Sponsoring door gokbedrijven op de schop in België: moet Lotto Soudal op zoek naar vervanger?

Sponsoring door gokbedrijven op de schop in België: moet Lotto Soudal op zoek naar vervanger?

foto: Cor Vos

maandag 9 mei 2022 om 12:48

Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) wil zowat alle vormen van gokreclame aan banden leggen. Een ontwerp voor een Koninklijk Besluit is reeds goedgekeurd door zes bevoegde ministers, maar moet nog worden goedgekeurd door Europa en voor advies langs de Raad van State. Ook het wielrennen wordt hierbij getroffen.

“Gokken is het nieuwe roken”, aldus Van Quickenborne, minister van Justitie in België. “Sinds het begin van de coronacrisis is het aantal jongeren dat gokt met 43 procent gestegen. En niet minder dan 40 procent van de winsten die gokbedrijven maken, is afkomstig van mensen met een verslaving. Achter die cijfers gaat veel leed schuil.”

Dus wil de minister korte metten maken met het adverteren door die bedrijven. Dat meldden deze ochtend de kranten van Het Mediahuis. Gokplatformen zullen geen reclame meer mogen maken via spots in de media zoals kranten, tv, radio en websites. Ook affiches op straat en publiciteit via social media worden verboden. Alleen voor lopende publiciteitscontracten is er een overgangsmaatregel tot oktober 2023. Enkel wie actief op zoek gaat naar informatie over kansspelen, kan nog reclame te zien krijgen.

Wat met Nationale Loterij?
Maar ook de sport, zowel het voetbal als het wielrennen, zal hard getroffen worden door het nieuwe Koninklijk Besluit. Tegen 1 januari 2025 moeten alle gokmerken van (Belgische) sportshirts verdwenen zijn. En tot die tijd mogen gokbedrijven als sportsponsor alleen nog reclame maken door de merknaam of het logo te gebruiken.

Het is voorlopig niet duidelijk of ook de Nationale Loterij onder ‘gokbedrijven’ valt. Indien wel, lijkt Lotto Soudal een van de grotere slachtoffers te worden en moet het op zoek naar een alternatief. Ook de WorldTeams Intermarché-Wanty-Gobert (Circus) en Quick-Step Alpha Vinyl (Napoleon Games) worden getroffen, al gaat het in beide teams niet over een naamsponsor.

Vraag om overleg
Dat is wel het geval voor het Waalse ProTeam Bingoal-Pauwels Sauces WB, het vrouwenteam Bingoal-Chevalmeire en de veldritploegen Pauwels Sauzen-Bingoal en Team 777. Vanuit het voetbal wordt intussen al om overleg gevraagd. Volgens Lorin Parys, CEO van de Pro League, zou de maatregel meer dan 12 % inkomsten wegsnijden. Vanuit het wielrennen is voorlopig nog geen officiële reactie gekomen.

Dit artikel delen:

48 Reacties

AWestie 9 mei 2022 om 13:16

Ik zat al te wachten op dit bericht, kan best een dingetje worden. En juich ik ook toe in NL, zeker nu Andy, Dick en weet ik welke oud-voetballers de reclametijd vervuilen.

Verweggistan 9 mei 2022 om 13:29

Ja, mee eens.

Renaissance 9 mei 2022 om 13:59

Eens. Gokken is gewoon objectief heel erg slecht voor mensen en in die zin is er reclame voor maken ook heel erg raar. Wel sneu voor LS dat dan meteen 2 sponsors verliest. Met daarbij opgeteld ook nog het tekort aan punten vraag ik mij af of ze wel blijven voortbestaan.

Marco Willems 9 mei 2022 om 14:50

Nederland heeft het gedaan om de staatskas te vullen. Unibet, Pokerstars, BWIN etc uitsluiten en dan met TOTO en HC de reclamekaravaan openen om te cashen, dat gaat dus niet stoppen. Hypocriete ervan vind ik dat ex verslaafden als Andy van der Meijde en Wim Kieft meedoen om de jeugd aan verslavingen te helpen. Van Dickie wisten we al dat ie “ja” zegt tegen iedere zak geld.

Michiel 9 mei 2022 om 14:59

We hebben een onbetrouwbare overheid. Die er al veel te lang over deed de gokmarkt open te gooien. En dan is t los, gaan de betreffende bedrijven logisch gezien reclame maken en dan zegt diezelfde onbetrouwbare overheid dat reclame niet meer mag

EmPeHa 9 mei 2022 om 20:37

@Marco: Advocaat geeft zijn hiermee verdiende geld aan het goede doel. Waarschijnlijk gaat dat naar Casper (arts)

Marco Willems 9 mei 2022 om 22:40

@EmPeHa Dat was mij niet bekend, thanks voor de info

Dikke Vrouw 9 mei 2022 om 13:37

Tussen loto spelen en echt gokken zit toch wel een verschilletje…

Steven_E 9 mei 2022 om 13:45

Je hebt natuurlijk meer dan de wekelijkse lotto. Er zijn talloze soorten kraslotjes bvb die door de nationale loterij worden verhandeld.

Quincy Adams 9 mei 2022 om 14:54

In de basis is het precies hetzelfde: je koopt een kans.

ChefSpijker 9 mei 2022 om 15:05

Lotto is juist gokken, bij sportweddenschappen kun je nog op basis van kennis inzetten.

Michelangelo 9 mei 2022 om 15:13

Had de kennis van jou een gelijkspel voorspeld van Feyenoord-PSV? Of Ajax-AZ?

Nee, het blijft gokken, aangezien je de uitslagen niet in de hand hebt. En waar anderen de uitslag bepalen.

Ik denk dat je in de war bent met kaartspelen als pokeren, waar je wel heel duidelijk vaardigheid voor nodig hebt. Dat is een kwestie van statistiek, en als je het niet online speelt, ook je tegenstander kunnen lezen.

Favo 10 mei 2022 om 09:15

Het feit dat de bedrijven er geld aan verdienen zegt genoeg. Er zijn dus meer mensen die er geld aan verliezen dan die enkelingen die er ‘goed’ in zijn en er geld mee verdienen

Tempobeul 9 mei 2022 om 13:44

Specifiek voor Lotto zie ik dit nog wel goed komen. De trekkingsspelen van de Nationale Loterij, waaronder Lotto, vallen niet onder het koninklijk besluit. Quickie is daar ook niet bevoegd voor. De sportweddenschappen van de Nationale Loterij, Scooore, vallen er wel onder. Indien dit de omzet impacteert, dan kan dit zo wel op termijn de sponsoringsbudgetten beïnvloeden.

Oa. Bingoal en Napoleon Games zullen van de truitjes verdwijnen.

Eigenlijk prima zo, het is echt de spuigaten aan het uitlopen met deze sector. Je kunt dit niet vergelijken met de Lotto.

Favo 10 mei 2022 om 09:19

Is het dan zo dat de teams alleen Belgische teams niet met deze namen mogen rondrijden? Mogen buitenlandse teams met een goksponsor wel in België rijden of moeten die dan in Belgische koersen ook deze namen schrappen?

Koers 9 mei 2022 om 13:57

En in Nederland is die ban er net af.. Al hoef ik dat de wf bezoeker niet te vertellen :P Hier mocht voor de ban dan wel reclame gemaakt worden voor de enkele loterijen en een staatsgoksite, maar geen andere gokwebsites (die waren ook niet legaal).
Benieuwd naar hoe dat bij Tour de Tietema zit, of dat Belgisch of Nederlands is, en of dat eventueel gemakkelijk is aan te passen.

Vergis je ook niet over de deze ban, die gaat enorm veel geld uit te sport halen, en her en der zullen er misschien wel wat kleine clubjes omvallen. Of verhuizen er sportevenementen. Berlijn had bijvoorbeeld eerder een Premier League darttoernooi (er zijn er a 15) dan NL, puur en alleen omdat die toernooien allemaal gesponsord worden door goksites, en dat in NL dus niet mocht en in Berlijn wel. Uiteindelijk kwam het toernooi hier dan toch, maar stond er in plaats van de goksite Rotterdam op het podium.
Van de eurotour van ca 12 wedstrijden zaten er 8 in Duitsland, en maar 1 in NL, terwijl je die ook prima in NL vol kreeg.

Ik heb ook moeite met het maken van reclame voor goksites, maar reclame technisch gaat daar een fortuin in om.

Edit: dit gaat ws ook een boel betekenen voor de crossen, volgens mij staat Bingoal daar ook op bijna elke hoek. Er zullen wellicht wat nieuwe crossen net over de grens ontstaan mét Bingoal als sponsor (vermits zij een nl vergunning hebben). Al zal het niet 1-2-3 verdwijnen natuurlijk, maar het prijzengeld zal wellicht een deukje oplopen.

Sjoerd102 9 mei 2022 om 14:18

Jaren geleden werd in de F1 tabaksreclame verboden ivm de gezondheid. Wat is het volgende? Shell/Texaco/BP die niet meer reclame mogen maken omdat hun producten schadelijk zijn voor het milieu. Dan zou Total ook een probleem hebben. En wat te denken van DSM en Ineos (van origine chemieconcerns). Vliegen is natuurlijk ook hardstikke slecht, dus nog geluk dat Sunweb geen sponsor meer is.

Rooie Jos 9 mei 2022 om 16:25

Dat lijken mij allemaal mooie stappen ja. Bedrijven die bijdragen aan het kapotmaken van mens en/of wereld mogen wat mij betreft allemaal verdwijnen. DSM is overigens bezig een duurzaamheidsslag te maken, Ineos absoluut niet.

Michelangelo 9 mei 2022 om 14:20

Voor mij prima als ze reclame voor gokken aan banden gaan leggen. Want laten we reeel zijn: het is een industrie die leeft van verslaving en ook omgeven is met een zweem van witwassen, matchfixing en andere duistere praktijken. Of laat ik hem omdraaien: ik zie weinig toegevoegde waarde voor een grootschalige gokindustrie voor de samenleving. Terwijl ze hun best doen om die positie wel te veroveren.

Nu ook in Nederland snel dit voorbeeld volgen, want al die gokreclames zijn bloedirritant, en er ook nog eens op gericht om kwetsbare mensen in hun “spel” te vangen.

FDJ 9 mei 2022 om 14:26

Heel praktisch gezegd zouden een WB en Intermarche natuurlijk onder Luxemburgse licentie bv verder kunnen gaan als daar de regelgeving anders is. Juist het wielrennen leent zich ideaal voor dat soort constructies. Giant Alpecin werd ook nooit echt Duits, maar deed het sponsortechnisch. Het hoofdkantoor bleef echter altijd in Deventer.

ssj 9 mei 2022 om 14:28

Hoe zit dat met buitenlandse sponsoren in de gokindustrie? Moet hun naam van de shirtjes af bij wedstrijden in België?

guyremgabdel 9 mei 2022 om 23:10

ja. Ook buitenlandse gokfirma’s zullen eraf moeten zoals FDJ.

ssj 10 mei 2022 om 10:59

Maar mogen de namen bij Belgische teams er dan wel weer op in de wedstrijden in het buitenland? En mogen die wedstrijden dan nog uitgezonden worden? Ik zie best veel haken en ogen, ondanks dat het initiatief om gokreclame te verminderen prima is.

Adorni 9 mei 2022 om 14:30

In het Belgische voetbal zijn nagenoeg alle profclubs én zelfs de voetbalbond gesponsord door goksites.

Maar het ziet er niet goed uit als de nationale loterij zou stoppen met het sponsoren van de wielerploegen en wedstrijden. Want naast de WT-ploeg heeft dit invloed op de U23 en Damesploeg, een aantal kleinere ploegen en veel wedstrijden die steun van de Lotto krijgen.

Het wegvallen van sponsoring door gokbedrijven zal een gat slaan in de budgetten van menig veldritploeg en Pauwels Sauces-WB. Als plots 20% of meer van je budget weg is, staan er een deel renners op straat.

Samamba 9 mei 2022 om 14:40

Kan bijna niet dat de nationale loterij hier ook onder valt. Of die politici moeten helemaal de weg kwijt zijn. De Lotto zit zo diepgeworteld in bepaalde sporten waaronder wielrennen. Niet enkel Lotto Soudal met zijn prof, beloften en vrouwenploeg, maar zowat elke kleine wedstrijd, jeugdwedstrijd, etc. wordt gesponsord door Lotto. Bij andere (kleinere) sporten is dat trouwens ook zo. Een echte doodssteek zou het zijn.

In het algemeen vind ik de vergelijking met roken ook maar gezever. Alsof je kanker krijgt van gokken. Gaat er gewoon voor zorgen dat gokkers naar minder populaire, illegale goksites gaan afzakken. Geen goede evolutie lijkt me. Gaan we reclame voor ongezonde voedingswaren ook bannen? Awel, de Belgische voetbalbeker wordt gesponsord door een chipsmerk. En wat met alcoholische dranken? Even erg als gokken lijkt me dan, maar hun hele competitie wordt door Jupiler gesponsord.

Waarom geen tussenweg, geen reclame, wel sponsoring?

Rooie Jos 9 mei 2022 om 16:22

Omdat sponsoring = reclame

11 na 11 9 mei 2022 om 21:27

Misschien moet jij eens gaan praten met gokverslaafden die in een instelling zitten en zichzelf, hun familie en hun toekomst kapot hebben gemaakt dankzij een gokverslaving. Een proces dat zich trouwens op een aantal maanden kan voltrekken. Nadien mag je dan gaan praten met chipsverslaafden die hun leven kapot hebben gemaakt met chips eten. Als je denkt dat het ene ook maar in de verste verte te vergelijken valt met het andere, dan heb je ernstige problemen in je bovenkamer. Misschien ook meteen maar cocaïne en crystal meth gaan vergelijken met chocolade ofzo.

In het voetbal zit matchfixing overigens diep geworteld. Ik kan je vertellen dat er in de Belgische competitie bvb de laatste jaren meerdere gevallen waren waar er stevig gegokt werd door spelers zelf op wedstrijden van hun eigen ploeg. Dat is niet toegelaten, dus waren er spelers die gingen gokken op wedstrijden van de beloften/B-ploeg, en daar jongens wat gingen onder druk zetten om bepaalde zaken ”te forceren” tijdens de wedstrijd. Beetje naïef te denken dat de problemen betreffende gokreclame zich beperken tot die enkelingen die zichzelf niet onder controle hebben.

Theo H 9 mei 2022 om 23:51

Beetje overdreven reactie op verhaal van Samamba. En waarschijnlijk vallen zijn ernstige problemen in de bovenkamer ook wel mee, want er zit wel degelijk een flinke overlap in deze gedragsverslavingen.

Mr. Tornado 9 mei 2022 om 14:49

Als ze hiermee verslavingen willen verhelpen, dan zouden ze ook reclame voor alcoholische dranken moeten verbieden. Dat is toch wel één van de grootste verslavingen die er rondgaan. Het is schadelijk voor de gezondheid en de oorzaak van veel accidenten. Het verschil met gokken is dat alcohol algemeen geaccepteerd wordt.

re-cycle 9 mei 2022 om 14:55

ik weet niet of ze in belgie een staatsloterij kennen, maar laat ze die in Nederland dan ook maar opdoeken. In feite heb je in Nederland met de belastingdienst al genoeg kansen om je vermogen te verliezen ( toeslagaffaire, vermogensrendementsheffingen, accijnzen, woz waardes gebaseerd op wat een gek er voor geeft).

Verweggistan 9 mei 2022 om 14:59

De lotto is ook in Belgie onderdeel van de Nationale Loterij.

Romāns Vainšteins 9 mei 2022 om 15:28

Goede ontwikkeling, weg met dat zielloze en domme gokken. Dan maar wat sponsoren overboord en nieuwe vinden.

Beer 9 mei 2022 om 23:17

Lekker bezig Jan. #fail

klaasd 9 mei 2022 om 15:29

Gewoon totale verloedering dat al die reclame is toegestaan! Maar ja eerst een hoop jonge mannen de vernieling in helpen voordat ze ingrijpen. Zo’n Dick Advocaat of die politie woordvoerster, ik zou me kapot schamen als dat familie zou zijn.

De Cabybara van de Conradkade 9 mei 2022 om 15:50

Ik vind het in Nederland ook de spuigaten uitlopen en het valt niet goed te praten dat een Tour de Tietema, of diverse populaire podcasts (waar ook veel jongeren naar luisteren) zo laconiek met gokken om gaan.

Panache 9 mei 2022 om 16:56

Wat is gokken, wat is reclame, wat is gezond? Mag (ware het een Belgisch bedrijf) Wielerflits reclame maken op haar site voor Ploegleider? Is een gokspelletje, kost 8 euro per jaar… We moeten niet doorslaan in de betutteling en ons met name richten op de misstanden.

Monsieur Bendy 9 mei 2022 om 18:00

Ah. Daar komt het volgende ding dat ze willen gaan verbieden. Roken is reeds in een ver gevorderd stadium, straks geen patat meer voor de jeugd, 1 biertje per persoon op het grootste feest van het jaar, gokken dus en een limiet aan het aantal reizen per jaar zal hierna ongetwijfeld volgen want ‘het milieu’ .
Let op: de links neo-communistiche beweging stopt pas als alle dingen waar we plezier aan beleven ofwel verboden zijn, ofwel gereguleerd worden door de overheid, hier zijn wij als dom gepeupel immers zelf niet toe in staat.
Maar ja, zo lang iedereen zich door de media laat hersenspoelen, kunnen de links globalistische partijen doen wat ze willen en zullen alle naievelingetjes het pas inzien als het al veel en veel te laat is…

iLLan 9 mei 2022 om 20:01

Ah ja, de overheid is een complot, etc.

Quote:
iedereen zich door de media laat hersenspoelen

Als je vindt dat ‘iedereen’ gek is, betekent dat meestal dat je zelf gek bent.
Maar goed, we kunnen verder best discussiëren over de norm en wat we abnormaal vinden, maar ik zou als ik jou was toch op zoek gaan naar enige zelfreflectie, en dat buiten je eigen kring van mensen die het allemaal met je eens zijn.

vluggejapie 9 mei 2022 om 20:13

Vertoont een familielid, vriend of kennis verward gedrag? Dan kunt u bellen met het landelijk Meldpunt Zorgwekkend Gedrag op telefoonnummer 0800 – 1205.

Romāns Vainšteins 9 mei 2022 om 21:03

Vandaag de dag laten meer mensen zich door lachgasballonnen hersenspoelen, letterlijk, dan ‘de media’.

Jan 9 mei 2022 om 23:08

Jaja. Ook hier weer een zinnige bijdrage

Merlinappa 10 mei 2022 om 07:02

Over welke links neo-communistische beweging hebben we het dan? Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe ze 'alles waar we plezier aan beleven' gaan verbieden.
En 'het volgende ding', wat is er nu al verboden dan?

Maillot à Pois 10 mei 2022 om 09:53

Minister van Quickenborne zal zich alvast in zijn koffie verslikken als hij leest dat hij links en zelfs neo-communistisch wordt genoemd ;-)

Anton van Valouwe 9 mei 2022 om 18:38

“hier zijn wij als dom gepeupel immers zelf niet toe in staat.” Het enige verstandige in je tendentieuze tirade!

guyremgabdel 9 mei 2022 om 19:37

Om het hele verhaal te begrijpen moet je eerst de belgische politiek kennen. Quickie probeert weer de held uit te hangen en ons land in beeld te brengen als het eerste land waar een verbod is op gokreclame. Hij zou beter zorgen dat we koploper worden in andere zaken die tot zijn bevoegdheid behoren maar waar niks gebeurt.
Zijn voorstel stuit trouwens al op kritiek van andere partijen (oa Bouchez) en het is nog verre van goedgekeurd.
Als het er echter toch zou komen, dan worden niet alleen de belgische Lotto en Bingoal ploeg getroffen, maar ook het franse FDJ dat enkel met Groupama op de trui bij ons zal mogen rijden.

FDJ 9 mei 2022 om 23:30

Ik vraag mij af of je een buitenlandse ploeg als FDJ kunt weigeren een in hun land legale sponsoruiting te tonen. Zeker in UCI koersen zolang de UCI geen problemen ermee heeft.

guyremgabdel 10 mei 2022 om 11:05

@FDJ, niet weigeren maar verplichten om shirt aan te passen voor belgische wedstrijden.
Trouwens volgens Quickie zijn er 100.000 gokverslaafden in ons land. Dat is amper nauwelijks 1% van onze bevolking. Het is dan nog niet eens schadelijk voor de gezondheid zoals alcohol, drugs en roken. Drugs zouden ze bij ons dan wel willen legaliseren. Begrijpe wie kan. Kiespubliek ?

Jos Jalapenos 10 mei 2022 om 12:19

West-Vlaanderen heeft de meeste drank- en drugsverslaafden van het land. Voor de kuststreek (Oostende-Bredene) is een problemen. Akkoord, bepaalde wijken in Gent, Antwerpen en Brussel zijn ook eerder Ghetto dan nog echt België. Jammer dat het bij jullie zo slecht gaat. Vroeger hadden jullie echt alles, inmiddels wordt duidelijk dat 3 deelregeringen plus federaal niet rendabel/ wenselijk is. Sterkte Guy, hopelijk keert het tij voor u.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone