Tao Geoghegan Hart mikt op revanche in Tour: “Dat zijn dingen die je wil veranderen”
Hoewel Tao Geoghegan Hart door een heupbreuk na een crash in de Giro d’Italia van dit jaar een kort seizoen kende, maakte de Brit wél de overstap naar het Amerikaanse Lidl-Trek. De kopman wil in 2024 met hernieuwde energie op jacht naar eremetaal én revanche. Geoghegan Hart wil volgend seizoen aan de start verschijnen van de Tour de France, meldt de Brit tegenover The Times.
“Het voelde als een moment om het te proberen”, vertelt Geoghegan Hart over zijn transfer. “Ik was heel open tegenover Ineos en ik denk dat ze het begrepen. Wielrennen wordt elk jaar competitiever. Je wilt bij de grote races zijn en een kans maken. Ik denk dat ik er spijt van zou krijgen als ik dit niet zou proberen.”
De Britse klassementsman zette in augustus zijn handtekening onder een driejarige contract Bij Lidl-Trek. Waar bij zijn oude formatie de concurrentie voor het kopmanschap flink is, hoeft Geoghegan Hart bij zijn nieuwe ploeg daarvoor minder te vrezen. Lidl-Trek jaagde in 2023 met name op etappezeges met mannen zoals Mads Pedersen. Toch wil de formatie aankomend seizoen een gooi doen naar de eindzege in de Tour.
De Brit koestert zelf geen fijne herinneringen aan de Tour de France. Geoghegan was bij zijn debuut en voorlopig enige deelname in 2021 betrokken bij de door toeschouwers veroorzaakte crash in etappe 1. Iedere kans op de eindoverwinning was verkeken. “Dat zijn de dingen die je wilt veranderen”, zegt Geoghegan Hart.
De nieuwe aanwinst van Lidl-Trek kan na een lange revalidatie eindelijk weer vooruit kijken. Al doet de crash hem ook realiseren dat hij niks voor lief mag nemen. “Fietsen op dit niveau is eindig. Ik ben al 10 jaar prof en het is voorbij gevlogen. En ik heb zeker geen tien jaar meer voor mij. Het gaat erom terug te keren naar het niveau van mei en het maximale te doen wat ik kan.”
leek dit jaar in de giro ook sterker dan thomas en die eindigde maar 14 seconden achter roglic, dus had misschien zelfs al 2 giri kunnen hebben
Verder denk ik dat er uit volgend rijtje wel redelijk wat aanwezig gaan zijn: Hindley, Simon Yates, Vlasov of Uijtdebroeks, Arensman, Caruso, en van UAE ook wel eentje uit het rijtje Ayuso, Vine en Adam Yates vermoed ik. Of wie weet toch Pogacar? Van Movistar Quintana of Mas? Landa of Van Wilder?
Vanuit een sportief oogpunt is er inderdaad maar 1 logisch besluit, en dat is vol mikken op de Giro, alleen zijn de commerciële belangen van de Tour voor veel ploegen dermate groot dat ze hun sterkste ploeg naar de Tour 'moeten' sturen, want daarmee bereiken ze meer dan 4 miljard mensen.
Het is zelfs omgekeerd evenredig, want hoe minder er sportief te rapen valt, hoe commercieel interessanter het wordt. Met de grote 4 aan de start in de TdF zal de hype én aandacht nóg groter zijn, ook (en vooral) van mensen die het wielrennen normaal niet zo intensief volgen. Maar als de 4 namen die ze dan toevallig toch kennen aan de start staan, gaan ze er toch maar eens voor zitten. Toen in 2006 Armstrong, Ullrich, Basso, Vinokourov, Leipheimer, Mancebo, Rasmussen etc door Operacion Puerto niet aan de start konden komen van de Tour, verloor die volgens studies meer dan 50% van zijn commerciële waarde tov de 2 voorgaande seizoenen.
En eigenlijk zijn het jammer genoeg net de ploegen van de echte Tourkleppers die de weelde hebben om (nog) een klepper naar de andere GT's te sturen, zoals een Hindley, Ayuso, Yates, Almeida, Kuss, Landa,...
Op dat vlak is het eigenlijk logisch dat het enkel INEOS is dat het zich kan permitteren om nu al uitgesproken hun beste GC-renner die kant op te sturen, omdat zij financieel gezien 'best of the rest' zijn én met Rodriguez over nog een even sterke backup-pion beschikken die ze naar de Tour kunnen sturen.