het lichtpuntje.”

RIDE Magazine
55 Reacties
10-05-2022 20:06
Het is zoals het is en andere clichés. Hopelijk blijft Tom fietsen. Hij heeft ons al zoveel gebracht. Misschien komen er nog wel resultaten.
10-05-2022 20:07
Top van Leemreize!
    10-05-2022 21:16
    Ja die staat nu 28ste in het klassement op 4:06 van Lopez en 2:24 van Yates
10-05-2022 20:12
Heb eigenlijk ook geen idee waarom de verwachtingen voor Foss zo hoog waren. Nog geen koers echt lekker gereden dit jaar.

Maargoed, er is nog meer te winnen in de Giro.
10-05-2022 20:13
Als vrijbuitersploeg zie ik dit team in deze samenstelling ook geen potten breken.

Kan wel eens een hele summiere Giro worden voor Jumbo.
10-05-2022 20:33
Sam Oomen stagneert helaas ook in zijn ontwikkeling. Was paar terug toch een renner die mogelijk met de subtop mee kon komen.
    10-05-2022 22:04
    Ooit 9e in de Giro, wie weet komt het nog.
    10-05-2022 22:05
    Al jaren matig toch. Hij wordt zelfs met het jaar minder lijkt wel.
    10-05-2022 23:29
    Het verbaasde mij dat hij als kopman werd uitgespeeld. Is een ideale knecht bergop.
    Bij Oomen heb ik altijd het gevoel van een zeer welbespraakte jongen, maar op de fiets zeer kleurloos.
    10-05-2022 23:58
    Nooit meer op niveau gekomen na operatie op vernauwde liesslagader. Heeft daar flinke tijd voor moeten revalideren.
10-05-2022 20:37
Dat moeten we zeker , ook Toby en sam vielen dik tegen .. nou maar een hele giro aanvallen en voor ritten gaan
10-05-2022 20:37
Nog niets verloren toch? Tao Geoghegan Hart verloor in 2020 anderhalve minuut op Almeida en won de Giro alsnog.
    10-05-2022 20:44
    Je pakt nu Tao, maar er zijn er natuurlijk flink meer die daarvan niet terugkomen. Daarnaast was de Giro toen niet heel sterk bezet. Vermoedelijk is het wijsheid om te laten lopen en voor de tt en een eventuele etappe te gaan.
    10-05-2022 20:50
    The future's so bright, I gotta wear shades! Wie weet, kantelt het karretje. Ik ben best wel jaloers op jouw positieve insteek.
    10-05-2022 22:03
    Dat was toen ook vooral chaos met valpartijen etc en niet een overzichtelijk uit het wiel gereden worden klim als vandaag …
10-05-2022 21:00
Het is wel wat gespeeld onnozel lijkt me want zulke resultaten komen niet uit het niets, daar zie je in de voorbereiding al een aankondiging van. De hele Tridente die in de blubber geharpoeneerd wordt kan geen donderslag bij heldere hemel zijn.
    10-05-2022 21:22
    bij een moderne, hyperprofessionele ploeg al JV die alles op teeveetjes kan monitoren mag dit inderdaad geen verrassing zijn.
    10-05-2022 21:23
    men weet er ook exact wanneer ieder gaat PIEKen. Dit dankzij de hulp van voedingkootjes
10-05-2022 21:07
hadden ze nou werkelijk gedacht dat tom en foss hier even top10 gingen rijden, dumoulin heeft geen fatsoenlijke voorbereiding hij had minstens nog 2 etappe koersen nodig om in vorm te raken, Foss zie ik nog wel beter worden aan het einde van de giro gewoon te weinig wedstrijd kilometers in de benen
10-05-2022 21:11
Het verschil in niveau tussen de Tourploeg/voorjaarsploeg en wat hier rondfietst is wel schrikbarend groot. Vraag me af wat dat met hun koppies doet en of dat ook nog een rol speelt. Geloven deze jongens nog wel in zichzelf? Lijkt me moeilijk voor ze.
    11-05-2022 09:39
    Ja, er is vooral veel werk voor de mental coach me dunkt
    11-05-2022 11:25
    Helemaal mee eens. Dit lijkt mij ook echt een mentaal ding. Vooral Dumoulin had vooral uitstekende waardes. Die zou echt wel met de beste 30 mee omhoog moeten komen.

    Foss heeft in verleden ook veel beter geklommen.

    Maar vanuit dit diepe dal lijkt het mij dat zij alleen maar omhoog kunnen. Dus gewoon lekker uitrijden die Giro en wie weet gaat het hoofd de benen weer uit de weg.
10-05-2022 21:12
Fin de carrière
10-05-2022 21:20
Feedback, Evalueren, en Groeien in het pro-ces
10-05-2022 21:26
Doorbikkelen. Zeker Tom moet sterker uit deze ronde kunnen komen dan hij er in ging
10-05-2022 21:29
Ze moeten niet "de komende ritten kijken hoe het gevoel is". Want voor je het weet zijn de 3 weken om.

Meteen revanche proberen te nemen. Mee proberen te zitten in de vlucht. Wie weet op die manier toch weer in de top van het klassement komen, of zelfs een rit winnen. Maar uithuilen in de buik van het peloton, en daar drie dagen gaan filosoferen of je eigenlijk voor het klassement moet gaan of toch voor een rit, dat lijkt me niet het strakste plan wat je kunt bedenken, Marc Reef.
    10-05-2022 22:46
    Inderdaad. Zoals de tourploeg van vorug jaar: direct gaan knallen om het momentum te creeeren ipv af te wachten wat voor momentum er gaat komen
    11-05-2022 00:45
    Likelikelike
10-05-2022 21:31
Het probleem van deze Jumbo Giro ploeg is eigenlijk vrij eenvoudig: ze nemen drie kopmannen mee die geen echte kopmannen zijn. Dumoulin als voormalige topper, Oomen die nooit echt een topper is geworden en Foss die nog geen topper is en het misschien ook niet zal worden. Drie renners werden tot kopman gemaakt omdat er geen kopman is hier.
    10-05-2022 21:52
    Klopt. Ik denk ook niet dat er veel mensen echt hele hoge verwachtingen hadden. Kan vriezen, maar het kan ook dooien met deze 3.

    Maar uiteindelijk zijn het in basis alle 3 goede renners. Die zal je nu op een andere manier moeten gaan inzetten. Want nog 2,5 weken achter de feiten aan fietsen in het peloton, daar gaan ze niet beter van worden.
    10-05-2022 22:04
    Volgens mij wordt er wel eentje betaald als kopman Scott.
    10-05-2022 22:47
    Er worden wel meer renners dik betaald. Komt omdat je salaris bepaalt op verleden en verwachting.
    11-05-2022 01:37
    Ze krijgen nu wel de ruimte om aan te vallen. Foss en Oomen houden nog wel wat voeling in het klassement voorlopig, maar alleen met aanvallen kunnen ze weer aansluiting krijgen.
10-05-2022 21:31
Het leek wel of de ploeg over de lava reed.
10-05-2022 22:07
Nederlandse rijders presteren beter als ze niet bij Jumbo rijden en nog belangrijker met meer plezier. Voorbeeld Bauke, Wout, van Baarle , van Poppe
    10-05-2022 22:08
    Vergeet natuurlijk Keldernan
    10-05-2022 22:41
    Poels was vandaag ook bagger...
10-05-2022 22:07
Oomen last minute opwaarderen was al een voorteken.
Blijkbaar gaven de metertjes van Foss en Dumoulin toch niet de gehoopte data om het enkel met die twee op te lossen.
Zeemans verhaal over die data was ook dermate geforceerd positief dat’t meer op een peptalk richting Dumoulin leek.

Dat Leemreize zijn neus al meerdere malen aan het venster stak is een doekje voor het bloeden.
    10-05-2022 22:48
    Volgens mij was het meer een peptalk richting oomen maar je kunt gelijk hebben.
10-05-2022 22:35
Vind het nog steeds opvallend dat de enige Nederlandse wielerploeg die zich volledig inzet voor de ontwikkeling van het wielrennen in de volle breedte, in alle klassen en categorieën, zoveel weerstand oproept.
    10-05-2022 22:49
    Ze zijn gevestigde orde geworden. Daar houden wij nederlanders niet zo van heb ik het idee.
    10-05-2022 23:04
    Nederland is verziekt en verwend door de succes- en positiviteitscultuur: alles niet goed zijn, leuk zijn en wat opleveren. Doet dat het niet zijn Nederlanders er als de kippen bij om op de splinters in een ander z’n oog te wijzen (en helaas hun eigen balk niet waar te nemen)
    10-05-2022 23:05
    Alles moet goed zijn, leuk zijn en wat opleveren*
    11-05-2022 08:35
    Nah, ik denk dat het meer komt door de "wij zullen het wel eens even klaren"-houding waar ze een paar jaar geleden mee begonnen zijn toen ze in de Tour met Roglic serieus voor de eindwinst gingen. Tom zei het toen zelf al; ze zitten ons in het peloton gewoon uit te lachen. Dit voorjaar ook weer; we hebben nu een voorjaarsploeg die het peloton angst inboezemt. Met zo'n air van; we zullen die monumenten wel eens even op komen halen (neehee, dit is niet letterlijk zo gezegd, maar die sfeer werd wel gecreëerd). Als er dan vervolgens amper iets van terecht komt moet je niet raar opkijken als er wat besmuikt om gelachen wordt. TJV zit zo zachtjes aan weer op hun visserskrukje in de berm uit te huilen.
10-05-2022 23:54
“Het is nooit een goed teken als je twee minuten verliest op de favorietengroep”, zegt ploegleider Marc Ree.

Kijk, deze man heeft er ten minste verstand van. Ik durf te gokken dat niemand hier dit ook had bedacht.
    11-05-2022 00:28
    Arme Ree(f), nu ook al aangeschoten wild…
    11-05-2022 08:22
    Reef zal het moeten doen met de renners die hij mee krijgt, v.w.b de voorbereiding is professor Zeeman verantwoordelijk. Die had alle vertrouwen in Dumoulin en wist ook te melden dat Oomen grote stappen had gemaakt sinds zijn komst bij de ploeg.
11-05-2022 01:42
Dumoulin en Foss hebben door ziekte en blessures nog nauwelijks koersdagen gehad dit jaar. De Giro lijkt ook te vroeg te komen wat dat betreft zonder die basis die je alleen verkrijgt door effectief te koersen. Dat euvel had Uran bijvoorbeeld in de vorige Tour (volgens zijn ploegleider). En dat breekt je op tijdens zo'n grote ronde.
    11-05-2022 09:18
    Dat. Nu gewoon uitrijden. Weer weerstand kweken, een betere basis leggen. En kijken of je dan in de Vuelta nog wat kunt.
11-05-2022 05:50
In de etappe van woensdag net als Floyd Landis gelijk terugslaan, maar dan zonder toegevoegde testosteron. En dat door alle 3 de kopmannen. Kortom, met 3 jumbos demareren en ploegentijdrit met zijn drieen tot op de streep.
Gewiss en Quickstep hebben in t verleden al laten zien hoe dat moet (helaas wel met hun met mik vol doping)
11-05-2022 09:29
"We moeten hier even van bekomen en de komende ritten zullen we gebruiken om te kijken hoe het gevoel van Tobias, Sam en Tom zich gaat ontwikkelen”, aldus Reef."
Drie rustdagen inlassen oid? De Giro is een WT wielerwedstrijd op het hoogste niveau. Oftewel rijden voor de pecunia.
11-05-2022 10:03
Ik zie maar weinig verschil tussen deze Dumoulin en een Evenepoel vorig jaar. Beiden geen competitie in de benen, beiden met hoge verwachtingen naar de Giro getrokken, beiden kraken, alleen kwam dat kraken bij de ket na 10 dagen, bij Dumoulin na een halve bergrit, de ene kwam terug na een gekraakte rug, de andere na een gekraakt hoofd. Jammer, ik vrees dat ook bij Dumoulin een torenhoog verwachtingspatroon verstikkend werkt.
    11-05-2022 10:13
    Dus volgend jaar wint Dumoulin Luik-Bastenaken-Luik?! Dat is g*ddomme nog eens een mooi vooruitzicht!
    11-05-2022 19:24
    Ik zou hem zeker niet afschrijven alleszins.
11-05-2022 10:04
Ze hadden m.i. toch Kooij mee moeten nemen als back-up, maar dat is achteraf een koe in de kont kijken..

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine