Team DSM: “Zowel het proces als de groep is belangrijk, ook voor kopmannen”
© Cor Vos
Nico Dick
vrijdag 13 augustus 2021 om 07:00

Team DSM: “Zowel het proces als de groep is belangrijk, ook voor kopmannen”

Interview Te strenge regels. Tegenvallende resultaten. Renners die willen opstappen. Materiaal dat niet in orde is. Team DSM krijgt het al maanden zwaar te verduren. Maar de ploeg bijt van zich af. In een exclusief gesprek met WielerFlits geven hoofdcoach Rudi Kemna (53) en ploegleider Matt Winston (34) tekst en uitleg. Na het eerste deel, vandaag deel twee van het interview.

Marcel Kittel, Zico Waeytens, Warren Barguil, Tom Dumoulin, Edward Theuns, Michael Matthews en begin dit jaar nog Marc Hirschi. Het is intussen een lang lijstje van renners die hun contract bij jullie niet uitdienden.
Kemna: “Dat klopt. Allemaal om diverse redenen, maar bij geen van hen draaide het om geld. Het financiële is eigenlijk nooit een item geweest. Alleen dit jaar zien we een renner die einde contract is en graag langer aan ons team wilde binden, vertrekken omdat hij een aantrekkelijker voorstel kreeg. Zowel financieel als qua status dat hij in dat team zal krijgen. Wij geloven niet dat de renner al klaar is voor die volgende stap en laten hem noodgedwongen gaan. Maar bij al de namen die je hierboven noemt, was de samenwerking, de cooperation, het probleem, niet het financiële.”

Ik begrijp het niet helemaal. Mag ik Michael Matthews als voorbeeld aanhalen? Dat lijkt me niet de moeilijkste, en hij wint wedstrijden en pakt UCI-punten. Plots mocht hij niet meer naar de Tour de France, even later werd het contract verbroken. 
Kemna: “Het verhaal Matthews verschilt niet zoveel met dat van Ilan Van Wilder. Je kan een goede renner zijn, die goede resultaten neerzet, maar als je het team in zijn geheel niet sterker maakt, dan kan dat een reden zijn om jou niet te selecteren. Dat heeft niets te maken met het feit of je al dan niet een sympathieke jongen bent. Dat zijn ook geen gemakkelijke keuzes. Het is niet gewoon ja of nee.”

Winston: “Het proces, de groep, is belangrijk. De renners maken deel uit van het complete rooster van Team DSM, maar staan er niet boven.”

Een ex-renner vertelde me over een in te vullen logboek. Dat moest bijzonder gedetailleerd. Hij werd er knettergek van.
Winston: “Het gaat hier niet over een black box, hé! Als een renner op vakantie is met vrouw en kinderen, dan vult hij ‘vakantie’ in. We hoeven heus niet te weten hoe hij op reis zijn dagen invult. Het gaat over een, weliswaar gedetailleerd, werkgerelateerd document. Daarin staan de trainingsuren, daarin staat feedback richting de coach over hoe de training geweest is. En ja, als dat niet op orde is, krijgen ze een telefoontje. Trouwens, zo een logboek wordt ons verplicht door de UCI. Dat geldt voor alle teams.”

Kemna: “Vreselijk dat zoiets – opnieuw – op een negatieve manier tot bij jou is gekomen. Terwijl we als team alleen maar goede bedoelingen hebben. Dat document levert waardevolle informatie op, waarmee de coaches aan de slag kunnen om de renners beter maken. Maar toch komen we hiermee blijkbaar weer in een slecht daglicht bij de buitenwereld en dat is jammer.”

Ook moeilijk te begrijpen: het vertrek van Marc Hirschi. Daar doen jullie bijzonder geheimzinnig over.
Kemna: “We kunnen daar niets over vertellen omdat er in het opgemaakte contract duidelijk staat dat we niet communiceren over de reden van de verbreking van de oorspronkelijke overeenkomst.”

Is dat stilzwijgen op vraag van de renner of op vraag van het team?
Kemna: “Een contract is door twee partijen ondertekend, zowel door de renner als het team. Maar wij als team vonden dat het beter was niet verder te gaan met Marc Hirschi, ook al won hij vorig jaar een Tourrit en was hij sportief top.”

Rudi Kemna & Matt Winston – foto: © Nico Dick

Was het door een gebrek aan cooperation, wat Team DSM zo belangrijk vindt? Was het een financieel dispuut? Ging hij in tegen de corona-regels? Wilde hij ketonen gebruiken, iets waar jullie tegen zijn? Wat kan zó belangrijk zijn dat er niet over gepraat mag worden? Dan zou ik bijna aan doping gaan denken…
Kemna: “Sorry, ik kan er niets over kwijt.”

Dit is niet goed voor de reputatie van zowel Marc Hirschi als die van de ploeg… Een beetje een gemiste kans zelfs.
Kemna: “Dan zijn veel dingen gemiste kansen. Mocht ik het jou kunnen vertellen, zou het gemakkelijker te begrijpen zijn waarom we van hem afscheid namen. Maar dat is in dit geval dus geen optie.”

Wat resultaten betreft, brengt 2021 voorlopig niet wat jullie ervan verwachten.
Kemna: “Dat kunnen we alleen maar beamen. Dat hangt uiteraard ook deels af van de concurrentie, waarvoor mijn complimenten. Maar daarnaast moeten we ook onszelf in vraag stellen. Hoe goed werken wij? Ik als sportief manager voel me daarvoor verantwoordelijk.”

Werken jullie op een of andere manier anders dan in 2020, toen jullie meer succesvol waren?
Kemna: “Nee.”
Winston: “We moeten veel beter kunnen. We werken eraan, als team. Winnen doen we als ploeg, ook als het minder goed gaat, blijven we een team. Op weg naar de top maak je fouten. Ook ik. Ik ben dan wel jonger dan een aantal renners, ik neem wel mijn verantwoordelijkheid. Omdat ik geloof in onze weg. Net zoals onze (materiaal)sponsors dat doen.”
Kemna: “Maar de vraag waarom het niet goed gaat, die is moeilijk te beantwoorden.”

Enkele geruchten over Team DSM. Beginnen met Felix Gall. Die zou de ploeg verlaten, ondanks een contract tot eind 2022.
Kemna: “Ik beloofde eerlijk te zijn. Dit gerucht klopt. Felix Gall heeft dezelfde manager (Marc Bator – Team Vision, red) als Ilan Van Wilder en zoals eerder aangehaald, die relatie werkt niet. We hebben Felix afgelopen winter al laten weten dat hij gerust naar een ander team mag uitkijken. Hetzelfde geldt voor Max Kanter en Martijn Tusveld. Ook Kanter heeft Bator als manager. Het wordt moeilijk om in de toekomst nog met dit bureau samen te werken.”

Felix Gall in de Dauphiné – foto: Cor Vos © 2021

Ook Andreas Leknessund wilde tot voor kort vertrekken…
Kemna: “Andreas is een echt talent met een goede mindset voor topsport in en mét een team. Dat zien andere ploegen uiteraard ook en er kwam een voorstel, maar we zijn deels aan zijn eisen tegemoet gekomen, waardoor hij beslist heeft te blijven. En met plezier en volle motivatie, zoals je vorige week ongetwijfeld hebt gezien in een tweet van Andreas.”

Gelezen in andere media: ook Søren Kragh Andersen en Tiesj Benoot, twee van jullie kopmannen, zouden ontevreden zijn… 
Kemna: “We werken al lang samen met Søren. Er zijn een paar issues geweest, maar de samenwerking met hem is altijd goed gegaan. Ik denk niet dat er een groot probleem is. Tiesj? Idem. Er zullen intern altijd wel kleine fricties zijn, want we coachen onze renners om ze beter te maken. We zijn gedreven om samen het beste uit ieders mogelijkheden te halen. Niet iedereen gaat altijd meteen akkoord. Dat lijkt me niet abnormaal in relaties. Tiesj is volwassen genoeg om hiermee om te gaan.”

Een ander verhaal dat wordt verspreid, is dat jullie renners op de nationale kampioenschappen niet ondersteund werden.
Kemna: “Ik weet dat daar in radio peloton over gepraat wordt. Dat is inderdaad een keuze die we gemaakt hebben. We zijn een internationaal team met renners uit dertien verschillende landen, bij de mannen alleen al. En dat op meerdere continenten, met daarnaast nog een vrouwen- en development programma. Zo’n kampioenschapsweekend is niet te behappen.”

“We ondersteunen de renners met materiaal, maar dus niet met bussen, trucks en mensen ter plaatse. In het verleden gebeurde dat in bepaalde landen wel en in andere landen niet, simpelweg omdat het niet overal kon. We hebben besloten de willekeur weg te nemen. De nationale kampioenschappen staan daardoor niet meer op onze kalender en er wordt niet als doel naartoe gewerkt. Wel wordt renners de mogelijkheid geboden om de nationale kampioenschappen te rijden als ze dat zelf willen. De praktische kant moeten ze zelf regelen.”

“Dit is een beslissing als team. Er moet ergens een lijn getrokken worden. Dat geldt voor alle teams. Als renners ons daar vragen over stellen, geven wij hen een helder antwoord. Maar opnieuw, zo kan gemakkelijk negatief bericht worden over Team DSM.”

Mag ik vaststellen dat jullie stilaan wel kampen met een imagoprobleem?
Kemna: “Het is dubbel. Hoe vreemd het ook lijkt, er is ook een positieve kant aan het verhaal. We zijn bijzonder alert. Door de druk van buitenaf en hoe het nu gaat, is het ook zo dat je meer aandacht besteedt aan wat gebeurt. Waar we nu met jou over praten, daar hebben we het ook intern al meermaals over gehad.”

“Maar ons imago in de buitenwereld, daar moeten we inderdaad over waken. Reageren als we aangevallen worden. Door uit te leggen wat we doen, waar we voor staan.”

Zijn jullie bang dat jonge talenten in de nabije toekomst minder vlot voor Team DSM gaan kiezen?
Winston: “Zeker als er verhalen in een foute context verspreid worden. We vrágen ook wel iets van ons renners en rensters. Sommigen vinden dat misschien moeilijk, anderen zullen hier bijzonder goed aarden en voordeel halen uit onze manier van werken. Aan ons om het juiste verhaal te vertellen.”

Rudi Kemna in het DSM-hoofdkwartier in Deventer – foto: © Nico Dick

Kemna: “Nog eens, wij praten hier intern veel over. Stellen onszelf ook in vraag en evalueren. We beseffen dat de maatschappij verandert, jongeren staan anders in het leven. Maar we vinden niet dat ons dat een vrijkaart geeft om de teugels te vieren of minder ambitieus te zijn. We houden vast aan ons proces, we willen ons doel bereiken. Het is veeleisend en inspirerend tegelijk, en we weten dat we hiermee regelmatig boven onszelf kunnen uitstijgen en wereldtoppers afleveren. Dat hebben we in het verleden genoeg gezien en dat gaan we opnieuw doen.”

Tot slot. Ik kan me voorstellen dat de sponsors vragen stellen bij de negatieve berichtgeving die ontstaan is… Hoe gaan zij daar mee om?
Kemna: “Er is absoluut geen sprake van paniek. Maar ze stellen inderdaad vragen als weer ergens een verhaal – al dan niet waar – over Team DSM verschijnt. Dat is natuurlijk hun volste recht. Gelukkig delen onze partners onze filosofie, om het oprecht samen te doen. Ook de materiaalsponsors trouwens. Ook zij willen dat we een topteam zijn en werken hard om steeds beter te doen, te innoveren en met veel drive de doelen na te streven. Keep challenging is en blijft ons motto. En we hébben goed materiaal. Door de corona-pandemie liepen we het voorbije jaar af en toe wat vertraging op, maar dat kan niemand verweten worden…”

Deel 1: Team DSM bijt van zich af: “Onze manier van werken is de toekomst” 

RIDE Magazine
106 Reacties
Sorteer op:
12 augustus 2021 06:55
Er werd de afgelopen tijd door sommigen hier nog wel eens getwijfeld aan alle berichten over ontevreden renners die wilden vertrekken. Maar uiteindelijk is het allemaal waarheid gebleken, zelfs Leknessund wilde dus daadwerkelijk vertrekken..

Dat tweetje van hem komt met dit allemaal in het achterhoofd nog gekunstelder over dan het al was.
12 augustus 2021 07:01
Zo transparant als een betonnen muur,deze ploeg.
    12 augustus 2021 11:01
    Hahaha, inderdaad. Ongelofelijk hoeveel woorden mensen kunnen gebruiken om zo min mogelijk te zeggen. Wat is er met deze ploeg gebeurd? Ooit leek het een ploeg die dogma's doorbrak (dat is waarom ik toen een fan van de ploeg was) terwijl het nu een ploeg lijkt die geheel dogmatisch te werk gaat.
    12 augustus 2021 12:33
    Net zo min flexibel als een betonnen muur
12 augustus 2021 07:08
Wat ongelooflijk vaag managementgewauwel. Ik snap de individuele gevallen met uitleg, maar daaromheen al dat gepruts over proces proces proces. Ik kan hier niks mee.

Als je al je handelingen moet uitleggen doe je iets verkeerd. En ik lees nog steeds niet wat zij denken dat ze verkeerd doen.
12 augustus 2021 07:34
Goed werk, juist doordat veel van de antwoorden telkens op hetzelfde neerkomen biedt het goed beeld van het onvermogen van deze mensen om op hun eigen handelen en visie te reflecteren …
    12 augustus 2021 07:35
    Goed werk van wielerflits dus bedoel ik ;-)
    12 augustus 2021 08:51
    Precies dat. Het onvermogen om buiten die retoriek te kijken, zorgt ervoor dat zij zich blindstaren op een probleem die zij zelf als teamleiding creëren.

    Ik denk dat het probleem niet zozeer het beleid is, maar de uitvoering. Daar zijn Spenkenbrink en Kemna toch verantwoordelijk voor, zie de resultaten van dit jaar.
    12 augustus 2021 10:12
    Inderdaad: goed werk, complimenten voor Nico Dick en WF.
    Deze artikelen zijn een journalistiek hoogtepunt voor deze site wat mij betreft,

    Voor DSM is het een onthutsend demasqué helaas. Alle ellende en roddels berusten dus op waarheid en meer dan sektarisch gewauwel komt er niet uit bij die lui. Wat erg. En ook enorm zonde van zo’n serieuze en potentieel structurele sponsor. Als ze bij DSM (bedrijf) deze anti-reclame lezen en optellen bij de wanprestaties, gaan ze toch huilen?!
12 augustus 2021 07:41
"Gelukkig delen onze partners onze filosofie, om het oprecht samen te doen." @Nico, wat bedoelt Kemna?
12 augustus 2021 07:48
Zouden ze Wilco in de Giro hebben laten vallen omdat er niet genoeg cooperation was?
    12 augustus 2021 08:50
    Ik moest ook terugdenken aan Wilco toen ze het steeds over cooperation hadden.
    12 augustus 2021 10:30
    Tussen Dennis en Hart was er best veel ‘cooperation’.

    Overigens betekent dat bij DSM ‘doen wat je gezegd wordt’. Dus wat dat betreft klopte het heel aardig.
    12 augustus 2021 10:32
    Ik vind nog steeds dat ze daar de juiste keuze maakten. Wilco ging steeds slechter rijden en Hindley steeds beter. Dat is achteraf ook gebleken, ook al reed Kelderman als betere tijdrijder op de laatste dag 42sec sneller dan Hindley.
    12 augustus 2021 11:22
    @Natte Spons,
    Ik, en met mij vele anderen, heb feitelijk geconstateerd dat Kelderman niet bergop maar op het vlakke de Giro heeft verloren. Had DSM (tot 't bittere eind) vertrouwen in Kelderman gehad dan hadden ze Hindley in dienst (eigen klassering opofferen, die per toeval was ontstaan, want geen kopman) van hem moeten laten rijden om het verlies in de dalen te beperken. Ik weet zeker dat Kelderman dan de Giro had gewonnen !

    Sowieso komt het woord vertrouwen niet een keer voor in het ellenlange interview; naleven van regels, protocollen en meer van dat management-geneuzel. Hou toch op. De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
    12 augustus 2021 11:27
    Ja en Hindley zelf was het er ook niet mee eens. En nu zijn contract afloopt volgt hij Kelderman naar Bora.
    12 augustus 2021 13:22
    @Natte spons: maar die keuze rijmt toch onmogelijk met het heilig verklaarde proces. De aangewezen kopman rijdt in de voorlaatste etappe in de roze trui en dan gaan opeens alle ballen op de nummer twee. Onbegrijpelijk.
12 augustus 2021 08:02
Dat antwoord op die eerste vraag al... *eye roll*. De vraagstelling suggereert niet eens een financieel motief en toch kiest Kemna ervoor om te benadrukken dat het geen financieel motief was. Komt ie weer met z'n cooperation. Zeer matige uitleg van het feit dat een hele rits renners hun contract niet heeft uitgediend. Gemiste kans op betere uitleg.
    12 augustus 2021 08:15
    Ik vraag me af of dat niet erger is. Financieel kunnen ze waarschijnlijk niet veel aan doen. Maar gaat dus om manier van werken. Wellicht idee als ze kijken of er wat meer flexibiliteit mogelijk is
12 augustus 2021 08:06
Team DSM lijkt me een uiterst vervelende werkgever.
    12 augustus 2021 09:45
    Denk dat je stilaan hopeloos moet zijn of geen echte andere aanbiedingen meer krijgt zoals John Degenkolb om nog voor dit team te willen tekenen
    12 augustus 2021 11:54
    Team DSM lijkt mij een werkgeven waar sommige renners/begeleiders het niet trekken en opstandig worden, rebelleren, vertrekken. Daar tegenover staan ook genoeg sporters/begeleiders die waarde hechten aan de F1 structuur waarbij je als coureur/renner geflankeerd wordt door vele experts die je werk, zorgen en te spenderen energie uit handen nemen door voor jou de optimale keuzes te maken. Belangrijkste taak is dan de selectie aan de poort en slechts die personen contracteren die de visie begrijpen en omarmen. Heeft niets met goed of slecht te maken.
12 augustus 2021 08:07
Er wordt ook echt geen moment ook maar enigszins de hand in eigen boezem gestoken hè.
    12 augustus 2021 08:08
    Enigszins, over de resultaten van 2021. Daar kan dit duo zelfs niet omheen praten. Al doen ze een poging, door de concurentie te complimenteren ;)
12 augustus 2021 08:11
Wanneer zou de waarheid wat betreft Hirschi boven water komen? Kan toch nooit lang geheim blijven, anoniem gelekt worden oid.
    12 augustus 2021 08:53
    Was dit niet al een soort gelekt? Ik dacht dat team DSM hem had geconfronteerd met iets en dat hij daar geen antwoord op wou geven?
    12 augustus 2021 09:39
    Met wat dan Groetjes? Hier wordt ik nog niet veel wijzer van. ;)
    12 augustus 2021 11:57
    Het gerucht, ruim vóór de scheiding, betrof verstoppertje spelen tijdens de eerste corona golf (whereabouts).
    12 augustus 2021 12:42
    Dat is een publiek geheim, maar dit lijkt mij aannemelijk omdat in de 1e interviews na de breuk woorden van gelijke strekking naar voren kwamen. Iets van: wij konden niet meer voor zijn prestaties in staan.
    12 augustus 2021 19:07
    Maar wat zegt dit dan over UAE? Die aarzelden geen moment om hem aan te trekken. Wel moeten we eerlijk zijn dat hij nu bij UAE werkelijk achteruit rijdt. Dus, mocht hij wat gebruikt hebben bij DSM dan lijkt het dat zeker niet meer te gebruiken bij UAE.
12 augustus 2021 08:32
Complimenten voor Nico, dit is een interview waarin alle vragen die gesteld moesten worden ook gesteld zijn. Dit soort artikelen doen Wielerflits ver boven andere sites uitsteken.

Men is zich bij DSM zeer bewust van het imago probleem dat men heeft maar ik denk niet dat de antwoorden hier er voor zorgen dat het positief wordt bijgesteld. Het stuk over Gall en Van Wilder komt schizofreen over, bij Hirschi leidt de contractuele zwijgzaamheid tot een situatie waarin beide partijen er als verliezers uit komen te zien, terwijl insiders al lang weten dat het gaat om de vreemde trainingsoorden die Marc had opgezocht en over de begeleiding bij het NK wordt een financiële keuze voorgesteld als een principiële wat het verschil met andere teams (Zie TJV bv met Niermann en Roglic vorig jaar en Jan Boven met de armada aan mensen en materieel voor Wout op het BK tijdrijden) negatief doet uitvallen. De cooperation wordt op dit soort momenten bij DSM vanuit de leiding beperkt.

Tenslotte hebben hier sommigen gezegd dat Wielerflits alle conflicten maar uit de duim zoog, maar in dit interview blijkt dat alles over de ontevreden renners klopte.
12 augustus 2021 08:37
Conclusie geruchten zijn waar renners zijn allemaal echt ontevreden en gaan niet weg vanwege meer geld.
12 augustus 2021 08:38
Rechters, advocaten en officieren van justitie zijn bezig met "een proces". In een koekjesfabriek zijn ze bezig met een proces. Bij coaches is het gepraat over "het proces" vaak vooral om de aandacht af te leiden van slechte prestaties.

Ik zou wel eens willen dat journalisten door zouden vragen wat dat proces dan precies is. Wat is de input? Wat is de output? Wat zijn de processtappen? Wie is verantwoordelijk voor welke processtap? En hoe meet je of het proces ook goed loopt, welke indicatoren gebruik je? En dan denk ik dat je geen antwoorden gaat krijgen. Terwijl iedereen die ECHT met processen bezig is (denk aan de koekjesfabriek) je zo alle antwoorden kan geven op dergelijke vragen.

Ik denk persoonlijk dat het probleem van DSM niet per se zit in de aanpak zelf. Je hoeft niet alles hetzelfde te doen als anderen. Ik denk namelijk echt wel dat er plek is voor een ploeg die op deze manier werkt en kiest voor een structuur als deze. Maar ik denk wel dat ze een gigantisch probleem hebben met hoe ze hun aanpak over het voetlicht brengen naar buiten toe. Want met het beeld dat nu ontstaat wordt de ploeg steeds minder aantrekkelijk voor renners die op zoek zijn naar een ploeg die ze helpt resultaten te boeken. Als je niet oplet kom je als ploeg in een neerwaartse spiraal, en ik denk dat dit op het moment aan het gebeuren is bij DSM.

Als je het mij vraagt missen ze daar in eerste instantie een goede communicatiestrateeg. Wat ze bij "the wolfpack" goed doen (het BEELD creeren van een ploeg waar het heel gezellig is en iedereen voor elkaar door het vuur gaat), doen ze bij DSM fout. Ze prediken transparantie, maar ben dan ook transparant over waarom mensen weggaan. Zeker het geval Hirschi (de grote ster van de ploeg die zonder duidelijke reden vertrekt) is een PR-blunder van formaat. Hiermee lijkt het alsof het belang van het individu (en het geheim houden van de redenen) groter is dan het belang van de ploeg. Allemaal beeldvorming die afstraalt op de ploeg. Noem gewoon man en paard. En dan niet natrappen in een column zoals Lefevere, maar gewoon in duidelijke persberichten.

Kortom, ik hoop dat DSM echt werk gaat maken van de transparantie die ze zeggen na te streven. Zeg openlijk waar de pijn zit van renners die vertrekken, zonder te vervallen in vaag gewauwel over processen of gebrek aan cooperation. En dan denk ik dat er echt wel een structuur staat waar bepaalde renners prima in gedijen, en waarbij de overige professionals in de ploeg renners krijgen die ook het verschil kunnen maken in de koers.
    12 augustus 2021 09:05
    Bij Quickstep hebben ze echt geen communicatieprofessionals in dienst, in tegendeel hun pr-mensen zijn ware amateurs. Anders zou Lefevere wel anders communiceren in de (sociale) media.
    12 augustus 2021 09:31
    @Platteprijs,
    Ik ben de eerste die zegt dat er bij DQS prutsers rondlopen op gebied van PR en communicatie (kijk naar de ongenuanceerde uitlatingen van de grote baas zelf, of de chronische zelfoverschatting van Evenepoel in ieder interview dat hij geeft).

    Maar ze doen toch ook echt iets goed: als jij jonge renner was, en je kon een contract tekenen bij een ploeg die aantoonbaar jonge talenten door laat breken (Hirschi, Hindley etc) maar waar dit imago omheen hangt, of je kunt tekenen bij een ploeg waar de baas je schoffeert in een column en niet aarzelt om je in te zetten ook al ben je niet wedstrijdklaar, en waar je als jongere niet aantoonbaar beter wordt ( Knox, Steimle, Hodeg) maar waar wel het imago omheen hangt van "voor elkaar door het vuur". Wat doe je?

    Ik denk dat 9 van de 10 renners kiezen voor het imago van DQS, en niet het aantoonbaar bewezen potentieel van DSM als het gaat om jongeren beter maken. En dat is toch echt een compliment aan de pr-prutsers van DQS.
    12 augustus 2021 10:43
    @Michelangelo: Ik denk wel dat alleen potentieel goede klassieker renners en sprinters deze keuze maken. Ik kan me niet voorstellen dat een potentieel goede klassementsrenner bij DQS wil tekenen. Ze hebben nu natuurlijk Evenepoel, maar dat is ook een goede eendagsrenner en tijdrijder en ik weet niet goed waar zijn hart ligt.
    Nu zal DQS moeten laten zien in de omkadering dat hij ook voor klassementen ondersteund wordt en hem trainen in afdalingen, e.d. want hij ging voor de horrorval al steeds vierkant door de bochten in een afdaling. Een goede loods voor de laatste km's in vlakke etappes hebben ze natuurlijk prima op orde, net als waaier rijders.
    12 augustus 2021 11:06
    @vervolg ook al haat je alles wat met quickstep te maken heeft, maar als je gewoon al de laatste 5 jaar ziet dan kan je moeilijk zeggen dat alle talenten van quickstep floppen vb. Gaviria, Allaphilipe,cavagna, almeida, Evenepoel, Asgreen, mas, jakobsen en schachmann en kan zo nog even doorgaan als je wilt. Ik denk dat iedereen hier gewoon over de koers wilt praten op een normale manier en ik kan perfect tegen andere mening dan die van mij, maar ik vind dat je wel een beetje serieus moet zijn/blijven en uw obsessie voor alles van quickstep in toom houden. Dan wordt dit forum voor iedereen veel toffer
12 augustus 2021 08:52
Wat een kleuterschool is dat daar. Als er zoveel renneers - en misschien ook personeel - daar ongelukkig zijn of daar wegwillen scheelt er toch wel iets. En leiden al die regeltjes nu tot die grote verbetering in de prestaties van hun renners. Je ziet er daar nu ook nog maar weinig spectaculair verbeteren tegenover hun vorig niveau ?
12 augustus 2021 08:57
Nog een ander leuk feitje - Kamna heeft ook hetzelfde management. Zijn vertrek zal ook wel hebben meegespeeld.
12 augustus 2021 08:59
Ik begrijp die keuzes van het niet begeleiden op NK's niet. Ze doen net alsof het een voorrecht is dat ze überhaupt de renners toestaan te starten op de NK's.

Het is toch geen willekeur als je in de landen waar je de meeste renners hebt starten ondersteuning van de ploeg geeft.
12 augustus 2021 09:00
Het blijft voor mij toch een wat vaag verhaal dat continu terugkeert naar het thema 'cooperation', wat vooral lijkt in te houden dat je zonder tegengas de interne regels opvolgt. Ik proef min of meer dat ze het normaal vinden dat er met elke renner wel eens problemen zijn, maar vraag me toch sterk af of dat bij de meeste andere ploegen ook de norm is. De slechte resultaten van dit jaar deels afschuiven op de concurrentie, is natuurlijk een lachertje. Wat is dat nou voor flauwekul antwoord? Zeg dan gewoon dat je met een bescheiden budget werkt en een jonge ploeg hebt, waardoor de resultaten nogal eens kunnen fluctueren. Of dat de concurrentie blijkbaar de 'cooperation' beter voor elkaar heeft.
12 augustus 2021 09:12
@Nico Dick, mooi interview hoor!

Wat betreft de zaak Hirschi denk ik dat er 1 vraag niet gesteld is die wel van belang is. Waarom heeft DSM er voor gekozen om zo'n contract te ondertekenen waarbij beide partijen zwijgen? Je weet dat dit wenkbrauwen doet fronsen en dit wat doet met de beeldvorming. Als je als ploeg zegt transparant te zijn, wat is dan de toegevoegde waarde van zo'n contract voor DSM?
    12 augustus 2021 10:12
    Dat houdt me ook bezig. Weet Hirschi misschien zaken bij DSM die het daglicht niet verdragen? Moet wel zoiets zijn, anders trek je als ploeg toch volledig de handen af van een renner die kennelijk een ernstige fout gemaakt heeft.
    12 augustus 2021 11:08
    Dat lijkt me wel duidelijk. DSM wilde van Hirschi af, en als uitruil wilde Hirschi niet naar buiten gebracht hebben waarom DSM van hem af wilde. Pure onderhandeling.
    12 augustus 2021 11:08
    @toerist je gaat bijna denken dat het voor beide partijen van belang was dat het tipje van de sluier niet gelicht werd inderdaad.
12 augustus 2021 09:21
Ik heb altijd veel symphatie gehad voor Rudi Kemna, maar na dit intervieuw ( om voor eens en altijd klaarheid ?? te scheppen over bepaalde verhalen en geruchten). Hoeveel kan je nu nog overtuigd zijn van je eigen (on)gelijk als je ziet dat er geen grote resultaten komen. Die leiding bij DSM begint steeds meer op een sekte te lijken lijkt me.
12 augustus 2021 09:21
Dat het gerucht over de onvrede bij Benoot klopt doet wel echt de alarmbellen afgaan. Tiesj die bij z'n teamkeuze heel de filosofie en werkwijze van sunweb analyseerde en heel bewust voor dat "proces" heeft gekozen omdat dat de manier is waarop hij wilde werken. Als hij dan ontevreden is betekent dit toch dat ze in de ploeg hun eigen proces niet volgen en dat de #cooperation dus niet van twee kanten komt.
12 augustus 2021 09:31
Dit is toch om te gieren, je hebt een imagoprobleem, je hebt allerlei andere problemen, vervolgens besluit je om er maar transparant over te zijn in zo'n interview en bevestig je elk negatief gevoel dat er rond Team DSM hangt. Daar moeten koppen gaan rollen in het management om de boel een beetje op de rit te krijgen.
12 augustus 2021 09:43
Grappig, Jumbo heeft als motto: samen ondernemen om te winnen. Maar wel met de opmerking dat de renner stuurman is van zijn eigen carrière. In overleg worden de doelen bepaald en wordt de renner een bepaalde autonomie gegeven. Een happy renner levert het team veel op. De benadering naar Tom D is daar een voorbeeld van. Ga terug naar de basis (tijdrijden) haal daar je plezier weer uit en bouw dat verder uit. Neem de tijd voor jezelf. Ik heb het idee dat het samen van Jumbo betekent dat Jumbo de renner volledig ondersteunt, en het samen van DSM betekent de renner werkt mee aan de plannen en doelstellingen van het team. Hele andere invulling van samen.
12 augustus 2021 09:52
Nico had de smaak te pakken... Ook niet zo moeilijk om Kemna en Winston zo te confronteren met hun proces geneuzel en wat al dies meer zij.
Hirschi was einde contract, en we hebben hem noodgedwongen laten gaan. Wat een baarlijke nonsens, tegenspraak. Einde contract betekent, Hirschi is vrij om te gaan staan waar ie wil. Al gaat hij een jaar op het dak van z'n huis zitten. "Noodgedwongen laten gaan..."

Gelukkig delen onze partners onze filosofie. Welnu DSM betaalt en bepaalt. Bekijk je de site van dit chemie concern, dan herken je de filosofie wat Kemna en co. gewoon 'moeten' uitdragen. ((Het interview vond geloof ik plaats op het (Nederlandse) hoofdkantoor van DSM)
Btw, de CEO Dimitry Vreeze is:
Board member 'Fonds voor de topsport' (NOC*NSF; Dutch Olympic Committee Fund for top sport).

Mocht blijken dat het succes van de NL'se Olympiers de aanpak behelst die door DSM wordt toegepast, dan moet het idd een kwestie van tijd zijn dat alle WT teams ook 'zo gaan werken in de toekomst'
Niets wijst daar echter op gelet op de resultaten en het vertrek van renners bij DSM.
Maar ok, Kemna en Winston zitten uiteraard ook in dat continue proces....

Het niet tot weinig ondersteunen bij NK's laat zich mogelijk uit financieel oogpunt verklaren, maar hoogstwaarschijnlijk vanwege het feit dat DSM een zgn global player is, en zo meer streeft naar een eenheidsworst.
12 augustus 2021 09:56
De nieuwe manier van werken in het wielerpeloton, volgens de ploegleiding. In de toekomst zullen alle andere ploegen dit kopiëren, volgens Spekenbrink en Kemna. Ik hoop van niet ...
12 augustus 2021 10:05
Heerlijk interview, mooi werk Nico!

Hoop voor de ploeg dat ze het zelf ook met enige objectiviteit kunnen lezen en er iets van opsteken want ze kunnen toch niet blijven volhouden dat hun aanpak werkt. Veel pretentieus gedoe maar ondertussen maken ze er gewoon een potje ervan, doe me dan maar een Wanty of Lotto.

Reacties zijn gesloten.