Teleurgestelde Dumoulin: “Ik had gewoon een slechte dag”
Tom Dumoulin zocht na afloop van de achtste etappe van de Giro d’Italia, waarin hij zijn roze trui kwijtraakte en veel tijd verloor op de belangrijkste klassementsrenners, niet naar excuses. “Ik had gewoon een slechte dag vandaag”, zegt hij op de website van Giant-Alpecin. “Ik heb wel wat last van zadelpijn, maar dat was vandaag een minder probleem dan gisteren. Ik had gewoon geen energie tijdens de race.”
Dumoulin sprak voor aanvang van de Giro niet over een klassement, maar over de tijdritten. Uitgerekend morgen staat de lange tijdrit door het heuvelachtige Toscane op het programma. “Ik kan nu weer overschakelen naar plan A, het winnen van de tijdritten. Maar nu ben ik gewoon teleurgesteld en wil ik daar even niet aan denken.”
“Misschien pak ik het roze morgen wel terug”
Met een schuin oog kijkt de Nederlander toch nog altijd naar het klassement, waarin hij nu elfde staat op 1.05 minuten van Gianluca Brambilla. “Misschien pak ik morgen het roze wel weer terug en kijk ik heel anders naar deze situatie. Dat is op dit moment moeilijk te zeggen. Vooraf was ik niet van plan om voor het klassement te gaan en bergop waren er vandaag zeker twintig renners beter. Misschien heeft het ook geen zin om naar het klassement te kijken. We zullen wel zien.”
Om te kunnen pieken in de tijdrit moet Dumoulin zich morgen sowieso een stuk beter voelen dan vandaag. “Als ik weer zo weinig kracht in mijn benen heb, ga ik de tijdrit zeker niet winnen. Hopelijk herstel ik goed en lever ik een mooie prestatie.”
In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
Maar vandaag was ie echt wel heel slecht.
Als mens ook gestegen in mijn achting.
Hij kreeg toen wel veel steun van Arndt dacht ik. Overigens is hij duidelijk en eerlijk in zijn verklaringen. Afwachten morgen.
In de afdaling en op het vlakke heeft hij samen met Aerndt iets teruggepakt, ook omdat de groep Valverde niet echt vol doorreed, het tempo viel daar af en toe weg, omdat alleen Movistar wilde rijden.
In de afdaling kan je nooit je volledige wattage kwijt, komt meer aan op stuurmanskunst. Vandaag ging ie net als id vuelta leek wel van 420 naar 350 watt, dan ben je een prooi voor elke amateur. In deze vorm kan ie niks klaarmaken morgen want vandaagreden 30 man harder bergop..
De top van de Olympus is nabij.